Gå til innhold
Hundesonen.no

En frihetsberøvelse

Breeze

Recommended Posts

Skrevet
argh, jeg blir så inderlig lei av hundehatere! Alle må liksom ta hensyn til deres ønsker.

Absolutt enig! Og så er jeg så innmari glad for at jeg ikke bor i byen eller i tettbebygd strøk. Hundehold er så mye hyggeligere når naboer og andre i bygda er både hundeinteressert og generelt lettomgjengelige selv med hund.

Må også si at det er på sin plass med skryt til NKK nå. Etter at Espen Engh tok over "roret" så kommer det stadig noe som er nytt og bra.

Skrevet
argh, jeg blir så inderlig lei av hundehatere! Alle må liksom ta hensyn til deres ønsker.

Og jeg er litt lei at folk er "hatere"om de ikke liker hunder. Vi som har hund er tydligvis kjappe til å sette folk i bås, samma om de er redd hund eller allergiske, vil de helst slippe å møte løse hunder er de ikke mindre enn "hatere".

Respekten bør vel gå begge veier ?

Skrevet

faktisk så tar jeg ikke noe på min kappe. Mine hunder går i bånd, de hilser ikke på folk som ikke vil hilse på dem, de står ute men bråker ikke. jeg tar hensyn. Og ja det finnes en del hundehatere. Som virkelig ikke liker hunder. Hadde en på jobben, som klarte å få frem hundeforbud fordi han ikke likte hunder. Nei ikke allergisk, og nei ikke redd. Men LIKTE ikke hunder. Flott. Har også andre på tidligere jobber som stort sett bruker lunsjer til å diskutere med hundeeiere hva som er så bra med å ha hund. "Forstår ikke hvorfor folk skal ha hund.." osv

går man på skitur i marka, opplever man en del rart. Jeg har feks opplevd milslukere som regelrett kjører på bikkja (de går fint på høyre side av skisporet foran meg, passerer og går forbi andre uten tull) når de kjører forbi oss- så lenge de har kjørt forbi MEG så kan vel den fordømte bikkja flytte seg??? og en annen slo til bikkkja med staven. DA holdt jeg på å klikke, tror ikke jeg noen gang har bannet så høyt før. Går man på bussen og toget, er det alltid noen som "ikke ser seg for" med vilje. Du ser det på dem, og ofte kommenterer de at de ikke synes hund har noe på tog eller buss å gjøre.

Folk som er allergisk eller redd hunder har jeg full respekt for. Fok som misliker hunder likeså. så lenge sistnevnte viser respekt for oss også. "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill... "

Er det noe jeg hater er det folk med hund som ikke tar hensyn til andre. I går holdt jeg på å kjøre ned en løs hund som kom hoppende ut fra skogkanten da jeg var ute og syklet. Flott. Den havna mellom sykkelen og bikkja, jeg bråbremset (vi sykla i travtempo), det gikk bra. Puh. Liker heller ikke folk som har "så snille" hunder. De har den løs og roper "Den er så snill så" når den kommer bort for å hilse på andres hunder (som ofte da er i bånd. slår aldri feil). Som tidligere eier av et lite hannhundmonster vet jeg hvor frustrerende det kan være. Og så tenker jeg: Om det er sånn ikke-hundefolket oppfatter oss (at vi ikke tar hensyn til andre) er det ikke rart vi lager hundehatere. Skal vi ha hundene løse, sørg for at de ikke plager andre.

Skrevet

Tror ikke politikerne i Bergen kommune deler synet til NKK, dessverre.. Skulle ønske noen kunne banke noe vett inni dem og i det minste lage en hundepark for oss som har hund her i sentrum.. Nå føler jeg meg bare uønsket og hunden min tvinges til å gå i bånd hele tiden, dessverre..

Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at NKK har kommet litt mer på banen. Det var visst et lurt trekk å få inn Espen Engh, det er jaggu på tide at NKK lar høre fra seg om hundesaker i media.

