Gå til innhold
Hundesonen.no

Stakkars kanin!

Wilma

Recommended Posts

Skrevet
:P Bedre, vir drar vell og rasper dem når det trengs :lol:

Altså, når etter vært når de vokser ut igjen

vokser ut igjen? sist hadde den forvokste tenner, og nå har den ikke tenner :P

vær så snill og si at du ikke har klipt dem selv :P :P

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Ikke lett å forstå noe som helst her når hun først sier at kaninen har fått time hos vetrinæren, og så er den så frisk at den ikke trenger veterinærhjelp, og i det ene øyeblikket har den så lange tenner at de blir most inn, og i neste så skal de få vokse ut igjen.. Ikke rart i at folk blir forvirra og lurer... :lol:

Skrevet

Herregud, tennene vokser jo ut når man rasper dem hos VETERINÆREN.. :closedeyes:

Tror dere kanskje jeg er så idiot at jeg RASPER tennene SELV ?!

Skrevet
Herregud, tennene vokser jo ut når man rasper dem hos VETERINÆREN.. :closedeyes:

Tror dere kanskje jeg er så idiot at jeg RASPER tennene SELV ?!

Så du har raspet de hos vetreinæren nå altså? Du skrev jo selv for et par dager siden at han var blitt så frisk at kan ikke trengte det.. Er ikke rart i at folk lurer når du er så uklar vet du Wilma.. men flott om du har tatt ansvar og fått han til veterinæren å ordnet tennene :lol:

Skrevet

Jeg sa ikke at han hadde blitt så frisk at vi ikke skulle dra, jeg sa jo at vi skulle utsette det.

Det var i værtfall det jeg mente..

Skrevet
Jeg sa ikke at han hadde blitt så frisk at vi ikke skulle dra, jeg sa jo at vi skulle utsette det.

Det var i værtfall det jeg mente..

Ok.. Da beklager jeg at jeg har vært krass mot deg.. jeg forsto det sånn at du ikke dro i det hele tatt med han fordi hun veterinæren du ringte sa at han ikke trengte. .men flott at du har fått ordnet det opp :P

Skrevet
stem.jpg

Det ser ut som den kaninen enten fortsatt renner fra øynene eller har vært vasket før bildet ble tatt. Dersom den har en infeksjon bør du ikke la det gå sin gang. Det er i tillegg veldig smittsomt, i tilfelle du har kontakt med andre kaniner.

:P Bedre, vir drar vell og rasper dem når det trengs :P

Altså, når etter vært når de vokser ut igjen

Hvis tennene i overkjeven er slipt vekk av tennene i underkjeven, ser jeg ikke hvordan de skal kunne vokse ut igjen med mindre tennene i underkjeven blir klippet evt. raspet. :P

Skrevet
Belgerguri: Han har fått raspet tennene...?

Okei, jeg ser trådstarter ikke har svart direkte på det spørsmålet, faktisk ser svarene heller noe unnvikende ut. Dersom kaninen faktisk har vært hos dyrelegen beklager jeg det.

TS: Fikk du ingenting mot de rennende øynene? Hva sa dyrelegen om det?

Skrevet

Klar tale fra start, gir klare svar Wilma. Bruk litt lenger tid på svarene, så kanskje andre ikke hisser seg opp pga feil oppfattning.

Fin kanin, håper du faktisk har vært hos veterinæren og fått sjekket og ordnet alle plagene dens. Også er vi nok alle spente på å få høre hva veterinæren sa.

Skrevet
Okei, jeg ser trådstarter ikke har svart direkte på det spørsmålet, faktisk ser svarene heller noe unnvikende ut. Dersom kaninen faktisk har vært hos dyrelegen beklager jeg det.

Jeg syntes det så sånn ut. Men nå, når jeg leste gjennom igjen, ser jeg ikke at de har slipt tennene...

Har du slipt tennene, eller har du ikke slipt tennene hans, Wilma?

Skrevet

Oi, jeg har ikke sett disse før nå.. En liten stund siden jeg har vært her og sett + at jeg er i Oslo nå,

og her har jeg litt begrenset tid på datan. Jeg har selfølgelig vært hos veterinæren før jeg dro :icon_redface:

Tro hva dere vil om meg nå, men jeg har vært hos veterinæren! Det er det klare svaret! ;)

Skrevet
Oi, jeg har ikke sett disse før nå.. En liten stund siden jeg har vært her og sett + at jeg er i Oslo nå,

og her har jeg litt begrenset tid på datan. Jeg har selfølgelig vært hos veterinæren før jeg dro :icon_redface:

Tro hva dere vil om meg nå, men jeg har vært hos veterinæren! Det er det klare svaret! ;)

Så bra! ;)

Skrevet

Godt å høre! Hva sa veterinæren, hvordan var allmenntilstanden? :) Hadde han pelsmidd? Hva fikk du til behandling mot det?(godt å vite i tilfelle en får bruk for det). Hva skjedde med tennene? :) Fikk du noe for øynene?

Håper dere får en fortsatt bedring framover! :D

• 2 months later...
Skrevet

Nå har jeg helt glemt denne tråden, men han er helt frisk nå. Dyrlegen har sjekket ham, han har fått kjempeflott pels, dyrlegen har sjekket tennene. Han får agurk og gulerot vær morgen. Vi låner et stort kaninbur fra Kristin, og han har pinner og gnage på. Han har høy, tissekasse, vannflasker og en matskål med masse god næringsrik mat. Han står i gangen og alle som kommer på besøk klapper han, og etter vi kastrerte ham, har han sluttet med de aggressive uvanene. Han har fått mye mer tillit til meg, og de andre i familien. Og han er tryggere på omgivelsene. Han har begynt og legge seg på siden i høyet sitt, og jeg og mamma får lov til og klappe ham når han ligger på siden (!). Han får mye frukt og grønnsaker, og vi skifter på buret vær Torsdag. Siden det er så mørkt og vått ute, og jeg ikke vil at han skal bli syk, får han hoppe masse på stua i stede for og være ute. Når det er fint ute, tar jeg han en liten tur ut.

Er det noe dere lurer på? :)

Edit: Jeg var ikke med på den siste dyrlegetimen, så jeg hvet ikke så mye om det. Men jeg kan spørre mamma, om hva hun har sakt til henne om noen er interresert i og høre det. :)

Skrevet

Kjempe bra jobba Wilma.

Alt det mase med tenna du fikk var egentlig tull synes jeg :shocked:

For hadde tenna hvert så ille så hadde han ikke greid å spise gulerøtter og grønt som han hadde måttet bite av biter for å få i seg.

For jeg snakker av erfaring.

og jeg har hvert kanin eier siden jeg gikk på ungdomskolen i 1972

og nå driver jeg med kaninoppdrett. :closedeyes:

Skrevet

Godt og få litt støtte nå.. :ahappy:

Har ikke noen spessielt nye bilder av ham, har ikke lastet de inn ennå.. Men jeg kan spørre Kristin om hun har :ahappy:

Forøvrig kan jeg legge ut et bilde av hvordan han så ut da han kom :

dakars.jpg

Som dere ser var det ikke pels på låret, og det rant konstant av øynene hans. Pelsen var helt rar, og den falt av om du strøk ham over ryggen. Og om du holdt ham så ble du full av hår! Neglene ble også klippet. De var "litt" for lange..

- Men han er frisk, søt, aktiv og kosen nå! :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...