Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk, stor molosser uten kjønnsaggresjon


Argyr

Recommended Posts

De kan være veldig aggressive mot samme kjønn. Det er forsåvidt heller ikke en spesielt sunn rase, selv om enkelte oppdrettere gjør en veldig jobb med å skjule og bagatellisere hvor mange helseproblemer rasen har. <_<

Når du kommer med påstander om hvor usunn rasen er, får du nesten gi noen eksempler og gjerne dokumentasjon også.

Er det andre ting enn leddskader du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar
De kan være veldig aggressive mot samme kjønn. Det er forsåvidt heller ikke en spesielt sunn rase, selv om enkelte oppdrettere gjør en veldig jobb med å skjule og bagatellisere hvor mange helseproblemer rasen har. <_<

Ikke bare mot samme kjønn,alle kjønn kan det og som oftest være

Når du kommer med påstander om hvor usunn rasen er, får du nesten gi noen eksempler og gjerne dokumentasjon også.

Er det andre ting enn leddskader du tenker på?

Ja,allegi,andre hud problemer er noen få av andre problemene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It's a jungle out there - derfor vil jeg gjerne ha litt synspunkter fra andre.

Jeg skal ikke ha meg noen ny hund, men jeg er litt for flink til å forelske meg i alt som kan krype og gå, særlig molossere. Trenger å avforelske meg litt tror jeg, og slutte å tenke "en sånn en må jeg ha en gang" - rett og slett bli litt mer realistisk.

Hvilke molosserraser finnes (om noen) som oppfyller disse kriteriene?

*Helhetlig frisk (det vil si, ikke full av diverse ikke-bokførte sykdommer som man nærmest må forvente å få minst en av om man skaffer seg en slik hund - jeg vil kunne skaffe meg en uten å lete med lupe på helsefronten - boxer, berner sennen)

*Funksjonelt bygget - dvs. ingen valker/rynker (shar pei, napolitaner), normalt lang snute (engelsk bulldog, boxer) og ikke overdimensjonert torso/hode (nuffe).

*Ikke mer kjønnsaggresjon enn hva som er "normalt" - dvs. går vanligvis problemfritt med andre hunder av samme kjønn

*Ikke krevende pels (bergamasco)

*Helst middels stor og oppover

Dogo Canario.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer med påstander om hvor usunn rasen er, får du nesten gi noen eksempler og gjerne dokumentasjon også.

Er det andre ting enn leddskader du tenker på?

Dokumentasjon er vanskelig å bidra med, nettopp fordi det er såpass hysjhysj å diskutere dette innad i rasemiljøet.

Boerboelen er, i likhet med mange andre lignende raser, utsatt for HD, AD og andre skjelettlidelser, allergier/hudproblemer, hjerteproblemer, øyeproblemer, vaginaldysplasi, osv osv. Gemyttet kan også oppleves som et "problem" med mindre man forstår at dette dreier seg om en vakthundrase. Det burde ikke være uventet at en bb utvikler sterkere tilbøyelighet til vokting og aggresjon mot samme kjønn enn hva en labrador gjør...

Problemet i bb-miljøet er at det er veldig sterke meninger ute og går, og hvis man sier noe som ikke er "godkjent", så får man gjerne en truende e-post fra enkelte som mener at de har diktatorisk enerett på å uttale seg om rasen.

Jeg skulle gjerne hatt bb igjen, men ikke før ting bedrer seg på svært mange områder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mari skriver, det er svært vanskelig å diskutere denne type hunder, uten at det blir himmel vs helvette, og som regel tar det ikke mange innlegg før alt er en usakelig grøt :)

Som jeg skrev i et tidligere innlegg i denne tråden er den generelle helsen på Boerboel i Norge meget bra, som på alle raser er det enkelte individ som ikke det går så bra med, noe jeg selv har smertelig opplevd. Men fra å ha noen få individer som er dårlige, til å si at nesten hele rasen er dårlig - blir noe drøyt og usakelig for min del.

