Gå til innhold
Hundesonen.no

Korning


Huldra

Recommended Posts

:) Unnskyld, men hadde du sett Tulla "gått" et spor, tror jeg du ville forandret mening. :o Hun bruker noe av farten hun skulle brukt i agility, i sporet.. :rolleyes: <_< :o

Klart hun gjør det, tipper hun elsker å få spor (hun er jo en hund, og en ESS i tillegg liksom) og når man ikke får gå spor så ofte, så blir man veldig forventningsfull og glad - og full av iver. :devil: Hadde matmor derimot gått spor oftere, kanskje to ganger i uka en periode, så kanskje det kunne blitt en forskjell?

Også regner jeg med at du er klar over at man kan slite dem ut før man går spor osv en periode for å innarbeide en OK fart. Tror det var Mailin med Lyng her inne som måtte gå 1-2t tur med Lyng en periode fordi han var så heit i sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett; HVIS Tulla hadde fått delta på korning, syns jeg det ville vært mer "stas", siden hun tross alt oppfyller de andre kravene for å få tittelen KORAD, og HVIS hun hadde oppnådd denne minimum poengsummen man trenger for å få tittel, hadde jeg kunnet slått i bordet med at hun ville hatt tittelen KORAD dersom hun hadde vært en annen rase. Og det syns jeg er mye mer morsomt enn om hun bare har gjennomført en FA, en MH, fått CK og ha A på hofter og albuer. En fillete fjolleting muligens, men men. Jeg tror nemlig ikke det er så veldig mange andre titler innen rekkevidde for oss, så lenge hun bor hos meg i alle fall..! :) Jeg er ikke noe utstillingsmenneske, så selv om hun kan inneha de kvalitetene som trengs, klarer jeg neppe å handle henne til en NUCH. Hun er for treig til å bli noen NACH (med mindre alle BC'er disker, dessuten har jeg en følelse av at jeg blir nødt å pensjonere henne fra ag når hun er ca 6 år, ergo mye mindre tid å klare det på), og LP-champion kunne hun nok muligens ha blitt hadde hun hatt en eier som hadde likt å trene lydighet like mye som hun liker det.. :o Så, det er strengt tatt bare jukse-ære og glory jeg er ute etter.. Sånn. Der var det oppe i dagen. :devil:

Men hvis du har lyst på en tittel på Tulla, kan du ikke gå en ferdselsprøve? Da får jo hunden tittelen BH om den består.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hun gjør det, tipper hun elsker å få spor (hun er jo en hund, og en ESS i tillegg liksom) og når man ikke får gå spor så ofte, så blir man veldig forventningsfull og glad - og full av iver. :devil: Hadde matmor derimot gått spor oftere, kanskje to ganger i uka en periode, så kanskje det kunne blitt en forskjell?

Også regner jeg med at du er klar over at man kan slite dem ut før man går spor osv en periode for å innarbeide en OK fart. Tror det var Mailin med Lyng her inne som måtte gå 1-2t tur med Lyng en periode fordi han var så heit i sporet?

Mulig det har noe å si, men hovedproblemet har vært innlæringen. Den ble helt feil for en hund som Tulla rett og slett. Det første sporet hunden går, fester seg i minnet, og blir på en måte standarden de følger senere. Si hunden ruser av gårde i første spor; da vil den forbinde spor med fart. Går den sakte med nesa i bakken, vil den forbinde det å være nøye med spor.

BH.. hm.. Kan hun bli brukshund? Og hva innebærer den tittelen, den er vel ikke så krevende har jeg forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, det er strengt tatt bare jukse-ære og glory jeg er ute etter.. Sånn. Der var det oppe i dagen. :devil:

Da har du jo alltids mulighet til NVCH. "Bare" 3 førstepremier på blodspor så er det i boks. :) Eller så har du jo en annen "gratis" tittel det er AD altså utholdenhetsprøven. Sykle 2 mil med hund innenfor angitt tid, med pauser. Må gjøres før hunden er fyllt 6 år. Begynnerprøver i RIK er stambok berettiget. A (spor) B (lydighet) C (forsvarsdel). Nå har du altså mulighet til å få 5-6 tittler på hunden din uten store problemer- så ut å trene! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har noe å si, men hovedproblemet har vært innlæringen. Den ble helt feil for en hund som Tulla rett og slett. Det første sporet hunden går, fester seg i minnet, og blir på en måte standarden de følger senere. Si hunden ruser av gårde i første spor; da vil den forbinde spor med fart. Går den sakte med nesa i bakken, vil den forbinde det å være nøye med spor.

