Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt mer uavhengig av eier?


Taz

Recommended Posts

Spørs hva du legger i det? At hunden skal løpe lengre unna eier på tur i stedet for å dilte i hælene på vedkommende, eller at hunden skal ta flere avgjørelser på egen hånd, ordne mer opp selv liksom, eller at hunden skal takle å være hos andre mennesker bedre enn hva den gjør pr i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ofte andre passe hunden, lar den sove borte innimellom, sender andre ut på tur med den etc. Prøver å oppfordre til at hun blir mer selvstendig, lar henne vimse og snuse som hun vil langt uttafor stien på tur, hun liker også å utforske nye ting og bryr seg ikke så mye om hvor jeg er lengre.

Mine fixe ideer om hvordan jeg skal gjøre henne mer selvstendig har faktisk hjulpet! Hadde jeg aldri regnet med :icon_redface: Hun sover frivillig i stua om natta, selv om jeg prøver å overtale henne til å bli i senga. ;) Hun bryr seg ikke lengre om jeg går til ett annet rom hjemme hvis ikke hun hører mat, og hun gidder ikke ligge på fanget. Før var hun en klegg av dimmensjoner. Litt hjemme alene kan hun være også, men hun står akkurat samme sted som jeg forlot henne når jeg kommer hjem igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flire* Er litt morsomt da... jeg sitter med to hunder. Den ene er ekstrem selvstendig (som faktisk irriterer meg) og den andre er fryktelig opptatt av meg.. Jeg må si at det ikke ville dette meg inn å ha henne mer selvstendig (sistnevnte altså). Nå er hun bare 6 mnd og hun kommer nok til å bli mer trygg på å kunne ligge i ro i et rom selv om jeg går, men frem til det skjer av seg selv- så skal ikke jeg "dytte" henne i den retningen. Jeg ønsker faktisk en hund som er opptatt av meg. Og det er nok sikkert fordi den andre er fullstendig det andre ytterpunktet :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flire* Er litt morsomt da... jeg sitter med to hunder. Den ene er ekstrem selvstendig (som faktisk irriterer meg) og den andre er fryktelig opptatt av meg.. Jeg må si at det ikke ville dette meg inn å ha henne mer selvstendig (sistnevnte altså). Nå er hun bare 6 mnd og hun kommer nok til å bli mer trygg på å kunne ligge i ro i et rom selv om jeg går, men frem til det skjer av seg selv- så skal ikke jeg "dytte" henne i den retningen. Jeg ønsker faktisk en hund som er opptatt av meg. Og det er nok sikkert fordi den andre er fullstendig det andre ytterpunktet ;)

Ja, den må jeg signere! Dessverre er det litt motsatt hos meg; den første er avhengig og den siste er uavhengig. Guri for en forandring! Og for en frustrasjon!

For å si det sånn; hvis hun yngste stikker litt langt når vi er i skogen, og jeg gjemmer meg bak en busk, så kommer hun da løpende tilbake etterhvert. Hun finner meg også, men i motsetning til springeren som blir helt fra seg av glede over å se meg igjen, så konstanterer denne kråkebollen bare at joda, her sitter mor bak et tre..! :rolleyes::icon_redface: Og så løper hun sin vei igjen.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den må jeg signere! Dessverre er det litt motsatt hos meg; den første er avhengig og den siste er uavhengig. Guri for en forandring! Og for en frustrasjon!

For å si det sånn; hvis hun yngste stikker litt langt når vi er i skogen, og jeg gjemmer meg bak en busk, så kommer hun da løpende tilbake etterhvert. Hun finner meg også, men i motsetning til springeren som blir helt fra seg av glede over å se meg igjen, så konstanterer denne kråkebollen bare at joda, her sitter mor bak et tre..! :rolleyes::) Og så løper hun sin vei igjen.. <_<

*ler* Soffen her ville nok ha glemt at jeg var borte før han ville funnet på å tenke på meg (setter blanding, skikkelig upraktisk når en vil ha en litt needy hund *ler*).... mens Flippa nok ville fått hodet ut av ledd under leteaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Soffen her ville nok ha glemt at jeg var borte før han ville funnet på å tenke på meg (setter blanding, skikkelig upraktisk når en vil ha en litt needy hund *ler*).... mens Flippa nok ville fått hodet ut av ledd under leteaksjonen.

Haha! Prøver du å fortelle meg at det kunne vært verre? <_< :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...