At de sør Afrikanske dommerene, igjen, under årets utstilling lot seg imponere av temperamentet til de Norske og Svenske Boerboelene - og uttalte at vi her opp i nord har de beste Boerboelene ift temperament i hele verden, suger vi til oss med stor glede. Det betyr ikke at det finnes individer som ikke er bra på temperament, men de tilhører sjeldenhetene. Så er det vell faktisk også slik at temperamentet til hunden kan være meget godt i det hunden forlater oppdretter, mens en uforsiktig eiers sosialisering av hunden, ift ulike siuasjoner, kan medføre at dette temperamentet blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjon er vanskelig å bidra med, nettopp fordi det er såpass hysjhysj å diskutere dette innad i rasemiljøet.

Boerboelen er, i likhet med mange andre lignende raser, utsatt for HD, AD og andre skjelettlidelser, allergier/hudproblemer, hjerteproblemer, øyeproblemer, vaginaldysplasi, osv osv.

Bah. :whistle:

Gemyttet kan også oppleves som et "problem" med mindre man forstår at dette dreier seg om en vakthundrase. Det burde ikke være uventet at en bb utvikler sterkere tilbøyelighet til vokting og aggresjon mot samme kjønn enn hva en labrador gjør...

Det bør jo være innlysende.. Men hvor mye aggresjon må man vente seg, nøyaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i et tidligere innlegg i denne tråden er den generelle helsen på Boerboel i Norge meget bra, som på alle raser er det enkelte individ som ikke det går så bra med, noe jeg selv har smertelig opplevd. Men fra å ha noen få individer som er dårlige, til å si at nesten hele rasen er dårlig - blir noe drøyt og usakelig for min del.

Jeg har ikke påstått at nesten hele rasen er dårlig. Men manglende åpenhet om rasens helse fører til at folk ikke vet om deres bb-kjøp vil bli en smertefull opplevelse eller ei. Oppdretterne kunne for eksempel begynt ved å opplyse om avshundenes HD/AD-status, og ikke minst basere denne informasjonen på bedømmelser utført av godkjente røntgenbilde-avlesere. Rasen er så mangetallig at det ikke burde være noe problem å avle kun på HD/AD-frie foreldredyr, spesielt hvis rasen er så generelt sunn som du mener.

At de sør Afrikanske dommerene, igjen, under årets utstilling lot seg imponere av temperamentet til de Norske og Svenske Boerboelene - og uttalte at vi her opp i nord har de beste Boerboelene ift temperament i hele verden, suger vi til oss med stor glede. Det betyr ikke at det finnes individer som ikke er bra på temperament, men de tilhører sjeldenhetene. Så er det vell faktisk også slik at temperamentet til hunden kan være meget godt i det hunden forlater oppdretter, mens en uforsiktig eiers sosialisering av hunden, ift ulike siuasjoner, kan medføre at dette temperamentet blir ødelagt.

Temperamentet på boerboelen *skal* være vaktsomt. Hvis ikke nytter det ikke å skulle bruke dem som vakthunder, og det er den rollen de har i Sør-Afrika. Det er oppdretternes oppgave å opplyse folk om rasens iboende gemytt, heller enn å markedsføre dem som store, gosselige bamser. Å si at norske/svenske bb-er har det beste temperamentet i hele verden, betyr ikke at valpekjøpere ikke må være forberedt på at hundene vil utvikle både vaktinstinkt og "samme kjønn-aggresjon" etterhvert som de vokser opp.

Jeg ble utestengt fra offisielle bb-arrangementer av en oppretter i Norge (selv om reglene sier at slike arrangementer skal være oppdretteruavhengige) fordi jeg i et internettforum gjenga noe en sør-afrikansk bb-eier fortalte meg om rasen, basert på hennes egne opplevelser: at man ikke skal la sine egne unger leke røft med fremmede unger, fordi hundene kan tro at de må forsvare ungene "sine". Dette var info som denne oppdretteren mente man ikke skulle fortelle folk om fordi det kunne skade rasens rykte. Jeg ville heller trodd at dette var noe man *burde* fortelle folk om, for å forhindre at noe sånt skulle skje.

Ingen raser har godt av at relevant informasjon blir holdt tilbake eller bagatellisert, og at folk blir sablet ned for å si noe om rasen som oppdrettere og andre inflytelsesrike personer ønsker å legge lokk på. Jeg synes at boerboelen er en flott rase med egenskaper som passer godt for meg, men jeg vil ikke ta sjansen på å kjøpe bb så lenge sensuren er så omfattende som den er.

