Gå til innhold
Hundesonen.no

Labradoodel


Guest LeenaM

Recommended Posts

Jeg har en sånn førerhundkalender fra Norges Blindeforbund. Der er det bilde av valper på hver måned. I november og noen andre måneder, så er det bilde av en valp, så står det Labradoodelen *navnet på hunden*. Hva er en labradoodel? Jeg har tenkt labrador og puddel, mulig jeg tar helt feil?? Håper på svar! ;)

EDIT: Søkte på "labradoodel" på google nå nettopp. Der kom det opp: "Mente du labraduddel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandings de mener er kul og superspesiell og kan derfor selges for flere tusen kr ala renrasede hunder.

Skal være labrador UTEN røyt.

Skjønner egentlig tanken, jeg vurderer å barbere ned Luna til sommern, makan til pels from hell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives for øvrig labradoodle. ;)

En liten "designerspoof" som har tatt litt av de siste årene. Og det har etter hvert blitt litt vel mye oodles of doodles der ute nå. Tanken bak labradoodle var en fyr nedi Australia som hadde lyst på labradorens vennlig temperament, og puddelens allergivennlighet for å lage den ultimate førerhunden. Dermed ble det mekket F1-generasjoner med labrador x puddel, F1B generasjoner med labradoodle x labradoodle, og F2B, som er en backcross labradoodle x labradoodle.

Men nå er det vel flere multigenerasjoner som er ute og går. 4-5 generasjonen ansees som rein uten hybridpreget. I'll get back to ya. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er vel godkjent i USA nå, såvidt jeg har hørt fra ei venninne i Haugesund som har ei venninne igjen som har begynt med oppdrett av labradoodle.

Poenget for å få fram en slik blanding/rase, var å få labradorens vennlige temperament og arbeidsvillighet, puddelens pels og lettlærthet/oppmerksomhet, altså det beste fra begge rasene. Den er vel først og fremst avlet fram med tanke på førerhundarbeid, dette er grunnen til at rasen er oppstått.

Synes det er en grei nok blanding sånn sett, men ja, er blitt vel mange 'doodler' nå, goldendoodle, labradoodle, boxerdoodle, schæferdoodle osv, som jeg har sett til salgs div. steder(stort sett på finn.no). Kan se poenget med goldendoodle og labradoodle, der ser jeg 'matchen' mellom rasene, men ikke de andre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er vel godkjent i USA nå, såvidt jeg har hørt fra ei venninne i Haugesund som har ei venninne igjen som har begynt med oppdrett av labradoodle.

Trodde ikke den var godkjent som rase? Kan heller ikke finne den i oversikten over raser i American Kennel Club ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoodle er blanding av Labrador og Puddel, men den er ikke røytefri hvis det er første generasjon.

Men andre generasjon derimot, Labradoodle + Puddel er røytefri.

Tillater meg å legge inn flere bilder ( ;) ) av naboens skjønneste Labradoodle kjekkas (det ene er i lek med Zelda)

junijuliplusshytteddpanda144.jpg

junijuliplusshytteddpanda130.jpg

junijuliplusshytteddpanda151-1.jpg

Han har et såå godt gemytt og han er verdens skjønneste guttelutt altså! :P

Labraduddel er i utgangspunktet en blanding av labrador retriever og puddel. I Australia har man kommet langt i å lage dette til en egen rase, og har der også blandet inn gener fra andre vannapporterende raser som irsk vannspaniel og curly couted retriver.

Rasen skal være lærevillig og ha et godt gemytt, og har blitt avlet på for å få allergivennlige førerhunder. Labradoren, med sitt stødige temperament og godlynte natur, har vært den foretrukne førerhunden, men også pudler brukes ofte, da den i tillegg til et godt lynne og høy intelligens, har en røytefri pels som gir mindre plager for mennesker med astma og hundeallergi. Labraduddelen selges nå også som familiehunder.

Artikkel om Labraduddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er vel godkjent i USA nå, såvidt jeg har hørt fra ei venninne i Haugesund som har ei venninne igjen som har begynt med oppdrett av labradoodle.

Nei, det er den ikke. Designerpudler er ikke godkjent av den amerikanske kennelklubben.

