Gå til innhold
Hundesonen.no

Hils på rottene mine!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettopp fått to søte rotter av noen som av diverse grunner ikke kunne ha de lenger. De måtte bo i et aaaalt for lite bur jeg hadde ståendes hjemme i noen dager, til jeg fikk fikset et nytt, men nå har jeg fått masse hjelp og gratis materialer, så nå har de gått fra hybel til villa. Rottene er begge hunrotter, og jeg måtte nesten bare skifte navn på de da jeg fikk de. Mer om rottene, og bilder kommer nuh:

Nytt hjem:

IMG_1834.jpg

Øverste etasje:

IMG_1835.jpg

Midt i mellom:

IMG_1839.jpg

Nederst:

IMG_1840.jpg

Inni huset, Snøhvit, døpt av nabounge:

IMG_1838.jpg

Snøhvit er kul, og har ett rødt og et svart øye:

IMG_1841.jpg

IMG_1842.jpg

IMG_1843.jpg

Jeg rakk bare å ta ett bilde av Tetti (Tetti Nøtta) før kameraet gikk tomt for strøm:

IMG_1837.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med rotter, jeg kommer ikke til å stjele de fra deg! :icon_redface:

Og hva synes Baghera og Nemi om de nye samboerne?

Jeg må jo få si at Tetti Nøtta var et fantastisk navn!

Bikkjene er veeeeeldig nysgjerrige, og de får ikke akkurat være i samme rom som rottene når jeg ikke er der, men når jeg er der, så ligger Nemi rett foran buret med en gang, og nistirrer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aww.. De var søte! Og kjempe fint bur, men jeg hadde også syntes det hadde vært plagsomt uten kant ;)

Hehe, de søler ikke så veldig mye med flisa, det er deilig. Det kommer litt ned på gulvet, men ikke noe stress å koste opp. Er bare positivt om jeg MÅ rydde noe hver dag, kanskje jeg blir litt mindre rotete av meg..? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som ett supert bur da.. ;) Søte rotter også, og ett genialt navn.. ;)

Maja var også slik, når hun møtte rottene til ei venninde av meg. Hun stod og nistirra lenge, også flyttet hun seg nærmere gitteret. Hun seg en overaskelse da rottene var like nysgjerrig som hun, og klorte henne på nesa... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige de er! Gratulerer! :icon_redface:

Men flis er ikke noe smart å bruke siden det støver, noe som setter seg i luftveissystemet hos rotter og øker faren for sykdom.

Flott bur de hadde ;)

Ja, jeg syns jeg har lest det. Men det var det de fikk med, så bare brukte det så lenge. Tenkte å kjøpe sånn Yesterdays News-pelletsting. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha da har jeg ingen anelse ;)

Er ganske greit å være medlem i NTF, får kjøpt billig mat og strø til rottene ;) Maten består av helt like biter så de ikke kan velge ut det de liker best og de får i seg alt de trenger ;)

Og div leker da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.tamrotter.com :icon_redface:

Jeg bruker kun avispapir i buret, det fungerer også veldig bra, synes jeg, da. Iallefall under evt strø, det trekker opp tiss veldig godt.

Vil anbefale å ikke bruke Toa-lätt iallefall, det reagerte rottene mine på, fikk luftveisinfeksjon og måtte på antibiotikakur hele gjengen. ;)

Beekaystrøet er bra, jeg syntes det søla litt for mye, men det kan jo være at mine rotter er mer sølete enn dine.

En annen grunn til å ikke bruke sagflis, eller andre produkter av gran og furu, er at luktstoffene(fenolene) i gran og furu er giftig for og ødelegger leveren og immunsystemet hos rottene, og da har de enda lettere for å bli sjuke av evt støv. Er derfor Beekaystrøet kan brukes, siden det ikke støver, og ikke inneholder noe gran, furu eller annet bartre. ;)

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt svar! Har tenkt på avispapir også. Også leste jeg på tamrotteforumet (fant jo faktisk fram dit selv :icon_redface: ) at noen brukte håndklær med stor sukssess. Men siden det tydeligvis er mange her som kan masse; jeg tenkte jeg skulle gi de noen greiner/pinner å klatre litt ekstra på, men jeg må jo ha noe som det ikke gjør noe at de tygger på, eller spiser bladene på, hva burde jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare finne en tykk pinne ute? :icon_redface:

Ang strø, så har de jo pellets-strø laget av tre på dyrebutikker. Jeg liker å bruke yesterdays news til mine kaniner. Jeg har merket at det lukter mindre når jeg begynte med det.

