Gå til innhold
Hundesonen.no

Rød Nese!


Josse<3

Recommended Posts

Hei! jeg har hatt mine to søte rotter i nesten 2 uker nå..

Det går veldig fint, men en av rottene mine har noen rødt på nesen , hva kan det være ? blør han nese blod eller noe.. og + at han lager nyselyder når han kommer ut av buret.. Som om det er veldig intesn snusing men det ser i,kke helt normalt ut..

Noen som vet hva jeg skal gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på en fin side om rotter:

Luftveisinfeksjoner er det vanligste problemet hos rotter. Sykdommen kan ligge og lure under overflaten og senere utløses av for eksempel stress, trekk, kulde og støv, eller ved annen infeksjon og nedsatt immunforsvar. Rødt sekret fra øyne og nese er et tydelig stressymptom, og opptrer gjerne ved luftveislidelser. Nysing, snøfting, tung pusting og pipende, hvesende eller surklende pust er tegn på at rotta kan ha en luftveisinfeksjon. Andre symptomer kan være anoreksi, vekttap, slapphet og krummet rygg. Kontakt veterinær for rask behandling. En ubehandlet luftveisinfeksjon vil lett kunne utvikle seg til lungebetennelse, som kan være dødelig.

Hudproblemer, kløe kan skyldes flere ting, men er ofte et resultat av ubalansert fôring. Kutt ned på fet mat som nøtter, solsikkefrø og lignende, eller på mengden proteiner. Noen rotter kan også være allergiske for høy eller andre typer burstrø, så prøv å fjerne dette for en periode og se om problemet bedrer seg. Gjør det ikke det kan en tur til veterinæren fortelle deg om det er noe mer alvorlig på ferde.

Svulster og byller opptrer noen ganger i eller under huden. Da bør veterinær kontaktes for om mulig å tømme byllen/svulsten og å utelukke kreft. Spesielt når rotter blir gamle kan det lett utvikle seg kreftsvulster. Svulstene kan dukke opp nesten hvor som helst på kroppen og de kan bli ganske store. Hunnrotter er mest utsatt. Noen ganger kan veterinæren fjerne svulstene med et kirurgisk inngrep, men de vil ofte dukke opp igjen senere. Man må alltid vurdere nøye om det er forsvarlig å utsette et lite dyr som rotta for den belastningen et kirurgisk inngrep medfører.

Ektoparasitter som lus, midd og lopper kan angripe rotter. Symptomer kan være kløe, matt og gulaktig pels, blemmer, flass, hårløse partier, skorper i huden og håravfall. Ektoparasitter behandles hos veterinær.

Klumper på ører og/eller hale skyldes en midd som kalles øreskabb, Notoedres muris. Denne var tidligere svært sjelden, men har dessverre blitt mer og mer vanlig. Den oppdages ved at rottene får skjellaktige klumper på øreflippene, rundt nesen, på halen eller på beina. Det klør ikke til å begynne med, men hvis rottene ikke blir behandlet kan det utvikle seg til å bli svært plagsomt. Behandles hos veterinær.

Ringorm er en soppinfeksjon som også kan smitte over på mennesker. Symptomer er håravfall på begrensede områder og rødlig hud. Behandles hos veterinær.

Nyresvikt er vanlig hos eldre rotter og oppstår mest hos rotter som får rikelig med protein i kosten. Symptomer på nyresvikt kan være økt drikkelyst og økt mengde urin. Etter hvert kan det utvikle seg vann i lungene. Innen symptomene viser seg er nyrene skadet og behandling er lite gunstig. Det kan hjelpe å fôre med mindre protein og blande inn kokt ris i kosten for å hemme utviklingen av nyresvikt.

Diaré kan komme av flere ting, blant annet skifte av fôr, uegnet, bedervet fôr, innvollsorm

og unormal bakterieflora, antibiotikakur, stress- og angsttilstander. Hvis diaréen varer i mer enn ett døgn bør veterinær oppsøkes.

Om rotter

Fant dette om ørkenrotter, regner med det er samme greia for hetterotter:

Rød nese- Hvis din ørkenrotte begynner å få rød nese og klør seg en del på den kan det være at den er allergisk for et eller annet i buret. Prøv deg fram med å skifte ut bunnlaget med noe annet. Hvis dette ikke hjelper bør veterinær kon­taktes.