BH.. hm.. Kan hun bli brukshund? Og hva innebærer den tittelen, den er vel ikke så krevende har jeg forstått?

Det står om ferdselsprøven her (side 20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo alltids mulighet til NVCH. "Bare" 3 førstepremier på blodspor så er det i boks. :devil: Eller så har du jo en annen "gratis" tittel det er AD altså utholdenhetsprøven. Sykle 2 mil med hund innenfor angitt tid, med pauser. Må gjøres før hunden er fyllt 6 år. Begynnerprøver i RIK er stambok berettiget. A (spor) B (lydighet) C (forsvarsdel). Nå har du altså mulighet til å få 5-6 tittler på hunden din uten store problemer- så ut å trene! :)

Haha! Takk! Tror vi satser på utholdenhet og forsvarsdel. :o Da må jeg bare trene opp kondisen hennes, og vips har vi to titler! :o Neida, jeg skal se nærmere på dette, hadde jo vært morsomt med noe litt uvanlig på en springer også. Men NVCH er jo snart like standard som NUCH omtrent, og spor er spor, blod eller ei. :rolleyes:

Det står om ferdselsprøven her (side 20).

Takk for linken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er heldig, kan man få med en rase som ikke kvalifiserer til tittelen KORAD. Men da stiller man bakerst i køen. De testene er primært for brukshunder som er knyttet til SBK. Men om de ikke får fyllt opp alle plassene med "bruks-raser", kan de ta inn andre raser.

Når det gjelder andre land vet jeg at det er noe som heter ZTP (husker ikke helt hva hele navnet er) i Tyskland, men for å delta på den testen, må hunden ha bestått en NZB (nachzuchtbeurteilung) som unghund først.

Finland har også mentaltester, men de er veldig forskjellige fra de i Sverige og i Norge.

I Danmark har enkelte raser noe som heter AK (avelskorad). Der skal hunden være rasetypisk (eksteriørbedømt med bestemt resultat, husker ikke hvilket) og bestå en mentaltest.

Men ikke alle land har tittel når hunden har bestått. Tidligere hadde vi jo poengbereging på FA også, men denne har blitt tatt bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er heldig, kan man få med en rase som ikke kvalifiserer til tittelen KORAD. Men da stiller man bakerst i køen. De testene er primært for brukshunder som er knyttet til SBK. Men om de ikke får fyllt opp alle plassene med "bruks-raser", kan de ta inn andre raser.

Når det gjelder andre land vet jeg at det er noe som heter ZTP (husker ikke helt hva hele navnet er) i Tyskland, men for å delta på den testen, må hunden ha bestått en NZB (nachzuchtbeurteilung) som unghund først.

Finland har også mentaltester, men de er veldig forskjellige fra de i Sverige og i Norge.

I Danmark har enkelte raser noe som heter AK (avelskorad). Der skal hunden være rasetypisk (eksteriørbedømt med bestemt resultat, husker ikke hvilket) og bestå en mentaltest.

Men ikke alle land har tittel når hunden har bestått. Tidligere hadde vi jo poengbereging på FA også, men denne har blitt tatt bort...

I alle dager! Dette hadde jeg heller ikke fått med meg.. Hvordan er FA lagt opp nå da? Bestått/ikke bestått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! Dette hadde jeg heller ikke fått med meg.. Hvordan er FA lagt opp nå da? Bestått/ikke bestått?

Riktig. Det er mange år siden det var poeng på FA i Norge, tror at det var på midten av 90-tallet.

Man får bestått/ikke bestått. Det er visse krav til hvor kryssene skal være på protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye spennende tester det går an å ta. Blir spennende å se hva dere ender opp med, Huldra. :devil:

Har fryktelig lyst til å prøve meg på korning med kahlo når hun blir eldre - men det spørs vel om det ikke bare blir med tanken, som med så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Det er mange år siden det var poeng på FA i Norge, tror at det var på midten av 90-tallet.

Man får bestått/ikke bestått. Det er visse krav til hvor kryssene skal være på protokollen.

