Gå til innhold
Hundesonen.no

Heeler navn


Poter

Recommended Posts

Da er det bestemt at mannens nye agilitystjerne blir ei lancashire heeler tispe fra Skogstrollets kennel ;) Tispen er brun og alldeles bedårende. Oppdretter beskriver henne som en liten duracellhund som børner rundt på gulvet som en annen trekkoppleke. Hun har stor matlyst og kamplyst, er sosial og sjarmerende og "alle" vil ha henne. Så hva kan ei slik tøtte hete? Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hoppe opp og ned* Dette blir moro!

Og navn, det skal jeg tenke mer på :P

Ja, det blir det!! Gleder meg til du skal besøke dem og ta masse bilder ;)

Jeg nevnte det for deg tidligere, men jeg tipser om Kita, som forkortelse for stamtavlenavnet:) nå liker jeg at stamtavlenavn og navn henger i hop da, men:)

Var en fin forkortelse av stamtavlenavnet :P For de som ikke vet, så er det mulig hun blir hetende Chiquitita på stamtavlen. For oss er det ikke viktig at hverdagsnavnet ligner på stamtavlenavnet, selv om det jo så klart er morsomt, men som sagt ikke noe must :P

Jeg syne "Lykke" er et fint tispenavn, hvertfall til et lite lykketroll med masse futt. :P Jeg synes også at "Gnist", "Vilja" og "Frigg" er sterke navn til en sterk hund.

Psst: Gratulerer!

Takk! Jeg liker også Lykke, synes det er et så koselig navn ;) Gnist og Vilja likte jeg også. Jeg skal overbringe dem til mannen :P forresten, kom til å tenke på Gneis *ler* Hun huleboerdamen i Donald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååhhh mari du bedåre noe så nydelig ;)

Gratulerer! Kita likte jeg også. Gneis er jo relativt kult, metamorf bergart og greier ;)

Hehe, ja, hun er virkelig nusselig. Visste ikke at Gneis er bergart også. Det er jo litt tøft, da.

Så¨herlig hun ser ut til å være. Kjempegøy at det ble mindre hund på dere også. Agilitystjerne dette også eller?

Ja, dette skal bli mannens nye agilitystjerne, så det høres jo lovende ut at hun er en liten duracellhund. Blir veldig spennende med liten hund, det har vi jo ikke hatt før -og heller ikke tispe. Lurer på hvilke forskjeller vi kommer til å merke, både med tanke på størrelse og kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Gneis er litt kult. Du har jo verdens-unike skattøra-gneisen osv (også skal jeg IKKE begynne å geologinerde nå. ;) )

Men så er kanskje "gn" en litt vanskelig uttalelse? "GNNNNNEIIIS" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Gneis er litt kult. Du har jo verdens-unike skattøra-gneisen osv (også skal jeg IKKE begynne å geologinerde nå. ;) )

Men så er kanskje "gn" en litt vanskelig uttalelse? "GNNNNNEIIIS" :P

Tjah, jeg tror jammen ikke den "gn" lyden er så vanskelig å si. Hva er verdens-unike skattøra-gneisen??

Så morsomt! ;) Heeler virker som en kjempe herlig rase, liten men alikevel så hardfør og så mye hund!

Kita og Lykke var herlige navn. :P Hun høres litt ut som en Villa også. Vet ikke hvorfor :P

Ja, ikke sant?! Kjempekult! De virker å være herlige vesen, så dette tror jeg blir morro :P

For meg blir Villa som i type stort hus, så det klang litt merkelig i mine ører :P

Jeg synes Chamsin er så stilig. Husker ikke helt skrivemåten akkurat nå, men mener det var noe slikt. Chamsin er hesten til Arn (tempelridderen), så det hadde jo vært litt morsomt med akkurat det som navn. Lille heeleren hesten til aussien Arn liksom, hihihihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Duracell? ;) Ok, det var kanskje ikke de fineste navnet hittil, da.. Men jeg må innrømme at det var litt fansyyyy!

Enig i at det var litt fancy og morsomt!

Yri, Yra, Yrja?

Brava - Esperanto name meaning "brave."

Liri - "freedom"

Elke - meaning "noble sort."

Likte godt Gneis :P

Takk for gode forslag! Bare kom med flere, for mannen har enda ikke funnet et som klinger helt. Liri var litt nusselig, synes vi begge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YLVA: Scandinavian name derived from Old Norse úlfr, meaning "she-wolf."

FINA (;)): Italian nickname for Serafina, meaning "burning one."

ELMA: Feminine form of Italian Elmo, meaning "helmet, protection."