Kanksje rotta di er allergisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det röde er vel mest sannsynligvis poryfin. Kan sammenliknast med vårt snörr/slev etc. Rottene sitt er röd/rosa-farga, og det kan komme av forskjellige ting. Muligens kan det väre stress, men siden du skriver at dei nyser litt i tillegg vil eg nok tru dei kan ha ein liten forkjölelse eller eit hint av luftvegsinfeksjon, som slett ikkje er uvanlig.

Röd, eller annan farge på rotter, kan og komme av nye ting som er satt inn i buret. Vitaminsteiner og leiker kan iblant lett farge av.

Kva slag botnströ bruker du? Rotter er veldig vare ovenfor vanlig spon og diverse strö, og dette kan gi nysing og poryfin.

For sikkerhetsskyld burde du kanskje ta turen innom dyrlegen, i allefall dersom du veit du ikkje har noko i buret som dei reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet nei, i allefall ikkje til andre dyr eller mennesker.

Smittsomheten på lvi i eit bur synes eg det er vanskelig å utale seg om, då det som har gjort den eine i buret sjuk, har den/dei andre og sannsynligvis vore ute for, som trekk, dårlig strö osv. Er ein i buret sjuk, vil det ofte väre tegn på den/dei andre og, sjölv om ein ikkje ser det sjölv. Rotter er flinke til å skjule sjukdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josse..: Det så sånn ut, når man leser innlegget til plutte :lol: Jeg ville nok skilt kaninene mine, men nå er det jo sikkert litt forskjell mellom kanin og rotte, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene hunnrotte nyser også, men hun har ikke rød nese eller noe annet. Hun virker ikke syk, oppfører seg vanlig. Kan den vere alergisk mot avis papir? det er det eneste nye i buret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når rotta snørrer rødt, betyr det at den er såpass forkjøla at den bør behandles med antibiotika, iallefall hvis den nyser allerede. Mine rotter har aldri snørra uten å være såpass dårlige at de måtte ha behandling, og jeg har hatt nærmere 80 stk tilsammen nå.

Har du sagflis eller spon i buret? Eller høy? Rotter bør ikke ha noe av dette i buret, da sagflis og spon støver og fører til nedsatt immunforsvar, og høy støver alt for mye og de spiser ikke noe særlig av det uansett.

Jeg bruker kun avispapir til mine, hele ark i bunnen av buret, også legger jeg inn masse strimlet avispapir som de kan dra inn i huset sitt og sånn. Har aldri opplevd at noen har reagert på avispapir. Derimot reagerte de på Toa-lätt, et papirpellets-strø.

Det er også viktig å ha en jevn temperatur i rommet der de står, å gjøre jevnlig reint(mellom 1 gang i uken, eller daglig, alt etter behov), og er VELDIG viktig å ikke få trekk på dem.

Rotter skal ha en romtemperatur på ca 20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene hunnrotte nyser også, men hun har ikke rød nese eller noe annet. Hun virker ikke syk, oppfører seg vanlig. Kan den vere alergisk mot avis papir? det er det eneste nye i buret..

Legg henne inntil øret ditt, så du hører pusten hennes(det kan være ganske vanskelig å få en rotte til å ligge stille med ribbeina mot øret ditt, men prøv). Surkler hun i pusten, eller hører du at det piper i pusten hennes, er hun forjølet, og da bør du ta henne med til en dyrlege som har erfaring med rotter(det finnes veldig mange dyrleger der ute som ikke har erfaring med rotter - og som mener at 'det er helt vanlig at rotter av og til blør uforklarlig fra nese og øyne') :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Alt mellom 250kr og 800kr, har jeg opplevd. Varierer veldig fra dyrlege til dyrlege. Ring gjerne litt rundt og hør, men kom deg til dyrlege så fort som fy når du har latt det gå så lang tid som dette, og si at du vet at rotta di har luftveisinfeksjon, og at du vil ha antibiotika til å behandle alle rottene du har, da det som oftest er slik at hvis en har det, har alle det, om ikke symptomene, så har de de samme bakteriene i kroppen, og er lett for at det bryter ut sykdom litt etter litt.

Be om å få en kur på MINST en uke, gjerne med to forskjellige antibiotikaer i kombinasjon. F.eks Baytril og Vibramycin i kombinasjon. Du bør også ha en kjøkkenvekt som er så nøyaktig at den veier gram, så du får veid rottene før du medisinerer, men det kan også dyrlegen gjøre. Det letteste er å få flytende antibiotika og blande dosen med leverpostei eller noe, men hvis du får piller, kan du knuse disse og blande med leverpostei eller majones, eller noe annet godt rottene liker.

