Gå til innhold
Hundesonen.no

pitbull "problem"


larsjohs

Recommended Posts

Har lite i mot noen raser jeg.

Hva legger du for grunn at en pit er mindre agressiv enn en collie?

Har kjent collier gjennom hele livet, da via oppdrettere og har enda til gode å se en collie være agressiv. Det var en collie som var reservert ovenfor fremmede, men det er noe annet enn å være agressiv. Jeg har truffet antageligvis 40 ganger fler collier enn jeg har pitbuller, men 1/3 av de pit jeg har truffet har vært agressive, ikke bare mot hunder men mot folk også.

Men for å svare på det konkrete spørsmålet: folk har i mot pitbull pga. deres rykter, deres bruksområde som kamphund og mange av deres eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal være politisk korrekt er ALLE hunder like mye (eller lite) aggressive - det er kun eiere som påvirker sin egen hund, og er alene skyld i sånn adferd hos hunden.

Ang. pitbull så er den også forbudt, så det er kanskje også en medvirkende årsak til at folk flest ikke er spesielt positive til akkurat den "rasen".

Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for lite kjennskap til rasen til å kunne dømme den som farlig. Kan heller ikke, av samme grunn, si at "joda, pit'en er en kjempeflott rase som det ikke finnes noe vondt i". At jeg er noget skeptisk til den kan jeg si - og det på grunn av dens rykte og bakgrunn, som BDD Girl er inne på. Men jeg tror at en pitbull, av linjer som ikke har blitt brukt til hundekamper, som eies av ansvarsfulle mennesker med tilstrekkelig kunnskap, og som gir valpen den sosialiseringen som trengs vil bli flotte familie- og brukshunder.

Jeg blir stadig overrasket når jeg ser Animal Police-serien på Animal Planet, hvor politiet ofte finner hjemløse pitbuller, pitbuller som er blitt forlatt og levd under helt forkastelige kår, pitbuller som har blitt mishandlet o.l. Det som overrasker meg er hvor ufattelig hengivne hundene er overfor både politi og veterinærer! Så glade og fornøyde.

Men hva vet vel jeg? Rasen er kanskje glad i mennesker, men den fungerer gjerne ikke så godt sammen med andre dyr? Gjør det den farlig? Og kan noen definere "farlig"?

Nei, jeg har rett og slett for lite kunnskap om rasen til å kunne svare for meg, men jeg lurer på hvordan du kan komme med en slik bastant uttalelse som at collien er mer aggressiv enn pitbullen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pitbull som blir behandlet som alle andre hunder er en kjempe fin familiehund. Desverre var det veldig ofte feil mennesker som kjøpte denne rasen. Pitbull er veldig lett lært og blir den behandlet på rett måte så har du verdens beste venn. Det som er synd med pitbullen er at den gjør alt for sin eier og den har ikke den samme tålmodigheten mot utenforstående som den har for sin familie og har den en eier som syns det er kult at den sloss så vil den sloss fordi eieren vil det.

Men å sammeligne pitbull mot colli blir for meg som å sammenligne en banan mot et eple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men tror dere ikke at rasen har noe kortere lunte i forhold til bråk enn andre raser? Flotte familiehunder tviler ikke ett sekund, de er bare søte mot folk, nøler ikke med å slippe mine barn i mot (da med regntøy :yes: ). Mot hunder derimot ville jeg nok vært litt mer skeptisk. Jeg har liksom ikke helt trua på at det er kun folk det har med å gjøre.

