Gå til innhold
Hundesonen.no

Matlei


vitany

Recommended Posts

hei!

tispa mi på litt over et år begynner å bli matlei. hun spiser ikke for som jeg kjøper (labb), det eneste huns spiser er matrester. hva kan jeg jøre med dette? jeg vil jo at hun skal spise foret sitt!

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

tispa mi på litt over et år begynner å bli matlei. hun spiser ikke for som jeg kjøper (labb), det eneste huns spiser er matrester. hva kan jeg jøre med dette? jeg vil jo at hun skal spise foret sitt!

:icon_confused:

Hun spiser ikke maten sin så lenge du fortsetter å gi henne rester.. og søker du på forumet her, så vil du finne mange diskusjoner om Labb, og årsaken til at de aller, aller fleste av oss her bruker andre fortyper..

Så jeg vil foreslå å kjøpe en annen type for (feks royal canine, Pro plan, Hills, vom og hundemat...... ) og bare tilby henne henne mat to ganger om dagen.. Spiser hun ikke maten sin innen fem minutter, så tar du vekk maten og venter med å tilby henne frem til neste måltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den over. Det er det beste rådet.

Ikke begyn å gi henne spesialgreier og oljer hvertfall, det gjør hunden enda mer kresen. Hvorfor spise kjedelige klumper når hun kan få knallgod middagsmat? :icon_confused:

vom og hundemat er genialt. Min får kun det, samt litt brødskiv, ris og noe middagsrester når jeg føle for å gi han det :whistle: Pelsen er fin og han fikk noe mer kjøtt på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den over. Det er det beste rådet.

Ikke begyn å gi henne spesialgreier og oljer hvertfall, det gjør hunden enda mer kresen. Hvorfor spise kjedelige klumper når hun kan få knallgod middagsmat? :icon_confused:

Klarer bare ikke å fatte å begripe hvorfor hunder på liv og død MÅ spise det samme hele tiden, hva er det skumle med å gi dem litt variasjon ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer bare ikke å fatte å begripe hvorfor hunder på liv og død MÅ spise det samme hele tiden, hva er det skumle med å gi dem litt variasjon ??

En frisk hund vil ikke ta skade av litt variasjon. Hunder er nå en gang laget slik at de strengt tatt skal være mer opptatt av å få i seg føde (som er næringsmessig verdifull for dem) enn hva, dermed skal det i utgangspunktet ikke være noen problem å få en hund til å spise bare tørrfôr - eller hva man nå velger å fôre dem med. Når man vet at hunden SPISER så kan man gi dem litt variasjon innimellom.

Hadde det vært min hund så ville jeg tatt bort alt av tillegg en periode, la hunden ha maten tilgjengelig en kort periode et par ganger om dagen - gjerne rett etter tur/trening og da etter en stund begynne å igjen gi litt attåt... (og jeg ser ingen grunn til å bytte fra Labb!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer bare ikke å fatte å begripe hvorfor hunder på liv og død MÅ spise det samme hele tiden, hva er det skumle med å gi dem litt variasjon ??

Skjønner ikke helt hvorfor du quoter meg, for hvis du leser hele innlegget mitt så ser du kanskje at bikkja mi får middagsrester osv :icon_confused:

Dette er snakk om en hund som tydeligvis vet å utnytte middagsrestene, og dropper derfor maten sin. Det beste da er å IKKE gi den noe, eller bytt för(kanskje den ikke liker maten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor du quoter meg, for hvis du leser hele innlegget mitt så ser du kanskje at bikkja mi får middagsrester osv :icon_confused:

Dette er snakk om en hund som tydeligvis vet å utnytte middagsrestene, og dropper derfor maten sin. Det beste da er å IKKE gi den noe, eller bytt för(kanskje den ikke liker maten).

fordi det var du som frarådet å gi tillegg da det ville gjøre bikkja enda mer kresen... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har det samme problemet med rottweileren min.

Han har skåla framme heile tida (slik har det alltid vært og slik kommer det til å forbli) med mat i men spiser nesten ikkje. Kan gå 1 døgn mellom hver gang han spiser.

Har prøvd å bytte for, men er det samme uansett (friskies, for speielt tilpassa for rottiser, samt slike små prøve poser fra dyrlegen osv).

Eneste han spiser er matrester (brødskiver, ris, pølser, fisk osv), valpeforet til Embla om han kommer i nærheten av skåla hennes og rått kjøtt/vom/boksmat/hundepølse.

Vom gir vi han ikkje lenger pga at det spruter svart gjørme ut bakluka i ett døgn etter han har spist, og det er ett h*lvete å tørke opp, så for tida får han hundepølse blanda inn i tørrforet, eller koteletter fra rimi.

