Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie og Belger

MariaN

Recommended Posts

Hvorfor være så krass i svarene sine? Hun skrev at hun trodde de var det, på grunn av de to hundene hun kjente som ikke likte vann, hun skrev ikke at de var det.

Hvorfor ikke holde seg til topic? Dette har ingenting med belgere eller aussier å gjøre, og jeg forbeholder meg retten til å være akkurat så krass jeg vil, ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde liksom et intrykk av at Belgeren bare tenker dritkjapt, men tenker, mens aussien er litt mer hals over hodet uti ting og ikke tenker i det heletatt. Ser jeg må revurdere oppfatningen min.

Nå har eg bare møtt en aussie, som forøvrig var helt hærlig. Men det begynner å bli noen år siden nå. Men akkurat dette at belgere er kjapp i hode og reaksjon, kan eg bekrefte. Eg ligger alltid 10 hakk foran Ace :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart. Helt naturlig å dra en konklusjon etter 2 hunder :icon_confused:

Jeg TROR !

Hvorfor ikke holde seg til topic? Dette har ingenting med belgere eller aussier å gjøre, og jeg forbeholder meg retten til å være akkurat så krass jeg vil, ellers takk.

Hvorfor har det ikke noe med tråden og gjøre ?

Hun spurte om hvordan aussiene er i forhold til belgerene og jeg TROR aussiene mer 'bade ender' enn belgerene! :lol:

edit: quote'a litt feil! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde liksom et intrykk av at Belgeren bare tenker dritkjapt, men tenker, mens aussien er litt mer hals over hodet uti ting og ikke tenker i det heletatt. Ser jeg må revurdere oppfatningen min.

Der har jeg faktisk motsatt erfaring med belger, uten sammenligning med aussien forøvrig, jeg føler at belgeren er mer sånn at den gjør ting først og finner ut etterpå om det var lurt eller ikke. Sånn som da jeg skulle be Cane klatre oppi en båt og før jeg kom så langt forsvant bikkja under vann ved siden av båten. :icon_confused: Heldigvis var kjæresten min der så han fikk dradd Cane opp etter nakkeskinnet siden det ikke var noen steder for han å svømme i land siden vi sto på en flytebrygge liksom. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan da ikke være så like? Noe må jo skille dem :icon_confused:

De aussiene jeg har truffet har virket mer sedate/treigere enn belgerne jeg har møtt, men det har sikkert med hvilke linjer de kommer fra og sånt. Jeg føler også at aussien har en seriøs side (vokting gjerne) som langhårsbelgerne mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå ble dratt inn her så kan jeg jo si min erfaring med begge raser. Hvilket på ingen måte er en oppfattning som er generaliserende for noen av rasene - men min erfaring med de 2 belgerne jeg har hatt i hus (Exstran og Ibon), og de 2 aussiene (Twist og Jeff).

For meg har begge raser fordeler og ulemper, og mitt hjerte nermest vil alltid belgeren ligge - fordi de er hva de er og inenting slår blikket til en terv som finner på fanskap :icon_confused:

Mine to belgere var kullsøsken - en hadde jeg fra valp (Exstran), og søstra var i pensjon en vinter hos meg. Bare de to individene var så ulike av type at man ikke skulle tro de var samme rase. Min var terv type hoppe utfor stup først og spekulere på om landingen kom til å bli vond i lufta. Antagelig årsaken til at jeg hadde klippekort hos dyrlegen for å få sydd sammen potene. Generelt type "alt er morsomt", "ingenting skal være uprøvd", "tenking er for pyser". Søstra var sindigheten selv - fokusert, av og på knapp, litt forsiktig og digget å tilbringe kalde vinterkvelder under ett pledd foran peisen.

Aussien har jeg opplevd som mer seriøse, den jeg har hatt. Den nye er såpass ny at jeg ikke har gjort opp noen formening om seriøsitet - men så langt minner han mer om min drømmemiks mellom Exstran og Twist. Passelig seriøs, og passelig gal.

Gamle aussien så ikke på livet som en lek - livet var å jobbe. Hvilket jo både er positivt og negativt. Jeg liker litt galskap. Men helt klart skapte han ikke like mange frustrerende situasjoner som terven.

Jeg syns aussien har mer vakt en terven, og er mer mistenksom - terven hadde og vakt, men det kom ikke fram annet i situasjoner der det var helt nødvendig. Hun tok det overhode ikke så seriøst å passe på som aussien.

Jeg har ikke opplevd aussien slik enkelte beskriver den, hopper ut fra flere etasjer og er helt ukritisk, men jeg har heller ikke opplevd terven som spesielt nervøs heller. Antar det er individavhengig det som annet.

