Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan man starte jakttrening

Linda Kristin

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Du kan vel begynne når som helst så lenge det bare er moro? Begynte å trene bruks fast med min når han var 5-6 mnd gammel og før det hadde vi gått noen spor. Ingen nei og fy, det skal være kun kjekt for deg og valpen og ikke overdriv. Dersom hunden skal brukes på jakt kan det jo være lurt å begynne tidlig med lydigheten, men her og skal det jo bare være moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg har ikke greie på jakt selv, men i boka "Fuglehunden" skriver Sten cristoffersen det understående, som kanskje kan være nyttig å være klar over.

Han bruker da en engelsk guru på hundeatferd/etologi, Eberhard Tumler, som kilde. Tumler kom med sine perioder i valpens atferdsutvikling midt på 70-tallet må en være klar over, men Tumlers periodeinndeling var banebrytende da, og ser ut til å være blitt brukt siden,- dvs gjelder og går fremdeles, siden nyere forskning ikke har gitt grunn til å endre det han kom med.

Pregingsfasen 3-7 uker. dvs preging som hund, men også til mennesker og andre dyreslag. Sosialisering foregår i denne perioden hos oppdretteren, så vanligvis utenfor eierens ansvarsområde, annet enn at man jo sjekker hvordan pregningforholdene hos oppdretteren har vært når man velger valp.

Tilpasningsfasen 9-12 uker. Å innordne seg den sosiale gruppen den tilhører. Da har du fått valpen. Mat, lek, blikk og samarbeid er stikkord for tilpasningstiden. Hengivenhet, hva som er lov og ikke -hvordan man skal omgås skjer rundt disse hendelsene.

Valpeøvelser i boka: "sitt" - alfa og omega for jakthunder - lempelig start allerede noen dager etter at den er hentet. Sitt for mat, sitt før ut, sitt før ut av bilen

Lære en aversiv-kommando: nei eller fy: holde seg i hagen/eiendommen

Forsterke apporteringslysten under lek.

Innlæringsfasen 12 uker - 6 mnd. (12- 16 uker kalles av Tumler for "mottakelig bøllefrø-alderen" - da etableres rangen innen gruppen - valpen begynner "å prøve seg")

Boka: sitt "for alvor", deretter "ligg" -den andre grunnstenen for jakthunder. man innfører hånd/armtegn og fløytesignaler samtidig med kommandoene. Så innkalling,"hit"- når du er sikker på at valpen sitter eller legger seg på 10-15-meters avstand og kan bli der om du går unna i 20 sekunder eller mer.

Så lineføring - oppmerksomhet/blikk - frikommando

Deretter forsetter boka med skuddvane, grunnleggende aportdressur osv osv videre fram over 226 sider med grundige oppskrifter og sikkert travelt arbeid fram til en skikkelig jakthund. Du verden så mye en jakthund må kunne!

Men russel - terrierere er jo kjent for utholdenhet og egenrådighet, og det er så menn utmerkede egenskaper i læringssammenheng.

Når det gjelder virkelig gode "oppskrifter" til lekeaktiviteter, kan "Aktiviteter - smart lek med hunden/aschehaug anbefales, som jeg ser flere her på Doggis har gort. Den er til å bli klok av for hundeieren fordi forfatterne begrunner så godt. Det fins sporøvelser der, men ikke apporteringslek - dessverre i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem sier at ingen ting er umulig det tar bare litt lengere tid. Men med en Jack Russel Terrier tro jeg at jeg ville satse på å få hunden godkjent på ettersøk. Jaktlykke som er her inne har en god side angående det. Det viktigste hunden må kunne i er i hvertfall kom og sitt eller dekk og det skal sitte i alle situasjoner. Om du får han til å gå etter fugel så må det i tilfelle bli som en spaniel at fugelen blir støkt opp og da skal hunden ikke bevege seg lengere ut en 25meter fra deg. REinsdyr har jeg ikke hørt at dem bruker hunder.

Obs!Du kan begynne å trene forsiktig fra valpen er blitt husvarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Tråden er kanskje avsluttet?, men gjør likevel mer oppmerksom på bidrag fra "jaktlykke" - som driver med ettersøk og er blitt dommer etterhvert:

fra hjemmesiden (funnet her i forumet): http://www.freewebs.com/ettersok/hvordankommeigang.htm

f.eks dette:

Hvor gammel må hunden være?

