Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye hår må bort?


Mari

Recommended Posts

Usikker på om dette ligger riktig, men det får gå.

Jeg har en Pyrineerhund i familien som trenger desperat å bli børstet ned. Han er snart sju år gammel, og han har aldri blitt børstet ordentlig. Altså er det mye floker, dreads og kaker på ham. Jeg har tatt på meg oppgaven med å børste han ned, men jeg har aldri hatt pelshund så jeg vet ikke helt hvor mye jeg skal ta eller hvordan det skal se ut når han er ferdig. Han ute i kennel noen timer om dagen så han må ha nok hår til å holde varmen nå som vinteren kommer.

Jeg har allerede startet jobben, og jeg har sett at huden er irritert enkelte plasser, mye gult tykt flass og litt rød. Huden hans trenger åpenbart å få puste litt.

Hunden har begynt å få kroniske øreproblemer, og jeg tror disse tingene hører sammen. Så det er viktig at det blir gjort ordentlig, og slik at det er lett å følge opp etterpå.

Så, hvor mye skal jeg ta? Hvordan ser det ut når man har tatt nok? Kan jeg klippe av de verste dreadsa? Jeg har ikke så lyst til å børste og lugge rundt magepilen og ballene liksom. Hva er best utstyr (bruker vanlig karde nå)?

Hvor ofte bør en slik hund børstes sånn vedlikeholdsmessig?

Takk for all hjelp! Jeg er en pelsn00b...

PS: Er dette en god jobb for en sånn furminator? Isåfall, er det noen i Vestfold som kan låne meg en? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp! Jeg er en pelsn00b...

PS: Er dette en god jobb for en sånn furminator? Isåfall, er det noen i Vestfold som kan låne meg en? :lol:

Jeg regner med at det er snakk om en sånn stor hvit pyrre-sak?

Furminatoren skal brukes til pels uten floker. Så først må dem bort om du har tenkt å bruke den.

Om dyret ligger ute så er nok ikke trikset å barbere den. Men alle kaker må bort, det er grobunn for det meste av bakterier. Jeg hadde rett og slett klippet dem bort. Dem isolerer heller ikke noe særlig da dem gjerne er fuktige og imidten, og dermed gir en dårlig effekt.

Det du muligens burde ha var sånn kam med blader? Husker ikke hva den heter, men jeg har brukt slik på tovet Schäferhund.

Om hunden bare er ett par timer i hundegården og den har ett hus å krype inn i så tror jeg nok ikke det skader så voldsomt om du klipper endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er snakk om en sånn stor hvit pyrre-sak?

Det er det. Fin fyr forøvrig, om enn noe høylydt. :lol:

Men alle kaker må bort, det er grobunn for det meste av bakterier. Jeg hadde rett og slett klippet dem bort. Dem isolerer heller ikke noe særlig da dem gjerne er fuktige og imidten, og dermed gir en dårlig effekt.

K. Da skal saksen fram. Du har helt rett i det der med grobunn iallefall, for det spirer og gror i huden hans under all pelsen.

Det du muligens burde ha var sånn kam med blader? Husker ikke hva den heter, men jeg har brukt slik på tovet Schäferhund.

Trenger bilde tror jeg. Som sagt, n00b...

Om hunden bare er ett par timer i hundegården og den har ett hus å krype inn i så tror jeg nok ikke det skader så voldsomt om du klipper endel.

Flott!

Men hvordan skal han se ut til slutt? Om jeg tar nærbilde av pelsen liksom. Skal man kunne se huden lett om man bretter til side pelsen? Hvor mye underull skal sitte igjen. Gjør det noe om han blir en ribbet pjuskepus en stund sånn nå etter jeg tar en skikkelig sjau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han skal bo ute, ville jeg ikke brukt Furminator; den fjerner jo masse underull, og jeg har ingen tro på at den ikke fjerner mer enn nødvendig. Jeg ville altså brukt stålkam. Poenget er vel en flokefri hund, ikke en røytefri en?

