Gå til innhold
Hundesonen.no

Stakkars kanin!


Wilma

Recommended Posts

Hei :yes:

Jeg skulle få en Hermelin gutt som var 4-5 år, jenta som eide ham, brydde seg ikke om han lenger, og jeg skulle få ham gratis med bur og mat. De kom og leverte ham, og når de hadde dratt tok jeg en kikk på ham. Burde jo selfølgelig ha sjekket ham før de hadde dratt, men de sto bare i døra og dro så fort at jeg fikk liksom ikke tid. Når jeg så på ham var han jo i elendig form. Det rant fra øynene hans, han hadde mange floker, masse bæsj under magen, ikke noe pels på høyre lår, lange klør, alt for lange klør, og grusomme tenner og tannkjøtt. Tannkjøtte var helt rosa, og tennene der nede hadde kommet så langt opp at tennene som er oppe hadde blitt most inn. Så de er kjempe lange nede, og korte oppe. Han så rett og slett grusom ut. Stakkars kanin. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre men jeg satt ham i et hundebur inne. Ga ham mat og vann og håpet på at han skulle bli litt bedre. Neste dag sjekket jeg ham før jeg dro på skolen, han så bedre ut, men fortsatt var han jo i elendig tilstand. Jeg blir så provusert på sånne folk som skaffer seg kanin, og så klarer de ikke ta vare på dem.

Hva skal jeg gjøre?

Bilder kommer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Enig,få han til en vetrinær og be dem ta en fullsjekk på han.

Slik at de kan gi han eventuell behandling om det er noe dem kan gjøre.

Trist at folk behandler dyr på den måten der.

Godt at du tok han til deg,han vil nok få det mye mye bedre enn han har hatt hos tidligere eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ta ham med til dyrelegen. Men hun har vært veldig opptatt i det siste, så jeg har ikke fått tak i henne.

Ska ta ham med så fort jeg får bestilt time :D Jeg har forøvrig gitt ham vitamintilskudd i Fôret og i vannet. Jeg har klipt vekk flokene og skal gi ham et ordnlig bad i morgen :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skulle gjort var å ta det stakars dyret med deg til veterinær!

Ja, men jeg kunne ikke det, for hun var ikke tilgjengelig.

Enig med BDD Girl. Ta med kaninen til veterinær!

Ja det skal jeg gjøre :yes:

Enig,få han til en vetrinær og be dem ta en fullsjekk på han.

Slik at de kan gi han eventuell behandling om det er noe dem kan gjøre.

Trist at folk behandler dyr på den måten der.

Godt at du tok han til deg,han vil nok få det mye mye bedre enn han har hatt hos tidligere eiere.

Takk :D

dra med han til dyrlegen! Så han får klipt av deg flokene, klipt klørne osv! De gir han sikker noe antibeotika også!

Ja, jeg hvet ikke om jeg tør og klippe klørene selv, i tillfelle jeg klipper over en nerve.. Da vil han jo være redd vær eneste gang jeg skal klippe klørene hans..

Det høres jo bra ut da,virker som han blir godt tatt vare på hos deg nå.

Blir nok bra når han får tatt et bad å få av seg noe av den møkka

;)

:P

Takk, ja jeg tror han får det bedre nå. Men jeg må bare spørre, er det en grunn til at han begynner

og miste pelsen, røyter utrolig mye, og hvis man drar forsiktig i pelsen faller den av med en gang..? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt være at han har mye pelsmidd. alle kaniner har pelsmidd, men syke/svekkede dyr får ofte en oppblomstring av disse krypene.

Dersom tannkjøttet er blekt tyder det på at han har en del blodsugende kryp på seg, noe som tapper ham for krefter.

Kaninen til veterinær så kjapt som mulig, både for å fikse tenner og sjekke almenntilstanden. Kaniner lider i stillhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse bæsj under magen.

*klipp*

Hva skal jeg gjøre?

Hvis det er masse bæsj under magen må du vakse det bort så fort som mulig, og til dyrlege asap.!

(husker ikke helt nøyaktig) men hvis den har bæsj under magen blir det dannet noe som "brenner" vekk pelsen på undersiden av magen, og det blir store sår i endetarmen og rundt der. Vasker du den ikke og tar den med til dyrlege så fort som muligt, er det ikke så mye å gjøre med, da kan det bli avlivning som eneste utvei. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som kaninen har både luftveisinfeksjon og en eller annen parasitt, gjerne pelsmidd. I tillegg må antageligvis tennene klippes. Kaniners tenner vokser hele livet, men vanligvis slipes de ned når kaninen spiser. Det høres ut til at denne kaninen har bittfeil (de skal være litt 'overbitt') og det fører til at tennene ikke slipes på normal måte. Ofte er dette noe en må gå til veterinær for med jevne mellomrom hele kaninens liv.

Klørne må selvsagt klippes. Veterinær kan også gjøre dette dersom du er redd for å klippe over nervene.

I starten bør kaninen kun ha tilgang til vann og høy da det høres ut som den er dårlig i magen. Det kan i verste fall føre til forstoppelse og død. Vann og høy i et par dager til avføringen er harde kuler, deretter kan du starte forsiktig med kaninpellets.

Du må til veterinær med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det går bedre med ham, men han er jo fortsatt ganske sliten. Vi skal til veterinæren snart, så da får vi bare se..

Han får mye grønnsaker, gress, og vitaminaer + høy. Også masse kos, kjærlighet og omsorg :) Han får litt mosjon vær dag, i korte økter, for han har jo nærmest sittet stille i 4 år (!) :) Så jeg går forsiktig fram :)

Bilder kommer snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det ikke! Hun som eide ham før, hun sa at det sikkert bar evar på grunn av at han hadde blitt flyttet inn!

Men det stakkars dyret er jo syk! ;)

Her er det et bilde som viser litt hvordan det rant fra øynene hans, også litt hvordan han ser ut.

Kaninen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det så ikke bra ut .. ;)

Men nå kommer han seg, trener ham litt vær dag.

Han lærer utrolig fort! Han brukte en halvtime på og skjønne at han skulle løpe mot hinderet og hoppe over det!

Og i dag hoppet han minst 25 cm! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det så ikke bra ut .. ;)

Men nå kommer han seg, trener ham litt vær dag.

Han lærer utrolig fort! Han brukte en halvtime på og skjønne at han skulle løpe mot hinderet og hoppe over det!

Og i dag hoppet han minst 25 cm! ;)

ikke for å være slem her, men hopper du med en kanin som ikke er frisk? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være slem her, men hopper du med en kanin som ikke er frisk? ;)

Det var første som slo meg også ;) Og ja.. Hvordan gikk det hos vet'n? Og hvis han er så syk, så hadde jeg aldr i livet sittet å ventet på time hos min faste veterinær. da hadde jeg kjørt han til en som har døgnvakt eller en som kunne ta han inn med en gang.. Ikke for å være frekk eller slem Wilma..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...