Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i trassalder?


Brennan

Recommended Posts

Det med forskjellige raser osv. handler bare om at man får bevist at det ikke finnes noen mal for hvordan man kan trene hund som fungerer optimalt på alle type hunder - til tross for at det er mange der ute som hevder at det kan man.

Selv om jeg primært har hatt belgere så betyr ikke det at jeg trener hundene på samme måte - det er individuelle tilpasninger i forhold til hver enkelt hund.

Hang meg litt opp i denne jeg - siden vi da allerede har en ørliten metadiskusjon om trening og sånn på gang her. Jeg har trent alle hundene mine på "samme måte" eneste forskjellen har vært forsterkerne jeg har hatt til rådighet. På collien min fant jeg aldri en sterk nok belønning til å utkonkurere nesa hans når han fant et spor han bare MÅTTE følge. Mens på cavalieren så var frolic sterk belønning til at hun valgte muligheten for å få det - fremfor kattejakt. Regner i grunnen med det er det samme du sier, at det som ikke er likt er hvilke forsterkere som funker? Eller misforstår jeg? (For the record - forsterkere trenger selvsagt ikke bare være positive for å virke.)

Ellers: Huldra, gratulerer - du har fått en helt normal terrier. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så visst ikke denne jeg. :icon_confused: Likte forklaringen din veldig godt, og jeg er helt enig. Har skrevet det selv flere ganger, at uansett om det er trass eller alder eller hva det nå er, så er ikke treningen hittil bra nok. (Skrev i bloggen min, bla.) Men det er da voldsomt til forskjell det skal være, fra en uke til en annen! <_<

Da høres det jo ut som om det ikke er trass, eller alder, men rett og slett manglende trening. Det er forskjell mellom å ha trent på noe, og at dette plutselig ikke fungerer mer, og det at hunden aldri har kunnet gjøre det du ber den om. Mange hunder er også så lure at de skjønner forskjell på når de er i bånd og ikke. Siden du trener med langline, er mitt tips å trene og trene, og når hunden kan det så godt som du vil ha det, fortsetter du å trene, men klipper av ti cm på "din" enda av lina. Etter en uke, ti cm til, osv, helt til du kun har klipsen på halsbåndet/selen. Du lurer rett og slett hunden til å tro at den er i bånd hele tiden, sagt på en litt teit måte.

Det var jo ikke sånn jeg mente det altså, jeg sa til en annen dame.

Jeg klager ikke på at han ikke kan være løs, for det er ikke noe problem å ha han i bånd, han er jo løs når man leker og sånn da. :icon_redface: Men det er ikke sånn at han er alene ute når han er løs. Hehe.. ^^

Men der er jo heller ikke så rart at han løper til nabotispa nårr hu har løpetid ! .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..... jeg kan vel i aller høyeste grad relatere til dette - jeg har nemlig terrier selv - og også på henne fungerte innkalling helt supert sålenge hun var pitteliten, men så en dag ga hun **** for å si det mildt. Og hun var også ett sånt solskinnsbarn som bare måtte kose seg litt til i solsteken før hun kom - men jeg har aldri kalt henne trassig av den grunn. Hun er ikke det minste trassig - rett nok så har jeg mått være langt tøffere med henne enn med de andre for å få mitt poeng igjennom - men det har jo bare handlet om at jeg må finne andre måter å tenke på som outsmarter terrieren.

Trassig er hun såvisst ikke - hun er tvert om den lydighste og greieste hunden jeg har hatt noensinne (med unntak av gammelhunden) - når vi først ble enig om hva ting betydde så løsnet alt. Men som sagt, jeg måtte være kreativ for å få henne til å forstå hva jeg mente - det holdt ikke med en skarve frolic.

Men trass?

Nope

Selv ikke en terrier på speed har fått meg til å mene at hunder er trassige. Er det noe som ikke fungerer så er det ene og alene fordi jeg ikke har fått "my point across" slik at hun forstår hva jeg mener.