Ang dreads'a; det er tøft på noen (oss to kanskje? ;) ), men ikke på en slik hund. Du må nok klippe, men for å beholde mest mulig av pelsen, klipp ikke rett av, men loddrett inn, hvis du skjønner? Sånn at du deler den opp i mindre dreads, og så prøver du å kamme ut mest mulig, og på den måten beholder du mest mulig pels. Ellers finnes det flokekuttere som gjør jobben rett; kutter "loddrett" altså, og ikke skjærer rett av. Men en saks gjør jobben like godt, evt kan du jo prøve å få lånt deg en sånn hvis det er masse dreads, eller store, eller du ikke syns du får det til med saksa.

Edit: hvordan han skal se ut etter rassiaen? Tja.. kommer an på om han er i full pels eller ikke. Har generelt lite peiling på den type hund, men jeg ville så absolutt ikke fjernet mer underull enn nødvendig. Jeg har tro på at hvis du bare børster pelsen godt nok og får unna flokene og død pels, så vil hunden fremdeles ha nok pels til å holde varmen (underull), og evt dekkhår vil være sånn i passe mengde. Huden tror jeg får puste bedre, men det er jo veldig vanskelig å si uten å ha sett den aktuelle hunden, eller uten å ha særlig stor peiling på rasen.

Hvis du bretter pelsen til side, så tror jeg ikke det er noe særlig om du ser mye hud. De skal vel i utgangspunktet ha masse pels, så som sagt; jeg ville fjernet minst mulig av underulla. For å illustrere med en rase som er prikk lik :lol: den du snakker om, min springer: hun er nå nedrøytet, og skal ikke ha like tjukk pels som "din", hun har minimalt med underull nå, og når jeg deler pelsen ser jeg lett huden. Sånn er hun ikke til vanlig, da må jeg grave litt mer for å se hud, spesielt på steder hun har mer pels enn andre. Når din rase i tillegg skal ha mer pels enn min, så antar jeg du bør måtte grave godt for å finne hud, hvis du skjønner? Tulla ser nå veldig naken og "tynn" ut i pelsen, og det er vel neppe noe bedre for en slik rase å være naken, enn det er for Tulla. Skulle gjerne ha vist deg hva jeg mener, men det er som du skjønner, litt vanskelig.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... stakkars hund, sier jeg bare. Her er det ikke snakk om verken børsting eller kamming eller tanke på å la noe pels være igjen. Barber ned hele hunden, eller klipp vekk så mye som mulig, sjekk hud og ører og alt sammen på dyret - og si at han skal bo inne til pelsen vokser nogen lunde ut igjen... Det er straffen for ikke å stelle hunden sin :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... stakkars hund, sier jeg bare. Her er det ikke snakk om verken børsting eller kamming eller tanke på å la noe pels være igjen. Barber ned hele hunden, eller klipp vekk så mye som mulig, sjekk hud og ører og alt sammen på dyret - og si at han skal bo inne til pelsen vokser nogen lunde ut igjen... Det er straffen for ikke å stelle hunden sin :lol:.

Må si meg enig her.... Slik blir det når man ikke følger opp pelsen jevnlig så man unngår floker og sammenfiltret pels. Hvis hunden allerede har fått eksem og dritt, så bør all pels vekk.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har pelsdyr, og det mest tenkelige utstyret man trenger for å børste ned ett pelsdyr, om du trenger hjelp / låne utstyr, er dere velkomne hjem til meg ;) bor forøvrig i Horten

Takk! Skal prøve meg litt fram selv først, men blir jeg i tvil så skriker jeg nok ut! ;)

Siden han skal bo ute,

Han bor ikke ute. ;) Han er ute et par timer om dagen kanskje, og han har tilgang til hundehus.

Ang dreads'a; det er tøft på noen (oss to kanskje? :lol: )[klippe masse vettugt om pels]

Hehe, det var det da. Det var forøvrig ikke meningen å male ham altfor ille, han er ikke én stor uteliggerdread liksom. Men ja, han trenger desperat å bli børstet ordentlig.

Jeg skal forsøke som du skriver først, og blir det ikke bra så anbefaler jeg å barbere ned hele hoinn. Så får jeg heller hjelpe til med å ture ham slik at han slipper å stå ute før det har grodd ut nok til at han kan stå ute igjen.