Skrevet

Jippi Espen Engh! Jeg mener at hunder som alltid går i bånd, uten mulighet for annet enn skrittgang, blir utsatt for dyremishandling! Hund skal være hund, med lek, sosial omgang med andre hunder, mulighet til å løpe ut overskudds energi osv. Klart man skal ta hensyn! Men de må da være grenser! Har man kontroll på hunden sin er det ikke noe problem!

Skrevet

Om man har kontroll på hunden sin, er det ikke noe problem nei. Men dessverre er det jo veldig mange som IKKE har kontroll på hunden sin - meg iberegnet. Min Roya kommer ikke på innkalling, uansett hva jeg gjør, hvis det er en annen hund, et menneske, en sau eller noe annet lignende(en bil som kjører forbi) utenfor porten eller i nærheten. Hun ser på meg, hun kan komme, for hun gjør det når det ikke er noe mer spennende i nærheten, men innkallingen sitter ikke HELT i. Derfor har jeg henne aldri løs på steder det ikke er en sikker inngjerding. Nå er jo jeg heldig sånn og har tunet her på hundepensjonatet, + inngjerdete jorder på flere mål, men likevel. Er vi på besøk hos foreldrene mine, har jeg henne ikke løs, da hun kunne finne ut at nabobikkjer eller nabounger eller noe sånt var mer interessant enn meg.

Derfor skal vi jo også på kurs nå i okt, men, poenget var, så lenge en ikke har 99% kontroll på bikkja si, så kan man ikke få kreve å ha den løs på offentlige steder, synes jeg. Den siste prosenten regner jeg som hvis bikkja blir angrepet, eller lignende meget distraherende problemer. Jeg ville aldri hatt Roya løs blant folk, spesielt unger, ennå, da hu blir fryktelig glad for å se noen, og både bjeffer(med rottweilerstemme, så hun høres veldig morsk ut) og springer og dytter borti med skulder og rumpe og snute og alt mulig for å hilse. Så vi må trene masse på å hilse pent, og komme på innkalling, før jeg i det hele tatt vurderer å ha henne løs på offentlige, ikke inngjerdete steder.

Skrevet
Om man har kontroll på hunden sin, er det ikke noe problem nei. Men dessverre er det jo veldig mange som IKKE har kontroll på hunden sin - meg iberegnet. Min Roya kommer ikke på innkalling, uansett hva jeg gjør, hvis det er en annen hund, et menneske, en sau eller noe annet lignende(en bil som kjører forbi) utenfor porten eller i nærheten. Hun ser på meg, hun kan komme, for hun gjør det når det ikke er noe mer spennende i nærheten, men innkallingen sitter ikke HELT i. Derfor har jeg henne aldri løs på steder det ikke er en sikker inngjerding. Nå er jo jeg heldig sånn og har tunet her på hundepensjonatet, + inngjerdete jorder på flere mål, men likevel. Er vi på besøk hos foreldrene mine, har jeg henne ikke løs, da hun kunne finne ut at nabobikkjer eller nabounger eller noe sånt var mer interessant enn meg.

Derfor skal vi jo også på kurs nå i okt, men, poenget var, så lenge en ikke har 99% kontroll på bikkja si, så kan man ikke få kreve å ha den løs på offentlige steder, synes jeg. Den siste prosenten regner jeg som hvis bikkja blir angrepet, eller lignende meget distraherende problemer. Jeg ville aldri hatt Roya løs blant folk, spesielt unger, ennå, da hu blir fryktelig glad for å se noen, og både bjeffer(med rottweilerstemme, så hun høres veldig morsk ut) og springer og dytter borti med skulder og rumpe og snute og alt mulig for å hilse. Så vi må trene masse på å hilse pent, og komme på innkalling, før jeg i det hele tatt vurderer å ha henne løs på offentlige, ikke inngjerdete steder.

Synes de er veldig fornuftig av deg å ikke slippe hunden hvis du ikke føler du har full kontroll. Som sagt, man skall ta hensyn og ha full kontroll. Helt enig der.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...