En bekjent av meg hadde en bb-tispe som fikk alvorlig grad av HD. Oppdretteren hadde opplyst at foreldrene var HD-frie, og valpekjøperen hadde derfor skaffet en hundeforsikring som dekket HD. Men da han så ba om å få papirer på at foreldrene var HD-frie for å legge fram for forsikringsselskapet, viste det seg at det ikke eksisterte noen godkjent røntgenavlesing. Sånt burde ikke være akseptabelt innen noen som helst rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør jo være innlysende.. Men hvor mye aggresjon må man vente seg, nøyaktig?

Det vil vell variere noe voldsomt fra individ til individ. Mine hunder har aldri vert av de dominante typene, og går fint sammen med andre hunder. Men de er svært nervesterke og lar seg ikke pille på nesen av hvem som helst - m.a.o de svarer dersom de blir herset med. Jeg bruker mange timer på å observere et kull, og har fått betalt for dette ved å få friske og omgjengelige hunder med meg hjem.

Jeg ble utestengt fra offisielle bb-arrangementer av en oppretter i Norge (selv om reglene sier at slike arrangementer skal være oppdretteruavhengige) fordi jeg i et internettforum gjenga noe en sør-afrikansk bb-eier fortalte meg om rasen, basert på hennes egne opplevelser: at man ikke skal la sine egne unger leke røft med fremmede unger, fordi hundene kan tro at de må forsvare ungene "sine". Dette var info som denne oppdretteren mente man ikke skulle fortelle folk om fordi det kunne skade rasens rykte. Jeg ville heller trodd at dette var noe man *burde* fortelle folk om, for å forhindre at noe sånt skulle skje.

Ingen raser har godt av at relevant informasjon blir holdt tilbake eller bagatellisert, og at folk blir sablet ned for å si noe om rasen som oppdrettere og andre inflytelsesrike personer ønsker å legge lokk på. Jeg synes at boerboelen er en flott rase med egenskaper som passer godt for meg, men jeg vil ikke ta sjansen på å kjøpe bb så lenge sensuren er så omfattende som den er.

En bekjent av meg hadde en bb-tispe som fikk alvorlig grad av HD. Oppdretteren hadde opplyst at foreldrene var HD-frie, og valpekjøperen hadde derfor skaffet en hundeforsikring som dekket HD. Men da han så ba om å få papirer på at foreldrene var HD-frie for å legge fram for forsikringsselskapet, viste det seg at det ikke eksisterte noen godkjent røntgenavlesing. Sånt burde ikke være akseptabelt innen noen som helst rase.

Da er i så tilfelle du den eneste personen i hele Norge som er utestengt, noe som er vanskelig å tro på. Det eksisterer en svarteliste ift mennesker som ikke bør få kjøpe Boerboel igjen, basert på hvordan de har behandlet sin tidligere hund, forholdt seg til avtaler osv, men jeg har aldri hørt om noen som er utestengt fra BB - treffene, det er det ingen som har myndighet til. Det kan være at enkelte ikke ønsker at visse personer skal være tilstede, men i mylderett av kanskje 100 Boerboeler og andre raser, samt 2-300 mennesker, er det ikke vanskelig å unngå mennesker en kanskje ikke er på godfot med.

Jeg sparer personlig ikke på hverken dårlige eller gode sider ved hverken rasen, eller de enkelte Boerboelene som er mine. En valpekjøper hos meg får vite alle de negative/positive sidene ved både hunden, og foreldrene, de eventuelt vil kjøpe, som jeg kjenner til. Så er det noe med også å være litt realistisk ift hva en driver med - det er umulig å avle seg helt bort i fra AA/HD osv, og der har en garanti garanti ift kjøpsloven. I tillegg gir jeg personlig også en garanti på at dersom hunden ikke blir godkjent for videre avl, m.a.o minimum 75 % score, vil en få 25 % av kjøpesummen refundert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vell variere noe voldsomt fra individ til individ. Mine hunder har aldri vert av de dominante typene, og går fint sammen med andre hunder. Men de er svært nervesterke og lar seg ikke pille på nesen av hvem som helst - m.a.o de svarer dersom de blir herset med. Jeg bruker mange timer på å observere et kull, og har fått betalt for dette ved å få friske og omgjengelige hunder med meg hjem.

