Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan man bestille hos slakteren?


Poter

Recommended Posts

Hm, kanskje det kunne vært en bra idè å starte en råkost til hùnd butikk? :D

Så hadde vi sluppet å "kurtisere" slakterne våre, haha.

Har en slakter rett nede i gata så får vel prøve meg der nede en tur. Men blir nok bare "snacks" her også, ihvertfall i begynnelsen, så får vi se hvordan det går om vi går over til råfor hele veien :lol:

Synes dette var en kjempe interessant tråd forresten! Kjempe fint at folk deler det de vet om emnet! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Dette er virkelig en inspirerende tråd! Vært digg å hatt en stor fryser å kunne mikset masse herlig mat til lille. Det var bare en ting jeg lurte på; tidligere i tråden nevnte du at hestekjøtt var bra for hunder med allergi og for hunder som må legge på seg. Jeg hadde ei cocker spaniel tispe for noen år siden som var fryktelig syk i huden sin. Vi fant ikke ut hva som egentlig var galt med henne. Iallefall når vi trodde det var fórallergi prøvde vi hestekjøtt. Vi kjøpte hos slakteren og gav henne det. Hun ble så utrolig tynn! Hun besja og besja og ble bare tynnere og tynnere. Vi måtte bare kutte ut med det tilslutt. Hva kan det være som gjorde det hvis du mener at hunder legger på seg av hestekjøtt?

Det hestekjøttet jeg har kjøpt har vært veldig fett. Minst 50/50 kjøtt og fett. Jeg kjenner ingen hunder som har reagert på dette kjøttet på den måten du beskriver, så jeg aner ikke hva som kan ha vært grunnen. Mine hunder legger ihvertfall på seg av hestekjøtt, og etpar venninner med tynne mynder har også hatt mye nytte av det. Men alle disse hundene har jo vært vant til råfôring og mye variasjon i lang tid.

Trenger litt hjelp til hva man skal si til folk som lever i den tro at hunder kan bli farlige av å få blod og rått kjøtt... Var noe dem sa før i tia at "villdyret" kan våkne om man gir dem sånn mat... <_<

Pisspreik sier nå jeg, men hva skal man si for å få folk til å forstå at det er gammel overtro? ;)

Jeg vet nå ihvertfall én ting av egen erfaring, og det er at de mest "blodtørstige" hundene jeg har møtt er sånne som aldri får kjøtt og blod. De blir helt ville når de for første gang får smake ekte, rått kjøtt. Jeg har etterhvert hatt besøk av mange sånne, og det er like fascinerende hver gang... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

I fjor høst fikk vi noen poser med "slakt" av en nabo. De driver med sau. Noen som vet hvordan dette er for hundene? I posene var det hjerte, lever, nyrer og lunger. Burde dette gies rått eller varmebehandles?

Håper at noen av dere her har noen tips til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertet er digg rått! Lever og nyrer kan de bli litt løse i magen av om de får mye og ikke er vandt til det. Om de ikke vil ha nyrene som de er kan de vel kokes, samme med lungene tror jeg. Syns Moghrebi har sagt noe om det en gang :)

Her brukes tørket lever som godbiter på trening, og hun elsker det! Tørker det i biter i ovnen under varmluft med ei glipe på døra. 120 grader i 40 emin eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor høst fikk vi noen poser med "slakt" av en nabo. De driver med sau. Noen som vet hvordan dette er for hundene? I posene var det hjerte, lever, nyrer og lunger. Burde dette gies rått eller varmebehandles?

Håper at noen av dere her har noen tips til meg :)

Enkel tommelfingerregel: Hvis hundene vil ha det rått, så gi det til dem rått. Hvis hundene vil ha det kokt, så kok det i minst mulig vann - uten salt. Kokevannet kan du kjøle ned og gi dem som drikke.

Hundene mine ber meg hilse deg og si at de misunner hundene dine. Vi er helt tomme for saueråvarer. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Hjertet er digg rått! Lever og nyrer kan de bli litt løse i magen av om de får mye og ikke er vandt til det. Om de ikke vil ha nyrene som de er kan de vel kokes, samme med lungene tror jeg. Syns Moghrebi har sagt noe om det en gang :)

Her brukes tørket lever som godbiter på trening, og hun elsker det! Tørker det i biter i ovnen under varmluft med ei glipe på døra. 120 grader i 40 emin eller mer.

Enkel tommelfingerregel: Hvis hundene vil ha det rått, så gi det til dem rått. Hvis hundene vil ha det kokt, så kok det i minst mulig vann - uten salt. Kokevannet kan du kjøle ned og gi dem som drikke.

Hundene mine ber meg hilse deg og si at de misunner hundene dine. Vi er helt tomme for saueråvarer. :)

De er vant med å få alt kjøtt rått :whistle: Så da tror jeg at vi satser på rått fra sau også :) De har bare ikke fått rått fra sau tidligere, så derfor jeg lurte. Håper at det blir noe av det slakteriet de har planlagt å bygge på Sveberg (nortura), for da blir det enda enklere å få tak på råe kjøttprodukter.

Ellers så får vi bra med bein og annet "avskjær" som blir etter elgjakt i området, så her har hundene en egen fryser med mat (t.o.m. større enn vår egen :) ). Men nå er vi tomme etter siste jakt, så jeg må på utkikk etter andre plasser å skaffe litt ekstra mat.

Har slitt med at en av hundene ikke kommer seg helt opp i vekt etter sykdom, men dette står det om i en egen tråd her på forumet. Og da kan jo saueråvarene komme godt med :)

Takker for en kjempeinteressant tråd og masse gode råd a010.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT.. Men bor i Bergen.. men har ikke peeeiling på hvor slakteren befinner seg.. Noen som har peiling? :whistle:

Jeg har tidligere hentet bein og rester hos slakteren i Godvik, ved siden av Bg. Malingfabrikk, tror den heter Brakstad.

God service og masse godt pålegg til de tobeinte i ferskvaredisken ;)

På Gilde i Eidsvåg har jeg hentet storfeblod til blodspor så det går sikkert an å skaffe noe der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...