Gå til innhold
Hundesonen.no

Shampo som fjerner misfarging i pelsen


Meg

Recommended Posts

Noen som vet om en bra shampoo som fjerner misfarging i pelsen? Berta her har hvit pels, men har fått noen rødfargede flekker (alger?) på brystet og en labb. Noen som har tips til hvordan jeg kan få det vekk? Vanlig shampoo (heiry eller noe) tar det ikke, har også prøvd kjerringråd med eddikvann uten stort hell.

Konkluderer med at dette kan jeg ikke! Noen som kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe shampo for hvit pels og vaske med. De er enten lilla eller blå. Sliter med samme problemet selv, så nå skal jeg gå til anskaffelse av sånn shampo. Har fått prøve en fra groomers (både lilla og blå), men tror jeg må la de sitte i litt lengre, og kanskje også ha de i u-uttynnet akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra- hvor kjøper du dem?

Kjøpte Heiry shampo for hvit pels- men det funka ikke (den inneholdt ikke blekemidler). Riktignok ble hunden veldig hvit der den ikke var misfarget (bare skitten).

jeg lurer forresten på hvorfor det ble Stor Bokstav i Alle Ordene i Overskrifta, jeg retta det opp to ganger med det ble "automatisk sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper shampo på dyrebutikker. Noen har ganske bra utvalg, andre har bare ett eller to merker. Du kan jo alternativt kjøpe via nettbutikk, hvis du har tid til å vente på den og ikke trenger shampoen med en gang da. Ellers fins det nok de som selger shampo osv på litt større utstillinger. Groomers har jeg bare lånt av noen.

Bokstavene blir sånn pga en feil i forumet tror jeg. Det er flere som har hatt problemer med det. Men sjefene sitter sikkert og prøver å rette feilen. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spendt på å prøve

Samojeden min har fått noe svakt rødt/oransje farge i pelsen rundt munnen, poter og bryst.. Tror det er etter ett tyggebein med rødfarge.

Bouvieren har fått brun/rød farge på "slipset" sitt. Det er fordi det ble brukt lærhalsbånd.

Håper disse produktene fjerner dette.

(Heldigvis er puddelen min skjokoladebrun :whistle: )

Som LivB sier.. Handle hos Dogstuff. De seriøse som kan hund og pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe shampo for hvit pels og vaske med. De er enten lilla eller blå. Sliter med samme problemet selv, så nå skal jeg gå til anskaffelse av sånn shampo. Har fått prøve en fra groomers (både lilla og blå), men tror jeg må la de sitte i litt lengre, og kanskje også ha de i u-uttynnet akkurat der.

Jeg skrev det kanskje ikke, men Cleaning shampoen fra Dogstuff er blå og er mye brukt til hvite hunder med misfarget pels. :whistle:

Jeg lært faktisk nylig av Hundefrisørprogrammet på Animal planet at misfarget pels gjerne kan vaskes i 2 omganger og at shampoen skal sitte så lenge som mulig i pelsen før den vaskes ut. På områder med mye misfarging kan det lønne seg å bruke ufortynnet shampo og bare være veldig nøye med å skylle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne (Furst Aid fra Groomer's Edge) på Chicka hvis hun får røde merker på den hvite (spesiellt på den ene poten), veldig god shampoo for hunder med litt sart hud:

shampo23.jpg

Ellers så har jeg brukt Groomer's Edge sin Alpha White på områder som har blitt litt "blasse" i den hvite pelsen, da blir hun skinnende hvit igjen, lar shampoen virke et par minutter også skyller jeg den ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om andre enn hund-1 som selger furst aid?

Dette er vist en egen vitenskap dette med shampoo til hund. Har brukt babyshampo og grønnsåpe hittil jeg.. hehe

Vi selger den på AquaDog, har den også på nettbutikken på www.aquadog.no :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en som heter John Paul.. Har bare brukt valpeshampooen hittil, den var grei. Mild og fin.. Måtte ha noe skikkelig mildt etter at Blondie fikk eksem etter blåshampooen til KW.. Har kjøpte super bright (blåshampoo) shampooen i dag.. Noen med erfaring?

bb_dkeI_JPPE0003H.jpg

http://mjmcompany.com/JohnPaulPet/about.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
æsj- nå har vi stått en halvtime i dusjen, og såpa inn med (ufortynnet) FurstAid som har stått å virka i 5 minutter TRE GANGER... men pelsen er like rød selv om jeg er 150 kr fattigere.. sukk..

:shocked: jøss, har alltid funket når jeg har brukt den <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, kanskje jeg skulle barbere hårene vekk? :icon_confused: Forsvant fargen "i dusjen" eller etterpå?

Har gått bort i dusjen, nå vet jeg ikke hvor rødt det er på hunden din, kanskje den må dusjes i to runder (to dager), men de jeg har hatt så har det gått bort ved å vaske to runder på samme dusj :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme.. <_< Tulla er litt rød på halsen. Hun har også en pitteliten rød flekk på ene albuen (og litt på den andre også hvis man graver), som kom i sommer/høst etter lange dager i bur i forbindelse med agilitykonkurranser. Jeg kjøpte KW sin lilla shampo, tynnet ikke ut, og lot den være i ca 5-10 minutter, foreløpig kun en gang. Det hjalp, men det er slett ikke borte. Spesielt vanskelig er albueflekken, for den er mye sterkere enn det på halsen. Ja, og potene gidder jeg ikke snakke om engang; det blir bare sånn når hunden har hvit pels på/mellom potene/putene, og er ute i våt skog og mark.