Kanskje jeg finner litt flere senere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YLVA: Scandinavian name derived from Old Norse úlfr, meaning "she-wolf."

FINA (:P): Italian nickname for Serafina, meaning "burning one."

ELMA: Feminine form of Italian Elmo, meaning "helmet, protection."

Kanskje jeg finner litt flere senere. ;)

Åååå, Ylva synes jeg er så pent! Kjente ei herlig tispe som het det en gang. Flott, flott hund, så hadde ikke vært så værst om heeleren ble hetende det :P Mannen synes ikke det var så værst han heller :P

Fina var jo litt morsomt, da :P

Jeg tror de fleste hundefolk digger norrønne/islandske navn XD

Ja, det er mulig det. Selv har vi litt lyst på litt østlige navn.

Åh gratulerer! Heelerne er jo bare dødskule småhunder. :P Lykke til!

Takk!

Kjenner bare til en heeler. Hun heter Xena the warrier.. Shortleg hadde jo passet godt til en sånn rase da.. :P Lykke til med ny valp.. Heelere er kule ;)

Haha, Shortleg blir det nok ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er nok en enda heftigere jaktkombinasjon, ja. Jeg vil som sagt anbefale dere å lese dere opp på ulike raser og se hvilke egenskaper dere ønsker og kan passe med i en hund, og velge en rase eller blanding basert på det. Jakthunder er også veldig ulike og har ulike oppgaver. Selv om f.eks. retrievere er jakthunder, så er det hunder som er avlet for å jobbe mer sammen med fører, og er enklere å trene og ha løse, f.eks. Fuglehunder som breton og settere skal jobbe mer selvstendig for å markere og jage opp fugl. Så har du drivende jakthunder som harehunder, elghunder osv. som selvstendig skal finne viltet. Og så er det jo terriere, pinschere og andre hunder som er avlet for å holde det fritt for smågnagere, som har mye energi, men også kan være lettere å trene, men ikke alltid greie å ha løse. Så det kommer litt an på hva du legger i "ikke jakthund". Uansett vil jeg fraråde de du nevner da de faktisk er raser som bør brukes på jakt. Standard engelsk cocker spaniel bør kunne være helt greit (men sjekk for all del helsestatus på både hund og slektninger), det samme med retrievere, pudler, sheltie, collie (ikke border collie, de er aktive gjeterhunder som også bør brukes), for eksempel. Det er bra dere gjør litt research på forhånd. Alt for mange hunder omplasseres i ettårsalderen, og ellers også, fordi de ikke fungerer i hjemme når de ikke får den aktiviteten de trenger. Beagler er utrolig søte og populære - men det er en aktiv jakthund som kan bli ganske slitsom og destruktiv hvis den ikke får mye aktivitet, og helst brukes til jakt. Det samme med border collier som er kjempepopulære, men som trenger arbeidsoppgaver for å trives, hvis ikke finner de sine egne.
    • Aldri tenkt over det. Her er det blitt mer vanlig med spesielle navn som : Kapow, Izuba, Lira, Virga, NeiJa, og Nope  
    • Tusen takk for innholdsrike svar. Vi har også tilbud om en valp som er blanding av engelsk cocker spaniel og working cocker spaniel. Skjønner jo da at også her er det mye jaktinstinkt, men har dere noen formening om denne sammenlignet med bretonmiksen?
    • Dere vil ikke ha en utpreget jakthund, men det er jo akkurat det den blandingen har en stor sannsynlighet for å bli.  Ville valgt en annen rase/blanding 😊
    • Selv om renraset evt ikke er viktig så vil det være viktig hvilke raser foreldrene er og hva de brukes til. Så uansett vil jeg anbefale dere å sette dere godt inn i hvilke raser som passer til kriteriene dere ønsker (energinivå, bruksområder, pelsstell, lydnivå, størrelse). Så er det dessverre en trend at mange både oppdrettere og raseklubber promoterer sin rase som en god familiehund. Og mange raser er det, men det avhenger også ofte hvor mye og hva slags aktivitet hunden får. En elghund er en god familiehund hvis den får dra på jakt og lange skogsturer. En border collie kan være en utmerket familiehund, så lenge den har nok arbeidsoppgaver enten med gjeting, hundesport eller bare aktivisering gjennom triks og oppgaver. Andre raser greier seg bedre med "bare" turer i nærområdet og være med familien på det som skjer. Noen raser er mer allsidige enn andre. Og så blir disse egenskapene noe mer uforutsigbare hvis man blander dem. Det å blande f.eks. cocker og breton er ikke det verste med tanke på egenskaper, men her har du som sagt en blanding av to jakthundraser.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...