Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Hamar og kennelhoste


PsychoLynx

Recommended Posts

... og da regner jeg med at Kutta-kio kanskje har fått det inn med t-skj *flir*.

Jepp det har jeg ;)

MEN - det går mye kennehoste nå og jeg skal nesten vedde halsen min på at det stilles hunder som kanskje har hosta og harka uka før - men som er på bedringens vei. Og så står eierne der og driter i hvem som egentlig blir smittet eller ikke.

For hvis det faktisk var sånn at det ikke var noe problem med syke hunder på ei utstilling - da hadde vel for f... ingen blitt syke heller ??? Og hvor mange hunder blei ikke syke etter NKK-Kongsvinger? 30 ???

Jeg kan ikke huske at noen hosta så det grein i utstillingsringen der :) .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Jepp det har jeg ;)

MEN - det går mye kennehoste nå og jeg skal nesten vedde halsen min på at det stilles hunder som kanskje har hosta og harka uka før - men som er på bedringens vei. Og så står eierne der og driter i hvem som egentlig blir smittet eller ikke.

For hvis det faktisk var sånn at det ikke var noe problem med syke hunder på ei utstilling - da hadde vel for f... ingen blitt syke heller ??? Og hvor mange hunder blei ikke syke etter NKK-Kongsvinger? 30 ???

Jeg kan ikke huske at noen hosta så det grein i utstillingsringen der :) .....

Men om du er så sykelig engstelig for om dine hunder skulle få kennelhoste, så forselår jeg at du holder deg hjemme med dine hunder, og aldri beveger deg ut der du muligens kunne komme til å treffe på andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det har jeg :P

MEN - det går mye kennehoste nå og jeg skal nesten vedde halsen min på at det stilles hunder som kanskje har hosta og harka uka før - men som er på bedringens vei. Og så står eierne der og driter i hvem som egentlig blir smittet eller ikke.

For hvis det faktisk var sånn at det ikke var noe problem med syke hunder på ei utstilling - da hadde vel for f... ingen blitt syke heller ??? Og hvor mange hunder blei ikke syke etter NKK-Kongsvinger? 30 ???

Jeg kan ikke huske at noen hosta så det grein i utstillingsringen der :) .....

30 av hvor mange ? Uansett hvor det samles mange hunder er sannsynligheten rimelig stor for at noen bærer på en smitte.

Heller mer til at det er hunder hvor eiere ikke vet at hunden er smittebærer enn at folk gir F...og utsetter andre for smitte med fullt overlegg.

Om man ikke vil ta sjansen på smitte får man ganske enkelt holde bikkja hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en god del som synder litt når det gjelder å dra på utstilling for tidlig etter at hunden har sluttet å hoste, men jeg tror nok størsteparten av de som er smittebærere på utstilling er hunder som er smittet, men ikke har blitt syke ennå. Da er det jo ikke så enkelt å vite at hunden er smittet og kan føre det videre, ergo man drar på utstilling.

Jeg har forøvrig vært på en del utstillinger, spesielt det siste året, og jeg har foreløpig ikke hatt kennelhoste på noen av mine hunder. Pelsmidd derimot, det har jeg hatt her to ganger på ca ett år, men det behøver jo ikke nødvendigvis å komme fra utstillingsområdet heller. Mine hunder får ikke hilse på alt og alle på utstilling, grunnen til det er fortrinnvis ikke å unngå smitte, men fordi jeg ikke vil ha hunder som MÅ hilse på alle firbeinte de passerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
MEN - det går mye kennehoste nå og jeg skal nesten vedde halsen min på at det stilles hunder som kanskje har hosta og harka uka før - men som er på bedringens vei. Og så står eierne der og driter i hvem som egentlig blir smittet eller ikke.

Kunnskap først, uttale seg etterpå.. Inkubasjonstiden på kennelhoste er inntil en uke før symptomer opptrer. Etter dette er ikke hunden spesielt smittefarlig lengre. Dvs at om hunden din hoster så smitter du ikke naboens hund og har den hatt hoste og er på bedringens vei eller akkurat blitt frisk så er den heller ikke smittefarlig lengre. Vi må huske på det at kennelhoste er hundeverdenens svar på årets influensa dvs at hvis hunden din har hatt kennelhoste er den også immun mot årets kennelhoste etterpå. Men desverre så muterer denne sykdommen fra år til år slik at neste års kennelhoste kan være anderledes og hunden er ikke nødvendigvis lengre immun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent i forløpet, når hunden tydelig viser bedring, er smitten betraktelig redusert, men det beste er nok likevel å begrense kontakt med ukjente hunder til hunden er helt frisk. Ikke bare med tanke på at din hund kan smitte de andre, men også fordi hunden din også er mer mottakelig for andre sykdommer når immunforsvaret jobber med å kvitte seg med kennelhosten.