Jeg bare lurer på, hva er det som ligger oppå buret, til venstre for flisen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare finne en tykk pinne ute? :icon_redface:

Ang strø, så har de jo pellets-strø laget av tre på dyrebutikker. Jeg liker å bruke yesterdays news til mine kaniner. Jeg har merket at det lukter mindre når jeg begynte med det.

Jeg bare lurer på, hva er det som ligger oppå buret, til venstre for flisen? ;)

Det er sånn tett mat jeg måtte kjøpe på butikken siden dyrebutikken ikke var åpen, og det jeg fikk med var hamstermat, og det var nesten tomt. ;) Men må få meldt meg inn i NTF så jeg kan kjøpe ordentlig mat til de. ;)

Ang den tykke pinnen, jeg er bare redd for at det skal være noe i den som de helst IKKE skal få i seg, i tilfelle de gnager på den. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn til å ikke bruke sagflis, eller andre produkter av gran og furu, er at luktstoffene(fenolene) i gran og furu er giftig for og ødelegger leveren og immunsystemet hos rottene, og da har de enda lettere for å bli sjuke av evt støv. Er derfor Beekaystrøet kan brukes, siden det ikke støver, og ikke inneholder noe gran, furu eller annet bartre. :icon_redface:

Mvh Astrid

Astrid skrev det, derfor lurte jeg på om det var noen andre trær jeg bør styre unna. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang strø, så har de jo pellets-strø laget av tre på dyrebutikker. Jeg liker å bruke yesterdays news til mine kaniner. Jeg har merket at det lukter mindre når jeg begynte med det.

Pelletsstrø laget av tre kan støve veldig etter det er tisset på og så tørket igjen, da løser det seg opp og blir støv. Og kan også inneholde gran og furu, som jo ikke er bra.

Takk for langt svar! Har tenkt på avispapir også. Også leste jeg på tamrotteforumet (fant jo faktisk fram dit selv ) at noen brukte håndklær med stor sukssess. Men siden det tydeligvis er mange her som kan masse; jeg tenkte jeg skulle gi de noen greiner/pinner å klatre litt ekstra på, men jeg må jo ha noe som det ikke gjør noe at de tygger på, eller spiser bladene på, hva burde jeg velge?

Ja, noen bruker håndkler, jeg prøvde, men ble så mye klesvask og hull i håndkleene og etter en liten stund var de bare lange remser. Men fungerer nok bra for noen. Bjørk går fint, og er ganse populært. Løvtrær generelt egentlig, selje pleier å være populært, helst de tynne greinene/kvistene på trærne med littegrann knopper, hvis du finner noe nå. ;)Epletrær er kjempepopulært og tydeligvis veldig godt. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelletsstrø laget av tre kan støve veldig etter det er tisset på og så tørket igjen, da løser det seg opp og blir støv. Og kan også inneholde gran og furu, som jo ikke er bra.

Ja, noen bruker håndkler, jeg prøvde, men ble så mye klesvask og hull i håndkleene og etter en liten stund var de bare lange remser. Men fungerer nok bra for noen. Bjørk går fint, og er ganse populært. Løvtrær generelt egentlig, selje pleier å være populært, helst de tynne greinene/kvistene på trærne med littegrann knopper, hvis du finner noe nå. ;)Epletrær er kjempepopulært og tydeligvis veldig godt. :icon_redface:

Igjen, takk for svar! Merker at jeg har mye å lære.

Jeg skal til pappa en tur i morgen, da må jeg huske å ta med noen kvister fra epletreet! De likte ihvertfall eplet de fikk fra det. ;)

En ting til, siden jeg er utålmodig. Er det noen som vet noe om man må betale full medlemsavgift for å melde seg inn i NTF nå? Har sendt dem en mail, men vet ikke når jeg kan forvente noe svar, så spør likegreit her også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...