Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappisprat


PsychoLynx

Recommended Posts

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Vet jeg at det er planlagt kull på Marco sin mamma som skal parres til uka med den nest peneste hannhunden i verden?? :ahappy: hehe. Alex-Sander skal til Finland å parre henne med han herJeg er helt sykt valpesjuk. :) Dessuten skal Alex-sander samtidig hente et par utrolig flotte hannhund valper så ja.. man kan si at jeg har nok av valpesyke om dagen. Lite hjelper det at linjene på alle disse hundene er helt etter min smak.. :D huff jaja.. må nesten vente til jeg flytter ut gitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg at det er planlagt kull på Marco sin mamma som skal parres til uka med den nest peneste hannhunden i verden?? :ahappy: hehe. Alex-Sander skal til Finland å parre henne med han herJeg er helt sykt valpesjuk. :) Dessuten skal Alex-sander samtidig hente et par utrolig flotte hannhund valper så ja.. man kan si at jeg har nok av valpesyke om dagen. Lite hjelper det at linjene på alle disse hundene er helt etter min smak.. :D huff jaja.. må nesten vente til jeg flytter ut gitt :P

Kanskje jeg bør "flytte" ut samboer`n slik at jeg får inn fler hunder ? *vurdere seriøst*

En alldeles praktfull og majestetisk hanhund !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du formfett kan være giftig ? Jeg tenker da på type formfett som brukes til å smøre bakeformer med ? Har hørt om flere som bruker det på sine pelshunder med stort hell..

Kanskje sjekke litt mer før jeg sprayer :ahappy:

Jeg brukte formfett på labbene til Buffy. Men det hadde ikke helt den virkningen vi var ute etter. Nå brukte jeg det UNDER labbene da. Så etter kun kort tid ute i snøen var det slitt vekk, og Buffy fikk kladder deluxe uansett.

Ellers er det gassen som kan være gifitig her. Så om man sprayer ute på trappa før man slipper hunden, så skal det ikke ha noe å si. Man trenger jo ikke akkurat spraye bikkja midt i nesa liksom. Og hva gjør det vel om eier blir litt på snurr på turen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte formfett på labbene til Buffy. Men det hadde ikke helt den virkningen vi var ute etter. Nå brukte jeg det UNDER labbene da. Så etter kun kort tid ute i snøen var det slitt vekk, og Buffy fikk kladder deluxe uansett.

Ellers er det gassen som kan være gifitig her. Så om man sprayer ute på trappa før man slipper hunden, så skal det ikke ha noe å si. Man trenger jo ikke akkurat spraye bikkja midt i nesa liksom. Og hva gjør det vel om eier blir litt på snurr på turen? :)

Det må da bare være en fordel ?? :ahappy: Da tror jeg at jeg skl forsøke med litt formfett og så event bestille en type regndress med lange ben...

Det er i lysken og opp langs bena, spes bak, det kladder seg noe så j*** på Toiwo. Stakkarsen måtte ligge på badet å smelte litt etter et par timer i snøen i går. Stengte av døråpningen med tørkestativet slik at døra kunne stå åpen, er bare helt utrolig imponerende å lide slik Toiwo gjorde den drøye halvtimen han måtte være der !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. aning kuhaset eller noe lignende Chantie?? :D

nei... det har noe med pannen og gjøre :ahappy:

Har forøvrig lest det dere har skrivd, og gruer meg til snøen kommer skikkelig her... det kom forrsesten snøi natt.. så nå er Chantie ute å leker litt for seg selv... hun vil jo ikke inn :P går å skraper på døren om vi tar henne med inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hm.. kuplat i panna.. jeg aner virkelig ikke jeg. Kritiker er ikke bare bare å tolke altså. OG mente selvfølgelig ikke at Chantie var kuhaset, det var en spøk :rolleyes2:

Hehe :) nei, det var ikke så lett å lese den kritikken nei... det stod: fint hode + litt anink kuplut i pannen ??? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco skal ha et halvtårs tid fri fra utstilling, gjerne mer vi har så mye annet vi skal fikse på, men vi får nå se. Det jeg skulle frem til er i hvertfall at da "driter" jeg litt i hvordan har tar seg ut så nå går vi for praktisk klipping :rolleyes2: Ikke spesiellt pent gitt..