Det du beskriver er fine bb-er, men dominante bb-er har også livets rett, og det har også de som er over gjennomsnitt vaktsom. Man må bare være ekstra varsom med hvem man plasserer dem hos, og hva slags hundehold de har. Folk som foretrekker enkle, ukompliserte familiehunder som passer inn i absolutt alle situasjoner, bør ikke kjøpe bb. De bør forsåvidt heller ikke kjøpe den rasen jeg har nå: sloughi. Dette er også en rase med vakt i seg (om enn ikke like mye), og i hjemlandet Marokko forventer eierne at sloughiene deres skal forsvare dem mot alle trusler. Det ville vært trist om man begynte å avle vaktsomme raser slik at de mister disse egenskapene, selv om det nok kan være en fordel om man avler vekk ifra de mest vaksomme og krigerske individene.

Da er i så tilfelle du den eneste personen i hele Norge som er utestengt, noe som er vanskelig å tro på. Det eksisterer en svarteliste ift mennesker som ikke bør få kjøpe Boerboel igjen, basert på hvordan de har behandlet sin tidligere hund, forholdt seg til avtaler osv, men jeg har aldri hørt om noen som er utestengt fra BB - treffene, det er det ingen som har myndighet til. Det kan være at enkelte ikke ønsker at visse personer skal være tilstede, men i mylderett av kanskje 100 Boerboeler og andre raser, samt 2-300 mennesker, er det ikke vanskelig å unngå mennesker en kanskje ikke er på godfot med.

Det er noen år siden nå, men jeg har lagret e-posten, nettopp fordi den var så utrolig. At oppdrettere svartelister tidligere valpekjøpere pga avtalebrudd eller uakseptabelt hundehold er helt greit i mine øyne, og at en klubb i åpenhet stemmer for å ekskludere et medlem pga brudd på vedtektene, er også ok. Men når en person helt på egenhånd beslutter å utestenge noen fra bb-miljøet, og vedkommende ikke engang har en formell lederrolle i klubben (men kanskje heller en mer "uformell" innflytelse og et ønske om å kunne påvirke ting under overflaten), da er miljøet ikke sunt.

Jeg sparer personlig ikke på hverken dårlige eller gode sider ved hverken rasen, eller de enkelte Boerboelene som er mine. En valpekjøper hos meg får vite alle de negative/positive sidene ved både hunden, og foreldrene, de eventuelt vil kjøpe, som jeg kjenner til. Så er det noe med også å være litt realistisk ift hva en driver med - det er umulig å avle seg helt bort i fra AA/HD osv, og der har en garanti garanti ift kjøpsloven. I tillegg gir jeg personlig også en garanti på at dersom hunden ikke blir godkjent for videre avl, m.a.o minimum 75 % score, vil en få 25 % av kjøpesummen refundert.

Jeg kritiserer ikke bruk av hunder med helseproblemer som er vanskelig å avle bort fra, så lenge det ikke finnes bedre alternativer å bruke i avl. Det er opp til den enkelte valpekjøper å avgjøre om de vil kjøpe valp, men det avhenger av at oppdretterne er åpne om sine valg av avlshunder som f.eks. ikke har perfekte hofter eller albuer. Det er flott at du har garanti for utstillingsscore, for det sier noe om hvilke avlsmål du setter for deg selv. Men hvis du bruker en flott hund i avl, og du flere år etter finner ut at han for eksempel har en arvelig hjertefeil, sier du da ifra til valpekjøperne? Jeg tror neppe det er så svært mange oppdrettere som ville gjort det, dessverre. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden nå, men jeg har lagret e-posten, nettopp fordi den var så utrolig. At oppdrettere svartelister tidligere valpekjøpere pga avtalebrudd eller uakseptabelt hundehold er helt greit i mine øyne, og at en klubb i åpenhet stemmer for å ekskludere et medlem pga brudd på vedtektene, er også ok. Men når en person helt på egenhånd beslutter å utestenge noen fra bb-miljøet, og vedkommende ikke engang har en formell lederrolle i klubben (men kanskje heller en mer "uformell" innflytelse og et ønske om å kunne påvirke ting under overflaten), da er miljøet ikke sunt.

