Gå til innhold
Hundesonen.no

Korning


Huldra

Recommended Posts

Fant det visst selv også.

Nytt spørsmål: I reglene for Korning står det: "5. Villkor för deltagande

Rätt att delta i mentaltest har registrerade hundar av ras för vilken SBK har avelsansvar och som

senast dagen före provets början har uppnått 18 månaders ålder men inte fyllt 48 månader." Springer står ikke på listen over svenske brukshunder (sist jeg sjekket i alle fall). Betyr det at Tulla ikke kan delta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å dra på korning i Romelanda (ovenfor Gøteborg) den 8. November om vi får delta. Si fra om du kunne tenke deg nedover du også, så kan vi jo slå følge!

Edit:

"Hund skall vara av SBK fastställd bruksras. Även schnauzer och pinscher, såväl standard som dvärg, kan koras. Åldern på hunden skall vara mellan 24 och 48 månader"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne blitt med, men da er det utstilling her, bursdag og hele pakka.

Men jeg skjønte ikke helt hva de mener om hvilke hunder som får delta.. dvergschnauzer kan gå korning, men ikke springere fordi de ikke er en brukshundrase??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, uten å være for sikker, at Tulla kan ta korningen HVIS rasen hennes står på lista de har i Sverige over bruksraser.

På den lista står det flere av de "store" bruksterrierne (riesen, svart terrier osv.) - og i tillegg til disse har også dverg-hundene i de rasene lov til å delta. Mener jeg. For en pinscher er jo en pinscher, og en dverg-pinscher er jo egentlig en pinscher det og(?)

Har iallefall sett DP'er med KORAD foran navnet mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer står ikke på listen. Det jeg lurer på, er om hun kan delta på mentaltesten av Korning. Jeg forventer ikke at hun får noen tittel, selv om hun kvalifiserer seg til det.

Teoretisk sett kunne hun jo gjort det (hadde hun vært en annen rase), altså kvalifisere til tittel, dvs så sant hun oppnår kravet på mentaltestdelen av korningen. Hun har A på hofter, og har fått CK på utstilling. Men hun er feil rase, og dermed får hun ikke tittelen. Jeg har også sett DP med KORAD-tittel, men det har jeg altså ingen forventninger om; jeg vet hun er "feil" rase. Spørsmålet er om vi får lov å delta på mentaldelen eller ikke, selv om hun ikke står på listen over disse brukshundrasene? Eller er testen åpen KUN FOR raser på listen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer står ikke på listen. Det jeg lurer på, er om hun kan delta på mentaltesten av Korning. Jeg forventer ikke at hun får noen tittel, selv om hun kvalifiserer seg til det.

Så lenge hun ikke står på lista, så får hun heller ikke delta på testen i Sverige. Det er som det blir nevnt over veldig vanskelig selv for svenske hunder å komme med, det er sjelden de har plass til norske hunder selv om de er av "riktig" rase, og om man da er norsk og har rase som IKKE står på lista, så er det neppe noen sjanse for at man får delta.

I tillegg til å gå mentaltesten må hunden gjennom en eksteriørbeskrivning, samt ha minst en 2. pr på offisiell utstilling i Sverige.

Den svenske korningen kan vel på en måte sammenliknes med den norske funksjonsanalysen, om jeg ikke tar helt feil?

De har gjort om korningen i Sverige nå, så den ligner ikke så veldig mye på den norske funksjonsanalysen lenger, dvs mange av momentene er jo der, men noen er tatt bort også. Siden man må ha gjennomført MH for å få gå KORNING i Sverige nå, så har de tatt bort spøkelsene fra korningen (siden de er med på MH), men de har til gjengjeld lagt inn mye mer testing av lek og kamplysten til hundene. Ganske omfattende omlegging faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å gå mentaltesten må hunden gjennom en eksteriørbeskrivning, samt ha minst en 2. pr på offisiell utstilling i Sverige.