Ser vi dere på Schanderulvtreffet nå i januar forresten ? Ehhh.... det var vel ikke fler Schanderulver her enn våre ?

Selv med utstillingspause regner jeg med at du skal på Lapphundutstillinga i april ?

Går ut i fra at alle her skal dit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at vi skal på treffet ja. Det kommer litt i konflikt med bursdagfeiringer men jeg skal prøve alt jeg kan. Lapphundutstillinga har vi alle mulige planer om at Marco skal stilles på. Utstillingspausen vår er ikke lengre til da i April. Finskefrøkna her inne har også en Schanderulven; nemlig Schanderulven's Mierka søstera til Miekkhi som Hanne har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har noen superinfo og linktips om lapsk vallhund? Vurderer den rasen som min andre hund, men er ikke så lett å finne noe da det er så få av dem.. :)

Du har sikkert sett der alt, men for sikkerhets skyld; Norsk LapphundKlubb Du kan lese litt om dem der, og under Linker (lengst til venstre) er det lister over oppdrettere/kenneler... Du kan jo også lese litt i forumet deres og se om du finner noe der ;) Så vet jeg om minst 2 stykker (er nok flere men...) her på forumet som har en, så du kan jo snakke med dem også? ;)

Nå følte jeg meg ikke egentlig så veldig behjelpelig, men pytt :rolleyes2: Kan ingenting om Lapsk Vallhund selv, så jeg bare slenger ut noen linker og håper liksom det som står der er riktig ;)

Hømm, litt OT, men nå er det bare fire dager igjen til jeg skal hente min! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har noen superinfo og linktips om lapsk vallhund? Vurderer den rasen som min andre hund, men er ikke så lett å finne noe da det er så få av dem.. :P

Du kan jo ta kontakt med oppdrettere, og høre hva de har og si om rasen, på godt og vondt :P

Her er noen oppdrettere, om du ikke allerede har funnet dem :P:

http://www.raika.se/ - svensk oppdrett av Lapsk Vallhund

http://alddagas.no/ - Norsk oppdrett av Flat Coated Retriever og Lapsk Vallhund

http://www.123hjemmeside.dk/LAPSKETUNET - Norsk oppdrett av Lapsk Vallhund

Hømm, litt OT, men nå er det bare fire dager igjen til jeg skal hente min! :P

Nå skjønner jeg du gleder deg! :P

Gleder meg til bildespam i tråden hans/din jeg :P

EDIT: har forresten 1 spm... Jeg er litt usikker på hvilken mengde jeg skal fore Chantie på.. Hvor mye forer dere hundene deres? Med tørrfor går det greit, for da får hun så mye hun vil.. men med vom, så synes jeg det blir litt vanskligere, for det virker ikke som hun klarer å begrense seg der.. er litt usikker her nå jeg... så fortiden, så forer vi bare på tørfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Chantie blir bare mer og mer lei av tørrfor hun :wub: Ingen som vil fortelle om mengden dere gir hundene deres altså :P ? :P

Om du vil gi Chantie v&h, men synes det blir for små porsjoner forsøker du å blande ut med kokte grønnsaker og/eller overkokt ris.

Da gir du ca 2% av vekta hennes.

Om hun er lei tørrfôret kan du jo forsøke å kakke et egg oppi, event det jeg gjør med Toiwo: Hiver det utover bakken slik at det må søkes opp.

Toiwo er en særing i matveien, så å si eksakt hvor mye han får pr dag er vanskelig.

Han går glatt en dag eller to uten å spise.

I noen uker nå har han spist greit så lenge jeg har blandet inn v&h med overkokt ris.

For en drøy uke siden hadde jeg en del ekstra kokte grønnsaker og blandet det inn i v&h i stedet for ris.

