Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv hund?


Martine

Recommended Posts

Bare for å ha sagt det: Hvis hunden har fryktaggresjon vil denne adferden sannsynligvis forsterkes ved kastraksjon.

Helt enig. På manimal.no finner du en artikkel som bekrefter dette.

Har merket selv at de som viser han at de er sjefen gjør han ingenting mot. Det er heller de som ikke gjør noe særlig ut av det, lar han hoppe opp og slikt han reagerer på. Og jeg merker at han gjør ingenting så lenge jeg ikke er der (har skjedd en gang når bare kjæresten min var der). Er han ute i hagen alene, eller inne i boksen i stallen alene så tør han ikke å gjøre noe så lenge det ikke er andre hunder i nærheten som "girer" han opp.

Fikk telefonnummeret til han Espen fra Dyrisk, han er visst veldig flink. Noen som har erfaring med han?

Santo har "angrepet" både kvinner og menn, men jeg tror egentlig det er fordi han ble skremt hos dyrlegen forrige gang. Men da skulle man trodd han hadde vært redd i dag også...Dyrlegen ga han godis for så å sjekke om han reagerte når hun rørte han, noe han ikke gjorde.

Vi har også merket at han er rimelig dominant. Han prøver seg på det meste, men når han vet hvem som er sjefen gir han seg.

Utenom dette er han en helt super hund! Lettlært, glad og snill. Halen går konstant, og han gjør alt for å få tak i fotballen sin...Håper han blir bedre nå når vi har fått tips, og skal ringe Espen.

Du virker nok som en støtte for han ja. Men jeg ville heller sagt at han er så usikker at han ikke tør å gjøre noe når du ikke er der, ikke at han er dominant. Og ikke skyld på at han har utagert mot kvinner og menn med at han ble "skremt" hos dyrlegen en gang. Dette er gener det er snakk om! Èn enkelt episode skal ikke ha så mye å si, så sant hunden i utgangspunktet er stabil i hodet! En hund skal tåle en episode eller to, uten å klikke. Og dessuten; hvorfor tror du hunden har koblet "skremt hos dyrlegen" med å "utagere mot kvinner og menn på gata"? Det er jo ikke logisk på en plass! Våkn opp og se realiteten i øynene, slutt å bortforklare ting med at hunden er dominant, og få den hunden med deg til en skikkelig atferdsterapeut!

en dominant hund , prøver seg ikke på noe..... den er selvsikker, og stabil ...... trenger ikke tulle , da den vet sin posisjon

Nemlig! Men det er dessverre mange misforståelser ute og går når det gjelder hva som er en dominant hund og ikke..

Hva skjer?? Er det vanlig å la hunder tisser/markerer inne????

Og hva mener du? Nei, det er ikke vanlig å la de markere inne, men man kan da forklare det på andre måter enn at "hunden er dominant"! (Se mitt forrige innlegg.) Men selv om jeg forklarer det med andre ting, så betyr ikke det at jeg står der og unnskylder hunden! Jeg sier da klart ifra om at det ikke er lov, drar hunden med meg etter halsbåndet, eller husjer den vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Svar til Huldra!

Jeg er mildt sagt sjokkert over hva folk tolerer av hundene sine. For meg er det helt uakseptabelt at hunder markerer og utagerer.

Jeg er enig i hva du skriver om cockere og aggresjon, men av erfaring har jeg sett at ekstrem vokting/utrygge hunder (eksempel søker under sofaer osv) kan være en tegn på at hunden utvikler rage. Det har jeg selv opplevd både her hjemme og hos andre cocker-folk.

Cockerfan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Huldra!

Jeg er mildt sagt sjokkert over hva folk tolerer av hundene sine. For meg er det helt uakseptabelt at hunder markerer og utagerer.

Jeg er enig i hva du skriver om cockere og aggresjon, men av erfaring har jeg sett at ekstrem vokting/utrygge hunder (eksempel søker under sofaer osv) kan være en tegn på at hunden utvikler rage. Det har jeg selv opplevd både her hjemme og hos andre cocker-folk.

Cockerfan

solgte du den med rage, som avels/fam.hund??? :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Huldra!

Jeg er mildt sagt sjokkert over hva folk tolerer av hundene sine. For meg er det helt uakseptabelt at hunder markerer og utagerer.

Jeg er enig i hva du skriver om cockere og aggresjon, men av erfaring har jeg sett at ekstrem vokting/utrygge hunder (eksempel søker under sofaer osv) kan være en tegn på at hunden utvikler rage. Det har jeg selv opplevd både her hjemme og hos andre cocker-folk.

