Gå til innhold
Hundesonen.no

Mari, snart deleier i et akvarium på 1200 liter


Mari

Recommended Posts

Mari, du vet da bedre enn dette... BILDER DAMEN! :huh:

Når de blir litt større. Jeg lover! :) Enda er de små (5-6 cm kanskje? kimes?), og glasset såpass dårlig at det ikke blir noen bra bilder uansett. Men det kommer!

Og oppskrift til fiskemat?

Nå spør du riktig! For akkurat det kalaset har jeg bilder fra nemlig. :P

Se hva jeg gjør for de små søte barna våre.

Litt reke

2990015614_4bd7de31c7_o.jpg

Erter og spinat

2989161443_01821d76be_o.jpg

Torsk, algegreier (Agar Agar) og en vitamin/mineral-pille

2989161287_de0fb6edc7_o.jpg

Rekemos

2989161527_04c1e7b9f4_o.jpg

Blandet altmuligmos = fiskemat!

2990016066_181ece7d26_o.jpg

Så flatpakker man det i ziploc-poser og fryser ned. Knekk av en passende bit og hiv i akvariet. Seriøst, jeg hadde aldri trodd at sånn fiskeri skulle være så moro! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skikkelig gormetkokk du! Kan tenke meg at de tok litt av til det der ja :) Rogn fra rekene pleier de og ta litt av for..

Rekerogn? Æsj, det høres ut som et fjortisutrykk for en soppinfeksjon eller noe.

Men ja, de ble skikkelig glade og ivrige og litt sinna seg imellom. Moro! Og jeg som har himlet litt med øynene til sambos fiskeprat, men jeg blir mer og mer medgjørelig angående en egen akvariedel på låven når vi tar over gården. :huh:

Men hvor får man kjøpt det agargreiene? Det så ikke så norskprodusert ut, hehe

Helsekost. :P Tror vi var på Sunkost, og pakken kostet ikke mer enn 60-70-80 kroner. Var ikke store greiene som skulle oppi heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekerogn? Æsj, det høres ut som et fjortisutrykk for en soppinfeksjon eller noe.

HAHAHA æææææsj ;)

Men ja, de ble skikkelig glade og ivrige og litt sinna seg imellom. Moro! Og jeg som har himlet litt med øynene til sambos fiskeprat, men jeg blir mer og mer medgjørelig angående en egen akvariedel på låven når vi tar over gården. ;)

Det er den eneste fornuftige tingen å bruke en låve på! *ønske seg* ;)

Helsekost. :P Tror vi var på Sunkost, og pakken kostet ikke mer enn 60-70-80 kroner. Var ikke store greiene som skulle oppi heller.

Flott! Men bare sånn ca mål på alt eller? En liten dæsj her og en dæsj der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den eneste fornuftige tingen å bruke en låve på! *ønske seg* ;)

Komme p'søk! Jeg insisterer på at vi skal bygge et bittelite gjestehus, og der skal du og jentene komme og bo en helg i ny og ne. Du kan til og med få ha et lite gjesteakvarie der? Da kan vi lage fiskemat til alle mann! Weee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Men bare sånn ca mål på alt eller? En liten dæsj her og en dæsj der?

Vi brukte i omtrentlige mål:

halv kilo hele reker.

2-300 gram erter

1-200 gram spinat

100 gram torskefilet

litt multivitamin. Vi brukte pulver, men det optimale er å bruke feks multivitamin dråper til gnagere.

en grei dose med agar agar. Dette er først og fremst som bindemiddel. Kan også bruke gelatinpulver, men det kan bli litt mer gris og forurensning i vannet av det.

I tillegg kan man gjerne bruke spirulina og astaxanthin som fargeforsterker.

Ingrediensene kan med fordel være halvfrosne, med mindre man har en like shitty mixer som oss, for da blir det ikke fint nok kuttet.

Miks reker, erter, spinat og torsk til en fin guffe, tilsett litt vann om den blir veldig tørr. Så kan man mikse inn vitaminer og stivelse til slutt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TØFT AKVARIUM!

Nå som jeg jobber et sted med fisker skal jeg innrømme jeg er litt sugen på et eget kar.. Og dette gjorde det jo ikke noe bedre ;) Tror jeg må komme på besøk snart og glo på herligheten altså ;)

1200 liter, det er svære saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme p'søk! Jeg insisterer på at vi skal bygge et bittelite gjestehus, og der skal du og jentene komme og bo en helg i ny og ne. Du kan til og med få ha et lite gjesteakvarie der? Da kan vi lage fiskemat til alle mann! Weee!

;) Jaaaa! Når overtar dere gården sa du...? hehe, neida ikke utålmodig! Da vil jeg ha bare reker og snegler og sånn i karet mitt! Jepp, jeg er nerd ;)

Takk for oppskrift mannen til Mari!

