Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener dere er en grei pris på blandingsvalper ?


Kristiin

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar
kanskje fra 200 til 500 kr? :rolleyes:

så valper skal bli samme bruk og kast gjenstander som kattunger og kaniner nå? :)

nei, jeg mener at et par tusen bør man minst ta for et kull med "bastarder". da blir valpekjøpet (forhåpentligvis) mer gjennomtenkt, og ikke en impulshandling. å ha hund er dyrt, og da mener i allefall jeg at "innkjøpsprisen" bør gjenspeile dette.

forhåpentligvis så har jo "oppdretter" vaksinert valpene før levering, og sansynligvis kjøpt valpefôr til mor og barn. og da bør man jo faktisk få dekt slike kostnader.

Naturligvis, 10.000 for en blandingsvalp er jo helt hinsides, men er det folk som er tette nok til å kjøpe, ja versågod for min del :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel markedet som setter hva som er en grei pris? Så lenge noen betaler 10 000 for en blandingsvalp, så er jo det tydeligvis en grei pris å ta for de valpene. Ellers så hadde de jo ikke blitt solgt.... Og hvorfor skal noen nøye seg med å ta 2000 kroner for noe de kan få 10 000 for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hade funnet rette blanding, hadde jeg fint betalt opp til 5000 eller mer.. men synes 2000-3000+ er en grei pris.. ser ofte at de som er under 2000 bor i fjøs/kjeller/garasje o.l. de er også ofte veldig dårlig sosialisert, og mange av dem har heller ikke fått verken markkur eller vaksine, det synes jeg blir for dumt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at 2-3000 er helt supert å ta for blandingvalper. Da vil kanskje folk tenke seg mer om før de gjør noe ufornuftig med den nye hunden. Som med katter. hadde jeg hatt ei hukatte som hadde fått kattunger hadde jeg nok tatt 500-1000 kr for kattungen. Ja jeg hørest grisk ut, men tror det må til for at folk skal begynne å ta mer vare på sine dyr i steden for å bare sette dem vekk eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bør man da betale for raseren, typemessig OK hund med stamtavle - men som man bare skal ha som kose-/familiehund, da (ikke konkurranse, avl, e.l)?

Er det OK å betale full pris for den, selv om man ikke trenger reg.bevis, avlsrettighet eller noe?

Er den automatisk mer verdt en en normal blandingshund? I så fall, hvorfor?

Burde ikke disse to kategoriene være likestilt mht kjøpssum?

OG nei - ikke sammenligning med mishandlede, understimulerte blandingsvalper som er oppvokst i potetkjelleren på potetskrell, etc.. Vi snakker om normale folk som har et normalt valpekull, hvor man vet hvilke foreldredyr det er.

Susanne

(Som egentlig IKKE skjønner at bare stamtavla' skal være verdt 6-8000,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del andre utgifter som man må regne med i et valpekull som er registrert da.. For å ramse opp noen: Reise til hannhund, hannhundavgift, betaling til hannhundeier per valp, registreringsavgift, øyenysning av valp (for de rasene som krever det), veterinærutgifter, røntgen av tispen, ultralyd, oppnå den premieringen som raseklubben har satt opp, osvosv..

Jeg satt igjen med ca 2000 i overskudd på mitt første valpekull, ikke spesielt mye. Fikk tre valper. Tror ikke noen som driver avl gjør det for å tjene penger. (Denne var ikke myntet på noen spesielle, bare skrev det). Det var 2 herlige mnd, med mye arbeid og jeg gleder meg allerede til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det du skriver Ganzie om bruk og kast av kaniner, tar man 500 så synes faktisk noen at man bare vil tjene penger. Normalen er liksom 250 kr for en kanin (ikke hoppekaniner, de ligger som oftest endel høyere i pris hvis de er etter godt meritterte foreldre osv) , og det er kjempesynd etter min mening.. Men kaniner er jo bare kaniner, noe sånn som naboens 10 åring skaffer seg om sommeren :closedeyes:

Ble litt OT, menmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blandingsvalp bør ligger på halve "normale" valpepris.. ca 5000.- Dette for å hindre bruk og kast..

dessverre så er 2-3000 ikke mye penger for nordmenn flest, og valpen blir da som oftest impuls kjøp.

At oppdrettere har utgifter som ditt og datt, ja men det er slikt som følger med å drive med oppdrett. Det er jo de som er så heldig å finne den perfekte makkeren til sin tispe rett i nabolandet skal de "ta mindre" for sine valper, enn de som f.eks reiser til USA - importerer sæd osv?

ER jo ikke sikkert at det blir en bedre match enn den andre?