Pass også på hva du har i buret, høy og sagflis/spon er ikke bra. Pass også på romtemperatur, ca 15-20 grader er bra, og pass på at det ikke er veldig tørr eller veldig fuktig luft, det kan også ha noe å si. Ikke minst trekk, det er veldig farlig.

Ellers, så må du huske på at ett år for oss, er det samme som 30 år for en rotte, og siden rotta di nå har vært syk i litt over en mnd, er det som 2 og et halvt år for den. Så vær så snill, ikke vent lenger, hvis du har mulighet til å reise til dyrlegen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dyrlege anbefaler dere i Bergens området? Rottene mine har ikke blitt værre, de spiser, drikker og opfører seg helt normalt. Jeg hører ikke noe på pusten dems. Nyser litt da, men det ha de gjort helt siden jeg fikk dem. Skjuler rottene symptom på sykdom godt?

Jeg bruker bare avispapir som jeg skifter 2-3 ganger i uka. Bruker en gjenomsiktig type støvfri kattesand i doen.

Kan uansett være bra å vite om noe skjedde en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dyrlege anbefaler dere i Bergens området? Rottene mine har ikke blitt værre, de spiser, drikker og opfører seg helt normalt. Jeg hører ikke noe på pusten dems. Nyser litt da, men det ha de gjort helt siden jeg fikk dem. Skjuler rottene symptom på sykdom godt?

Jeg bruker bare avispapir som jeg skifter 2-3 ganger i uka. Bruker en gjenomsiktig type støvfri kattesand i doen.

Kan uansett være bra å vite om noe skjedde en gang.

Ja, rotter er svært flinke til å skjule symptom på sykdom, da de jo er byttedyr. Kan være svært vanskelig å oppfatte at en rotte er syk, før den plutselig er så dårlig at den ikke lenger spiser eller drikker, og da kan det være for sent.

Jeg erfarte dette med mine to første rotter, der den ene ble svært syk, veldig plutselig. Var tilsynelatende frisk og grei den ene dagen, bare litt nysete, og litt rød rundt nesen, og jeg visste ikke at det betydde noe som helst. Dagen etter lå han i buret og surklet i pusten og øynene var gjenklistret av rød utflod. Klarte ikke å spise eller drikke eller noe. Reiste til dyrlegen, fikk beskjed om at det var vanlig at rotter av og til blødde uforklarlig fra øyne og nese(dyrlegen visste ikke at rotter hadde rødt sekret i nesen), og at det var ca 50% sjanse for at han skulle overleve. Han klarte seg i 3 dager med antibiotikakur, fôring med oppbløtt og opptygd fôr so jeg ga ham for hånd(for han lå bare rett ut på siden og klarte ikke å røre seg, klarte ikke å sitte en gang). Så, den tredje dagen, døde han mens jeg var på skolen, i løpet av 45 minutter(jeg bodde på internat, så var innom ham hvert friminutt).

Er derfor jeg er litt gira på å få deg til dyrlegen snarest mulig med rottene, for det er ofte man ikke ser noe på dyra, og så plutselig er de dødssyke.

Men sier ikke at dette er tilfelle her! Det er nok heller en seiglivet forkjølelse, som forkjølelser er på rotter, da de kommer av en bakterie som finnes naturlig i lungene på rottene, men som ved en svekking av immunforsvaret får en oppblomstring som fører til forkjølelse, evt luftveisinfeksjoner, lungebetennelse, og tilslutt kan det også føre til død, hvis det ikke behandles.

Det kan være hva som helst som har ført til at de ble syke, noe der du kjøpte dem fra, stresset fra flyttingen, evt feil teperatur eller trekk i en kort periode, men problemet er at det forsvinner ofte ikke selv om man gjør alt riktig, det blir hengende i, fordi disse bakteriene 'hører til' hos rottene fra før, og derfor ikke blir nedkjempet av immunsystemet.

Jeg kan dessverre ikke gi deg noe godt råd på dyrlege i Bergen, men du finner sikkert masse tlf.nr på gule sider eller noe, og så kan du jo ringe rundt og høre om de har noe særlig erfaring med rotter. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...