Og Julie, velkommen til en verden full av litersyke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppskrift mannen til Mari!

Bare hyggelig ;)

Det finnes sikkert en million oppskrifter på rekemiks på nettet, men jeg har forsøkt å gjøre det enkelt med den miksen jeg bruker.

Om man har klar overvekt av carnivore fisk så kan man gjerne ha mer fisk/skalldyr i maten, men siden fiskene vi har er utpregede algeetere så lager jeg den som beskrevet.

Når fiskene nærmer seg voksen størrelse vil jeg nok gå enda mer ned på mengden reker, og heller spe på med spirulina, og kanskje brokkoli i tillegg til erter og spinat. :P

Om noen som leser denne tråden tilfeldigvis skal sette opp akvarier og trenger røtter, så har jeg en del store røtter liggende. Både "mangrove", og redmoor røtter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tenkte jeg på.. Kan man ikke bare ha oppi spirulinatabletter i steden for de andre algegreiene?

Og har du prøvd å gi de frisk spinat?

Det spørs hvilke andre alge greier du mener ;) Om det er agar agar du enker på, så er det først og fremst som bindemiddel jeg tilsetter det. Det er omtrent like effektivt som gelatin, men søpler mye mindre. Har ikke gitt de frisk spinat nei. De har så følsomt tarmsystem, så jeg tar ikke sjansen på å gi flere typer mat. Har dårlig erfaring med å variere kosten for mye til den typen fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å guuuud så spennende da! Dere lever jo drømmen! *hadde akvarium fra jeg var liten, literne økte på, inntil jeg måtte selge mitt 250 liters akvarium for å kjøpe en senegal papegøye, verste var at jeg måtte selge papegøyen da jeg fikk datteren min for papegøyen ville gjerne drepe henne og livet ble veldig vanskelig*.

Nå har jeg ikke vært i akvarieverden på mange år (hadde ikke mulighet), men føler at nå kan jeg kanskje ta det opp igjen.. hmm... er ikke sikker på at gulvet her i vårt lille hus her i skogen kan fikse et veldig stort akvarium men.. men et litt mindre kar kanskje.. hmmm (men må holde det hemmelig for gubben.. han hater akvarier etter jeg en gang brukte studielånet som skulle vare hele våren, på nettopp det 250 liters akvariet nevnt ovenfor. Det var ille nok, men det ble enda verre da jeg fyllte det litt ekstra opp med vann så sprang det lekk om natten og vi bodde i en liten leilighet med vegg-til-vegg-teppe og fastlimt nålefilt av alle uhyrlige underlag.. det var et ******* å få opp i vill fart før det ble vannskade i leiligheten under!)

Men har dere så hardt vann der dere bor at dere slipper å tilsette kalk eller sånt for å få opp hardheten? OG PH er høy nok? Jeg har alltid bodd steder med surt, mykt vann så min interesse hellte over til søramerikanske ciklider, både dvergciklidene og de store ciklidene.. og biotop fra klarvannsområdene i Amazonas.. men drømmen var jo Tanganyika eller Malawi ciklider (heter det det fremdeles? Jeg er faktisk så gammel at i min ungdom het det ikke Malawi-ciklider en gang men Nyassa-ciklider!).

Håper på masse bilder!

(Og Mari, stortsett behøver det ikke bli så mye sorg-og-skyll-ned-i-do tider, fisker er ofte veldig flinke til å spise de som dør.. da kan man finne sånne "avspiste "tegnefilm-skjeletter"! Nå må jeg innrømme jeg aldri har gitt fiskene mine navn da.. unntatt en nøkkelhullciklide som vi kallte for pysjen - den var så treig til å "stå opp" og skifte over til dagfarger når vi slo på lyset - men svømte rundt i "pysjen" til langt på dag!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Mari og Kim :) Der jeg bodde før, hadde også jeg et mindre tanganyika akvarie med pembaer. Veldig artig fisk, morsom atferd, og når jeg skal ha akvarie igjen en gang så blir det garantert med tropheus.

Kanskje jeg får lov til å komme å se på det ferdige resultatet en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å guuuud så spennende da! Dere lever jo drømmen! *hadde akvarium fra jeg var liten, literne økte på, inntil jeg måtte selge mitt 250 liters akvarium for å kjøpe en senegal papegøye, verste var at jeg måtte selge papegøyen da jeg fikk datteren min for papegøyen ville gjerne drepe henne og livet ble veldig vanskelig*.

Og Mari leste: "jeg måtte selge papegøyen da jeg fikk datteren min for papegøyen" og tenkte at noen bruker vel rar valuta. En papegøye mot et barn liksom. :P

Det var ille nok, men det ble enda verre da jeg fyllte det litt ekstra opp med vann så sprang det lekk om natten og vi bodde i en liten leilighet med vegg-til-vegg-teppe og fastlimt nålefilt av alle uhyrlige underlag.. det var et ******* å få opp i vill fart før det ble vannskade i leiligheten under!)