Cockerfan

Selvfølgelig er det uakseptabel, har jeg sagt noe annet? :yes: Man kan da forklare markeringen inne med hva man vil; dominans eller stress eller andre lukter eller strømpebukser (den var god 2ne! :D ), men det er da søttan like uakseptabelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Cathrine:

He, he! Det er lett å le av spørsmålet ditt. Nei, den er på de evige jaktmarker. Jeg lo av spørsmålet ditt fordi jeg ofte blir sjokkert over seleksjon av avsdyr. Oppdrettere er jo som folk flest - de mangler evnen til å se feil ved sine egne hunder - så i hendene på en annen oppdretter kan det jo hende at hun ble avlet på.

Cockerfan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Cathrine:

He, he! Det er lett å le av spørsmålet ditt. Nei, den er på de evige jaktmarker. Jeg lo av spørsmålet ditt fordi jeg ofte blir sjokkert over seleksjon av avsdyr. Oppdrettere er jo som folk flest - de mangler evnen til å se feil ved sine egne hunder - så i hendene på en annen oppdretter kan det jo hende at hun ble avlet på.

Cockerfan

ja så lenge de er pene, så er det ikke så farlig med resten...... :rolleyes: k a n jo hende det går bra :D

Svar til Cathrine:

He, he! Det er lett å le av spørsmålet ditt. Nei, den er på de evige jaktmarker. Jeg lo av spørsmålet ditt fordi jeg ofte blir sjokkert over seleksjon av avsdyr. Oppdrettere er jo som folk flest - de mangler evnen til å se feil ved sine egne hunder - så i hendene på en annen oppdretter kan det jo hende at hun ble avlet på.

Cockerfan

godt du skjønte ironien, hehe :D (hmmm, eller var det ironi???) ;):P:yes:

*Dobbelpost, bruk redigerings- og siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt. Her sitter folk å mener at hunden bør avlives(uten engang å ha sett/møtt denne hunden), MEN en veterinærs uttalelse etter å ha hatt denne hunden hos seg DET bør man ikke høre på, fordi h*n har jo ikke kunnskap. For det har alle her inne? Tviler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt. Her sitter folk å mener at hunden bør avlives(uten engang å ha sett/møtt denne hunden), MEN en veterinærs uttalelse etter å ha hatt denne hunden hos seg DET bør man ikke høre på, fordi h*n har jo ikke kunnskap. For det har alle her inne? Tviler!

Det var vel mer som at man ikke skulle bruke dyrlegen som en atferdsterapeut. Som helseperson, ja, men ikke for å få treningsopplegg eller analyse av hundens atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærer lærer kanskje ikke så mye om atferd i utdanningen, men dyrlegen vi bruker har faktisk flere hunder selv, pluss hest. Hun har hatt "problemhunder", men skal jeg fortsatt ikke høre på henne da? Hun har tross alt sett hunden min. Spurte om tips, og skjønner godt både de som ville ha avlivd og de som ville ha trent masse, men man trenger vel ikke å "angripe" hverandre selv om ikke alle er enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt. Her sitter folk å mener at hunden bør avlives(uten engang å ha sett/møtt denne hunden), MEN en veterinærs uttalelse etter å ha hatt denne hunden hos seg DET bør man ikke høre på, fordi h*n har jo ikke kunnskap. For det har alle her inne? Tviler!

Jeg skrev at man ikke burde bruke en dyrlege som atferdsterapeut. Men jeg skrev også at det var vanskelig å si noe om denne hunden, siden jeg ikke har sett den. Kanskje er det noe jeg (eller en atferdsterapeut) ville sett som eieren ikke ser? Kanskje ville noen andre ha sett det var frykt, eller kanskje noen ville kjent igjen utageringen som starten på cocker-rage. Ikke godt å vite, og det skrev jeg da visserlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen man bør spørre om atferd etc , så er det hundefrisører. de håndterer hunden myyyyye mere enn dyrlegen, og de som har holdt på en stund, har vært borti en haug med hunder.......

Haha, der er jeg faktisk enig, selv om det slett ikke er alle av de engang som har peiling på verken atferd eller frisering..! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aggresjon/frykangst o.l svært vanlig på Cockere?? For av alle hunder jeg har møtt på både med og uten min egen hund så har de 2 Cockerne jeg kjenner vært de aller mest "aggresive". Henholdsvis en tispe på 3 og en hannhund på 4 år. Tispa er en rød cocker, hun takler f.eks ikke at 2 mennesker koser med henne på en gang for da kan hu plutselig få anfall. Anfallet da består i ekstrem hyling, knurring, glefsing (hun har ikke bitt enda, såvidt jeg vet) Dessuten takler hu ikke andre hunder overhodet, er sikkert redd de da hun rister/glefser/knurrer og bjeffer etter alle hu ser.