Men igjen det er kjøperene som faktisk har makten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det du skriver Ganzie om bruk og kast av kaniner, tar man 500 så synes faktisk noen at man bare vil tjene penger. Normalen er liksom 250 kr for en kanin (ikke hoppekaniner, de ligger som oftest endel høyere i pris hvis de er etter godt meritterte foreldre osv) , og det er kjempesynd etter min mening.. Men kaniner er jo bare kaniner, noe sånn som naboens 10 åring skaffer seg om sommeren :closedeyes:

Ble litt OT, menmen..

jeg er dessverre fullstendig klar over dette.

nå skal det sies at jeg har hatt kaniner i 14 år nå, og har i den tiden hatt en del kaninkull. Alle dise kullene har vært planlagte, med meritterte (hopping) og/eller premierte (utstilling) foreldre. disse ungene har jeg tatt mellom 300 og 500 kroner for, og alle kaninungene var da sjekket av vet før levering.

slike "sommer" kaniner gjør meg fullstendig dårlig, og det er grunnen til at jeg ikke selger kaniner til noen under 14 år. og foreldrene må være aktive i anskaffelsen. det er veldig mange som har fått nei fra meg fordi de har tenkt å ha kaninen i garasjen, i "tropehagenbur". det er ikke et liv jeg unner noen kaniner, og ingen kaniner fra meg skal havne i en slik setting. (jeg vet, jeg er en snerpete frøken :closedeyes: )

for å komme tilbake til emnet, 2-3000 er en pris jeg mener er passende for blandingsvalper, eller "renrasede" valper uten registreringsbevis. for en uregistrert hund er i mine øyne en blanding. Og nei, jeg har ingenting i mot blandinger, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å komme tilbake til emnet, 2-3000 er en pris jeg mener er passende for blandingsvalper, eller "renrasede" valper uten registreringsbevis. for en uregistrert hund er i mine øyne en blanding. Og nei, jeg har ingenting i mot blandinger, bare så det er sagt :)

Den var ny! Ser hva du skriver, så har du noen som selger et renraset kull med og uten stamtavle til forsjellige priser ser du på som blanding? Har hørt og sett mange som tar mindre betalt for valpen uten stamtavle eller med som er fra friske og sunne hunder.

f.eks. 5000 uten og 10 000 med. Selger er vel kanskje riktignok useriøs da DEN gjør det sånn, eller at kjøper skal bare ha en vanlig sofahund og ikke trenger stamtavle til den. Jeg syns ikke det er noe særlig, men blanding ville jeg ikke kalt en renraset hund uten papirer du ikke får registert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ny! Ser hva du skriver, så har du noen som selger et renraset kull med og uten stamtavle til forsjellige priser ser du på som blanding? Har hørt og sett mange som tar mindre betalt for valpen uten stamtavle eller med som er fra friske og sunne hunder.

f.eks. 5000 uten og 10 000 med. Selger er vel kanskje riktignok useriøs da DEN gjør det sånn, eller at kjøper skal bare ha en vanlig sofahund og ikke trenger stamtavle til den. Jeg syns ikke det er noe særlig, men blanding ville jeg ikke kalt en renraset hund uten papirer du ikke får registert!

vel, det nytter ikke hvor renraset hunden er dersom den ikke har papirer. du kan ikke bruke den til avl (får ikke registrert valpene), utstilling eller får championat på den i lydighet/bruks. så ja, da sidestilles de med blandinger :)

dersom folk selger en renraset valp uten papirer, så er de enten sløve jæ... som trenger en smekk, eller så er det noe diskvalifiserende galt med valpen/e som gjør at de ikke kan bli registrert i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ja..... Ringte selv en oppdretter som sku ha halvparten av prisen uten stamtavle som med i samme kullet. Valpene var fra gode foreldre også videre bakover. Registering osv er jeg fult klar over. Da er det jo evt kjøper sitt valg.. Men uansett så ville jeg ikke kjøpt blanding til 5 lapper som en renraset til samme prisen. Selv om de blir likestilt da det gjelder diverse ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei! Betalte 2500,- for mi som hadde vokst opp i et supert hjemme miljø,var vaksinert og helseatesst.Så rundt 2500-3500 synes jeg er grei pris.

Var mye mere seriøs de som hadde henne enn da jeg kjøpte rasehunden som jeg mistet i fjor sommer for si det sånn men,det var jo pga useriøs oppdreter.

kjøpte blanding bevisst pga ekstremt mye sykdommer på forriga,så klart kan hun her få "alt" også me,ser nå fint ut så langt heldigvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva menere dere er en grei pris på blaningsvalper ? Noen selger jo blaninger helt oppi 10.000! Helt sjukt etter min mening ,,

Skulle vært gratis, uansett er jeg litt i mot blandingshunder.

Burde avle på friske reinrasede hunder.

Ikke drive og eksprimintere hjemme,og se om valpene blir fine av de to forskjellige rasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke for planlaggt blandings avl jeg eller med,de som kommer til og ikke er planlaggt må jo få leve de også.......

Ja, for all del, la dem leve, vi trenger flere hunder, mange, mange flere. Og ikke bare det, man kan jo tjene seg en symbolsk sum på disse "uplanlagte" blandingene i tillegg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...