Sier du det? Jeg hadde ikke hund en gang på nitti-tallet - og likevel trodde jeg man fikk poeng..! :) Jøss, jeg henger tydeligvis skikkelig etter.

Så mye spennende tester det går an å ta. Blir spennende å se hva dere ender opp med, Huldra. :devil:

Har fryktelig lyst til å prøve meg på korning med kahlo når hun blir eldre - men det spørs vel om det ikke bare blir med tanken, som med så mye annet.

Jepp, det er mye spennende å ta, men jeg håper og krysser fingrene for en korning. Det frister fremdeles mest. Men det er mye som blir bare med tanken, spesielt siden ting koster litt peng, så er man jo nødt å velge bort noe. Man kan jo heller ikke satse på alt, og få en hund som er godkjent redningshund, terapihund, NUCH, SUCH, NVCH, WW, NACH, BH og KORAD. I alle fall ikke siden jeg bare er en vanlig dødelig person med en antageligvis vanlig dødelig hund. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo dobbeltpost, men siden man ikke kan redigere innlegg lengre, må det nesten bli sånn.

Jeg kontaktet jo Svenska Brukshundklubben og hørte med de om mentaldelen på korning var åpen for andre raser, bare for å være 111% sikker (siden erfarne folk her sier litt forskjellig). Den var IKKE åpen for andre enn rasene på listen, Tulla får med andre ord IKKE delta.

Søren og. Da er det bare å finne en FA, starte sykkeltreningen (sånn at vi kan sykle to mil), shine pelsen til utstilling, trene spor og lydighet, eller håpe at hun holder seg god i agility i mange år fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en merkelig, merkelig drøm i natt. Jeg drømte at korningen var agility og ble bedømt utifra fart og sammarbeidsvilje til føreren. Så stod det en dommer og så på mens flere var i banen samtidig :)

Merkelige underbevisthet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker helt feil (?) så må hun ha bestått ferdselsprøven (BH) for å få tittelen til utholdenhetsprøven (AD), bare så du er klar over det;)

Takk for tipset!

Jeg hadde en merkelig, merkelig drøm i natt. Jeg drømte at korningen var agility og ble bedømt utifra fart og sammarbeidsvilje til føreren. Så stod det en dommer og så på mens flere var i banen samtidig :D

Merkelige underbevisthet..

Skulle man utføre mentaldelen på korning som som det var en agilityløype; raskest mulig og med minst mulig feil? ;) Bra drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke lenge siden det ble ending i hva som var "SBK" raser i Sverige. Det har blandt annet først til at kun bruksrasene blir Sbch, imens dem andre blir Svensk Spor champion eller noe... (husker ikke 100% tittelen).

Kan være det da også ble slik med Korningen.

Men vær også klar over at Korad tittlene blir ikke godkjent av NKK og dermed bare registrers i Sverige. Tittelen er ikke stambok beretiget i Norge.

ps: Finland har dem også noe som kalles "Korning", men dem får ikke tittel.

Hvorfor finner man da norske hunder med KORAD tittel på dogweb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finner man da norske hunder med KORAD tittel på dogweb?

Ja det kan man spørre om... Men saken er den at det noteres hos nkk. På lik linje som nkk bruker tittelen BH, men den stambokføres ikke i Sverige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan man spørre om... Men saken er den at det noteres hos nkk. På lik linje som nkk bruker tittelen BH, men den stambokføres ikke i Sverige...

Det blir vel som disse LP titlene fra Sverige. Noen hunder får stå med de, andre ikke. Men ikke akkurat overraskende at NKK ikke godkjenner fler titler som har med noe annet enn utstilling å gjøre enn strengt tatt nødvendig da... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel som disse LP titlene fra Sverige. Noen hunder får stå med de, andre ikke. Men ikke akkurat overraskende at NKK ikke godkjenner fler titler som har med noe annet enn utstilling å gjøre enn strengt tatt nødvendig da... :rolleyes:

Nei, huff. Leste du forresten siste hundesport? Der de gikk gjennom litt av hva som hadde kommet frem i brukerundersøkelsen, og at endel var misfornøyd med hvor lang tid det tok før resultater var klare på dogweb? Vel, nå skal de bli enda kjappere med å legge inn utstillingsresultater visstnok..! :P Hallo? Kan noen fortelle de på en pen måte at det kanskje ikke er akkurat utstillingsresultatene folk savner?? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...