I dag har jeg reist Trondheim rundt etter bleikeshampo (tabu har jeg funnet ut), men ingen hadde. Noen visste ikke engang hva det var, andre sa det var tabu, en tredje var utsolgt og tok ikke inn igjen og en fjerde tipset meg om den tredje.. :icon_confused: Det er jo ikke sånn at jeg skal bruke det på hele bikkja heller, kun noen pittesmå flekker. Blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt teorien om sopp, men noen jeg stoler på, og som har masse erfaring med hund og hår, mener at det umulig kan være sopp alt sammen, men ganske enkelt misfarging. Ja, i noen tilfeller er det sopp, men slett ikke i alle (rødt under øynene er jo ikke "kjent som" sopp, men er akseptert at er ganske enkelt misfarging). Noen hunder får det, andre ikke, selv om de gjør akkurat det samme og bor sammen. Virker som om noen hunder er mer "disponert" for å få det enn andre. Jeg har også hørt en teori om at "rødt på albuene er allergi", noe jeg syntes hørtes veldig merkelig ut. Det kommer jo ofte av liggesår, som kommer av at hunden har ligget på noe fuktig. Andre kan få det nesten uten noen grunn, bare at de ligger litt mer enn vanlig (som min Tulla i bur i agilitykonkurransesesongen). Om det er bra for pelsen eller ikke, kommer vel an på hva det er. Kan ikke forstå at misfarging i seg selv skal være så dumt, men heller kanskje fuktigheten som har skapt det, eller all liggingen, eller hva det nå er som har gjort pelsen rød.

Vi kan godt være enige om at rødt er kult! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme.. <_< Tulla er litt rød på halsen. Hun har også en pitteliten rød flekk på ene albuen (og litt på den andre også hvis man graver), som kom i sommer/høst etter lange dager i bur i forbindelse med agilitykonkurranser. Jeg kjøpte KW sin lilla shampo, tynnet ikke ut, og lot den være i ca 5-10 minutter, foreløpig kun en gang. Det hjalp, men det er slett ikke borte. Spesielt vanskelig er albueflekken, for den er mye sterkere enn det på halsen. Ja, og potene gidder jeg ikke snakke om engang; det blir bare sånn når hunden har hvit pels på/mellom potene/putene, og er ute i våt skog og mark.

I dag har jeg reist Trondheim rundt etter bleikeshampo (tabu har jeg funnet ut), men ingen hadde. Noen visste ikke engang hva det var, andre sa det var tabu, en tredje var utsolgt og tok ikke inn igjen og en fjerde tipset meg om den tredje.. :rolleyes2: Det er jo ikke sånn at jeg skal bruke det på hele bikkja heller, kun noen pittesmå flekker. Blæh.

Øyh! Antyder du at hundene mine ikke er ute i våt skog og mark? Ingen av dem har noe rødt i pelsen sin nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyh! Antyder du at hundene mine ikke er ute i våt skog og mark? Ingen av dem har noe rødt i pelsen sin nemlig :)

Nei vi tror at Orry og Norma går med regndress og hundestøvler på seg med en gang sola ikke står høyt på himmelen :D :rolleyes2:

Blondie er også rød mellom tærne her.. Prøver å tørke henne godt på bena etter at vi er ute, men er ikke bestandig så lett å få det helt tørt.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mine to er det bare den ene som har fått slike røde flekker.. begge bor delvis ute, og begge går like mye tur i skog og mark.

Da jeg stod opp i dag så jeg at pelsen til berta som badet i går var blitt noe mindre rød. Så vi gjentar seansen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyh! Antyder du at hundene mine ikke er ute i våt skog og mark? Ingen av dem har noe rødt i pelsen sin nemlig :rolleyes2:

Hey! Jeg skrev jo at NOEN hunder fikk dette lettere enn andre, jo! Ikke meningen å "disse" Orry og Norma..! :closedeyes: Selv om jeg må si jeg heller mot å tro på Blondiemammas forslag..

Hun som mente at dette ikke alltid var sopp, og at noen hunder får det og andre ikke, har cocker. De er veldig aktive i skog og mark, og noen av hennes hunder får det, andre ikke. Så selv om de er like aktive, varierer det altså fra hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi tror at Orry og Norma går med regndress og hundestøvler på seg med en gang sola ikke står høyt på himmelen :D :rolleyes2:

*klipp*

Æsj, vi er avslørt! Her kjører vi på med skikkelig sydvest og støvler nemlig :)Eller kanskje ikke, Orry så nemlig SÅ oppgitt ut sist vi brukte regndress, og det er 4-5 år siden *flir* Bilde

Hey! Jeg skrev jo at NOEN hunder fikk dette lettere enn andre, jo! Ikke meningen å "disse" Orry og Norma..! :closedeyes: Selv om jeg må si jeg heller mot å tro på Blondiemammas forslag..

Hun som mente at dette ikke alltid var sopp, og at noen hunder får det og andre ikke, har cocker. De er veldig aktive i skog og mark, og noen av hennes hunder får det, andre ikke. Så selv om de er like aktive, varierer det altså fra hund til hund.

Jeg tok det ikke personlig, bare så det er sagt altså :D Men ja, jeg har hørt soppteorien, men da synes jeg det er merkelig at noen får det, og andre ikke, til tross for at de utsettes for det samme. Kan grunnen være genetisk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...