Må man stille i Sverige først? Jeg trodde kravet bare var MH'en jeg..

Noe jeg derimot har lurt en del på, det er en eksteriørbeskrivningen. Ifølge SKK sin prøve-liste (når man skriver inn korning) er det noen klubber som arrangerer bare eksteriørbeskrivelse og noen bare mentaldelen. Andre steder står det ingenting, vil det si at de arrangerer begge deler? Jeg lurer på hvordan eksteriørbeskrivningen fungerer, er det egen eksteriørdommer som er på prøvesteder og "godtar" hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korning er benevnelsen for en test som hovedsakelig har som formål å bedømme en hunds mentale anlegg og hvordan den egner seg for praktisk bruksarbeid. Det er en test som består av to deler, en mental del og en eksteriør del.

Takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man stille i Sverige først? Jeg trodde kravet bare var MH'en jeg..

Noe jeg derimot har lurt en del på, det er en eksteriørbeskrivningen. Ifølge SKK sin prøve-liste (når man skriver inn korning) er det noen klubber som arrangerer bare eksteriørbeskrivelse og noen bare mentaldelen. Andre steder står det ingenting, vil det si at de arrangerer begge deler? Jeg lurer på hvordan eksteriørbeskrivningen fungerer, er det egen eksteriørdommer som er på prøvesteder og "godtar" hunden?

Man MÅ ikke ha stilt i Sverige først, men for å få godkjent tittelen i SKK, må hunden også stilles ut ja.

Nå skal jeg ikke uttale meg bastant om dette, men jeg mener det er sånn at en eksteriørdommer går gjennom hunden i følge oppsatt skjema - og om hunden ikke har diskvalifiserende feil blir den godkjent. Jeg tror også man kan få gjennomført en sånn eksteriørbeskrivning på en utstilling, men da må man ha avtalt dette med dommeren på forhånd (som jeg antar må være svensk og selvsagt utdannet på rasen) og ha med skjema som skal fylles ut. Mulig det står mer utfyllende om dette på SBK's sider ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Siri!

Rasene som kan få KORAD tittel (SBK-rasene) er

Australisk Kelpie og Cattledog

Australian Shepherd

Beauceron

Belgiska Vallhundar; Groenendael, Tervuren, Laekenois, Malinois

Berger Picard

Bouvier des Flandres

Boxer

Briard

Collie; korthårig, långhårig

Dobermann

Hollandse Herdeshond

Hovawart

Riesenschnauzer; svart, peppar och salt

Rottweiler

Schäfer

Svart terrier

Og jeg som var SÅ sikker på at jeg har sett vorstehhunder med den tittelen :icon_confused: Er det bare i Sverige de har korninger, eller er det andre land også? Og har de andre raser der, i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at for å få tittelen KORAD, må hunden være røntget fri på hofter.

Altså:

-minst 2.premie på utstilling (eksteriørdelen kan tas på en korning hvis dette er en del av tilbudet, eller en utstilling arrangert i forbindelse med korning, eller en annen utstilling)

-fri på hofter

-oppnådd en viss poengsum på mentaldelen

For å få delta på mentaldelen må hunden ha tatt MH, og på momentet skudd kan den ikke ha fått 5.

Kun brukshundraser får delta, og slik jeg har skjønt det er det helst de som bor i Sverige.

Stemmer ikke dette ganske bra?

Men en boxeroppdretter jeg snakket med mente at mentaldelen var åpen også for andre raser.. hmm.. Jeg har kontaktet den svenske brukshundklubben for noen dager siden, så da får jeg vel helt sikkert svar. ;)

Grunnen til at jeg ikke tar FA? Tja. Skulle egentlig på FA i går, men fikk vite at den var blitt flyttet til neste helg, noe som vil si at vi ikke kan delta siden vi da skal på agilitykonkurranse (jepp, helgene går med til hundeting langt ut i oktober). Tulla blir 4 år til neste sommer, ergo må jeg finne plass før den tid, men det gjelder jo også korning, som jeg tror har samme aldersgrense som FA (??litt usikker på det..).

