Gå til innhold
Hundesonen.no

Katteraser

Wheaten terrier

Hvilken katterase?  

32 stemmer

1. 1.

• Vanlig huskatt
      3
    • Norsk skogkatt
      10
    • Perser
      3
    • Maine Coon
      6
    • Siameser
      2
    • Orientaler
      1
    • Nakenkatt
      1
    • German Rex/Cornish Rex/Devon Rex
      0
    • En god blanding
      3
    • Andre
      3

Recommended Posts

Skrevet

Maine Coon, en diiger katt med dusker på ørene som en gaupe

falcon.jpg

Siameser, kattenes største personlighet

128_P1.jpg

Siameser1679.jpg

Perser

Perser-dream.JPG

Fairy.jpg

Orientaler, elegant og eksotisk

Ezy&Graziella.jpg

Indra%206%20m%20399.jpg

Norsk skogkatt

Link: http://rasekatter.no/gallery/albums/album0...015_G_sized.jpg

s-nfo.jpg

juliahost1.jpg

Nakenkatt

Page827.htm

s-crx.jpg

s-drx.jpg

Vanlig huskatt, kan ha omrtent alle former og farger

Et eks.

lupus03.jpg

Link: ]http://home.c2i.net/ihammers/kv/index.html

Skrevet

Helt klart en maine coon! Det ønsker jeg meg til jul :) De er verdens herligste!!

Skrevet

DE kattene jeg liker best er norsk skogskatt! Siden jeg har en selv og de er nydelige. :) Og så har jeg sans for Birma, fiine øynene. Og bengaler. En annerledes, flott katt :P

Forsåvidt er jo ALLE katteraser fine da! :P Bortsett fra de nakenkattene og perser.

Skrevet

Norsk skogskatt og siameser! Begge to er nydelige, på helt forskjellige måter! Vi har selv en skogskattblanding og naboen vår har siameser, de er bare så søte, selv om de ikke er like i det hele tatt.

Men vanlige huskatter er også fine. Katt er katt og alle av dem er søte...

Skrevet

Har ikke så veldig peiling på katteraser, men synes tyrkisk angora er veldig søt. Er ikke så glad i naken katt. Men huskatten slår nokk alt for meg :)

Skrevet

Siameser entusiaster sier siamesere lett ville slått en hund i en IQ test, at de har en utrolig personlighet og er noen skikkelige arrogante, overlegne, masete, men også utrolige elegante og at en katteeier aldri eier en siameser, det er siameseren som eier den :)

Skulle gjerne likt å prøve å ha en siameser!

IW: :P:P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...