Håper dette var litt oppklarende!

Hilsen

veterinær Margareth B. Hals

Tromsdalen Dyreklinikk *klippet fra et ekspertpanel*

Litt ulikt hvor lenge De Lærde mener det smitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Sent i forløpet, når hunden tydelig viser bedring, er smitten betraktelig redusert, men det beste er nok likevel å begrense kontakt med ukjente hunder til hunden er helt frisk. Ikke bare med tanke på at din hund kan smitte de andre, men også fordi hunden din også er mer mottakelig for andre sykdommer når immunforsvaret jobber med å kvitte seg med kennelhosten.

Håper dette var litt oppklarende!

Hilsen

veterinær Margareth B. Hals

Tromsdalen Dyreklinikk *klippet fra et ekspertpanel*

Litt ulikt hvor lenge De Lærde mener det smitter :)

Egentlig ikke. Det er redusert smitte risiko før hunden er frisk og liten til ingen etter at hunden er symptomfri.. At problemet faktisk blir størst for den som har hatt kennelhoste har jo ikke vært ett tema her før nå. Poenget mitt er at når hundene har hatt kennelhoste og akkurat har blitt friske så er de ikke nevneverdig smittefarlige lengre. Jeg sier som Susanne jeg, man er mer utsatt for smittepress hjemme i nabolaget, enn på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for teskje-forklaringen, dere. Jeg gjorde meg tydeligvis ikke særlig forstått.

Men la meg tydliggjøre det ytterligere, da: JEG stiller ikke ut syke hunder, ikke sånne som hoster, har hostet siste uka', har utøy, er døv blind eller annet som man kan oppdage.

Men at også mine kan ha blitt smittet av noe som jeg ikke vet om, som de ikke har noen symptomer på, kan jeg selvsagt ikke garantere.

Men jeg antar Kutta-kio må være en utrolig uheldig masseutstiller av hund, som tydeligvis oppfatter dette som et stort problem.

Endel av oss andre her inne, som også er på endel utstillinger, gjør dog IKKE det.

Men, som sagt, hunden må jo behandles som frisk helt til man vet at den er syk, eller hva?

Man kan jo ikke vite at den er smittet og kommer til å bli syk om noen dager?

Ergo vil noen hunder komme hjem fra utstillingen og hoste på mandag/tirsdag - og det er da selvsagt utstillingens feil iflg sånne som Kutta-Kio. Når realiteten er at hunden ble smittet for 6-8 dager siden av nabobikkja... (Men den aktuelle hunden har selvsagt smittet 10 andre på utstillingen, og DE blir syke neste helg...).

Jeg håper og tror de fleste kommer til å overleve Hamar også, jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er hysterisk redd for kennelhoste, eller andre smitsomme basselusker, så bør man vel egentlig styre unna alt som har med utstillinger å gjøre. Hehe...

Poenget er vel at jo mer ansvarlig utstillingsfolk er, jo mindre risiko er det å ta med sine kjære hunder på utstilling. Derfor er slike tråder som dette viktige, det kan åpne øyne på de som ikke har tenkt så nøye gjennom problemet.

Mine hunder har selvsagt de vanlige vaksinene. Likevel ble Pippin alvorlig syk etter Nesbyen i år. Det KAN ha vært parvo, men det får vi aldri vite. Normalt vil vel vaksinerte hunder overleve det meste da, jeg er mer bekymret for valpekull som finnes hjemme hos mange utstillere. Alle er nok ikke så erfarne og ansvarlige som Susanne ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger diskusjonen fra sidelinjen her..

Men når jeg får valp har jeg jo tenkt til å ha den med på utstillinger og andre aktiviteter med hund.

Vil jo at den skal venne seg til stemningen, og mener det er super miljøtrening.

Har dere / hadde dere hjort det samme med valpen deres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik
Følger diskusjonen fra sidelinjen her..

Men når jeg får valp har jeg jo tenkt til å ha den med på utstillinger og andre aktiviteter med hund.

