Gå til innhold
Hundesonen.no

SELER med ny vri..


Debbie

Recommended Posts

Nå har vi jo funnet Collarmania HURRA...

Men finnes det ikke noen kule seler der ute???

Jeg bruker mye sele på min hund,og kunne gjerne tenkt meg noe annet enn Hurtta,og kjedelige sorte, eller andre kennel seler...

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men de metallringene som blir sittende på brystet på cozy fritter selene ser ikke veldig behagelige ut.. for det første, om hunden har mye pels vil det floke seg, for det andre- om hunden har lite pels risikerer man gnagsår-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte "spesialsdesignet" sele hos dogleg design som holder til i Sverige. Grei nok, men jeg er ikke heeelt fornøyd med spennen man fester selen med. Det virker som om den er et halvt hakk for stor til reima, noe som kan føre til at den rett og slett faller av når hunden drar mye, og vips er selen åpen. Mulig det bare var jeg som var uheldig med valg av ditt og datt, det vet jeg ikke.

Som meg sier; det er viktigere at selen passer! Dessuten, til og med hos seleverkstedet lager de seler i den fargen du vil ha. :blink: (Ikke at de har så mange å velge i som andre steder, da..) Jeg har i alle fall blitt skrekkelig klar over hvor viktig det er at selen passer. Spesielt om man har tenkt å bruke hunden til å dra, men det er det jo ikke alle som har.

Det er også viktig hvordan selen er designet, altså hvordan den sitter på hunden og hvordan presset blir fordelt, og ikke minst at den passer! En sele skal ikke hindre skulderbevegelsene (spesielt ikke på unge hunder som ikke er utvokste), den skal gi skuldrene fritt rom til å bevege seg. Sporseler som ligger over brystet og på utsiden av skuldrene kan hindre hunden i å bevege frambeina på en god måte. Dette kan føre til feilbelastningsskader. Hvis hunden bare går pent i selen, har det ikke mye å si. Jeg bruker vanlig sporsele til kveldsturer, hvor Tulla ikke drar. Jeg har også en sele som ligner på en halvnomesele i stil, men det er veldig bred over brystet, og i tillegg ligger reimene på skrå over skuldrene. Denne selen er noe av det verste jeg har prøvd, og Tulla fikk bittesmå steg med frambeina, det så rett og slett helt merkelig ut når hun gikk med den (og trakk).

I tillegg; hvis hunden først skal dra i selen, er det viktig at den får en god holdning når den drar. Jeg liker å se for meg en hest som legger seg i selen og skyver seg framover med bakbeina. Da peker hodet ned, og ryggen får en bedre belastning enn om hodet er oppe. Hunden klarer ikke å bruke bakbeina skikkelig når hodet holdes opp, og man kan også tenke seg at det i lengden ikke er spesielt bra å dra på den måten, pga hvordan ryggen blir (svai). Hvis du ser på din egen hund når den virkelig drar mot noe, når den setter alle krefter inn, så presser den automatisk hodet ned mot bakken mens den skyver seg framover med bakbeina. For å kunne gå sånn lenge, må selen være tilpasset det, og ikke hindre hunden i å dra på en hensiktsmessig måte. Min erfaring er at alle former for fester som er plassert midt på ryggen/rett bak skuldrene, som de fleste seler er, hindrer hunden i å gå slik. Den oppmuntrer heller hunden til å ta hodet opp, fordi presset fra selen legger seg sånn at det blir naturlig. En lang sele, type nomesele, hvor festet er ved haleroten, oppmuntrer heller hunden til å legge hodet ned og trekke "skikkelig". Det er kanskje også noe å tenke på for de av dere som går spor? Det er jo litt dumt å bruke en sele som oppmuntrer hunden til å løfte hodet opp, når man aller helst vil ha hodet og snuten ned i sporet! En sporsele med feste under magen, er i det tilfellet bedre enn en sporsele med feste på ryggen. Da kommer presset til å legge seg på toppen av hunden, mest sannsynlig over nakken/skuldrene, hvor sele-reimene møtes. Det er noe helt annet enn når presset blir lagt på brystbeinet/halsen, som det jo blir når festet er på toppen av selen (ryggen/skuldrene til hunden).

Man skal også være klar over at visse materialer sliter mer på pelsen enn andre, noe som kan være greit å ta med i beregningen om man skal stille ut hunden eller vil ha pels av andre grunner. Tulla har en "stripe" på hver side av skuldrene, etter å ha gått med sporsele-variant. Nå som jeg har gått over til å bruke nomesele (med glattere polstring i tillegg), håper jeg de etterhvert vil forsvinne. "Stripene" er slik som elghunder har (og skal ha, men da i fargeforskjeller, ikke i pelsstrukturforskjeller). Det er så utrolig mye mer til en sele enn utseendet, og det kan være greit å vite hvis man av en eller annen grunn trenger pels, eller har en hund som trekker mye.

Men som sagt; går hunden bare pent i selen uten å dra spesielt mye, fungerer en helt vanlig sele flott. Jeg ville likevel helst hatt en sele som ikke hindrer skulderbevegelsene.. Jeg skjønner også at folk gjerne vil ha sele når de går, og at noen hunder går penere med sele enn i halsbånd, har selv hatt flere slike hunder. :) Men tenk litt på materialbruk (dersom det er viktig), og skulderbevegelser..

Meg; correct me if I'm wrong. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men de metallringene som blir sittende på brystet på cozy fritter selene ser ikke veldig behagelige ut.. for det første, om hunden har mye pels vil det floke seg, for det andre- om hunden har lite pels risikerer man gnagsår-

Og ingen av delene har skjedd med min tervueren gjennom verken fullpelsperioder eller nedrøytede perioder :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosj å mye pent det var på Cosy Critters, men hvilken seletype kjøpte du,og hvor stor... Var ikke så lett å finne størrelsen synes jeg..

Jeg kjøpte standard harness. Tror jeg kjøpte large til min terv. Målte henne med et målebånd og så opp imot størrelsessiden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...