Det er flott at du har garanti for utstillingsscore, for det sier noe om hvilke avlsmål du setter for deg selv. Men hvis du bruker en flott hund i avl, og du flere år etter finner ut at han for eksempel har en arvelig hjertefeil, sier du da ifra til valpekjøperne? Jeg tror neppe det er så svært mange oppdrettere som ville gjort det, dessverre. :)

At en person skulle ha gjort noe slik, kan vell neppe være beskrivende for et helt miljø? Men sende meg gjerne den e - posten på pm, det hørtes fryktelig interessant ut egentlig :whistle:

Dersom en av mine hunder, som brukes i avl, skulle utvikle en hjertefeil, og det viser seg at dette er av den arvelige sorten, vil jeg selvfølgelig ta kontakt med de valpekjøperne som er berørt av dette - slik at de kan kontrollere sine hunder. Det er ens plikt å opplyse om saker som en kan bidra til at andres hunder lever et bedre og lengre liv, i hvertfall hvis en er innvolvert i produksjonen av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med molosser er slik:

Cane Corsoe, her er det mye forskjellig ute å går- både gemytt og helse.. Hørt om mye hd, og allergi..Gemytt- at en hund prøvde å drepe en liten ponni den hadde kjent i årevis uten forvarsel.. Tisper som nesten dreper valper osv..

BB: her er det sykdom ute å går, ingen tvil- allergi, og dette blir mer og mer utbredt, noe som hysjes ned.. HD er også mye av..Møtt noen eksemplarer, synes de kan være pinglete, nervøse, og kan gå over til redsle agrisisivtet på et blunk. Har hørt oppdrettere si at en kan la to hannhunder leke, men de kan aldri være venner livet ut- før eller siden vil det smelle. Og da er det alvor...

Grosser: hørt at det er hannhund agressjon der også

Leonberger- mye pels,og kanskje litt lite futt på visse linjer

Pyrener: begge varianter- sykdommer- og kan være brautendehanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB: her er det sykdom ute å går, ingen tvil- allergi, og dette blir mer og mer utbredt, noe som hysjes ned.. HD er også mye av..Møtt noen eksemplarer, synes de kan være pinglete, nervøse, og kan gå over til redsle agrisisivtet på et blunk. Har hørt oppdrettere si at en kan la to hannhunder leke, men de kan aldri være venner livet ut- før eller siden vil det smelle. Og da er det alvor...

Det du egentlig hevder her, er at det drives useriøs avl på Boerboel og at oppdrettere av denne rasen i Norge gir blanke F... i allergi og AA/HD osv...jeg går ut i fra at du kan dokumentere noe av disse påstandene, utenom "løse" rykter o.l.?? :icon_redface:

Så vidt meg bekjent er det registrert demodex (hårsekkmidd) i 1 kull i Norge, og allergi på individer fra totalt 3 kull i Norge, og disse hundene er av logiske årsaker tatt ut av avlsprogrammet. På www.bb-klubben.com finner en helsetilstanden til Boerboel i Norge per 2006.

Den store stygge ulven blandt sykdom/skader er og blir ledd - og korsbåndskader, noe vi som eiere også har en stor innvirkning på. Men dette er vell strengt tatt også en type skade som genrelt plager de fleste store Molossere, spesielt de aktive typene som Bullmastiff/Boerboel/Bordeaux/Corso osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det registrert demodex (hårsekkmidd) i 1 kull i Norge, og allergi på individer fra totalt 3 kull i Norge, og disse hundene er av logiske årsaker tatt ut av avlsprogrammet. På www.bb-klubben.com finner en helsetilstanden til Boerboel i Norge per 2006.

Registrert demodex og allergi? Det må være noe eget for BB-klubben, vel?

