Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener dere er en grei pris på blandingsvalper ?


Kristiin

Recommended Posts

Joda.. Enig i det Tone S

Så klart det er lettere og skaffe seg en hund om den er billigere.. Men du har jo også dem som er innstilt på og skaffe seg en hund evt noen som har hund i fra før som også heller kjøper seg en blanding i stedet for en som de må gi mye penger for. Men det er ikke dermed sagt at de havner i dårligere hjem.

Impulskjøp betyr heller ikke at hundene får det dårlig, men det kan selvsagt også være en sjanse for det! Somregel så pleier man og kjøpe en hund fordi man liker/elsker dyrene, men er vel sikkert også mange som skaffer seg en fordi venner har eller for og få status!? Det kan jo gjelde både blandiger og renrasede hunder!

Ja, men det er jo også dette som er noe av poenget. Man kan skjære alle under en kam og si at det bare er impulsive folk som kjøper billige blandingshunder, men- faren for impulskjøp øker selvsagt så fort en pris er overkommelig.

1000-3000 er mer en nok!

Men dere sier jo at de kan havne i feil hender, men hva om blandingshund selger setter opp krav til kjøper ?

Og det kan de jo selvsagt også gjøre. Det gjorde de som solgte meg Sofus. De silte kjøpere til blandingsvalpene sine.

Men, her er jo problemet når det gjelder blandingskull- selger har som regel ikke en mening med kullet i lik linje med en SERIØS oppdretter. På lik linje som en kan finne en fornuftig blandingshundselger, så kan man finne ufornuftige "skikkelige" oppdrettere som bare spyr ut valpekull uten å ha noen grunntanke om passende eiere. Folk er ikke like fornuftige uavhengig om de er oppdrettere av renrase - eller blandingskull. Men i førstnevnte har iaf en kjøper større mulighet til å undersøke hundens forventete helse og gemytt i større grad enn i blandingskullene.

Men ja, jeg er definitivt for at blandingsvalper koster peng. Noe annet er for meg utenkelig! Sofus kostet 2.500,- . Skulle jeg ombestemme meg vedr. ham, så ville de ha ham i retur hvorpå jeg ville fått refundert pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Jeg ser egentlig ingen grunn til ikke å ta betalt det valpekjøperne er villige til å betale for blandinger, så lenge "oppdretterne" ihvertfall driver etisk og ansvarsfull avl basert på friske hunder. Om jeg hadde vært ute etter å tjene penger på valper, så kunne jeg f.eks. ha parret to friske og sunne, nusselige små pelsdotter av forskjellig rase, og solgt valpene for 20.000 kr. Hvis folk vil ha blandingsvalper til den prisen, så er det greit for meg.

Jeg for min del ville forsåvidt aldri betalt det samme for en blanding som for en renraset hund, men så er jeg da også interessert i å drive med utstilling og andre hundeaktiviteter som krever ren rase. Men folk er forskjellige, og har andre ønsker - og det er helt greit.

Jeg skulle bare ønske at slike "oppdrettere" ville helseteste hundene før parring, og sørge for vaksinering og chipping av valpene før salg. Det er helt greit for meg at noen bestemmer seg for å drive planmessig avl på to raser for å få fram noe som er en mellomting, men så var det altså det her med planmessig, da. Hvis den eneste planen er å tjene penger på uvitende og naive mennesker, så synes jeg det er både grådig og uansvarlig.

Men men - dumme og naive mennesker finnes det dessverre nok av. Og så lenge de finnes, og de er villige til å f.eks. betale 20.000 kr for en nusselig liten miniatyrhund uten å bry seg om "oppdretterens" seriøsitet eller foreldredyrenes helse, så vil dette fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Innkjøpssummen på en hund bør jo egentlig være litt uten betydning for kjøperen. Om jeg betaler 1,000 eller 10,000 så kommer det nok til å være en veldig liten sum i forhold til hva jeg kommer til å bruke på hunden de nest 10-15årene.

Så prisen på en hund bør vel egentlig komme an på arbeidet oppdretter har hatt med å komme fram til det kullet. Derfor mener jeg at rasehunder kan koste mer, fordi de rett og slett har avlet dem frem i årevis og drar på utstillinger osv. Mens kullet tispa mi får med nabobikkja (uheldigvis eller planlagt) krever ikke særlig mye arbeid, årevis med ustillinger er ikke vits (for uansett om hundene er renraset, vil det ikke ha noe å si for blandingsvalpene), og andre tanker er jo ikke så veldig mange.

Men noe koster det jo å ha en flokk med valper hjemme, altså veterinærutgifter og sådan. Så jeg vil si at et helt uventet kull bør ikke koste mer enn det koster å oppdrette valpen og evt. litt ekstra for det arbeidet man selv har med valpene

Altså så mener jeg at alt over det valpen koster å "produsere" ferdig til en 8 uker gammel valp, skal være betaling for arbeidet det er å oppdrette rasen, med tanke på utstillinger innkjøp av hund, betaling av parring og alt som hører til en godt planlagt parring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når folk betaler mer og mer for blandinger, avler jo folk på blaninger .. (for pengene sin skyld, når de ser folk kjøper og betaler for den 'søte blaningen' )

Det er dette jeg tenker på også når jeg ser prisen på blandingshunder farer i været.

