Gå til innhold
Hundesonen.no

Mosjon av valper


ToneC

Recommended Posts

Jeg har nettopp hatt en interessant diskusjon med en venninne, og tenkte se om det var flere synspunkter på dette her. Hun har fått mange kommentarer på at en valp/unghund ikke burde gå så lange turer. Nå er det snakk om at hunden har blitt vennet til turer gradvis, og den har fått gå løs, styrt tempoet selv og de har tatt mange pauser. Er dette skadelig? Astrid Indrebø mente at dette ikke var skadelig, men bare sunt at valpen fikk god kroppskontroll og styrke på egne premisser, men likevel er det mange som reagerer veldig på det. Er det galt å la en hund på 10 måneder gå en tur i skogen på to timer, løs og i et rolig tempo? Hva med "tur" som varer en hel dag. At man er ute hele dagen, men går svært lite, og har mange pauser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke usunt å mosjonere valper, og en valp på 10 mnd er nesten ikke valp lenger heller, syns jeg da.

Klart, man skal ta hensyn til at det er en hund i vekst, så man trenger ikke å mosjonere de på en belastende måte, og man skal mosjonere de ut fra hva slags form de er i, men 2 timer skogstur syns ikke jeg er mye jeg, om man tar en god pause sånn ca på midten (ihvertfall ikke med en hund på 10 mnd). Det er vel tvert i mot veldig sunt å mosjonere de såpass at de får muskler og kondisjon..

EDIT: En tur som varer hele dagen, hvor man går lite og har ofte pauser, ser jeg heller ikke som et stort problem på en 10 mnd gammel hund. Man vet jo gjerne hva slags form hunden er i, og ser vel om den blir drit sliten, og kan vel legge opp turen litt etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Clouet" med at man sier at man ikke skal mosjonere valper er vel at de har ikke godt av å bli utslitt hver dag, og at den type belastning ikke er bra for ledd, sener og muskler som er i vekst.

Men å begrense normal aktivitet hos en valp er jo ikke "mulig" (annet enn å stenge den inn i bur/binde fast e.l.), Tenk hvis man har to valper som får løpe rundt i hagen hele dagen - de vil være i aktivitet stort sett hele tiden, men dette vil da gå helt på deres egne premisser. Ingen som lokker og lurer dem til å gjøre mye, mye mer enn det kroppen klarer, liksom..

Men ja, visse raser (ekstremt store og tunge) trenger kanskje ekstra "tvangshvile" - men de alle fleste hunder har ikke noen problemer med å greie stor aktivitet litt nå og da. (Hver eneste dag er nok en annen sak...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes min. Aynï har da vært med på så lange turer siden hun var 4-5 mnd, hun..! :lol: Men selv om jeg vet hun syns det er gøy å få være med på slike "løpe-løs" turer i skog og mark, så ville jeg jo aldri funnet på å sykle med henne i to timer. Det som er viktig er vel MÅTEN det blir mosjonert på, ikke nødvendigvis lengden tidsmessig på mosjonen (de færreste av oss tar vel med valpene på sju-timers turer uansett).

Jeg har ikke engang tatt så mange pauser heller, jeg har bare gått i normalt tempo, mens Aynï har fått gjort som hun ville - noe som alltid innebærer et mye høyere tempo enn hva jeg klarer å holde! :P

Det er viktig at valper får bevege seg og trent opp musklene sine, i sitt eget tempo. Men det blir feil når treningen blir veldig "statisk" eller enformig om du vil; som trav ved siden av sykkel, eller trekk. Dette er for voksne hunder. Løping i kupert terreng, hopp og sprett over kratt og stokker og steiner er veldig bra for utviklingen av muskler og kroppskontroll/beherskelse og finmotorikk.

Da jeg tok massasjekurs for hunder, fortalte instruktøren, som er oppdretter av irsk setter, at hun alltid lot valpene få være så mye som mulig ute. Når hun sammenlignet valpenes bevegelser med andre valper på samme alder, hadde hennes ute-valper MYE bedre kroppskontroll enn de som hadde vokst opp inne og fått en mer normal oppvekst (ut noen ganger for dagen, men stort sett inne på flatt gulv). Dette er snakk om valper som ikke er leveringsklare engang! De hadde mindre av disse klumsete valpebevegelsene, og når disse forskjellige valpene fikk leke sammen, tok "ute-valpene" fletta av de andre, fordi de kunne finte og snu på femøringen og var generelt mye flinkere motorisk sett.