Hunder er som skapt for å bruke nesen sin; det ser man allerede i valpekassa der de snuser seg fram til mammas pupp allerede kort tid etter fødselen. Ja hunden lever sitt liv gjennom nesen kan man si!

Så dette med å begynne sportrening har ingen nedre aldersgrense – så lenge man har det gøy og gjør det på valpens premisser.

Valpen kommer gjerne til sin nye familie når den er 8-9 uker gammel. Det er en fin tid å starte enkel sportrening. Jeg sier enkel – for valpen er jo langt fra moden i hodet sitt til å tolke vanskelige spor. Det trenger heller ikke være blod – men hva med en sokk med litt lever i? Eller ei pølse som du sleper etter deg i gresset i hagen? Det handler om å få valpen interessert i å bruke nesen sin – seinere kan man introdusere blod og kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Skal man starte ny tråd for året?  Jeg tenkte at jeg hadde et fremtidig problem da valpen begynte jukke på leggen min i går. Bare noen få super forsiktige jukkebevegelser, ikke faktisk jukking, men så stor hund som han her blir etterhvert, så var det ikke så bagatell som det kunne vært. Så begynte han igjen nå mens jeg drev med noe på benken. Mer manisk. Slo meg som en potensiell humorvideo: Effekten av manipulative love bombing, they fall madly in love with you ^^ ..men på alvor, så tror jeg han bare ville ha kos. Klengete baby som søkte nærhet. Løftet ham opp fordi han er ikke noen dominant macho som prøver ta over alpha posisjonen eller tilfredsstille seg selv seksuelt på leggen min, han er bare en rådvill og forvirret liten baby som er skikkelig overtrøtt, og som med menneskebabyer, så tror jeg "skrikerkur" ved negativ straff eller en "positiv" korrigering skader han og relasjonen mer enn det oppdrar han på det stadiet her.  Han smeltet fullstendig i armene mine. Roet seg og slappet av med hele seg i det øyeblikket han følte seg trygg og ivaretatt. Alt han trengte var bekreftelse på at han har et safe sted å sove, hvilket altså et under min beskyttelse, for jeg er stor og sterk og hamler opp med hva enn som måtte dukke opp av trusler Point being: Det var ikke dominans, det var ikke seksualitet, det var bare en refleks bevegelse fra å hoppe opp (vil mot ansiktet og armene) og ende med noe plassert mellom fremlabbene mot brystet. Problematferd jeg heller får finne løsninger på siden.  
    • Har vært hos fire ulike. Samme erfaring med alle 😊 Opplever at de har veldig bra holdning til hundetrening.
    • Det er forskjell på trening og situasjonshåndtering. Jeg løfter hunden etter ørene glatt, hvis det er liv om å gjøre. Men det har jo ingenting å gjøre med trening eller treningsmetoder. Så bra! Er det en helhetlig filosofi som gjelder alle instruktørene, eller de instruktørene du har vært hos?  
    • Kun positive erfaringer med K9. Masse kompetanse på instruktørene. Ingen fysisk avstraffelse av hundene, kun bruk av belønning og stemme ved korreksjon.
    • Ukultur.  Selv om det ikke skader hunden, bare er smertefullt eller ubehagelig, og det er effektivt, så synes ikke jeg det er greit. SÅ alvorlig er ikke hundeSPORT at en kan tillate seg å TVINGE hundene med makt. Avslører i beste fall bare at en ikke er en så flink trener som en gjerne skulle vært, om en ikke klarer motivere hunden til å utføre øvelsene riktig. Jeg mener det finnes force majeure, der en adferd potensielt er farlig for liv og helse, ta f.eks. forebyggende strømming mot sau eller akutt brutale rykk i bånd når fører har begått en dum feilvurdering av hund og situasjon og den gjør utfall mot noen eller hopper ut i veien for å gjete en bil, eller annet uforutsett og en MÅ handle uten noen tid til å tenke seg om, men ufarlig "tjenestenekt" i sportsutøvelse er noe annet. 80-tallet ringte og ville ha holdningene sine tilbake.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...