Det er vel det som er problemet - ikke nødvendigvis bare hos boerboel - at slike sykdommer ikke blir registrert noe sted. Men om det er bare løse rykter at boerboel er plaget med hudsykdommer og allergier, så er de ryktene ganske omfattende, selv jeg har hørt de, og jeg har ikke noe med rasemiljøet å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det du egentlig hevder her, er at det drives useriøs avl på Boerboel og at oppdrettere av denne rasen i Norge gir blanke F... i allergi og AA/HD osv...jeg går ut i fra at du kan dokumentere noe av disse påstandene, utenom "løse" rykter o.l.?? :)

Så vidt meg bekjent er det registrert demodex (hårsekkmidd) i 1 kull i Norge, og allergi på individer fra totalt 3 kull i Norge, og disse hundene er av logiske årsaker tatt ut av avlsprogrammet. På www.bb-klubben.com finner en helsetilstanden til Boerboel i Norge per 2006.

Den store stygge ulven blandt sykdom/skader er og blir ledd - og korsbåndskader, noe vi som eiere også har en stor innvirkning på. Men dette er vell strengt tatt også en type skade som genrelt plager de fleste store Molossere, spesielt de aktive typene som Bullmastiff/Boerboel/Bordeaux/Corso osv.

Jeg kan svare for Debbie, jeg. Ja jeg hevder at det er useriøs avl på BB i Norge basert på mine erfaringer med rasen. Så vidt jeg husker Kim, så har vel vi diskutert dette før.. Jeg syns det er merkelig hvis alle bb i landet bruker samme dyreklinikk, men jeg har jobbet på en av dem og der var det inne ikke mindre enn 3 stk bb med hudlidelser/allergi med forskjellige oppdrettere og ikke var de kullsøsken heller.. Jeg skal ikke snakke om alle korsbåndskadene, for det er vel eiers feil, er det ikke du sier? Og når det gjelder HD og AA så er vel det å ta i og si at flesteparten røntges og det er en sunn rase, for det vet vi vel strengt tatt ikke i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare for Debbie, jeg. Ja jeg hevder at det er useriøs avl på BB i Norge basert på mine erfaringer med rasen. Så vidt jeg husker Kim, så har vel vi diskutert dette før.. Jeg syns det er merkelig hvis alle bb i landet bruker samme dyreklinikk, men jeg har jobbet på en av dem og der var det inne ikke mindre enn 3 stk bb med hudlidelser/allergi med forskjellige oppdrettere og ikke var de kullsøsken heller.. Jeg skal ikke snakke om alle korsbåndskadene, for det er vel eiers feil, er det ikke du sier? Og når det gjelder HD og AA så er vel det å ta i og si at flesteparten røntges og det er en sunn rase, for det vet vi vel strengt tatt ikke i Norge?

Så at du har truffet 3 hunder som hadde allergi, og noen flere som slet korsbåndet - det gir grunnlag for å si at de restrerende 500 + i Norge er dårlig avlet?? Den diskusjonen for et drøyt år siden ble en grøt av usakligheter og ufinheter, og det har jeg rett og slett ikke tid eller lyst til en gang til - jeg sitter å venter på et Boerboel - kull, og diskutere på det lavmålet en gang til, detkan jeg heller gjøre med min sønn på 5 år :) .

Jeg skriver ingen steder at det er eiers feil at hunden sliter korsbåndet, men jeg skriver at hundeeieren har et stort ansvar, det er en viss forskjell. Alle Molossere av størrelse er utsatt for disse skadene, da det alltid er noen som ikke klarer å vente med å dra med seg bikkja på lange turer, gjerne til fjells og i dyp snø. Muskler og kilo kommer fort, muskelsenene vokser seg desverre ikke like sterke like fort - og derfor har en del Molosser - eiere fått seg en ubehagelig overraskelse. Det positive i så måte må vell være - at dersom enkommer seg til en dyktig Vet. tidlig, så klarer de i ca 80 % av tilfellene å få hunden helt frisk igjen (I følge Vet. M.Håland ved Tu - dyreklinikk på Bryne) Men som nevnt tidligere, dette gjelder alle Molossere av litt størrelse, på Tu var feks Bullmastiff, Corso og Bordeaux overrepresentert - kanskje fordi det drives en del oppdrett av det i området :)

På www.bb-klubben.com ligger det en helserapport på Boerboel per 2006. Så kan en også ta kontakt med flere personer i NBBKs avlsråd, ligger under avlsrådet, - dersom en ønsker å få informasjon som ikke er basert på rykter, eller tragiske omstendigheter rundt enkelte individer.