Håper folk ser forskjellen mellom denne type "mosjon" og det å trene valpen opp til å få bedre kondis/muskler, noe a la et treningsopplegg, som kan innebære sykling, jogging, trekking osv - ensformige bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noe problem med at man mosjonerer/trimmer/går tur med hundene, uansett alder, så fremt man legger det opp etter hunden. Jeg har selv en stor rase, og den har fått vært med på turer fra den var liten. Er det sommer så får den ligge litt i sekk, eller man legger opp turene etter hunden (den slipper feks å bære kløv før den er ferdig utvokst..), er det vinter så får den ligge i pulken når turen begynner å bli for slitsom. I det ser jeg ikke noe problemer med å ta med valpen på overnattingsturer alle årstider. Klart, man går ikke over vidda på kortest mulig tid med valp diltende etter seg.

Her i huset har også valpen fått løpe løs så mye den har hatt lyst til, både alene og med andre hunder, og selv om jeg går rolig betyr det jo ikke nødvendigvis at valpen går rolig :rolleyes: Jeg gikk veldig mye i ulent terreng med valpen slik at den kunne lære seg å stable beina allerede som ung valp. De fleste vet jo at store raser er ganske klumsete, men min måtte kjapt lære seg å kontrollere kroppen sin.

På mennesker ønsker man jo at barn beveger seg mest mulig mens de er små, slik at leddene og knoklene får nok stress mens de ennå er i utvikling slik at de vil tåle mer når de er voksne. Det blir sett med gru på dagens dataungdom som sitter for mye i ro.

Eller er det kanskje rasene våre som har blitt pinglete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall ikke tenkt å vente til hunden er over 10 mnd for å gå noen timers tur. Aron var med på tur hvor vi måtte gå langt over 2 timer, når har var noen mnd. Vi hadde pauser og han fikk selvfølgelig gå løs i sitt eget tempo. Er ikke akkurat snakk om sykkeltur der hunden må holde mitt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt med Casper på lange turer omtrent fra siden jeg fikk ham jeg, 3. mnd gammel. Har da lett hatt ham med på 1 timesturer der han har løpt og regulert tempoet sitt hele veien, og nå når han er 7 mnd. tenker jeg egentlig ikke over det å begrense turene. Har vel tilgode å se gutten utslitt, han kunne nok lett blitt med på en 7-timers tur på fjellet.

Men hopping og slik belastning får han ikke drive med, så aktiviteten blir jo begrenset på den måten da. Sykling osv er utelukket, og selvsagt får han ikke trekke på vinteren. Altså, jeg går jo ikke omveier rundt trær som har falt ned og sånn så han ikke skal hoppe over, er jo ganske merkelig om en hund ikke skal få lov til å hoppe før den er et år liksom, men agility og sånn får pent vente.

Også har vi hviledager (ikke planlagte da), dager med dårlig vær hvor jeg er lat, kan ha 3 dager i strekk han uten å gå på veggen, med 10 min tur i bånd. Er jo ikke ofte det skjer da, men synes det er viktig at valpen lærer seg at det ikke nødvendigvis skjer noe hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk helt normalt med tur som valp. Ikke for lite og ikke så mye at han la seg ned på tur.

Noen dager rundt hushjørnet og andre turer i skog og mark.

Nabohunden som jeg passer ofte, en Shibavalp. Han er vel 10 mnd nå?

Han har ekstremt med energi! Kan lett være med meg på langtur selv om han allerede har vært ute å gått.

Og det er ikke tegn på at han er klar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfer Frigg har jo vært med Bridie på turer og leke dager lenge nå... Han er 7 mnd gammel nå, og senest idag har vi vært ute i 3 timer med dem, der dyra knapt har vært i ro annet enn når vi har bedt dem sitte eller stå for å bli fotografert.

Og joda, han virket vel "sliten" da vi sku inn igjen i bilen og satte seg ned for å vente da vi stod å prata litt, men det var opp igjen og tusle etter Bridie da vi gikk. Men utslitt var han langt i fra, og tror vel ingen av oss noen gang tenkte at dette ikke kunne være bra. Han hadde full mulighet til å begrense seg selv, og vi har iallefall sett før at han har vært flink til dette.

Han er bare jevnt og godt trent allerede eller mange lange turer med hunden løs osv. Med pauser og alt.