"hey, nå kan man jo ta 5000 kr for en blandingshund nå! Skal vi tjene litt penger på disse fillebikkjene våre eller? jaja, vi sier bare det var en tyvparring vettu" og vips har man 40.000 - 50.000 kr på konto. (sånn litt for å ta i)

Da jeg kjøpte Luna for 2,5 år siden, var 3000 kr liksom MYE for en blandingshund. Eneste grunnen til at jeg valgte da å betale 3000 kr for henne, var at hun var blanding av border collie og aussie. Altså visste jeg sånn noenlunde hva jeg skulle få. (ikke for det, jeg gikk på en smell uansett jeg altså, men det er en annen historie).

Men å betale mer enn 3000 kr for en blanding av gud-vet-hva er horribelt mener jeg. Du ANER virkelig ikke hva du ender opp med! Og det er vel også litt av grunnen til at jeg mener en renraset hund uten papirer er mer verdt enn en blanding også. Da vet man i det minste hva man kan forvente å få i hus.

Men nå som det ser ut som 5000 kr begynner å bli en normal sum for blandinger, så er det ikke rart det blir mye blandinger til salgs. Lettjente penger da gitt.

Nei, greit nok å ta LITT betalt for blandinger, men det får da være måte på... 2500-3000 kr syns jeg er en fin pris. Men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak Ganzie her. En renraset hund uten papirer eller mulighet til å få tak i dette, er i mine øyne ikke mer "verdt" enn en blandingshund.

I såfall så har jeg 2 blandingshunder, mine er renraset Boxer med flott stamtavle, men er ikke registerte og har heller ikke "papirer" på de. Jeg betalte halve prisen på de siden de er hvite, eller som jeg liker å si selv, "Ta 2 betal for 1 !"

5500 kr,- pr stk betalte jeg for hver av de for 4.5 år siden, nå i dag har prisen hos min oppdretter gått opp med noen tusen, men er fremdeles halve prisen av brun Boxer.

Jeg føler jeg fikk mere enn en blandingshund selv om mine er uten papirer, jeg har fullstendig kontroll på foreldredyrene og resten av tykkeste slekten, mht helse, gemytt og premieringer. Dette er noe du aldri vil få informasjon om når du kjøper blanding, jeg har hunder som er etter en rasestandard ( sett bort ifra fargen ) og betalte gledelig 5500 kr pr stk, men det hadde jeg aldri betalt for en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
I såfall så har jeg 2 blandingshunder, mine er renraset Boxer med flott stamtavle, men er ikke registerte og har heller ikke "papirer" på de. Jeg betalte halve prisen på de siden de er hvite, eller som jeg liker å si selv, "Ta 2 betal for 1 !"

5500 kr,- pr stk betalte jeg for hver av de for 4.5 år siden, nå i dag har prisen hos min oppdretter gått opp med noen tusen, men er fremdeles halve prisen av brun Boxer.

Jeg føler jeg fikk mere enn en blandingshund selv om mine er uten papirer, jeg har fullstendig kontroll på foreldredyrene og resten av tykkeste slekten, mht helse, gemytt og premieringer. Dette er noe du aldri vil få informasjon om når du kjøper blanding, jeg har hunder som er etter en rasestandard ( sett bort ifra fargen ) og betalte gledelig 5500 kr pr stk, men det hadde jeg aldri betalt for en blandingshund.

Litt OT, men dette er ikke lenger mulig, nå skal hele kullet registereres samtidig og ingen får etterregistrere avkom. Nettopp for å unngå at man lar være å registrere hunder med feil iht rasestandarden.

Nå vet man jo slektskap og sykdommer etc på hunder som er fra et "registrert kull" mere enn to hunder som parres som tilfeldigvis var samme rase. Som ei jeg kjenner solgte uregistrerte flatvalper fordi hun ville bruke en hannhund hun likte, men at han ikke var og eieren ikke ville koste på den hd rtg. Det er etter min mening ganske ulurt.. En annen ting er jo det at det er like mye jobb med valper enten de er registrerte eller renrasede uten papirer eller om de er skikkelige blandingser, så at oppdretter skal ta seg betalt for den jobben syns jeg er rett og rimelig. Men jeg forstår ikke at noen gidder å kjøpe blandinger i utgangspunktet og jeg skjønner ihvertfall ikke at folk gidder å betale haugevis av penger for det. Men det hele styres av tilbud og etterspørsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men dette er ikke lenger mulig, nå skal hele kullet registereres samtidig og ingen får etterregistrere avkom. Nettopp for å unngå at man lar være å registrere hunder med feil iht rasestandarden.

Alt er mulig, er bare for oppdretter å ikke oppgi riktig antall valper det.

Jeg fikk desverre ikke ettertegistrert mine, noe jeg kunne tenkt meg da jeg ville mentalteste de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Alt er mulig, er bare for oppdretter å ikke oppgi riktig antall valper det.