Siden det har han hatt "hundematnekt".

Ikke spiser han v&h, og ikke vil han ha tørrfôr. De siste dagene har han spist kokte poteter, rått kjøtt, ben og fisk.

Får han det en liten stund fremover er det stor mulighet for at han spiser v&h og/eller tørrfôr igjen :P

Hadde du og Chantie en hyggelig jul forresten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er liksom det at jeg ikke vet hvor mye jeg skal gi henne.. fordi hun får så mye hun vil av tørrforet.. og hos oppdretter lot de bare skålen stå fremme hele dagen.. og når jeg har prøvd å gi henne V&H, så spiser, og spiser, og spiser hun.. og tenker at jeg skal begynne å kjøpe sånne pølser.. for jeg klarer ikke den lukta :P trodde liksom at jeg var "herda" etter jeg hadde stått i 2 1/2 time i lukta, og fordelt det utover i poser.. men nei.. den lukta klarer jeg ikke å venne meg til.. Så det hadde blitt mye mindre styr med de pølsene :P

Hu veier ca. 13 1/2 kg.. og det synes jeg er i minste laget for en valp på 7 mnd!

Da gir du ca 2% av vekta hennes.

Kan man gjøre det med tørrfor også? :P eller gjelder det bare "ekte vare"?

Om hun er lei tørrfôret kan du jo forsøke å kakke et egg oppi, event det jeg gjør med Toiwo: Hiver det utover bakken slik at det må søkes opp.

Egg kan vi jo prøve :wub:

Kaste det utover bakken pleier jeg å gjøre.. det blir litt mer interessant, men det hjelper ikke så mye..

Han går glatt en dag eller to uten å spise.

Chantie kan sikkert gå mer enn det uten mat også, men da blir jeg altfor bekymret, så da hender det at jeg gir hu noe boksemat fra butikken.. det liker hu nemlig veldig godt..

Hadde du og Chantie en hyggelig jul forresten ?

Chantie er storfornøyd :P fler gaver enn meg fikk hun :P Masse bein har hun spist, og har kost seg med masse leker :P

Med meg er det litt verre :P Jeg har fått tannverk i jula jeg.. og med min tannlegeskrekk gruer jeg meg veldig til jeg må til tannlegen.. (det står mer om det i bloggen :P)

Dere da :P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er liksom det at jeg ikke vet hvor mye jeg skal gi henne.. fordi hun får så mye hun vil av tørrforet.. og hos oppdretter lot de bare skålen stå fremme hele dagen.. og når jeg har prøvd å gi henne V&H, så spiser, og spiser, og spiser hun.. og tenker at jeg skal begynne å kjøpe sånne pølser.. for jeg klarer ikke den lukta :P trodde liksom at jeg var "herda" etter jeg hadde stått i 2 1/2 time i lukta, og fordelt det utover i poser.. men nei.. den lukta klarer jeg ikke å venne meg til.. Så det hadde blitt mye mindre styr med de pølsene :P

Hu veier ca. 13 1/2 kg.. og det synes jeg er i minste laget for en valp på 7 mnd!

13 1/2...Toiwo veier ca 22kg og er drøyt 8 mnd, så det må da være lite ?? Greit det er forskjell på hanner og tisper, men ikke sååå mye...

Kan man gjøre det med tørrfor også? :P eller gjelder det bare "ekte vare"?

Står det ikke bak på fôrsekken hvor mye du skal gi da? Tørrfôret vi har her er RC, mener det er ca 300-350 gr Toiwo skal ha ut i fra anbefalingene bak på sekken, men han spiser aldri så mye av tørrfôret og får heller ikke tørrfòr daglig.

Egg kan vi jo prøve :P

Kaste det utover bakken pleier jeg å gjøre.. det blir litt mer interessant, men det hjelper ikke så mye..

Chantie kan sikkert gå mer enn det uten mat også, men da blir jeg altfor bekymret, så da hender det at jeg gir hu noe boksemat fra butikken.. det liker hu nemlig veldig godt..