Akvariet vi har oppe nå har visstnok sprekki engang. 1200 liter vann utover gulvet... Jeg er glad det var før min tid. :)

Håper på masse bilder!

(Og Mari, stortsett behøver det ikke bli så mye sorg-og-skyll-ned-i-do tider, fisker er ofte veldig flinke til å spise de som dør.. da kan man finne sånne "avspiste "tegnefilm-skjeletter"! Nå må jeg innrømme jeg aldri har gitt fiskene mine navn da.. unntatt en nøkkelhullciklide som vi kallte for pysjen - den var så treig til å "stå opp" og skifte over til dagfarger når vi slo på lyset - men svømte rundt i "pysjen" til langt på dag!)

Bilder kommer etterhvert! ;)

Jeg vil ikke at noen skal dø jeg... At de spiser hverandres døde og råtnende lik gjør ikke saken noe bedre, Tonje. :P

Grattis Mari og Kim :P Der jeg bodde før, hadde også jeg et mindre tanganyika akvarie med pembaer. Veldig artig fisk, morsom atferd, og når jeg skal ha akvarie igjen en gang så blir det garantert med tropheus.

Kanskje jeg får lov til å komme å se på det ferdige resultatet en gang?

Klart du kan komme og se! Blir det blodspor på søndag så er jo det en glimrende mulighet til å ta en titt på de små. For de er unektelig små enda, og langt i fra ferdig. Men gu' hvor moro det er å gi dem mat! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere så hardt vann der dere bor at dere slipper å tilsette kalk eller sånt for å få opp hardheten? OG PH er høy nok? Jeg har alltid bodd steder med surt, mykt vann så min interesse hellte over til søramerikanske ciklider, både dvergciklidene og de store ciklidene.. og biotop fra klarvannsområdene i Amazonas.. men drømmen var jo Tanganyika eller Malawi ciklider (heter det det fremdeles? Jeg er faktisk så gammel at i min ungdom het det ikke Malawi-ciklider en gang men Nyassa-ciklider!).

Må tilsette bikarbonat for å få vannet hardt nok dessverre. Det har av en eller annen mystisk grunn blitt veldig mye bløtere vann der de siste årene. Når jeg begynte med mitt første akvarie hadde jeg en naturlig Kh på rett rundt 30 tallet. Mens den nå ligger på +- 0.5 graders hardhet. Så det går med en del bikarbonat for å blande opp vannet igjen ved hvert vannbytte. :)

Grattis Mari og Kim ;) Der jeg bodde før, hadde også jeg et mindre tanganyika akvarie med pembaer. Veldig artig fisk, morsom atferd, og når jeg skal ha akvarie igjen en gang så blir det garantert med tropheus.

Kanskje jeg får lov til å komme å se på det ferdige resultatet en gang?

Tropheuser er morsomme ja! Hissige jævler er de. Simochromiser har mye av den samme adferden, bare en del hissigere, og så blir de en del større. De er mer på størrelse med de største tropheus variantene, type Brichardi etc. Sp. black er jo av de mindre variantene, og forholdsvis siviliserte sammenlignet med andre varianter. Kommer muligens til å sette inn en gruppe med sp. black Kiriza sammen med de som går i karet her allerede, og de er jo veldig like sp. black "pemba" i adferd. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
BILDER! ;)

Nuvel, det er ikke så mye å ta bilder av. Hadde uflaks, og mistet masse fisk på grunn av bukvannsot. Sitter igjen med 15 stykk simochromis av varierende størrelse. Ting later til å ha stabilisert seg nå, så kommer til å trappe opp foringsfrekvensen sakte men sikkert over en god periode. Så håper det er mer størrelse på de, og mer å ta bilde av om to - tre måneders tid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Huffa, dette har jo tatt altfor lang tid! :)

Hvor teit er det vel ikke at bildene kommer idet vi holder på avvikle karet liksom. Jaja, det er vel bedre enn ingenting. :)

Her er uansett et par bilder, beklager at det er litt dårlig kvalitet...

3890348061_8b63b4d4e6.jpg

3891139700_f577667f2d.jpg

3890348435_2f33b75a3c.jpg

Karet skal forresten selges om det er noen som er interessert. Skal legge det ut under kjøp og salg snart sammen med noen store røtter; tre Mangrove og to Redmore.

Etterhvert blir det en ny tråd. Denne gangen blir det saltvann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Saltvann er genialt. Det kunne jeg tenke meg dersom jeg skulle startet med det. Jobber i Tropehagen- butikk og kan få tak i noen fete arter derfra. Men tror ikke sambo vil ha noe mer en de tre terrairene jeg har smuglet inn i leiligheten... For ikke å snakke om beistene som bor inni dem... *demonsk latter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...