Så 2 timer på en 10 mnd hund hadde jeg aldri tenkt tanken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli ikke fristet til å gi valpen for mye trim på en gang. Intil den er 6 måneder, vil den trenge bare korte spaserturer, litt frittløping og lette båndøvelser. I denne tiden er skjelettet enda for mykt og for mye for tidlig kan resultere til de-formering av lemmene. Mosjonen skal gradvis økes, så ved 12 måneders alderen skal den være i stand til å være med på lange turer uten spesielle anstrengelser har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tiden er skjelettet enda for mykt og for mye for tidlig kan resultere til de-formering av lemmene. Mosjonen skal gradvis økes, så ved 12 måneders alderen skal den være i stand til å være med på lange turer uten spesielle anstrengelser har jeg hørt.

Har du noe dokumentasjon på dette? Har jo lest på dette forumet at boerboel feks ikke skal gå mye som valp, da får de korsbåndskader lett.... Men at mosjon som beskrevet i første innlegg skal være skadelig syntes jeg er rart... Dessuten: det er jo når hunden er valp den lærer å gå løs, komme på kommando, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si at om en rase er så sart at den ikke skal ha mosjon som valp, DA er det noe alvorlig galt fatt. Jeg har jo en rase som er utsatt for HD, men jeg har aldri vært spesielt forsiktig med mine hunder mht trim. Nei - de har selvsagt aldri vært med på sykkelturer før de er gamle nok liksom, men de har fått være med på korte og lange turer i skog og mark helt fra jeg har fått dem i hus. Alle mine voksne hunder har hatt A-hofter, så den trimmen mine valper har fått, har iallefall ikke bidratt til ledd- og skjelettskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe dokumentasjon på dette? Har jo lest på dette forumet at boerboel feks ikke skal gå mye som valp, da får de korsbåndskader lett.... Men at mosjon som beskrevet i første innlegg skal være skadelig syntes jeg er rart... Dessuten: det er jo når hunden er valp den lærer å gå løs, komme på kommando, etc...

Det handler vell egentlig ikke så mye om mengde, mer om hvilken type mosjon valpen får. En Molosser valp bør ikke ut i bånn guffe på fjellturer og dyp snø, myke sandstrender og vått gress, da slites disse korsbåndene veldig fort. Det skyldes enkelt nok at kilo og muskler kommer fort, sener og leddbånd utvikler seg betydelig saktere. Men å laffe avgårde på en 2 timers tur når den er 4-5-6 måneder, der hunden styrer tempoet selv, har jeg ingen betenkligheter med.

Mine Boerboeler får bli med på tur fra de er 12 uker gammle. Før den tid, går de fritt i "hundegård" på drøyt 90 m2, hele døgnet, og kan ta seg ut de selv ønsker. Når de runder 12 uker, blir de med på en løype som normalt tar 1 time, men som fort tar 2 timer når en treffer kjente som vil leke litt. Fra de er 12 måneder gammle blir de med på fjelltur noen dager i uken, en tur som inkl pause tar ca 2 1/2 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har vært med på både korte og lange turer fra de var bittesmå, men da har de fått tusle i sitt eget tempo og jeg har tatt dem på armen om de har blitt slitne. Det er ikke vanskelig å se om en valp er sliten, og da er det relativt enkelt å legge opp turen etter valpens premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har vært med på både korte og lange turer fra de var bittesmå, men da har de fått tusle i sitt eget tempo og jeg har tatt dem på armen om de har blitt slitne. Det er ikke vanskelig å se om en valp er sliten, og da er det relativt enkelt å legge opp turen etter valpens premisser.

Har gjort det samme her, enkelt og greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det kommer an på hvordan man definerer mosjon. Jeg mosjonerer ikke min valp, men hun har vært med på en times turer. Min definisjon på mosjon er at jeg bestemmer tempo, terreng, retning og mål. Tur er det valpen som bestemer 90% av det ovennevnte. Jeg kommer ikke til å mosjonere min valp før hun er godt over året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli ikke fristet til å gi valpen for mye trim på en gang. Intil den er 6 måneder, vil den trenge bare korte spaserturer, litt frittløping og lette båndøvelser. I denne tiden er skjelettet enda for mykt og for mye for tidlig kan resultere til de-formering av lemmene. Mosjonen skal gradvis økes, så ved 12 måneders alderen skal den være i stand til å være med på lange turer uten spesielle anstrengelser har jeg hørt.