Dozer; Rottweiler er også en rase jeg liker godt. Har hatt denne rasen selv for noen år tilbake. Jeg opplevde miljøet i Rogaland som noe lukket, og ble utsatt for en ren svindel av en useriøs aktør i Rogaland. Innavl og selvfølgelig ingen stamtavle, endte opp med en meget aggresiv hund.

Rottweileren er vell også som de fleste Molossere, de kan gå fint sammen med mange hunder - men de finner seg ikke i å bli plukket på nesen. Sosialisering, sosialisering og sosialisering - og svært selektiv avl, hvor de mest vaktsomme og dominante individene utelukkes, det er etter min mening den rette veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Rottweiler?

Kjønnsaggresjon forekommer, men det går å plukke vekk.

Helsemessig har oppdrettere generelt kommet langt og det er vel ikke de store fallgruvene.

Der er jeg også litt skeptisk til helsa. Mye rart ute og går..

BB kan jeg visst ihvertfall glemme. Snakk om å la seg lure, da. Men det er jo derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje ikke du skal glemme bb helt jeg. Snakk med eiere som har bb, dra på treff, og gjerne på bedømming. Hvis en skal høre på alt som kommer fram her - så skal en ikke velge noen rase egentlig... :) Jeg var i din situasjon for to år siden, og hadde jeg hørt på alt som ble sagt hadde vi ALDRI endt opp med verdens beste hund! :) Mad she isssss - maaaaaad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Så at du har truffet 3 hunder som hadde allergi, og noen flere som slet korsbåndet - det gir grunnlag for å si at de restrerende 500 + i Norge er dårlig avlet??
Det er jo du som sier at det kun finnes hunder fra 3 kull som er plaget av dette, så da må jo de tre bruke samme veterinær tydeligvis.. Noen flere er jo ett diffust uttrykk, med tanke på hvor få boerboeler som finnes i dette landet vil jeg si at de er en meget overrepresentert gruppe når det kommer til korsbånd skader og TPLO/TTA operasjoner.

Den diskusjonen for et drøyt år siden ble en grøt av usakligheter og ufinheter, og det har jeg rett og slett ikke tid eller lyst til en gang til - jeg sitter å venter på et Boerboel - kull, og diskutere på det lavmålet en gang til, detkan jeg heller gjøre med min sønn på 5 år :) .
Så vidt meg bekjent var det du som sto for usakligheter og ufinheter, men diskuter gjerne med din 5 åring, da er dere ihvertfall på samme nivå.

Jeg ser at du ikke har kommentert dette med hd/aa problematikk ift avlesing av godkjente avlesere, så da regner jeg med at statusen er som den var tidligere- det blir ikke avlest offisiell hd/aa på bb i norge.

Ja selvfølgelig kan man gå inn på hjemmesidene til "raseklubben" eller enkelte oppdrettere og se at alt er bare fryd og gammen. Det kan man i alle raser det, men det er kanskje ryddigere å se hvilke erfaringer folk har rent praktisk med de enkelte rasene, det er jo det som danner enn viss informasjon om hvordan det står til med en rase, selv om enkelte skal ha det til at det er bare løse rykter og ondsinnet sladder. Jeg har ingen innteresse av rasen hvorfor skal jeg spre "sladder". Jeg tror ikke det har gagnet en eneste hunderase noengang å bli fremstilt som hverken bedre eller dårligere, annderledes eller mer spesiell enn hva som er nærmest mulig sannheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du som sier at det kun finnes hunder fra 3 kull som er plaget av dette, så da må jo de tre bruke samme veterinær tydeligvis.. Noen flere er jo ett diffust uttrykk, med tanke på hvor få boerboeler som finnes i dette landet vil jeg si at de er en meget overrepresentert gruppe når det kommer til korsbånd skader og TPLO/TTA operasjoner.

Så vidt meg bekjent var det du som sto for usakligheter og ufinheter, men diskuter gjerne med din 5 åring, da er dere ihvertfall på samme nivå.

Jeg ser at du ikke har kommentert dette med hd/aa problematikk ift avlesing av godkjente avlesere, så da regner jeg med at statusen er som den var tidligere- det blir ikke avlest offisiell hd/aa på bb i norge.