Det med forskjellige raser osv. handler bare om at man får bevist at det ikke finnes noen mal for hvordan man kan trene hund som fungerer optimalt på alle type hunder - til tross for at det er mange der ute som hevder at det kan man.

Selv om jeg primært har hatt belgere så betyr ikke det at jeg trener hundene på samme måte - det er individuelle tilpasninger i forhold til hver enkelt hund.

Akkurat nå er jeg på jakt etter en måte å få en viss svart frøken til å forstå at man ikke skal dra i båndet, og jeg har så langt forsøkt det som finnes av hyggelige metoder - men hun tar bare ikke tegninga - dvs. hun er langt mer motivert for å trekke som fanden enn å jobbe med meg så nå er det like før jeg tyr til mild form for vold for å få henne til å fatte at det der kan hun blåse i. Men trassig? Nope - det er bare jeg som ikke har funnet nøkkelen..

...og det med nøkkel er jo en grei sammenligning - om man kommer til en låst dør og har ett knippe med 20 nøkler - men har fått beskjed om at det er den BLÅ som fungerer og den ikke gjør det - så er man jo bra teit om man setter seg på trappen og gir opp etter å ha forsøkt den ene nøkkelen når man har 19 til å prøve...

Takk for langt svar ! :icon_confused:

Ellers så er jo hunden min kjempelydig og jeg holder litt på med agility og sånnt, han er jo så glad i alt og alle ! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

*klippe masse tøv*

Jeg tror hunder kan være veldig pubertale, og i den pubertale perioden, fremstå som veldig 'trassete' når de egentlig bare tester grenser, tester hva som skjer om de ikke reagerer på kommandoer, og finner ut at det er ganske kult å gjøre andre ting enn det man blir bedt om, samme hva belønning eier har.

Men, hva kan man gjøre for å motivere bikkja til å komme på innkalling, når det ikke funker med ball, leke, godbiter av NOE slag, ett stykk menneske som løper i motsatt retning, ett stykk menneske som ligger og ruller på bakken og sparker med beina i været, ett stykk menneske som sitter heeeelt stille uten å røre seg, ett stykk menneske som gjemmer seg, ingenting? Har dere tips? :D Når det å bare IKKE komme er så fantastisk mye kulere enn hva enn et menneske kan finne på?

Edit: jeg omformulerte meg totalt, så jeg ikke kuppet en gammel tråd helt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da driter man i å trene innkalling en stund. Slipp hunden der det ikke kan oppstå "må komme med en gang" situasjoner og forsterk noe voldsomt at den kommer av seg selv. Lek eller godbit eller ros og så la den gå. Igjen og igjen. Innkalling er ikke det samme som å bli hos deg. Innkalling er å komme. Det er der mange feiler, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da driter man i å trene innkalling en stund. Slipp hunden der det ikke kan oppstå "må komme med en gang" situasjoner og forsterk noe voldsomt at den kommer av seg selv. Lek eller godbit eller ros og så la den gå. Igjen og igjen. Innkalling er ikke det samme som å bli hos deg. Innkalling er å komme. Det er der mange feiler, tror jeg.

Men problemet er jo at jeg slipper henne (helst) kun der det ikke kan oppstå sånne situasjoner. Vi har hundesikre innhegninger overalt her, så er jo bare å slippe henne ut i en av dem. Problemet er f.eks hvis jeg skal ha henne inn fra den, og hun sliter seg i det jeg skal lukke porten(ja, jeg bruker sitt og bli, men det er HELLER ikke morsomt å gjøre lenger..)