Vil jo at den skal venne seg til stemningen, og mener det er super miljøtrening.

Har dere / hadde dere hjort det samme med valpen deres ?

Men man tar selvfølgelig ikke med seg uvaksinerte hunder på utstilling. Men når valpen er vaksinert og den har gått over de to ukene som kreves etter vaksine, så kan den være med.

I fjor droppet jeg Hamar, nettopp av den grunn at jeg hadde to valper på 10 uker hjemme. Hadde fått med meg lus et år og diaré året etter, så da fant jeg rett og slett ut at Hamar-utstillingen i fjor fikk være.

Men nå er jeg ikke sikker på om jeg ville hatt med en liten valp til Vikingskipet hvis den aldri har vært på utstilling før. Vikingskipet er stort, masse lyd, folk og hunder, så hvis det er første gangen valpen skal være med på en utstilling så ville jeg nok heller ha valgt en mindre utstilling først, om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
For å delta på NKK-utstillinger, må standardvaksinen ikke være eldre enn tre år. Gjelder dette for kennelhoste også, eller er det andre regler der? Må hunden være vaksinert hvert år mot kennelhoste?

Vaksine er vaksine, det er ikke spesifisert noe utover valpesyke. Dvs at det er ikke noe krav om at hunden skal være vaksinert mot kennelhoste i det hele tatt.

Edit: Det eneste som står i NKK sitt reglement er at hunden skal være min 12 uker ved siste vaksine og deretter revaksineres innen 12 mnd etter dette. Deretter gjelder vaksinen med 3 års intervaller. Dvs at det er ingen krav om vaksinering mot parvo, kennelhoste, leptospirose, rabies eller annet fnask utover valpesyke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksine er vaksine, det er ikke spesifisert noe utover valpesyke. Dvs at det er ikke noe krav om at hunden skal være vaksinert mot kennelhoste i det hele tatt.

Edit: Det eneste som står i NKK sitt reglement er at hunden skal være min 12 uker ved siste vaksine og deretter revaksineres innen 12 mnd etter dette. Deretter gjelder vaksinen med 3 års intervaller. Dvs at det er ingen krav om vaksinering mot parvo, kennelhoste, leptospirose, rabies eller annet fnask utover valpesyke..

Jøss.. :)

Jeg fikk nemlig litt mild panikk da jeg så at kennelhostevaksinen til Tulla går ut nå i disse dager, og jeg rekker jo ikke å vaksinere henne før Hamar (den må vel være minst to uker gammel for å "virke" skikkelig?). Dårlig planlegging muligens, I know. Var litt redd for at vi skulle bli stoppet i vaksinasjonskontrollen på vei inn. Men så tenkte jeg at kennelhostevaksinen jo ikke er 100% sikker uansett liksom siden også vaksinerte hunder kan bli syke, og om det derfor var helt tvingende nødvendig å ha henne vaksinert helt nøyaktig. Det er vel uansett min hund det går utover..... :D

Edit: eller burde jeg vaksinere henne og la det stå til? Hva er mest fornuftig å gjøre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Edit: eller burde jeg vaksinere henne og la det stå til? Hva er mest fornuftig å gjøre her?

Jeg hadde skippet vaksinen nå og tatt det når jeg kom hjem og hadde litt fred og ro rundt meg jeg da. Det er jo ingen krise.

Sannsynligheten for at hun blir syk er jo minimal, så jeg ser egentlig ikke problemet. Vaksinen gjelder i 3 år, så jeg antar at det ikke haster så veldig med påfyll i dag liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skippet vaksinen nå og tatt det når jeg kom hjem og hadde litt fred og ro rundt meg jeg da. Det er jo ingen krise.

Sannsynligheten for at hun blir syk er jo minimal, så jeg ser egentlig ikke problemet. Vaksinen gjelder i 3 år, så jeg antar at det ikke haster så veldig med påfyll i dag liksom..

Ja, nei altså hun er fullstendig vaksinert i fjor. Men hvis kennelhostevaksinen varer ett år, slik jeg har forstått det, så burde jeg strengt tatt ha tenkt litt tidligere og vaksinert henne allerede? Eller mener du å si at kennelhostevaksinen også gjelder i tre år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ja, nei altså hun er fullstendig vaksinert i fjor. Men hvis kennelhostevaksinen varer ett år, slik jeg har forstått det, så burde jeg strengt tatt ha tenkt litt tidligere og vaksinert henne allerede? Eller mener du å si at kennelhostevaksinen også gjelder i tre år?