Ja, for når de fyller 12 måneder blir de automatisk i stand til å gå lange turer over natta :rolleyes:

Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være mye sunnere for et skjelett å få utvikle seg og gradvis bli sterkere. Jeg tar med mine ut på tur fra dag en. "Tur" er riktignok et relativt begrep, men man kommer langt med sunn fornuft. Selvfølgelig skal man ikke mosjonere hunden i form av sykling osv, men å utvikle motorikk og muskler i form av å bevege seg tror jeg er mer sunt enn usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare latt valpene få lov til å være valper. Har vi gått lange turer, har de fått lov til å gå løse og ta det hele i sitt eget tempo. Ikke noe stress og utkjøring av verken valp eller menneske. Goldenen gikk fint en mil fra 8-10 ukers alder, helt i sitt eget tempo. Både asfalt og skau. Og jaggu har han ikke både A på hofter og albuer. Merkelig med det, liksom. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare latt valpene få lov til å være valper. Har vi gått lange turer, har de fått lov til å gå løse og ta det hele i sitt eget tempo. Ikke noe stress og utkjøring av verken valp eller menneske. Goldenen gikk fint en mil fra 8-10 ukers alder, helt i sitt eget tempo. Både asfalt og skau. Og jaggu har han ikke både A på hofter og albuer. Merkelig med det, liksom. :whistle:

1 mil i 8 - 10 ukers alder ? Det hørtes noe drøyt ut...skrivefeil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har definert forskjellen på mosjon og tur? For meg er det nemlig to forskjellige ting. Mosjon er en bevist og lagt opp treningsøkt, sykkel, jogging, løping, trekking, kløving ++. Tur er å tusle fritt omkring og bestemme litt selv.

Valpene mine blir ikke utsatt for mosjon! Med de henger med på turer, klarer de ikke mer havner de i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har definert forskjellen på mosjon og tur? For meg er det nemlig to forskjellige ting. Mosjon er en bevist og lagt opp treningsøkt, sykkel, jogging, løping, trekking, kløving ++. Tur er å tusle fritt omkring og bestemme litt selv.

Valpene mine blir ikke utsatt for mosjon! Med de henger med på turer, klarer de ikke mer havner de i sekken.

Liker definisjonene dine.

Jeg skal ikke mosjonere valpen før den er rundt ett år, innen den tid blir det små turer før jeg gradvis forbereder den på lengre turer (fjellturer/ skogsturer, ol.) Jeg følger det oppdretteren min forteller meg, kort og godt.

Men det betyr ikke at valpen skal leve som en grauthjerne av en sofagris innen den er gammel nok til å mosjonere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker definisjonene dine.

Jeg skal ikke mosjonere valpen før den er rundt ett år, innen den tid blir det små turer før jeg gradvis forbereder den på lengre turer (fjellturer/ skogsturer, ol.) Jeg følger det oppdretteren min forteller meg, kort og godt.

Men det betyr ikke at valpen skal leve som en grauthjerne av en sofagris innen den er gammel nok til å mosjonere

Så, du mener det er galt å ta med valpen, selv når den er ganske ung, på fjell-/telttur? Da går man jo for et mål, og ikke bare tusler rundt dit man havner, som oftest i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mil er ikke så langt som det høres ut som.. Aynï har også vært med på turer på godt over en mil, sikkert nærmere to. Og når hun i tillegg løper løs, så løper hun vel mye mer enn den ene mila JEG går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen tåler godt å være med på turer på litt lengde (jeg personlig hadde ikke tatt med meg en 8-10uker valp på 2mil tur), men jeg håper folk tar hensyn til hunden sin når de ser den er i større vekst perioder og justerer aktivitet etter det.

Mosjon (som Margrethe definerer det her i tråden) bør ventes med til valpen er klar for det i sin kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du mener det er galt å ta med valpen, selv når den er ganske ung, på fjell-/telttur? Da går man jo for et mål, og ikke bare tusler rundt dit man havner, som oftest i alle fall.

Jeg har hatt valpen med på telttur en helg da hun var nesten 4 mnd. Vi parkerte bilen så nært som mulig, og gikk i den generelle retningen av hvor vi ville telte. Hadde vi gått rett på med alle hundene i bånd, hadde vi brukt ca en time tenker jeg, men nå brukte vi nesten 4. Stoppet ca hver halvtime for å hvile valpen (hun sprang sikkert mest av alle, 3 voksne hunder å leke med/idolisere), og kaffe/røyk til menneskene. Hun var sliten da vi kom fram, men ikke utslitt. Og det var veldig stas å sove i telt, for da fikk hun dele sovepose med mamma :whistle: Samme på hjemturen, hyppige og gode pauser. Virket som om de voksne hundene også satt pris på dette, lenge i skogen og masse kos og ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...