Men uansett; HVIS Tulla hadde fått delta på korning, syns jeg det ville vært mer "stas", siden hun tross alt oppfyller de andre kravene for å få tittelen KORAD, og HVIS hun hadde oppnådd denne minimum poengsummen man trenger for å få tittel, hadde jeg kunnet slått i bordet med at hun ville hatt tittelen KORAD dersom hun hadde vært en annen rase. Og det syns jeg er mye mer morsomt enn om hun bare har gjennomført en FA, en MH, fått CK og ha A på hofter og albuer. En fillete fjolleting muligens, men men. Jeg tror nemlig ikke det er så veldig mange andre titler innen rekkevidde for oss, så lenge hun bor hos meg i alle fall..! :icon_confused: Jeg er ikke noe utstillingsmenneske, så selv om hun kan inneha de kvalitetene som trengs, klarer jeg neppe å handle henne til en NUCH. Hun er for treig til å bli noen NACH (med mindre alle BC'er disker, dessuten har jeg en følelse av at jeg blir nødt å pensjonere henne fra ag når hun er ca 6 år, ergo mye mindre tid å klare det på), og LP-champion kunne hun nok muligens ha blitt hadde hun hatt en eier som hadde likt å trene lydighet like mye som hun liker det.. :ahappy: Så, det er strengt tatt bare jukse-ære og glory jeg er ute etter.. Sånn. Der var det oppe i dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også at raser som ikke er på SBKs liste kan delta på mentaldelen, bare ikke få tittelen. Men som sagt er det stor forespørsel om å få delta, så da tror jeg du må være heldig - uten å si det sikkert (jeg har aldri prøvd å melde på tidligere).

Aldersgrense på korningen er 24-48 mnd (vet ikke om det bare gjelder mentaldelen).

Jeg er litt furt nå, fordi jeg var sikker på at jeg kunne slå to fluer i en smekk og ta med både aussien og vorstehhunden på korningen. Om aussien hadde klart den er ikke sikkert, men vorstehhunden har jeg store håp for. Synd han ikke er bruksrase. Får heller bli FA på han da..

Ps Huldra! Om du ikke vil stille Tulla selv kan jeg gjerne gjøre det, hvis dere kommer nedover til Østlandet en gang :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg mener da at jeg har sett andre raser enn de overnevnte med KORAD-tittel, vil det da si at disse ikke er "riktige"? Godt mulig jeg kun har sett eiere bruke denne tittelen på private hjemmesider osv, og at det dermed ikke er en "offisiell" greie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg mener da at jeg har sett andre raser enn de overnevnte med KORAD-tittel, vil det da si at disse ikke er "riktige"? Godt mulig jeg kun har sett eiere bruke denne tittelen på private hjemmesider osv, og at det dermed ikke er en "offisiell" greie..

Jeg og! Er ganske sikker på at jeg har sett bl.a vorstehhunder med denne tittelen. Litt rart at folk skal skrive det som en tittel foran navnet til hunden om den ikke er "offisiell" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke lenge siden det ble ending i hva som var "SBK" raser i Sverige. Det har blandt annet først til at kun bruksrasene blir Sbch, imens dem andre blir Svensk Spor champion eller noe... (husker ikke 100% tittelen).

Kan være det da også ble slik med Korningen.

Men vær også klar over at Korad tittlene blir ikke godkjent av NKK og dermed bare registrers i Sverige. Tittelen er ikke stambok beretiget i Norge.

ps: Finland har dem også noe som kalles "Korning", men dem får ikke tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kan ikke hunden tituleres med Agility eller Lydighet har du jo alltids spor? :devil:

:) Unnskyld, men hadde du sett Tulla "gått" et spor, tror jeg du ville forandret mening. :o Hun bruker noe av farten hun skulle brukt i agility, i sporet.. :rolleyes: <_< :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...