Møtte for mange år siden en fyr som hadde to amstaffer (ja vet det ikke er samme rasen, men samme bruksområdet) Han hadde knallkontroll på hundene sine, ei tispe og en hannhund. Begge to lekte med mine hunder i lang tid og var kjempesøte som unge. Så kom hannhunden i kjønnsmodning ved 7 mnd alder, siden så jeg han ikke mer... Etter ryktene å dømme så hadde han vist tatt knekken på en liten hund i parken. Klarer ikke helt å tro det, for mannen var type bruksmenneske og brukte hundene aktivt i skog og mark. Har møtt folk som igjen kjente denne mannen, og de sier at det stemte desverre, hannhunden hadde brått blitt ett monster med andre hannhunder. Tispa tok etter og gikk på med liv og lyst. Det var ikke deng og over, det handlet om liv og død for disse hunden... (ikke samme oppdrett) Utrolig trist, de var så søte og ungene mine ble overfalt av sikle dyrene hver gang, og de klatret på meg. Utrolig sosiale og trygge hunder.

Så jeg spør igjen, tror dere ikke at aggresjonen ligger latent mot hunder?

Kan ikke få presisert nok: De er sosiale mot mennesker!

(velger å utheve de delene jeg har gjort for folk har en tendens til å lese feil desverre)

edit: Tror ts bare brukte collie som eksempel, hun kunne like gjerne skrevet labrador, så gidder ikke å henge meg opp i den biten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert en grunn til at pitbull har fått "dårlig rykte"! Men at det finnes skikkelige koseklumper hos denne rasen er helt sikkert også riktig. I visse miljøer har de jo blitt brukt som kamphunder, og selvsagt blir ryktet deretter. Man hører jo aldri slike negative uttalelser om f.eks puddel, engelsk setter, labrador osv. osv. Så det er klart at kamphunder har av helt naturlige årsaker fått sitt rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lura på ka folk har imot rasen pitbull. den er jo mindre aggressiv enn en collie, og dei forbinde vi ikkje med aggressive hunder

Jeg skal ikke svare på hva folk har imot pitbull, men du kommer med en påstand jeg gjerne skulle sett bekreftet av andre; om at de er like, eh nei MINDRE skrev du vel, aggressive enn en collie. Hvor har du dette fra?

For å si det enkelt: hunder har gjennom alle tider blitt avlet for spesifikke oppgaver. Noen har blitt avlet for å ta stand på fugler, andre for å ta eye på sauer, andre igjen for å passe på gården, eller kanskje for å fange mus og rotter. Disse egenskapene har altså blitt selektert for, og de ligger i hunden. Rasen pitbull har til tider blitt selektert for hundekamper, noe som innebar at selv om de slåss med en annen hund, måtte eier kunne gå inn og skille de uten fare for å bli skadet. Ergo; mye aggresjon mot hunder, lite aggresjon mot mennesker.

Nå er det, forhåpentligvis, en stund siden pitbull ble avlet til dette formålet, men de genene er ikke blitt borte i løpet av natta! Rom var ikke bygd på en dag, og det tar tid å endre en rase så totalt. Neida, de er nok ikke like aggressive som de en gang var, men at det ligger der latent i de et sted, det er det vel ikke så mange som vil argumentere imot?

For å sammenligne med en annen rase; collie: de var opprinnelig gjeterhunder. Noen collier har fremdeles litt gjeteatferd i seg, selv om det er år og dag siden de ble selektert for dette. Det er akkurat det samme som med pitbull! Men siden gjeterinstinkt er litt mer OK å hanskes med når det først dukker opp, er det ikke så mange som reagerer på dette. Derimot blir det en smule mer problematisk når en tidligere kamphund plutselig viser litt av hva som bodde i den en gang i tiden.

Skal slike raser (og nå snakker vi vel om de som allerede er ulovlige, som pitbull og amstaff), kunne forbli i vårt samfunn (og evt bli lovlige igjen), så kreves det vanvittig mye av oppdretterne! De er nødt å være knallharde når de velger ut avlsdyr, og de bør være veldig bevisst på å ikke avle på hunder som viser tegn til aggresjon mot andre hunder. Men sånt avlsarbeid tar tid, det er ikke gjort på to år liksom.. Kanskje vil også rasen slite med andre ting pga den harde selekteringen på gemytt mot andre hunder, kanskje vil helsen bli litt verre, kanskje vil eksteriøret endre seg, eller kanskje vil andre aspekter ved gemyttet endre seg. Det er; hvis de ikke klarer å kombinere alle disse (pluss resten av) tingene når de velger ut avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, hva med å ta denne Pit Bull testen:

http://www.pitbullsontheweb.com/petbull/findpit.html

Hvor mange av dere klarer egentlig å finne Pit Bullen på første forsøk?