Hannhunden på 4 år er innmari eiersyk og lar ikke mennene i huset komme nær mammaen i huset. Han har bitt Marco 2 ganger (jada, han får lov til å gå løs også :whistle: Ikke så Marco har blitt skada, men uansett uaksetabelt.

Jeg regner med at de hører til unntaket og at oppdragelse har mye å si, men det virker som det kan ligge noe mer i rasen enn hva det gjør på andre eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Izzibelle

Dessverre er det sant at vi har et alvorlig gemyttproblem på cocker. Noen tilfeller har sammenheng med at dette nok er "verdens mest misforståtte rase". Med sine vakre øyne, lange ører og tilhørende pels er det mange som tror det har kjøpt en litt avansert sofapute. Det er helt feil, cockeren er en liten apporterende og støtende fuglehund, som på linje med de andre spanielrasene krever mosjon, trening osv. I tillegg til at mange kjøper rasen under feil forutsetninger har vi også rage/"galskap" på enkelte linjer.

Cockeren er en rase som er avhengig av at eieren er konsekvent og tydelig. Du nevner at du kjenner en hund som vokter. Det er dessverre veldig vanlig. Vokting kan både være ganske uskyldig rampestrek, men også et av tegnene på at det er noe alvorlig feil med hunden.

Tidligere har noen hengt seg opp i at det ble tema at hunden markerte inne hos veten. Kanskje en bagatell. Men, jeg syntes dette er litt foruroligende med tanke på at cockeren er så avhengig av tydelige grenser. For mine hunder ville markering inne være å trå over grensen for akseptabel adferd.

Cockerfan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Izzibelle

Dessverre er det sant at vi har et alvorlig gemyttproblem på cocker. Noen tilfeller har sammenheng med at dette nok er "verdens mest misforståtte rase". Med sine vakre øyne, lange ører og tilhørende pels er det mange som tror det har kjøpt en litt avansert sofapute. Det er helt feil, cockeren er en liten apporterende og støtende fuglehund, som på linje med de andre spanielrasene krever mosjon, trening osv. I tillegg til at mange kjøper rasen under feil forutsetninger har vi også rage/"galskap" på enkelte linjer.

Cockeren er en rase som er avhengig av at eieren er konsekvent og tydelig. Du nevner at du kjenner en hund som vokter. Det er dessverre veldig vanlig. Vokting kan både være ganske uskyldig rampestrek, men også et av tegnene på at det er noe alvorlig feil med hunden.

Tidligere har noen hengt seg opp i at det ble tema at hunden markerte inne hos veten. Kanskje en bagatell. Men, jeg syntes dette er litt foruroligende med tanke på at cockeren er så avhengig av tydelige grenser. For mine hunder ville markering inne være å trå over grensen for akseptabel adferd.

Cockerfan

får ikke hundene dine lov til å tisse inne?????????? :P:whistle::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke hundene dine lov til å tisse inne?????????? :P:whistle::P

Jeg syns det er latterlig å si at det er en uakseptabel adferd hvis hunden din markerer inne hos en veterinær. Hundre andre hunder har markert/tisset der før, og dess mer vanlig at nestemann også gjør dette. Det er hunder vi tross alt snakker om...

Cokerfan: Du snakker om adferd og "mine hunder ditt og datt" har ikke du brukt faren til Santos og Mike i avl før? Mulig jeg tar feil her, men da burde du ikke snakke så høyt om avl, gener og gemytt når du har avkom som tydeligvis ikke er av det beste. Er jo det han blir fremstilt som her hvertfall..

Og tilgi meg hvis jeg tar feil... Er noen ugler i mosen her.. Regner med at du godt vet hvem hunden min Mike er også btw...

Regner med at jeg blir slaktet her nå.. Får bare bære og briste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til cockerskrulle

Jeg forsøkte å si noe om hva jeg tror er viktig for cockerhold. Jeg avler på helt andre linjer - og har ingen befatning med disse linjene. Jeg kjenner heller ikke til din Mike.

Mine innlegg er ikke ment som skittkastning, men et oppriktig ønske om å få orden på rasen.

Cockerfan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til cockerskrulle

Jeg forsøkte å si noe om hva jeg tror er viktig for cockerhold. Jeg avler på helt andre linjer - og har ingen befatning med disse linjene. Jeg kjenner heller ikke til din Mike.

Mine innlegg er ikke ment som skittkastning, men et oppriktig ønske om å få orden på rasen.

Cockerfan

Hehe, jeg vet nok mer enn du tror, men nok om det... Jeg vet at du har mye bra linjer hos deg også forresten, men trodde du brukte Billy en gang..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...