Det var vell akkurat denne typen kommentarer og argumentasjon jeg mente i mitt forgje innlegg, og er vell også grunnen til at jeg, og andre med meg, ikke gidder å delta svært aktivt i ulike diskusjoner på hundensonen/doggis.no. Slike bidrag, bidrar ikke til noen fornuftig diskusjon, men heller til "Hvem kan fornærme den andre mest - uten å bli moderert", himmel vs helvette osv.

Besøk www.bb-klubben.com, eller eventuelt min hjemmeside, dersom en er interessert i Boerboel. En vil kanskje få et noe mer nyansert bilde av rasen, av folk som omgås rasen i det daglige... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent var det du som sto for usakligheter og ufinheter, men diskuter gjerne med din 5 åring, da er dere ihvertfall på samme nivå.

Åååååja.... saklig....

Går det ikke an å ta kontakt med de som har erfaring som bb-eiere, bb-klubben og møte på treff/bedømming, istedenfor å mene så veldig mye om bb da? Når eiere, eller de som har eid/kjenner bb uttaler seg i slike fora som f.eks. dette, så blir de øyeblikkelig overkjørt av folk som "vet bedre" uten engang å kjenne rasen. *enig med Mari om stor molosser med lite pels*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååja.... saklig....

Tja.. Han skrev jo dette for noen innlegg siden:

Så at du har truffet 3 hunder som hadde allergi, og noen flere som slet korsbåndet - det gir grunnlag for å si at de restrerende 500 + i Norge er dårlig avlet?? Den diskusjonen for et drøyt år siden ble en grøt av usakligheter og ufinheter, og det har jeg rett og slett ikke tid eller lyst til en gang til - jeg sitter å venter på et Boerboel - kull, og diskutere på det lavmålet en gang til, detkan jeg heller gjøre med min sønn på 5 år :) .

Da er det kanskje ikke så usaklig allikevel?

Går det ikke an å ta kontakt med de som har erfaring som bb-eiere, bb-klubben og møte på treff/bedømming, istedenfor å mene så veldig mye om bb da? Når eiere, eller de som har eid/kjenner bb uttaler seg i slike fora som f.eks. dette, så blir de øyeblikkelig overkjørt av folk som "vet bedre" uten engang å kjenne rasen. *enig med Mari om stor molosser med lite pels*

Så fordi at noen ikke er enig med "dere", så har man ingen erfaring med BB? Den type argumentasjon brukes i alle rasedebatter, morsomt nok.

Jeg skjønner ikke den greia med "stor molosser med lite pels"? En ting hadde vært om man skreiv at de var store og skumle og farlige og hele den pakka der, men det er jo ikke det det argumenteres med her? Det er snakk om helse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje ikke så usaklig allikevel?

Jo, jeg mener det er usaklig jeg. Kan jeg få mene det?

Så fordi at noen ikke er enig med "dere", så har man ingen erfaring med BB? Den type argumentasjon brukes i alle rasedebatter, morsomt nok.

Hvem er "dere"? Er vi de som er uenig med "dere"? Hva er erfaring med en rase da? Å se en, kjenne en, eie en, trene en...? Define please?

Jeg skjønner ikke den greia med "stor molosser med lite pels"? En ting hadde vært om man skreiv at de var store og skumle og farlige og hele den pakka der, men det er jo ikke det det argumenteres med her? Det er snakk om helse..

Sier hvem?

EDIT: Retta opp en setning for å tydeliggjøre budskapet (tja...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg mener det er usaklig jeg. Kan jeg få mene det?

Klart det! Så saklig som du er nå, så bør du jo få lov å mene akkurat hva du vil :)

Hvem er "dere"? Er vi de som er uenig med "dere"? Hva er erfaring med en rase da? Å se en, kjenne en, eie en, trene en...? Define please?

Tja.. Gråtass har jobbet på veterinærklinikk og sett litt der, er det erfaring nok? Min erfaring med rasen er nok ikke relevant for dere (som i rase-entusiastene), i og med at det endte opp med en død hund - sånt er jo fysj å nevne, for da er man jo bare ute etter å skade rasen, sant?

Sier hvem?

Hmm.. Hvem sier hva nå? :)

EDIT: Retta opp en setning for å tydeliggjøre budskapet (tja...)

Jasså? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...