Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger noen gode forslag!

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Regnet pøser ned ute, og vinden uler rundt hushjørnet, og verken jeg eller lille pysewhippet er spesielt keen på å bevege oss ut..

Men lille pels er litt rastløs, og vil gjerne gjøre noe!

MEN hjernen min har fullstendig sluttet å fungere, og jeg kommer ikke på no morro å gjøre innendørs!

Har lyst til å gjøre noe annet enn bare de vanlige innetingene! Så hiv ut med gode forslag! Vi kjeder oss :icon_redface:

Skrevet

Skikkelig pissvær, skjønner dere godt :-)

Du kan jo gjemme favorittleken hans, eller en gobit som lukter godt å få ham til å lete den opp da? Det er jo moro både for deg å hunden :-) (samt at han lærer å søke om han ikke kan det fra før.)

Lykke til i "finværet" :-P

Skrevet

Hmmm.. Hvis du ikke har veldig glatt gulv så kan du jo hoppe med han? ;) Eller bare leke litt trille en ball bortover gulve/kaste yndlings leken hans? Og som Elida sa, gjemme godbiter er også lurt :icon_redface: Eller trene på triks? ;)

Det er mye man kan gjøre inne, selv om ikke jeg har den aller beste fantasien da ;)

Skrevet

Du kan f.eks lære han navnene på høyre og venstre labb. F.eks en kan hete labb og en kan hete pote. Så få han til å gi rett labb.

Når han kan det kan du gi navn på hendene dine, f. 1 og 2.

Når han kan det.

Så kan du si labb to, labb en, pote to, pote en. osv

Sånn kan du fortsette i det uendelige, plutselig kan dere danse:)

Eller sikk sakk mellom beina dine.

rulle, krype, lære han å bære ting for deg, ta ut av vaskemaskina osv.

Skrevet

På skikkelige regnværsdager (og ellers også forøvrig) øver vi opp shapingferdighetene våre! :icon_redface: Dagsrasjonen av tørrfôr blir brukt som belønning, og jeg prøver å shape fram ulike atferder, særlig atferder som forbedrer bakpartskontroll og kroppsbeherskelse, som f.eks. å løfte på det ene bakbeinet, rygge, slalåm mellom beina, sitte bamse, løfte motsatt bak- og framfot samtidig, krype under stoler osv. Regnværsdager er også fine til å pirke på tekniske ting, for eksempel forbedre utgangsstillinga, lære hunden å holde apporten lengre og lengre, forlenge tiden hunden kan ligge i enkeltdekk osv. Også kan man lære inn totalt unødvendige ting som å gå bort til TV-en på kommando, gå under bordet på kommando og lære hunden å plukke ut en bestemt cd blant fire-fem andre.

Å gjemme godbiter rundtomkring og sånt syns jeg ikke gir så veldig mye hjernetrim egentlig, og dessuten er det mye morsommere å samarbeide med hunden om å få til nye ting som i grunnen er ganske teite.

Skrevet

Jeg gleder meg til vi kan gjøre ting som er helt unødvendige!

Akkurat i denne alderen tør jeg ikke gjøre annet enn å introdusere og terpe på ting som er supernødvendige.... og det blir fort kjedelig ( i mine øyne, that is ).

Men jeg er enig med westminister, det er slike ting vi også gjør (bare mer nødvendig :icon_redface: )

Skrevet
Jeg gleder meg til vi kan gjøre ting som er helt unødvendige!

Akkurat i denne alderen tør jeg ikke gjøre annet enn å introdusere og terpe på ting som er supernødvendige.... og det blir fort kjedelig ( i mine øyne, that is ).

Men jeg er enig med westminister, det er slike ting vi også gjør (bare mer nødvendig :icon_redface: )

Hvorfor bare holde seg til "supernødvendige" ting? Som du sier - det blir fort kjedelig (syns jeg i alle fall) å bare skulle trene på det samme hele tiden. Jeg ser ikke noe galt i å la hunden få leke seg med problemløsing og kroppsbeherskelse, uansett hvor gammel den er. Å lære nye atferder, uansett hvor nyttige eller unyttige de er, styrker samarbeid og kontakt mellom hund og fører, i tillegg til at bikkja får mer kontroll over kroppen, blir mer bevisst på hva den gjør, får større evne til å løse problemer og tenke "kreativt". Og alt dette er ting jeg ønsker så mye som mulig av hos min hund, i alle fall. Selv om det selvsagt ikke betyr at man ikke skal trene på innkalling, gå pent i bånd, ikke stjele mat, bli osv. Man kan da gjøre begge deler?

Skrevet

Akkurat nå farter mine to rundt med hver sin godbitball her. De er kantete slik at de må trikse litt med de for å få ut godisen.Mine synes det er stas og holder på med dem i ca et kvarter. Slitne blir de jo ikke,men litt moro får de jo ut av det.

Skrevet

Spike elsker "finn klikkeren". Han må sitte og bli, også gjemmer jeg klikkeren et sted i leiligheten, går tilbake til han og lar han gå på jakt. Han elsker leken, og klikkeren byttes i godis. Ellers er det fint med kroppsbeherskelsestriks. Rulle over på rygg fra begge sider og strekke ut labbene, snurre til høyre og venstre, bakpartskontrolltrening med kloss, etc.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...