Jump to content
Hundesonen.no

Rasevalg


Car00line

Recommended Posts

Posted

Typen min har begynt å snakke om at han har lyst på hund. Å jeg blir jo selvfølgelig helt giret!

Så jeg har begynt å se litt rundt etter rase som passer han, for han har ikke peiling. Å siden det tar tid å planlegge å finne rett rase + oppdretter så begynner jeg så smått nå^^ (For han)

Men så har ikke jeg så stor peiling egentlig på andre raser enn de jeg har sett på selv.

Han bor i leilighet i stavanger. Vil ikke si han kommer til å gå så lange turer at det gjør noe. Han jobber også, som regel formiddag. Så hunden må takle å være alene til tider.

Størrelse har ikke så mye å si, helst korthåret og ikke mye pelsstell.

1. gangs eier av hund tror jeg. Og jeg har et halvt års erfaring nå, så jeg vet jo litt om hvordan det er å ha valp vertfall^^

Så jeg kommer til å hjelpe så mye jeg kan :lol:

Noen forslag? Skriv gjerne litt om rasen også :P

Posted

Jeg tok en hundetest og addet inn informasjonen jeg fikk av deg og kom opp med dette:

Canaanhund

Chihuahua korthåret

Dogo Canario

Engelsk bulldog

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Italiensk mynde

Mops

Napolitansk Mastiff

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Shar pei

Whippet

Ble faktisk noen barske hunder her også som kanskje typen din setter pris på.

Posted
Jeg tok en hundetest og addet inn informasjonen jeg fikk av deg og kom opp med dette:

Canaanhund

Chihuahua korthåret

Dogo Canario

Engelsk bulldog

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Italiensk mynde

Mops

Napolitansk Mastiff

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Shar pei

Whippet

Ble faktisk noen barske hunder her også som kanskje typen din setter pris på.

Hehe, ja han liker dem. Han vil ha Rottweiler da, men den vet jeg krever for mye^^

Skal se litt på de forskjellige her :lol:

Posted

Av de er vel mops og fransk bulldog de som sikkert takler best et liv med lite tur og lite annet :lol: Whippet må nok arbeides med for å få den alene. Fox terrier er jo i jaktlinjer, Canaan tror jeg krever MYE (om ikke i fysisk så iallefall psykisk)...

Da har du evt. norfolk / norwich, men de har jeg lite peil på :P

Posted

Dogo Canario er vel en krevende hund, og kanskje ikke den beste førsteganghund? (Vet svært lite om rasen, men det er iallefall det intrykket jeg har)

Posted

Canaanhund??! Nei, sats på en mops eller fransk bulldog eller noe slikt. Det finnes mange selskapshunder som ser tøffere ut enn en cocker eller bichon liksom.. :lol:

Og ang dette med å være alene hjemme; det må trenes på, uansett rase. Noen raser kan ta dette lettere enn andre, men ingen hunder kommer altså "ferdig trent" på dette punktet (eller noe annet).

Posted

Ja, jeg vet det krever trening på å være alene hjemme. Men noen raser takler det jo bedre enn andre.

Hva med Staffordshire Bull Terrier?

Han kommer jo til å gå turer og slik, men tror ikke han kommer til å gå i skog og mark. Han har ikke bil og bor nær sentrum.

Å når han kommer til meg i helgene, så vil han ta den med seg hit. Og da blir det jo litt bedre turer.

Og vdet tar jo alng tid før alt er på plass, så innen den tid kan det jo være at jeg har flyttet til han.

Og da blir det jo flere og lengre turer, for da komme jeg med min hund^^

edit: la på tekst.

Posted
Ja, jeg vet det krever trening på å være alene hjemme. Men noen raser takler det jo bedre enn andre.

Hva med Staffordshire Bull Terrier?

Han kommer jo til å gå turer og slik, men tror ikke han kommer til å gå i skog og mark. Han har ikke bil og bor nær sentrum.

Å når han kommer til meg i helgene, så vil han ta den med seg hit. Og da blir det jo litt bedre turer.

Og vdet tar jo alng tid før alt er på plass, så innen den tid kan det jo være at jeg har flyttet til han.

Og da blir det jo flere og lengre turer, for da komme jeg med min hund^^

edit: la på tekst.

Tror en stafford kunne trivd godt hos Erik. Jeg skal dra han/dere med på agility og sportrening, ingenting latskap her i heimen *flire*

Han trenger bare å motiveres litt, så er jeg sikkert på at han ikke er vanskelig å dra med på trening og tur :-)

Posted
Tror en stafford kunne trivd godt hos Erik. Jeg skal dra han/dere med på agility og sportrening, ingenting latskap her i heimen *flire*

Han trenger bare å motiveres litt, så er jeg sikkert på at han ikke er vanskelig å dra med på trening og tur :-)

Hehe, nei latskap har vi ikke hørt om^^ Mm, da blir det masse trening :lol:

Jepp, er helt enig der Marita :P

Posted
Tror en stafford kunne trivd godt hos Erik.

