Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan man starte jakttrening


Linda Kristin

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Du kan vel begynne når som helst så lenge det bare er moro? Begynte å trene bruks fast med min når han var 5-6 mnd gammel og før det hadde vi gått noen spor. Ingen nei og fy, det skal være kun kjekt for deg og valpen og ikke overdriv. Dersom hunden skal brukes på jakt kan det jo være lurt å begynne tidlig med lydigheten, men her og skal det jo bare være moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har ikke greie på jakt selv, men i boka "Fuglehunden" skriver Sten cristoffersen det understående, som kanskje kan være nyttig å være klar over.

Han bruker da en engelsk guru på hundeatferd/etologi, Eberhard Tumler, som kilde. Tumler kom med sine perioder i valpens atferdsutvikling midt på 70-tallet må en være klar over, men Tumlers periodeinndeling var banebrytende da, og ser ut til å være blitt brukt siden,- dvs gjelder og går fremdeles, siden nyere forskning ikke har gitt grunn til å endre det han kom med.

Pregingsfasen 3-7 uker. dvs preging som hund, men også til mennesker og andre dyreslag. Sosialisering foregår i denne perioden hos oppdretteren, så vanligvis utenfor eierens ansvarsområde, annet enn at man jo sjekker hvordan pregningforholdene hos oppdretteren har vært når man velger valp.

Tilpasningsfasen 9-12 uker. Å innordne seg den sosiale gruppen den tilhører. Da har du fått valpen. Mat, lek, blikk og samarbeid er stikkord for tilpasningstiden. Hengivenhet, hva som er lov og ikke -hvordan man skal omgås skjer rundt disse hendelsene.

Valpeøvelser i boka: "sitt" - alfa og omega for jakthunder - lempelig start allerede noen dager etter at den er hentet. Sitt for mat, sitt før ut, sitt før ut av bilen

Lære en aversiv-kommando: nei eller fy: holde seg i hagen/eiendommen

Forsterke apporteringslysten under lek.

Innlæringsfasen 12 uker - 6 mnd. (12- 16 uker kalles av Tumler for "mottakelig bøllefrø-alderen" - da etableres rangen innen gruppen - valpen begynner "å prøve seg")

Boka: sitt "for alvor", deretter "ligg" -den andre grunnstenen for jakthunder. man innfører hånd/armtegn og fløytesignaler samtidig med kommandoene. Så innkalling,"hit"- når du er sikker på at valpen sitter eller legger seg på 10-15-meters avstand og kan bli der om du går unna i 20 sekunder eller mer.

Så lineføring - oppmerksomhet/blikk - frikommando

Deretter forsetter boka med skuddvane, grunnleggende aportdressur osv osv videre fram over 226 sider med grundige oppskrifter og sikkert travelt arbeid fram til en skikkelig jakthund. Du verden så mye en jakthund må kunne!

Men russel - terrierere er jo kjent for utholdenhet og egenrådighet, og det er så menn utmerkede egenskaper i læringssammenheng.

Når det gjelder virkelig gode "oppskrifter" til lekeaktiviteter, kan "Aktiviteter - smart lek med hunden/aschehaug anbefales, som jeg ser flere her på Doggis har gort. Den er til å bli klok av for hundeieren fordi forfatterne begrunner så godt. Det fins sporøvelser der, men ikke apporteringslek - dessverre i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem sier at ingen ting er umulig det tar bare litt lengere tid. Men med en Jack Russel Terrier tro jeg at jeg ville satse på å få hunden godkjent på ettersøk. Jaktlykke som er her inne har en god side angående det. Det viktigste hunden må kunne i er i hvertfall kom og sitt eller dekk og det skal sitte i alle situasjoner. Om du får han til å gå etter fugel så må det i tilfelle bli som en spaniel at fugelen blir støkt opp og da skal hunden ikke bevege seg lengere ut en 25meter fra deg. REinsdyr har jeg ikke hørt at dem bruker hunder.

Obs!Du kan begynne å trene forsiktig fra valpen er blitt husvarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tråden er kanskje avsluttet?, men gjør likevel mer oppmerksom på bidrag fra "jaktlykke" - som driver med ettersøk og er blitt dommer etterhvert:

fra hjemmesiden (funnet her i forumet): http://www.freewebs.com/ettersok/hvordankommeigang.htm

f.eks dette:

Hvor gammel må hunden være?

Hunder er som skapt for å bruke nesen sin; det ser man allerede i valpekassa der de snuser seg fram til mammas pupp allerede kort tid etter fødselen. Ja hunden lever sitt liv gjennom nesen kan man si!

Så dette med å begynne sportrening har ingen nedre aldersgrense – så lenge man har det gøy og gjør det på valpens premisser.

Valpen kommer gjerne til sin nye familie når den er 8-9 uker gammel. Det er en fin tid å starte enkel sportrening. Jeg sier enkel – for valpen er jo langt fra moden i hodet sitt til å tolke vanskelige spor. Det trenger heller ikke være blod – men hva med en sokk med litt lever i? Eller ei pølse som du sleper etter deg i gresset i hagen? Det handler om å få valpen interessert i å bruke nesen sin – seinere kan man introdusere blod og kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...