Har litt tro på at det bare er bra for hundene å få litt variasjon i kosten, så jeg hadde blandet litt boksemat inn i tørrfôret feks.

Tenker også som så at om hunden får et positivt forhold til maten blir de stødigere til å spise

Chantie er storfornøyd :P fler gaver enn meg fikk hun :wub: Masse bein har hun spist, og har kost seg med masse leker :P

Med meg er det litt verre :P Jeg har fått tannverk i jula jeg.. og med min tannlegeskrekk gruer jeg meg veldig til jeg må til tannlegen.. (det står mer om det i bloggen :P)

Dere da :P?

Toiwo var en engel, han er så "treig" at jeg ikke engang fikk overtalt ham til å pakke opp gavene sine selv :P Vi var borte på middag på julaften, 1.og 2. dag, tusler bare rundt for seg selv han.

Gaver ble det også, han bar stolt rundt på et stort tyggeben han fikk, og koste seg stort med annet snop :P

Gleder oss til snøen blir borte så vi får testen Pawtrekkeren skikkelig !

Tannlegeskrekk kjenner jeg til.... :P *ta meg en tur for å lese blogg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 1/2...Toiwo veier ca 22kg og er drøyt 8 mnd, så det må da være lite ?? Greit det er forskjell på hanner og tisper, men ikke sååå mye...

Nå er hu ei veldig litta tispe da, men like vel, hun er for tynn..! vil veldig gjerne få litt kjøtt på bena hennes nå.. for jeg synes absolutt ikke det er noe gøy at hun er så tynn.. Jeg kan ta å måle hu i morra, eller en av dagene som kommer (har ikke noe å måle med her :P) så jeg kan se hvordan vekten er i forhold til høyden :wub:

Står det ikke bak på fôrsekken hvor mye du skal gi da? Tørrfôret vi har her er RC, mener det er ca 300-350 gr Toiwo skal ha ut i fra anbefalingene bak på sekken, men han spiser aldri så mye av tørrfôret og får heller ikke tørrfòr daglig.

Ja.. altså.. Hun går på SPECIFIC™ Puppy Medium Breed.. men av det som står på pakken skjønner jeg veldig lite av.. kanskje du kan hjelpe meg litt :blush: :angel: det er dette

Toiwo var en engel, han er så "treig" at jeg ikke engang fikk overtalt ham til å pakke opp gavene sine selv :P Vi var borte på middag på julaften, 1.og 2. dag, tusler bare rundt for seg selv han.

Gaver ble det også, han bar stolt rundt på et stort tyggeben han fikk, og koste seg stort med annet snop :P

Gleder oss til snøen blir borte så vi får testen Pawtrekkeren skikkelig !

Hehe, Chantie orket heller ikke å åpne noe pakker.. hun ville bare sove/gnage på ben hun.. :P

Skjønner virkelig at du gleder deg til det! Det ser gøy ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

røsker opp denne tråden jeg :whistle:

Har nemlig fått øynene opp for denne rasen :rolleyes2: Tok rasetesten på canis, og da kom den opp som en hund som passer til meg .. Kanskje det kan være en rase for meg?

Hva synes dere?

-Aktivitetsnivået skal være mellom til stort.

-Lite pelsstell

-Altsidig hund. En hund som kan brukes i spor, ag, trekkes på ski og lydighet ..

-En mellomstor hund.

-Sosial hund som kan være løs rundt deg på tur.

-Liker og leke med andre hunder.

-Arbeidsvilig

-Kan roe ned inne

Fresten .. Leste om den på canis, der sto det at det kun er registrert 20 lappiser de siste 4 årene??

Synes det er en del her på sonen jeg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en potensiell Lappis-eier du :whistle:

Men, på en del Lapphunder kan det være mye lyd, greit å ta med i vurderinga :rolleyes2:

Og det med å kunne gå løs...veeeel, der er ikke Toiwo kan man si, men lever i håpet om at vi får dreis på den biten etterhvert også :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...