Kennelhoste vaksinen gjelder for ett år av gangen akkurat som en influensavaksine for mennesker, dette er jo fordi at influensaen muteres fra år til år, men vi har vel tidligere i denne tråden slått fast at sannsynligheten for å bli smittet på en utstilling er forsvinnende liten. Dessuten så hender faktisk at hunder blir syke selv med vaksine og noen holder seg friske selv om de ikke er vaksinert. De færreste blir så syke at de dør liksom, så en influensa/kennelhoste er for de fleste voksne hunder ved normal god allmenntilstand ikke noe stort problem.

Jeg mener at du kan vaksinere henne i morgen eller i Januar, det har ikke så ekstremt stor betydning uansett.. Det eneste man skal huske på er at man nå bruker levende virus i vaksinen så derfor anbefales det ikke å vaksinere om hunden ikke er frisk ved vaksinasjonstidspunktet, også skal den ideelt sett være skjermet for stress/belastninger ett til to døgn. Jeg har aldri brydd meg om det i stor grad, men vet at mange veterinærer er opptatt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhostevaksinen anbefales å gis hvert år. Men det er jo liksom ikke sånn at den "skrus av" akkurat 365 dager etter den første, da..

Så den fungerer sikkert helt greit selv om den går litt over tiden. Men samtidig så er det jo ikke noe problem å ta den nå før utst. heller. Ang. 14-dagers intervallet så gjelder det kun ved FØRSTE gangs valpesykevaksine - ikke revaksineringer.

Så gjør det som beroliger DEG - for hunden spiller det neppe noen som helst rolle i hvertfall...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste vaksinen gjelder for ett år av gangen akkurat som en influensavaksine for mennesker, dette er jo fordi at influensaen muteres fra år til år, men vi har vel tidligere i denne tråden slått fast at sannsynligheten for å bli smittet på en utstilling er forsvinnende liten. Dessuten så hender faktisk at hunder blir syke selv med vaksine og noen holder seg friske selv om de ikke er vaksinert. De færreste blir så syke at de dør liksom, så en influensa/kennelhoste er for de fleste voksne hunder ved normal god allmenntilstand ikke noe stort problem.

Jeg mener at du kan vaksinere henne i morgen eller i Januar, det har ikke så ekstremt stor betydning uansett.. Det eneste man skal huske på er at man nå bruker levende virus i vaksinen så derfor anbefales det ikke å vaksinere om hunden ikke er frisk ved vaksinasjonstidspunktet, også skal den ideelt sett være skjermet for stress/belastninger ett til to døgn. Jeg har aldri brydd meg om det i stor grad, men vet at mange veterinærer er opptatt av det.

Ja, nemlig. Det var det jeg trodde - at kennelhostevaksinen varte ett år, pga de grunnene du nevner.

Så da er det opp til lommeboka å bestemme om jeg vil vaksinere henne nå eller ikke. Så festlig. :closedeyes:

Kennelhostevaksinen anbefales å gis hvert år. Men det er jo liksom ikke sånn at den "skrus av" akkurat 365 dager etter den første, da..

Så den fungerer sikkert helt greit selv om den går litt over tiden. Men samtidig så er det jo ikke noe problem å ta den nå før utst. heller. Ang. 14-dagers intervallet så gjelder det kun ved FØRSTE gangs valpesykevaksine - ikke revaksineringer.

Så gjør det som beroliger DEG - for hunden spiller det neppe noen som helst rolle i hvertfall...

Susanne

Ah! Okei, tusen takk for svaret. Hadde tydeligvis ikke helt husket hva denne 14-dagers regelen gjaldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å la være og stille Diesel med utslett på nesen, jeg :P Kommer aldri til å stille en syk hund. Det er mer enn nok å bare være på utstilling for en hund(min blir hvertfall litt stresset), og sykdom i tillegg kan umulig være noe særlig. Man skal vel heller ikke stresse en hund som har kennelhoste?

Vi var på oppdal i fjor. Der kom vi i kontakt med en gjeng Sheltier(eller eierene da), de skulle ikke stille den dagen, fordi tispa ble litt slapp.

Jeg tenkte for meg selv; vi har kjørt langt, bruker penger, og stresset meg ihjeel, og så blir bikkja sjuk?? Ikke F om jeg lar være å stille :P

edit;

kennelhostevaksine, er det en egen vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...