Jeg fikk desverre ikke ettertegistrert mine, noe jeg kunne tenkt meg da jeg ville mentalteste de.

Det forstår jeg ikke for regelen gjelder jo fra 01.07.09

Sakset fra NKK sine nettsider:

Nye registreringsregler

I samsvar med den internasjonale hundeorganisasjonen FCIs regler for avl og oppdrett innfører NKK nå nye registreringsregler.

I valpekull født etter 1. juli 2009 skal alle valper registreres samt at hele kullet skal registreres samtidig.

Dette gjøres for å få bedre kontroll med hundenes helse.

Det er vel litt underlig om det fra 1.juli ikke blir født en eneste hvit bokser eller ridgeback uten ridge eller gul flat liksom, bare for å nevne noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en bare ha en hund, og ikke er veldig opptatt av at den skal være renraset, brukes til utstiling, avl osv - viste vell en dokumentar fra England nylig, at gatemixer både er friskere og lever lengre - noe som ofte står i forhold til hverandre, logisk nok.

Jeg er personlig ingen tilhenger av å blande sammen ulike raser og medfødte egenskaper, noe omplasserings sidene på finn.no forklarer mye av. En vet ofte ikke hva en får, og hvilke egenskaper som bor i hunden, og det er nok av renraset hunder som trenger gode hjem. Er motsatt en rase utryddningstruet, og så full av sykdom og annet jævelskap - og en videre må vurdere innblanding av ett eller annet for å redde rasen, kan en godt diskutere organisert / systematisk avl på "gatemixer".

Til syvende og sist, en hund er en hund - og markedet bestemmer i stor grad hvor mye den er verdt. En uregistrert veskehund selges galant for 20.000 +, mens en BC - mix ofte kan være nesten gratis. Likevell er det nå en gang slik, at oppdretteren av de uregistrerte hundene, også ofte må ta seg fri fra jobb, bruke en del kroner og ører på forberedelser, veterinærutgifter, annonsering osv...og går ting galt under eller etter fødsel, koster ting fort mye penger.

En venn av meg har en tispe utplassert på foravtale, forverten måtte pga helg og komplikasjoner etter fødsel ut med 27.000 kroner i dag...og har "bare" forsikret hunden via sparebank 1 - og får dekket 12.000 minus egenandel på 1000 kroner. M.a.o. får oppdretter et ekstra utlegg på 16.000...noe som sjelden passer veldig bra...spesielt hvis valpene er verdt ingenting eller noen hundrelapper per stykk.

Dersom jeg skulle solgt "gatemixer", av en eller annen grunn, ville jeg solgt dem for 5000,- kroner - da har en kanskje noen kroner igjen for arbeidet, samtidig som en kanskje utelukker noen av de mest useriøse kjøperen, som florerer når det er snakk omhelt gratis hunder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en bare ha en hund, og ikke er veldig opptatt av at den skal være renraset, brukes til utstiling, avl osv - viste vell en dokumentar fra England nylig, at gatemixer både er friskere og lever lengre - noe som ofte står i forhold til hverandre, logisk nok.

Det kan vel neppe bevises, i og med at blandingshunder hverken blir registrert noe sted, eller rutinemessig helsesjekket? Det finnes heller ikke noe register noe sted som registrerer sykdommer på blandingshunder som ER syke..

Det blir for enkelt å si at gatemixer både er friskere og lever lengre. En hund med allergi og HD kan nedarve begge deler selv om den parres med en hund av en annen rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som folk mener at det er stor forskjell på blandings og uregistrert renraset. Tja, man kan jo på en måte si at man vet litt mer spesifikt hva man får av en renraset.. MEN man kan ikke garantert vite at den ER renraset men men.. man får stole på oppdretter.

Ang. blandings så bør man vite alt hunden "inneholder" og skjønne at den kan bli som alle rasene. F.eks. hvis man blander border collie (som er en ganske aktiv hund) med en mer "slappfisk" som Berner Sennen.. så kan denne ligne en eller den andre rasen. Eller kanskje begge.. Med andre ord, så bør man kunne tenke seg alle rasene som hunden "inneholder" før man i det hele tatt tenker på å kjøpe.

Selv vurderte jeg å kjøpe en BC mix, gjerne en innblandet med en litt roligere hund. Men slo tanken ifra meg da jeg for tiden ikke føler jeg har helt muligheten/kunnskapen til en veldig krevende BC, selvom den er 75% "rolig rase". En annen ting jeg merket da var, jeg ønsket meg bort fra jakt og ES og alt det der. Så så jeg verdens nydeligste BC-blandinger og tenkte yes, de kunne vært noe, men når jeg så at det var 25% ES i de ombestemte jeg meg brått.

Med andre ord, det er mange som tror blandingshunder er rolige avslappede hunder, og det er ikke nødvendigvis sånn. Noe som førstegangshundeeiere ofte faller for. Da er det nok bedre med en renraset hund fra en bra oppdretter, og da mener jeg en oppdretter som følger opp veldig bra, og en hunderase tilpasset den bruken den vil få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...