Og, når hun f.eks er ute på tunet og lufter seg selv om kvelden, så får hun stort sett gå til hun kommer av seg selv, men, OM hun begynner å bjeffe fordi hun føler for å bjeffe, så må jeg ha tak i henne så ikke hun vekker sjefene og alle bikkjene i pensjonatet. Sånn som f.eks i går kveld, begge bikkjene var luftet og fornøyde, inne igjen kvart på tolv, jeg gikk og la meg rundt tolv-halv ett, halv to SKULLE Roya ut igjen. Hun MÅTTE, hun for tenk. Da orker ikke jeg opp og dra på meg klær og ut, når jeg bare kan slippe henne ut døra og vente på at hun kommer. Men kle på meg måtte jeg like fullt, for tror du ikke beistet begynte å bjeffe mest hun satt i en snøhaug. Og når jeg kom ut, så skulle hun springe tulling på tunet og helst løpe ned meg i samme slengen. (har blåmerker på beina i dag..) Heldigvis fikk jeg grebbet tak i halsbåndet hennes når hun skulle smette forbi meg en gang til, uten å knekke negler, så fikk henne med inn. Jeg bruker ingen innkallingskommando eller noe, for jeg veit at det funker ikke, og da bare ødelegger vi kommandoen for framtiden også. :D

Men, jeg får heller ta meg sammen og gå ut med henne med bånd på, og evt sette henne i en innhegning, for der kommer hun jo, er jo ikke noe morro å stå alene innenfor en dør, må skjønne. *ta tak i meg selv*

Det andre problemet jeg har, er jo at når hun er løs i nærheten av meg, så kan hun finne på å komme bort, ikke for å komme, men for å prøve å 'leke' med meg(les: bite i armer og bein, sko, prøve å dra meg overende, hoppe opp osv..). Da funker det IKKE å snakke strengt, det er bare morsomt. Det funker IKKE å overse, da bare biter vi hardere til det gjør vondt så mor reagerer, det funker ikke å 'valpehyle', for det er også morsomt og girer opp, og å prøve å få tak i bikkja girer opp noe fryktelig fram til jeg endelig får tak i henne. Må jeg bare drite i å ha henne løs sammen med meg i det hele tatt? Kun ha i bånd og langline? Det funker jo det også, men er litt kjipt.

For hun hopper og biter i bånd også, og jeg veit ikke helt hvordan jeg skal få henne til å stoppe. Henne jeg gikk på kurs hos, anbefalte å bruke lydigheten, få henne ned i dekk og bli, og la henne roe seg. Men jeg må jo nærmest tvinge bikkja i bakken for å få henne i dekk, for hun er så oppspilt og stressa at ørene hører ingenting, og om vi er på vei hjem fra tur, så er det ikke mye morro å stoppe annenhver meter for å få bikkja i dekk. Plutselig tar turen 2 timer i stedet for 1. (ikke at det er negativt for bikkja sin del, men)

(æsj, nå kuppa jeg hele tråden likevel. Sorry!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem innlegg om hvem som sa hva og når og hvor er fjernet fra tråden.

Fint om dere kan holde dette til en tråd om trassalder, og ikke beskyldninger om dårlige trenere/trening osv. Fortsetter den dårlige trenden kommer vi til å gjøre mer enn bare å slette.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
*klippe masse tøv*

Jeg tror hunder kan være veldig pubertale, og i den pubertale perioden, fremstå som veldig 'trassete' når de egentlig bare tester grenser, tester hva som skjer om de ikke reagerer på kommandoer, og finner ut at det er ganske kult å gjøre andre ting enn det man blir bedt om, samme hva belønning eier har.

Men, hva kan man gjøre for å motivere bikkja til å komme på innkalling, når det ikke funker med ball, leke, godbiter av NOE slag, ett stykk menneske som løper i motsatt retning, ett stykk menneske som ligger og ruller på bakken og sparker med beina i været, ett stykk menneske som sitter heeeelt stille uten å røre seg, ett stykk menneske som gjemmer seg, ingenting? Har dere tips? :D Når det å bare IKKE komme er så fantastisk mye kulere enn hva enn et menneske kan finne på?

Edit: jeg omformulerte meg totalt, så jeg ikke kuppet en gammel tråd helt. :P

Vet du, jeg tror at du lager litt av disse problemene for deg selv jeg. Jeg har gjort akkurat samme feilen selv, så jeg vet hvor lett det er å gå i den "fella". Jeg tror at ved at du lar Roya være mye ute alene og få leke så mye med andre hunder, så fjerner du hennes behov for deg. Da bygger hun bare masse selvtillitt og selvstendighet. Hun trenger ikke deg for å ha det kult, for det klarer hun selv. Skjønner du hvor jeg vil?