Responsible Poodle Breeders do not promote the sale of POCKET or TEACUP POODLES or ROYAL STANDARD POODLES or DESIGNER CROSS BREEDS. This is a marketing ploy to sell the pups for increased prices. If you are interested in a small toy poodle or a large standard poodle just ask for that! If you want a Cross Breed, go to your local shelter".

Dette er sakset fra Poodles Of America sin nettside. De organiserer ingen oppdrettere som ikke avler etter de standarder de har, og der inngår ikke designerpudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnei, det er en ulvehundblanding som jeg har postet bilde av tidligere ;)

Ah, da vet jeg i allefall hvor jeg har bildet fra. Jeg mente ikke at dette var en labradoodle, men dette bildet minner meg veldig om en LD jeg har truffet en gang. Bor denne hunden i Norge IW? H*n er fabelaktig vakker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kallenderen står det labradoodelen, så det kan bli litt anderledes

skrivd bare labradoodle.

No big deal uansett, da! ;)

Ja, mulig det :P

Takk for utfyllende svar, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer nok trolig aldri til å bli godkjent i FCI, det kreves tross alt litt mer for å lage en egen rase enn å blande tilfeldige puddler med tilfeldige labradorer.

Synes det er på grensen til "svindel" å selge disse med "lovnad" om at det kun er snakk om tid før den blir godkjent og at det kun er fordi NKK er så kjipe og gammeldagse at den ikke blir godkjennt.

Finnes flere i området rundt oss, og det er i allefall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha snakket med eierene, de tror seriøst de har kjøpt noe som er meningen skal bli godkjennt om kort tid, og betaler en pris som er på lik linje med NKK reg.hunder.

Uansett hvor seriøse oppdr. måtte være(eller tror de måtte være) er et prosjekt om å lage en ny hunderase et KJEMPE prosjekt, som ikke mange i vår tid klarer.

Så en labradoodle er og blir en mix med et fancy navn.

Så senest i går at noen averterte "yorkilon" valper(yorkshire terrier x papillon), hva gjør man ikke for å få tjent noen ekstra kroner? Disse hadde også et kull i fjor, der valpene ble levert ved 5-6 ukers alder. Så urolig trist! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leste som driver seriøst med avl av disse blandingene ønkser ikke at rasen skal godkjennes av FCI. Dette vil da være med på å svekke hundene i følge dem, da det vil legges mer vekt på en standard mht. det eksteriøre.

Vet av en oppdretter av denne blaningen her i landet, og disse bruker god tid på valg av avlsmateriale og hundene trenes frem som terapihunder. I alle fall var det dette som var målet og meningen med deres oppdrett da de startet, og det var slik i fjor. Om det er slik fortsatt at hensiktene er like gode, vet jeg ikke.

Har truffet flere individer, og det er forskjell på Labradoodlen og Goldendoodlen hva gjelder gemytt. goldendoodlen er i snitt noe roligere.

Selv foretrekker jeg Poydoodlen.

IMAG002.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at det er flott at det fortsatt forsøkes å lage nye raser... hvor målet er spesielle egenskaper.

De fleste rasene vi kjenner i dag er vel raser som er "avlet fram" på egenskaper. At vi i vårt århundre også skaper nye raser er vel egentlig ganske naturlig.

SKulle jeg si noe negativt om dette .

Det som er leit er jo når det er mye useriøse mennesker som setter igang med å skulle skape en eller annen blanding..

Men det er vel ingen fare for at slike raser skulle bli gidkjente heller i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er labradoodles virkelig nødvendig? Det er ikke gitt at selv om du blander labrador og puddel får du en rolig og lærevillig blanding som ikke røyter. labradoodles kan få røytepels med underull, de kan være ville og ekstremt livlige osv osv, akkurat som de to rasene de er blandet med. Hadde det vært lagt opp et skikkelig avlsprogram med registreringer, krysninger med mordyr av en rase og fedre av annen rase f.eks (slik det gjøres på andre husdyr) hadde man hatt større sannsynlighet for å få fram hunder med de egenskapene man faktisk var ute etter.

Hvorfor kan man ikke bruke rene raser som førerhund? Renrasede pudler? Portugisisk vannhund? Mange raser som kunne vært brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...