Fant den med en gang jeg.

Men dette er jo noe av det flere forsøker å forklare i en annen tråd her inne, at folk gjerne dømmer pga. en hunds utseende, og det er ikke alle som ser forskjell på en Apbt og en staff f.eks, og det er en kjent sak at veldig mange tiltrekkes av en hunds ytre, og de som vil ha en hund med tøft utseende, de vil jo fort kune assosiere en rase med et bestemt utseende som en hund som man kan tøffe seg med. Og det vil kunne øke den populæritet hos helt feil eiere, samt at folk vil bli skeptiske til den pga. utseende og at de fort kan melde fra o at naboen sikkert har en sånn pitbullsak som er farlig.

Margrete: Am.staff ble delt ut og gjort til egen rase i '36 sånn ca. Da fikk de en standard og bl.annet økt tyngde og fokus på eksteriør førte til at de egnet seg mindre i kamp, så for de som var interessert i kamp var det kun apbt som gjaldt. De "andre" hadde am.staff og dr på show. Men deres opprinnelse er samme, da det en gang i tiden var samme rase. Men boxer, bulldog, shar pei og flere raser ble også en gang i tiden brukt til kamp.

Huldra: Mange gode poenger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke noe i mot pitbull eller andre maskuline hunder. Men den er jo avlet frem som kamphund så kortere lunte, sterkere egenskaper mot angrep, beskyttelse osv har den nok. Men uansett åssen hund du har så blir den som du vil at den skal bli. Er jo veldig mange som bruker pitbullen til familie hund i statene, men i stort sett alle tilfeller så havner den ( og mange andre ) i feil hender og det er der vi får alt det negative fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lura på ka folk har imot rasen pitbull. den er jo mindre aggressiv enn en collie, og dei forbinde vi ikkje med aggressive hunder

er ikke så lenge siden en undersøkelse ble gjort på hvilken hunderase som hadde flest "angrep" eller bitt på sine eiere...

da var det faktisk dachsen som kom verst ut av alle rasene...

http://www.tk.no/article3657168.ece

mvh Brando

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dachsen er farligst av alle"

Hehe.. må bare le av enkelte overskrifter i avisen. Sikkert helt riktig det som står og veit at den er aggresiv. Tror pitbullen havnet på en 6 plass i denne testen. Men skal vi se det på en annen måte så ville jeg nok ha en sint dachs etter meg enn en pitbull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rykte som skremmer. De blir jo fremstilt som "verdens mest aggressive hunderase" osv osv. Faren min har hatt pitbull og han var kjempe god.

Man kan forme hunden akkurat som man vil. Det er bare noen som absolutt ikke skulle hatt dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweil: "Men uansett åssen hund du har så blir den som du vil at den skal bli. "

HelleH: "Man kan forme hunden akkurat som man vil. "

Ja dere, hadde det bare vært SÅ enkelt så er det jo rart å høre om alle disse (også her på sonen) som har probl. med hjemme alenetrening, de stikker av, hopper på folk, gnager på møbler, gjeter biler, jakter katter, krangler, sloss og protesterer..

Hvis det "bare" er å forme den riktig, så må det være ganske mange håpløse eiere rundomkring som ikke engang greier de enkleste ting med sine hunder (uavhengig av rase) ?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt meg mer enig, Susanne! Jeg anser ikke at noen av mine hunder har alvorlige atferdsproblemer, ei heller at jeg har gjort så forferdelig mye galt med dem - likevel hender det at de gjør ting og reagerer på måter jeg ikke forventer - både på godt og vondt. Ja, jeg kan kanskje si eller tro noe i etterkant om hvorfor de gjør som de gjør, men man kan faktisk ikke forutse alt, men bør være forberedt på det meste når man har hund.