Jeg tror at du må starte litt på skrætsj igjen. Trene masse kontakt, ikke slippe henne ut uten at hun har holdt kontakten med deg til du sier at det er greit (ikke bare ett blikkkast på deg også hadet), samme før hun får leke med andre hunder, slik at det er du som kontrollerer godene og hun er avhengig av deg for å få tilgang til dem. Jeg tror ikke at hunden din er dominant, jeg tror bare den har fått masse løsninger på å være litt "bøs". Det er nemlig ganske skjeldent at så unge tisper har en dominant holdning til verden av natur, det er som regel en tillært adferd. (Uten at jeg har sett henne, men den oppfatningen jeg får av det du skriver)

For å unngå konflikten i innkallingen, så hadde jeg utstyrt meg med lommene fulle av super godis, sluppet henne i en luftegård, satt meg i en campingstol og kun belønnet henne når hun kommer til deg frivillig. Når du ikke blir kvitt henne, så kan du utvide til å sitte på tunet etc etc. Jeg ville også hatt på henne ett tynt slips, slik at du kan stoppe henne fra å "stikke" vekk igjen uten at det må bli så fysisk.

Dette er ihvertfall en metode som fungerer bedre enn masse langline, mas og konflikter.

Lykke til!

Til Topic: Jeg tror ikke at trassalder eksisterer, jeg tror det handler om erfaringer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tror jeg vi sliter med ordbruken her - hva kan vi kalle det i stedet for "trass"?

Dvs når hunden er i en (hormonelt betinget rimeligvis) utvikling-mot-selvstendighets-periode, og dermed pr.instinkt mister mye av motivasjonen (for flokktilhørighet) som den hadde på det første/"rene" valpestadiet, og ter seg plutselig "ulydig".(Hadde hunden levd "i naturen", så ville den jo endt opp med å forlate flokken og danne sin egen gruppe som et resultat av erfaringene den hadde gjort i fht løsrivelse og selvstendighet).

-"umotivert"-alderen?..næh...gode forslag noen?

Som slettes ikke opptrer (som problematisk) hos alle hunder, avhengig av individ og rase. Kanhende vil hunder med jaktinstinkt være typiske? De er jo avlmessig designet i samsvar med hunders "ville" atferdsreportoire. I så fall har vi med "selskapshunder" mye å trekke på erfaringene til dem som driver med hundehold i fht jakt.

I og med at de hundene vi snakker om her lever blant mennesker, så kan vi ikke la dem utvikle seg slik og dit hen.. . I prinsippet "barnliggjør" /infantiliserer vi dem, kan man vel si.

Dermed prøver vi oss bla finne motivasjon som konkurrerer med instinktene, - "gode" forsterkere.

Dermed blir også tiltak som feks "gråtass" beskriver - å unngå at de får for sterke "selvstendighets"erfaringer- veldig relevante og brukbare.

Noe slikt tenker da jeg meg, om dette - etter min mening - rimelig komplekse fenomenet og treningstemaet

Som jeg synes er virkelig fascinerende, og som godt kunne vært mer omtenkt, holdt mer åpent og blitt mer vurdert i forbindelse med utforming av treningsmetodikk /løsninger/tiltak. De som driver profesjonelt med det. Jeg lurer på om ikke dette er et felt hvor "læring-ved-betinging/klikker-filosofien"/Skinners teori kan tenkes å komme til kort?

For min egen del - (har vært borti dette i bare ett hundehold) - fant jeg aldri noen motivasjon/forsterker som kunne konkurrere med "naturen" selv - men "hanket" hunden inn gjennom hele prosessen (fra 6-7 mnd - 18 mndr/denne rasens modenhetsalder) ved å holde den "nært" fysisk/oppsyn/kommando - og avgrense mest mulig alle muligheter for erfaringer som kunne føre til bokstavelig talt "ville ideer" - "gråtass-metoden".