Om rådene til de andre ikkje funker kan du vel alltids prøve råfore en stund, evt blande rått kjøtt/boksmat/hundepølse inn med tørrforet. Da spiser hunden din nok ;) Funka iallefall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine hunder har spist Labb, så jeg ville hvertfall byttet ut tørrfóret i første omgang.

Hvis hun fortsatt spiser dårlig på et annet fór kan du jo prøve å blande litt vom i tørrfóret. Da får hun en mat som er bra for henne i tillegg til at det er godt. Den maten vi spiser er det feil næringsinnhold i, så selv om hunden spiser det betyr det ikke at det er bra for den. Hunder som får middagsrester om de ikke spiser tørrfóret slutter å spise tørrfór. Mye bedre med kjøttkake :icon_redface:

Jeg er likevel enig i at det er ingen hunder som tar skade av litt variasjon, men at hovedkosten bør være et godt tørrfór evt sammen med vom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er nok en enda heftigere jaktkombinasjon, ja. Jeg vil som sagt anbefale dere å lese dere opp på ulike raser og se hvilke egenskaper dere ønsker og kan passe med i en hund, og velge en rase eller blanding basert på det. Jakthunder er også veldig ulike og har ulike oppgaver. Selv om f.eks. retrievere er jakthunder, så er det hunder som er avlet for å jobbe mer sammen med fører, og er enklere å trene og ha løse, f.eks. Fuglehunder som breton og settere skal jobbe mer selvstendig for å markere og jage opp fugl. Så har du drivende jakthunder som harehunder, elghunder osv. som selvstendig skal finne viltet. Og så er det jo terriere, pinschere og andre hunder som er avlet for å holde det fritt for smågnagere, som har mye energi, men også kan være lettere å trene, men ikke alltid greie å ha løse. Så det kommer litt an på hva du legger i "ikke jakthund". Uansett vil jeg fraråde de du nevner da de faktisk er raser som bør brukes på jakt. Standard engelsk cocker spaniel bør kunne være helt greit (men sjekk for all del helsestatus på både hund og slektninger), det samme med retrievere, pudler, sheltie, collie (ikke border collie, de er aktive gjeterhunder som også bør brukes), for eksempel. Det er bra dere gjør litt research på forhånd. Alt for mange hunder omplasseres i ettårsalderen, og ellers også, fordi de ikke fungerer i hjemme når de ikke får den aktiviteten de trenger. Beagler er utrolig søte og populære - men det er en aktiv jakthund som kan bli ganske slitsom og destruktiv hvis den ikke får mye aktivitet, og helst brukes til jakt. Det samme med border collier som er kjempepopulære, men som trenger arbeidsoppgaver for å trives, hvis ikke finner de sine egne.
    • Aldri tenkt over det. Her er det blitt mer vanlig med spesielle navn som : Kapow, Izuba, Lira, Virga, NeiJa, og Nope  
    • Tusen takk for innholdsrike svar. Vi har også tilbud om en valp som er blanding av engelsk cocker spaniel og working cocker spaniel. Skjønner jo da at også her er det mye jaktinstinkt, men har dere noen formening om denne sammenlignet med bretonmiksen?
    • Dere vil ikke ha en utpreget jakthund, men det er jo akkurat det den blandingen har en stor sannsynlighet for å bli.  Ville valgt en annen rase/blanding 😊
    • Selv om renraset evt ikke er viktig så vil det være viktig hvilke raser foreldrene er og hva de brukes til. Så uansett vil jeg anbefale dere å sette dere godt inn i hvilke raser som passer til kriteriene dere ønsker (energinivå, bruksområder, pelsstell, lydnivå, størrelse). Så er det dessverre en trend at mange både oppdrettere og raseklubber promoterer sin rase som en god familiehund. Og mange raser er det, men det avhenger også ofte hvor mye og hva slags aktivitet hunden får. En elghund er en god familiehund hvis den får dra på jakt og lange skogsturer. En border collie kan være en utmerket familiehund, så lenge den har nok arbeidsoppgaver enten med gjeting, hundesport eller bare aktivisering gjennom triks og oppgaver. Andre raser greier seg bedre med "bare" turer i nærområdet og være med familien på det som skjer. Noen raser er mer allsidige enn andre. Og så blir disse egenskapene noe mer uforutsigbare hvis man blander dem. Det å blande f.eks. cocker og breton er ikke det verste med tanke på egenskaper, men her har du som sagt en blanding av to jakthundraser.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...