Vann? Twist var nok mer glad i vann enn Exstran, men jeg la mer arbeid i at han skulle like å svømme enn med henne (la ingenting i henne). Hun likte å løpe i vann og hoppe i myrhull. Han svømte mer - mest sannsynlig fordi han så mer morro i pinner enn henne. Hun svømte gjerne om motivasjonen var riktig (andejakt og annet nyttig)

Exstran (terven) hadde ett høyere og mer alvorlig jaktinstinkt en Twist (aussien) - FA'ene var noe misvisende der da terven ikke nedlatet seg til å jage filler (byttet burde minst være 100kg og løpe fort, eller si mjau) Hun gikk i total blokkering ved jakt og jeg var heldig om jeg fikk tak i henne innen ett par timer. Aussien holdt mer kontakt og jaget skjeldent mer en 5 minutter, kom gjerne tilbake så snart byttet dro fra for mye.

Terven var mer selvstendig en aussien og mye mer impulsiv, aussien var mer på samarbeid og tenke gjennom ting før man gjør. Men nå var min terv litt ekstrem i så måte. Søsteren hadde ett helt annet syn på samarbeid en henne.

Terv - som jeg husker dem - mye mer elegant og fullstendig kroppskontroll. F.eks den berømmelige neseklippingen - en belger treffer ikke, det gjør aussien. Knekking av knær? Veldig gode på det syns jeg å huske (ikke stå foran en belger i fart) Mine knær er mer belgerskadd enn aussie skadd. Mulig jeg er blitt bedre til å passe meg med årene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aussiene jeg har truffet har virket mer sedate/treigere enn belgerne jeg har møtt, men det har sikkert med hvilke linjer de kommer fra og sånt. Jeg føler også at aussien har en seriøs side (vokting gjerne) som langhårsbelgerne mangler.

Linjeforskjellene er store hos aussien, ja. De er kanskje det hos belgeren også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig vanskelig å beskrive en RASE, med ord... For som man ser igjen i denne tråden, er det jo individforskjeller som utgjør de største forskjellene på en måte. For det er jo ikke sånn, at en aussie er "galere" enn en belger eller omvendt... For det finnes nok massevis av belgere som oppfører seg "galere" enn mange aussier, samtidig som det sikkert finnes aussier som er galere enn mange belgere.

Det blir jo bare krøll.

Tenkte på det etter å ha lest Tora sitt innlegg der hun beskriver sine aussier... Jeg følte ikke at noe av det stemte særlig for MIN hund, og hun er jo en aussie. Men alikevel er jo My like mye aussie som alle andre aussier.... Hun bare har sin egen "way of life" - som jeg forøvrig elsker :icon_confused:

My lever for å leke og ha det moro.. Hun elsker "action" - uansett stil! Hun kan godt gå å hente seg en sokk fra tørkestativet selv om hun vet at hun ikke har lov, bare fordi det er gøy. Hun gleder seg til turer og aktivitet sammen med meg og elsker å være med på det som skjer, fordi det er gøy. Blir noe kjedelig, så venter hun på noe mer gøyalt eller så fikser hun seg noe morsomt selv! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det kommer helt ann på linjer jeg da, akkurat som på din egen rase kanskje. Men det begge rasene har felles igjen, er jo at man sikkert kan finne individer i "rolige" linjer som alikevel skiller seg ut på egenskaper og aktivitet.

Jeg har truffet flest utstillingsbelgere og de har virket langt fra "gale" - men det tror jeg nok heller kommer av det de er avlet for. Hadde jeg truffet Cane, hadde jeg sikkert syntes at han hadde vært en flott fyr med mange fine egenskaper, som han jo er avlet for. Eller? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjeforskjellene er store hos aussien, ja. De er kanskje det hos belgeren også?

Helt klart. :D Så uansett rase må en jo finne hund fra linjer som passer bruket en skal ha hunden til. :D

Jeg har truffet flest utstillingsbelgere og de har virket langt fra "gale" - men det tror jeg nok heller kommer av det de er avlet for. Hadde jeg truffet Cane, hadde jeg sikkert syntes at han hadde vært en flott fyr med mange fine egenskaper, som han jo er avlet for. Eller? :P

Nå vet ikke jeg hva du legger i 'gale' i denne sammenhengen, så er litt usikker på om jeg skjønner hva du vil frem til. :P

Cane har stort sett alt jeg ser etter i en hund, så til mitt bruk er hans egenskaper fortreffelige. :P

Edit: En annen ting jeg har sett hos de aussiene jeg har truffet er at de virker vanskeligere å motivere enn en belger. Men det igjen henger helt sikkert sammen med linjer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentig motivasjonen for at raser skal sammenlignes med andre raser. Det er vel slik at en rase er en rase av nettopp den grunn at den har forsjellige egenskaper og folk oppfatter dem på totalt forsjellige måter!

Tror jeg kan skrive lange avhandlinger om begge dem rasene, som antagelivis hadde fått mest negativt utslag for dem som har den mest fantastiske rasen på denne jord. Og faktisk uten å sammenligne med annen rase. Det på rett og slett ett grunnlag av hvilken egenskaper jeg oppfatter som bra/mindre bra.

Hvorfor ikke heller starte med å se på egenskapene dem har bevislig, resultater, hilse på hunder og se dem i arbeid Istedet for å sammenligne andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...