Jeg kan huske at jeg på mange måter syntes det var trist å utsette et dyr for dette.

På den annen side - som en sier: "mye strev og stengsler nå - masse frihet siden"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns trassalder er et bra beskrivende ord jeg. Passer bra til pubertale hunder som tester ut grensene og tøyer strikken. Om hvor bevisst det er for dem, kan man jo diskutere, men jeg syns det er en fin beskrivelse av en periode som mange hunder går igjennom. Jeg syns min hund er trassig mange ganger. (selv i voksenlivet) Hun velger å ikke gjøre det jeg sier, da er hun trass syns jeg, eller sta, vanskelig, osv.

kanskje man kunne kalt det STA alderen istedet? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns trassalder er et bra beskrivende ord jeg. Passer bra til pubertale hunder som tester ut grensene og tøyer strikken. Om hvor bevisst det er for dem, kan man jo diskutere, men jeg syns det er en fin beskrivelse av en periode som mange hunder går igjennom. Jeg syns min hund er trassig mange ganger. (selv i voksenlivet) Hun velger å ikke gjøre det jeg sier, da er hun trass syns jeg, eller sta, vanskelig, osv.

kanskje man kunne kalt det STA alderen istedet? hehe

Det syntes jeg er et passende ord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med "brennan" jeg i bunn og grunn. Er det på noe område vi ikke skal være så fryktelig redde for å bruke "menneskeliggjørende" ord om dyr - så er det gjerne her. Også enig i at en kan holde mulig grad av bevissthet utenfor, I praksis fungerer det som om bikkja er trassig.

Sta - alderen er også brukbart, men ordet problematiserer (tilgi meg) også bevissthetsbegrepet, på samme måte som trassig.

Har tenkt på det engelske uttrykket "stamina" _ som finnes i rasebeskrivelsen til portiser f.eks. Oversatt blir det "styrke", og mister da valøren av mental styrke/utholdenhet - som det står for på engelsk.

resultatet av denne "mentale styrken" er "motstand" : - motstands-alderen?

enn løsrivelses-alderen?

Næææhh ..igjen. Kommer vel til å ende opp med "trass" i det daglige kan jeg tenke meg - det vet alle hva er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

er enig med "brennan" jeg i bunn og grunn. Er det på noe område vi ikke skal være så fryktelig redde for å bruke "menneskeliggjørende" ord om dyr - så er det gjerne her. Også enig i at en kan holde mulig grad av bevissthet utenfor, I praksis fungerer det som om bikkja er trassig.

Sta - alderen er også brukbart, men ordet problematiserer (tilgi meg) også bevissthetsbegrepet, på samme måte som trassig.

Har tenkt på det engelske uttrykket "stamina" _ som finnes i rasebeskrivelsen til portiser f.eks. Oversatt blir det "styrke", og mister da valøren av mental styrke/utholdenhet - som det står for på engelsk.

resultatet av denne "mentale styrken" er "motstand" : - motstands-alderen?

enn løsrivelses-alderen?

Næææhh ..igjen. Kommer vel til å ende opp med "trass" i det daglige kan jeg tenke meg - det vet alle hva er for noe.

Denne tråden ble jo bare bråk, jeg brukte ordet "trass" fordi jeg hadde hørt andre folk kalle det "trassalderen".

Hunden min kom aldri i noen "trassalder." Jeg synes en del av dere skal slappe av og ikke ta et ord ¨SÅ ille opp. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Denne tråden ble jo bare bråk, jeg brukte ordet "trass" fordi jeg hadde hørt andre folk kalle det "trassalderen".

Hunden min kom aldri i noen "trassalder." Jeg synes en del av dere skal slappe av og ikke ta et ord ¨SÅ ille opp. :-P

Nei det ble det ikke, det ble en konstruktiv og intressant diskusjon, at du ikke evner å se det er synd, for det er mange gode råd som blir gitt i mange innlegg her. Men jeg antar at du nå har løst ditt trass-problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...