Hmmmm... stakkars hund, sier jeg bare.

Altså, han er ikke neglisjert. Det er bare uvitenhet som har gjort at det er blitt som det har blitt. De har fått hørt av oppdretter at bikkjene ikke trenger å børstes

Nå er det dårlig samvittighet ute og går for at jeg har påpekt at dette MÅ gjøres for hunden sin del. Han har ikke blitt sånn av latskap, og nå tar de konsekvensene til beste evne.

Barbering blir utført om det viser seg nødvendig. Jeg vil prøve å redde pelsen hans først, det vil bare gagne ham selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med Siri og PsychoLynx, barber ned hele hunden.

Det er ikke bra for den å gå rundt med irritert hud og min erfaring er at slitt pels tover seg lett igjen. Floke utgreiing (er det er ord?) sliter veldig på pelsen og du må få flokene/tovene 100% ut ellers så vil det floke seg raskt igjen. En annen ting er at det lugger i en allerede betent hud, og det er ikke godt.

Det beste (tenker jeg) er å barbere hunden helt ned og gi huden en sjangs til å lege seg selv og eierene en sjangs til å starte på nytt med pelsstellet. Det er lettere å stelle kort pels og gjøre hunden fortrolig med pelsstell om den ikke har tover som lugger ol, men kort fin pels. Pelsen vil gro ut igjen sunnere og bedre og ikke minst hunden vil ha det mye bedre.

Om du velger å ikke barbere ned hunden er det lurt å bruke balsam spray (den gule fra Natusan Kids f.eks) og løsne tovene for hånd. Ikke bad hunden før den er 100% flokefri, en flokete hund som blir badet blir bare mer flokete. Furminator/Coat King etc skal kun brukes i ren, tovefri pels så det ville jeg evnt brukt etter at alle tovene var fjernet. Men altså, jeg villle heller lånt en Andis eller Oster maskin og barbert hunden ned, det er minst vondt og mest rettferdig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, han er ikke neglisjert. Det er bare uvitenhet som har gjort at det er blitt som det har blitt. De har fått hørt av oppdretter at bikkjene ikke trenger å børstes

Det er lov å være dum altså, men er det mulig at noen er så kørka at de ikke skjønner at en hund med så mye pels faktisk må børstes ? Her mener jeg både eier og oppdretter - evt om eier har misforstått hva oppdretter har sagt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være dum altså, men er det mulig at noen er så kørka at de ikke skjønner at en hund med så mye pels faktisk må børstes ? Her mener jeg både eier og oppdretter - evt om eier har misforstått hva oppdretter har sagt ?

Noen oppdrettere sier desverre veldig veldig veldig mye rart... Og mange tar ALT det oppdretter sier for god fisk, uansett. Da kan slike ting skje. Jeg sier ikke at det er tilfelle i denne saken, men i mange saker så er det det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oppdrettere sier desverre veldig veldig veldig mye rart... Og mange tar ALT det oppdretter sier for god fisk, uansett. Da kan slike ting skje. Jeg sier ikke at det er tilfelle i denne saken, men i mange saker så er det det.

Det er sikkert "gamle" teorier som henger igjen. Som med sau så trenger dem ikke klippes/børstes om dem går i det opprinnlige terrenger som gjerne er mye kratt, torner osv osv som skaper slitasje. Desverre glemmer noen at dem forholdene faktisk må være tilstede for at det skal fungerer på den måten :rolleyes:

Men så lenge dette egentlig er en innehund så hadde jeg klippet ham helt ned, trenger ikke ta til skinnet. Heller få eier til å slenge noe tepper eller annet som kan hjelpe ham med å holde varmen den korte stunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være dum altså, men er det mulig at noen er så kørka at de ikke skjønner at en hund med så mye pels faktisk må børstes ? Her mener jeg både eier og oppdretter - evt om eier har misforstått hva oppdretter har sagt ?