Statistikker blir meningsløse i en slik sammenheng. Årsakene til at noen raser er overrepresentert når det gjelder angrep på folk er sammensatte, og om en hunderase havner høyt eller lavt på slike lister "beviser" ikke at de er mer eller mindre aggressive. Hunder av raser som folk er skeptiske til vil kanskje ikke bli satt i like krevende situasjoner like ofte som hunder som alle forventer er trygge. Hvem tror du ubetenksomme foreldre vil sende barna sine bort for å klappe - "Lassie" eller "kamphunden"? At det er forskjell på aggresjon mot folk og mot andre hunder og dyr burde også de fleste fått med seg snart - og statistikkene forteller som regel bare om det første.

Dette er ikke et innlegg verken for eller mot pitbulls eller noen som helst annen rase, bare (nok et) forsøk på å nyansere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forme hunden akkurat som man vil. Det er bare noen som absolutt ikke skulle hatt dyr!

Så da kan jeg forme min neste hund, si det blir en irsk setter, til å bli en god gjeterhund?? Eller burde jeg ikke hatt dyr hvis jeg ikke klarte det?

Og før du protesterer; hva er forskjellen mellom å forme en fuglehund til å bli en gjeterhund, kontra å forme en pitbull til å elske alle andre hunder? Den forskjellen er faktisk mindre enn du tror..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweil: "Men uansett åssen hund du har så blir den som du vil at den skal bli. "

HelleH: "Man kan forme hunden akkurat som man vil. "

Ja dere, hadde det bare vært SÅ enkelt så er det jo rart å høre om alle disse (også her på sonen) som har probl. med hjemme alenetrening, de stikker av, hopper på folk, gnager på møbler, gjeter biler, jakter katter, krangler, sloss og protesterer..

Hvis det "bare" er å forme den riktig, så må det være ganske mange håpløse eiere rundomkring som ikke engang greier de enkleste ting med sine hunder (uavhengig av rase) ?

Susanne

Du sier noe der Susanne.

Jeg har i de siste månedene virkelig fått erfare hvor sterkt nedarvede instinkter sitter i hunden.

Nå blir jo fremdeles gjeterhunden avlet for å gjete så der sitter instinktene sterkt i.

Lurer på hvor mange generasjoner som må til for å eventuelt avle vekk gjeterinstinktet?

Det er ikke bare å forme vekk ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden min kommer i konflikt med en annen hund, håper jeg for guds skyld at det ikke er med en av rasene som er avlet for kamp! Disse lekser ikke signaler på samme måte som andre hunder. De gir seg ikke selv om den andre hunden underkaster seg, Er det rart man blir redd? Med lavt tyngdepunkt og muskler som få pluss kjevetrykk og stor kraftig kjeve. Jeg slipper ikke mine med såkalte kamphunder. Ha litt forståelse for oss som bryr oss om og verner våre hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweil: "Men uansett åssen hund du har så blir den som du vil at den skal bli. "

HelleH: "Man kan forme hunden akkurat som man vil. "

Ja dere, hadde det bare vært SÅ enkelt så er det jo rart å høre om alle disse (også her på sonen) som har probl. med hjemme alenetrening, de stikker av, hopper på folk, gnager på møbler, gjeter biler, jakter katter, krangler, sloss og protesterer..

Hvis det "bare" er å forme den riktig, så må det være ganske mange håpløse eiere rundomkring som ikke engang greier de enkleste ting med sine hunder (uavhengig av rase) ?

Susanne

Noen som har sagt det er enkelt?

Hunden blir som eieren heter det, og ja i mange tilfeller så stemmer det!

Uansett hvordan problemer eller ikke den har så er det trene og trene som gjelder.. Har hatt hunder i som har gjort mesteparten av det du ramser opp, men alt kan fjernes! Noen gir f... i probleme og andre kan ikke nok om hundehold generelt. Så ja, HUNDEN blir som du vil at den skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...