Han trenger bare å motiveres litt, så er jeg sikkert på at han ikke er vanskelig å dra med på trening og tur :-)

Staffen er sånn at den må sosialiseres så snart som mulig. Nytter ikke ha en staffe innelåst alene i mange timer. Den trenger mye oppfølging

Edit: og ikke minst aktivisering!

Posted
Av de er vel mops og fransk bulldog de som sikkert takler best et liv med lite tur og lite annet :P

Ville vært litt forsiktig med slike uttalelser jeg. Vi kjøpte mopsen fordi vi følte oss trygge som førstegangseiere på å kunne gi den det den har behov for, men at den har mindre behov enn mange andre raser betyr ikke at den ikke har behov.

Mopsen er en rase som har lett for å legge på seg, så å basere et liv med en mops på "lite tur og lite annet" blir ikke et godt liv for hunden iallefall. Vår er fornøyd med en times tur om dagen, som regel går vi i skogen hvor hun løper fritt (og hun løper, frem og tilbake og hit og dit) hele timen. Får hun ikke løpt slik må det lengre tur til. I helgene går vi som regel ca 2-timersturer. Får vi ikke gått skikkelig tur en dag, går vi en kortere tur og legger inn litt ekstra utfordrende trening. Hunden vår elsker å trene, og ville nok ikke trivdes dersom hun ikke fikk utfordringer og rom for kreativiteten sin.

Jeg synes det er synd å se alle hundene som er kjøpt fordi de "ikke krever noe" - og dermed får dårlig helse, både fysisk og mentalt. Alle hunder behøver, og fortjener, fysisk og mentalt stimuli. Nå fins det selvfølgelig individuelle forskjeller, det jeg vil frem til er at når man sier at hunden krever lite kan det lett tolkes til mindre enn det de minimalt bør få.

Virker ikke som at mopsen er veldig aktuell for trådstarter, men jeg bare måtte si det ifall noen som vurderer mops skulle lese her :)

Posted
boston terrier?

Huff, jeg håper ikke han vil ha en slik, for de liker ikke jeg^^ (Unnskyld meg^^)

Men jeg skal sjekke opp i den, kan ingenting om den, og har heller aldri møtt en, så jeg kan egentlig ike uttale meg!

Ville vært litt forsiktig med slike uttalelser jeg. Vi kjøpte mopsen fordi vi følte oss trygge som førstegangseiere på å kunne gi den det den har behov for, men at den har mindre behov enn mange andre raser betyr ikke at den ikke har behov.

Mopsen er en rase som har lett for å legge på seg, så å basere et liv med en mops på "lite tur og lite annet" blir ikke et godt liv for hunden iallefall. Vår er fornøyd med en times tur om dagen, som regel går vi i skogen hvor hun løper fritt (og hun løper, frem og tilbake og hit og dit) hele timen. Får hun ikke løpt slik må det lengre tur til. I helgene går vi som regel ca 2-timersturer. Får vi ikke gått skikkelig tur en dag, går vi en kortere tur og legger inn litt ekstra utfordrende trening. Hunden vår elsker å trene, og ville nok ikke trivdes dersom hun ikke fikk utfordringer og rom for kreativiteten sin.

Jeg synes det er synd å se alle hundene som er kjøpt fordi de "ikke krever noe" - og dermed får dårlig helse, både fysisk og mentalt. Alle hunder behøver, og fortjener, fysisk og mentalt stimuli. Nå fins det selvfølgelig individuelle forskjeller, det jeg vil frem til er at når man sier at hunden krever lite kan det lett tolkes til mindre enn det de minimalt bør få.

Virker ikke som at mopsen er veldig aktuell for trådstarter, men jeg bare måtte si det ifall noen som vurderer mops skulle lese her :P

Hehe^^ Det er ikke jeg som skal ha hunden da, skal se litt på raser sammen da han kommer til meg til helgen :)

Så da skal jeg se på alle de foreslåtte rasene og hørre hva han mener^^

  • 3 weeks later...
Posted

det sies jo også at får du mops blir du god venn med dyrlegen....... vi har mops, han er alergisk mot det meste, må gå på kortison resten av livet:( hårer og lukter derfor mye. og som nevnt så legger de fort på seg.... MEEEN dette er jo en HÆÆRLIG rase med masse personlighet. rolige og snille, vi har nok bare vert maks uheldige. ta ett eksempel. naboen vurderte mops. kjøpte seg bc blanding fra en gård. vi bor i byggefelt. hunden ble helt gal, sto og gneldra hele dagen, hoppte opp på bordet og tyggde opp alle møblene rett og slepp fordi de valgte "feil" hund for deres bruk/interesser. nå vil de ha mops:) hehe

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...