Nå mener jeg at det er lite pelsstell på berner, og vil si det til valpekjøpere også, men det er jo når en sammenligner med for eksempel briard eller lhasa apso - det er trist om valpekjøper har misforsått "lettstelt pels", "lite pelsstell" eller noe sånt til "ignorer pelsen". Det er også individforskjeller, så kanskje denne er rikt pelset.

Uansett håper jeg det ender greit med pygutten, og at huden hans får luft og han blir i slag igjen. Skulle nesten hatt før og etter-bilde, bare av grotesk nysgjerrighet.

Edit: Og jeg ville klippet mest mulig, bare pass på at du ikke punkterer huden. Prøv å løse opp dreadsene først, men en strikkepinne og enkel klipping, så du ser bedre hva du gjør. Det finnes dekken for pystørrelser også, om gutten blir kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg at det er lite pelsstell på berner, og vil si det til valpekjøpere også, men det er jo når en sammenligner med for eksempel briard eller lhasa apso - det er trist om valpekjøper har misforsått "lettstelt pels", "lite pelsstell" eller noe sånt til "ignorer pelsen". Det er også individforskjeller, så kanskje denne er rikt pelset.

Uansett håper jeg det ender greit med pygutten, og at huden hans får luft og han blir i slag igjen. Skulle nesten hatt før og etter-bilde, bare av grotesk nysgjerrighet.

Edit: Og jeg ville klippet mest mulig, bare pass på at du ikke punkterer huden. Prøv å løse opp dreadsene først, men en strikkepinne og enkel klipping, så du ser bedre hva du gjør. Det finnes dekken for pystørrelser også, om gutten blir kald.

Da er vi to! Vil ha før og etter bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tips og råd! Jeg tror definitivt pelsen er til å redde altså. Mulig jeg har malt ham i fryktelig dårlig lys. Jeg har som sagt ikke mye peiling på lange hundehår. Men ja, det er tett med pels på ham.

Sånn så han ut i sommer iallfall. Nå som jeg har startet børstingen er han betydelig mindre allerede. :lol:

2986943865_20c5538260_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er da ikke noe! :lol: Han er jo bare skitten, jo. Nesten så jeg ble skuffet nå. ;)

Puh! Ble skikkelig nervøs for at jeg hadde malt de stakkars folka som de verste dyreplagerne jeg! Men altsa, det er mye pels som ligger i kaker sånn under alt fluffet. Det vet jeg. Men såå ille er det definitivt ikke. ;)

Og ja, han har blitt mye reinere bare av litt børsting!

Neida, tror nok at en god kam og litt saks på utsatte steder skal gjøre susen. Lykke til med dreads'a!

Kult! Jeg tenkte det samme selv serru. Skal spare på en dread til deg og sende den oppover jeg. Savnet er vel stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Ble skikkelig nervøs for at jeg hadde malt de stakkars folka som de verste dyreplagerne jeg! Men altsa, det er mye pels som ligger i kaker sånn under alt fluffet. Det vet jeg. Men såå ille er det definitivt ikke. :lol:

Og ja, han har blitt mye reinere bare av litt børsting!

Kult! Jeg tenkte det samme selv serru. Skal spare på en dread til deg og sende den oppover jeg. Savnet er vel stort?

Takk, det hadde jeg satt pris på! ;) (Selv om faktum er at jeg har spart på tre-fire (ja, kanskje seks) av de fineste og lengste dreads'a. De ligger i toalettmappen min og er med meg på min reiser rundt om i verden..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig negativt innstilt FØR jeg så bildet, men heldigvis så ikke hunden så ille ut som jeg trodde. Det er nok ikke umulig å få pelsen fin igjen uten å barbere, men da må man jo selvfølgelig være sikker på at huden faktisk ser fin ut under der også da...

Etter-bilde er også påkrevd, vi må jo få se hvor flink du er :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, du som bare er såååå glad i pelsstell - har du noen hemmelige planer du øver til eller? :huh:

Men som de andre sier, en god kam og en god børste + saks tror jeg gjør mye. Jeg ville, så godt det lar seg gjøre, ungått karde jeg da, har intrykk av at det sliter noe enormt på pelsen, da floker den seg lettere igjen. Og en god dusj når han er helt flokefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...