Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap?


Recommended Posts

Bea var ferdig med løpetiden sin ca den 11. august, altså rundt 50 dager siden. Nå har jeg lagt merke til at pattene hennes er blitt større, buken er liksom ikke trukket opp lengre, de nederste pattene henger ned, og hun virker noe tykkere uten at det kan komme av lite mosjon eller for mye mat (hun har fra før av lett for å legge på seg). Dette var hennes andre løpetid og hun hadde ingen symptomer på innbilt svangerskap forrige gang, så vidt jeg kunne se.. men jeg har ikke så mye erfaring på området.

Grunnen til at jeg bekymrer meg er at hun forsvant en halvtime ifra meg da vi var på hytta under løpetiden.. Det var før ståperioden. I tillegg var hun på kennel to uker fra 14. august, altså like etter løpetiden, men da ble forholdsregler tatt for sikkerhetsskyd.

Jeg håper i grunnen at noen kan si til meg at hun "bare" er innbilt drektig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jo gjerne sagt det med sikkerhet, men det skjønner du sikkert at jeg ikke kan. :P Det kan godt hende hun er innbilt, i motsatt fall venter du jo valper snart! Noen hunder har lettere for å legge på seg når de er innbilt, selv om de får samme mengde mosjon og mat, så selv om hun har blitt tykkere "uten grunn", trenger ikke det å bety noe. Men du har rottis, og de er ganske store. Hvis det mot formodning ER valper der, så skulle man virkelig tro du ville sett det (men det kan jo alltids komme små kull, og folk har blitt tatt på sengen før).

Men i alle fall; hun burde jo egentlig være svær - virkelig diger - om hun ventet valper om halvannen-to uker. Jeg tviler på at kenneloppholdet kan ha gjort henne drektig; som du sier så var hun ferdig med løpetiden da. Da er det verre med den halvtimen hun var borte fra deg før ståperioden. Noen tisper er litt "sleipe" og tillater hannhunder tidligere enn hva vi tror. Du kjenner ikke noen som er oppdretter med litt erfaring, som kan kjenne på henne og si om de tror det er valper der eller ikke? Hvis de tror det kanskje er det, er dyrlegen neste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner dessverre ingen oppdrettere i nærheten, så da burde jeg kanskje ta turen til dyrlegen direkte i stedet for å gå og bekymre meg? Vil bare ikke virke dum ovenfor dyrlegen men på en annen side så er det jo bedre å gå og finne ut enn å plutselig bli tatt på sengen.. Jeg har jo null peiling på drektighet og innbilt svangerskap så.. Ja :P

Men nei, hun er ikke så stor.. ikke sånn som moren hennes var før hun fikk valpene.

Med mindre det er noen i Bergen som har lyst til å kjenne på magen hennes? :P

Kan forøvrig hende at noen på runderingstreningen har bedre peiling på dette.. jeg kan jo spørre, vi skal trene på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: hadde hun ikke vært borte fra deg den halvtimen, hadde jeg sagt hun sikkert var innbilt, men siden hun jo hadde seg en liten tur, vet man jo aldri! Og da er det kanskje like greit å være på den sikre siden? Det er jo heller ingenting i veien for at du kan kjenne litt på henne selv heller, uten at jeg mener du skal sette noen "diagnose".. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent på henne da, men det er liksom ikke sånn at jeg har kjent på magen til en drektig tispe før.

Stoler ikke helt på mine egne eraringer der, gitt.. i og med at jeg er litt hypokondrisk når det gjelder henne.. jeg var feks sikker på at hun hadde HD men hun ble jo røntget fritt.. feks.

Men, ja.. jeg skal kjenne nøye på henne når jeg kommer hjem i ettermiddag.

Red: Har kjent på magen hennes nå, hvordan kjennes det ut om det er valper der?

Magen hennes kjennes hardere enn til vanlig på en måte.. Ellers kunne jeg ikke kjenne noen klumper eller bevegelse inni der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg allerede bestemt meg for. Skal til vet i 3-tiden i dag, så får vi håpe på det beste...

Føler meg litt som en dårlig hundeeier som "lot" henne stikke av under løpetiden, men er lett å glemme at hun skifter personlighet da.. vanligvis er hun veldig lite selvstendig og holder seg alltid innenfor en avstand på maks 10 meter fra meg.. men den feilen gjør jeg IKKE igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen og tatt ultralyd - hun er ikke drektig! Dyrlege sier at hun antagelig er innbilt.

Jeg er utrolig lettet! Hverken jeg eller hunden var klar for eventuelle valper..!

Puh.. ! Fin start på helgen :-)

Ved neste løpetid skal jeg passe på henne som en hauk, båndet skal være på til enhver tid så unngår jeg situasjoner som dette...

Vi får "feire" med hundetreff nå i ettermiddag og runderingstrening i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen og tatt ultralyd - hun er ikke drektig! Dyrlege sier at hun antagelig er innbilt.

Jeg er utrolig lettet! Hverken jeg eller hunden var klar for eventuelle valper..!

Puh.. ! Fin start på helgen :-)

Ved neste løpetid skal jeg passe på henne som en hauk, båndet skal være på til enhver tid så unngår jeg situasjoner som dette...

Vi får "feire" med hundetreff nå i ettermiddag og runderingstrening i morgen :-)

Puh! Det var godt å høre! :) Blir nesten som å ta en graviditetstest man helst ikke skulle sett få to streker, haha! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...