Gå til innhold
Hundesonen.no

Shampo som fjerner misfarging i pelsen


Meg

Recommended Posts

Jeg tok det ikke personlig, bare så det er sagt altså :D Men ja, jeg har hørt soppteorien, men da synes jeg det er merkelig at noen får det, og andre ikke, til tross for at de utsettes for det samme. Kan grunnen være genetisk da?

Nåh.. syns du virket temmelig snurt jeg da.. :rolleyes2: For man kan jo si hva man vil om barna til folk - men kom ikke her og snakk dritt om bikkjene altså..! :o

:)

Merkelig om det skulle være genetisk, for da skulle man sett det oftere innen noen raser enn andre, og så vidt jeg har hørt, høres det ut som om dette er spredd hos nesten alle raser (i alle fall veldig mange), så lenge de kan ha lys pels sånn at det vises.. :D

Meg: har du prøvd grønnsåpe? Det kommer jeg til å prøve etter helgens utstilling, så hvis du ikke prøver, kan jeg jo alltids komme med oppdatering på hvordan det har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, vi er avslørt! Her kjører vi på med skikkelig sydvest og støvler nemlig :)Eller kanskje ikke, Orry så nemlig SÅ oppgitt ut sist vi brukte regndress, og det er 4-5 år siden *flir* Bilde

Ha ha ei venninne av meg kjøpte for maaange år siden en regndress til sin Springer og uttrykket hans var helt likt, herlige Springerene når de ikke er fornøyde med noe (og jeg får ikke mindre lyst på Springer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønnsåpe er prøvd ("naturell"- sånn gammeldags)

Shampo for hvite hunder (Heiry) er prøvd

Eddikvann er prøv (varierende styrke, men har kun brukt 7 % edikk i varierende blandingsforhold med vann)

Og nå er også shampo som skal ta sånn rødfarge prøvd.

Barbermaskin neste? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønnsåpe er prøvd ("naturell"- sånn gammeldags)

Shampo for hvite hunder (Heiry) er prøvd

Eddikvann er prøv (varierende styrke, men har kun brukt 7 % edikk i varierende blandingsforhold med vann)

Og nå er også shampo som skal ta sånn rødfarge prøvd.

Barbermaskin neste? :)

For det første: barbermaskin er jeg skeptisk til. Det stedet Tulla er mest rød, dvs over størst område (dog lysest rød), er på halsen, hvor hun blir klippet ganske kraftig ned. Tviler på at det hjelper, heller tvert imot. Hun blir jo våt under magen også, eller andre steder hvor hun ikke blir klippet ned, og der er hun ikke rød, så jeg tror kanskje at barbering kan gjøre saken verre.

For det andre: shampo for hvite hunder (lilla/blå type) er ment å brukes flere ganger, og over tid skal misfargingen forsvinne. Du kan ikke forvente at pelsen skal skinne hvitt etter en eller to gangers bruk - det er ikke noen nødløsning med andre ord! Er du ute etter nødløsning, kjøp bleikeshampo. Det er tabu har jeg funnet ut, og den ødelegger pelsen. Men er det SÅ viktig for deg at pelsen blir hvit, så gjør du det.

Det kommer også litt an på hvorfor hunden er rød. Er det våteksem? Er huden tørr og irritert under, noe som gir misfarging? Er det sopp? Eller er det bare litt fuktighet som har gjort at pelsen har blitt misfarget? For å bruke Tulla som eksempel igjen: på albuene er det tørr og irritert hud som gjør pelsen rød; hun hadde begynnende liggesår etter i sommer. På halsen er det fuktighet antar jeg, for huden er ikke irritert og tørr der, mulig pelslengde/struktur også har noe å si. Mellom labbene kan det hende det er sopp for alt jeg vet, men jeg heller også mot å tro på masse fuktighet, hund som er ute i skog og mark og tråkker i ting som hos noen hunder gir misfarging (leire, jord, skitt og søle), tykk pels og dårlig tørking/lufting. Så har du bildet av berneren; det er fuktighet (deriblandt sikkel kanskje?) og litt skitt og lort. Hvis man ikke er veldig nøye med å holde det rent og tørt, så blir det ganske enkelt sånn. Men der ser du at fargen ligger veldig PÅ pelsen, og kommer ikke underfra - hadde man løftet på pelsen på halsen hans, hadde vi antageligvis ikke funnet rød, tørr og irritert hud under der, hvis du skjønner?

Det finnes noen middel på markedet som er ment å forebygge rødt under øynene pga tårer. Dette har man i pelsen, og gjør at tårene ikke "brenner seg" som hun i dyrebutikken sa. Forebyggende med andre ord, og sikkert fryktelig dyrt for et større område. Jeg mener også å ha sett noe som skal fjerne rødt under øynene, men fant det ikke på min lille runde på onsdag, hvor jeg trålet dyrebutikker i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...