Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken farge?


LindaM

Recommended Posts

Ja, nå lager jeg en klin lik tråd som Car0l1n3 laget for en stund siden :D

Hvilken farge er Chantie? Jeg skal melde henne på valpesow, men er usikker på hvilken farge hun egentlig er...

på stamtavla står det at hun er sort med hvite tegn.

og på kjøpsavtalen står det sort med tegn.

Hva er hun nå?

Eller må jeg skrive det som står på stamtavlen?

CIMG2071.jpg

CIMG2075.jpg

CIMG1875.jpg

nakken

CIMG1901.jpg

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nettop...

hun så sånn ut før da:

i273077103_984311.jpg

i273076329_440041.jpg

i273076328_813421.jpg

men man ser jo at hun ikke er sort med hvite tegn!

sort med tegn er greit på disse bildene da..

Men jeg synes nå hun heller mer mot viltfarget enn det...

EDIT: selv om hun har mye hvitt på seg, så er hun jo ikke det :blink:

Noen som har peiling her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skrive det hunden er registrert som, altså det som står på stamtavla.

Det står neppe feil i kjøpskontrakten, men at sort med hvite tegninger og sort/hvit ansees som mer eller mindre det samme innen rasen - og sort med hvite tegninger og sort/hvit kan se helt annerledes ut på en annen rase igjen. En borcer collie som er sort og hvit ser ikke ut i tegningene og fargefordelingen som en nuffe som er sort og hvit.

Da jeg var ringsekretær i helga, opplevde jeg at dommer spurte om fargen som sto i katalogen på én av de 170 hundene vi hadde i løpet av helga, og det er lenge siden sist jeg ble bedt om å sjekke. Det ble gjort fordi pigment og øyenfarge ville være dårlig hvis hunden var registrert med fargen X, men perfekt hvis den var registrert som fargen Y.

Dommer vil altså bedømme hunden slik den framstår. Hvis hunden er registrert med feil farge, vil det altså ha minimal betydning - for dommer dømmer ut ifra hva denne oppfatter. Hvis hunden framstår som for eksempel viltfarget, vil kritikken fortelle om det er en god eller dårlig viltfarge.

Det er et par raser det er veldig viktig hva rasen er registrert som i fargeveien, fordi det deles ut flere CACIB etter farge - for eksempel på grand danois og puddel.

Så er det selvfølgelig viktig der en ikke skal doble farger, for eksempel dobling av blue merle. Men for de aller fleste raser spiller det liten rolle hva fargen er registrert som, så lenge fargen er god på hunden. Det kan være vanskelig å se på valper hva de ender opp som, fordi farger blekner, blir tydelige, endres når valpepelsen forsvinner, osv.

Hvis du mener fargen er registrert feil, vil jeg tro det er minimalt problem å få oppdretter til å endre dette hos NKK.

Dette ble et langt svar på et enkelt spørsmål, beklager OT!

P.S. Hvilke farger er godkjent på rasen i følge rasebeskrivelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! du kan mye du Emma :blink:

På rasebeskrivelsen står dette: Alle farger tillatt, men grunnfargen skal dominere. Tegninger i

avvikende farger tillatt på hodet, nakken, brystet, undersiden

av kroppen, på ben og hale.

så det viktigste er jo at grunnfargen dominerer... og forløpig så er hun jo ganske lys brun(eller hva jeg skal kalle det) men det er liksom valpepelsen.. å nå har noe av den andre pelsen begynt å komme, og den er sort :D

Men kan jeg velge om jeg vil skrive det som står på kjøpsavtalen, eller må jeg ta det som er på stamtavlen?

PS: hun er svensk :P Skal omreg. henne snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! du kan mye du Emma :blink:

På rasebeskrivelsen står dette: Alle farger tillatt, men grunnfargen skal dominere. Tegninger i

avvikende farger tillatt på hodet, nakken, brystet, undersiden

av kroppen, på ben og hale.

så det viktigste er jo at grunnfargen dominerer... og forløpig så er hun jo ganske lys brun(eller hva jeg skal kalle det) men det er liksom valpepelsen.. å nå har noe av den andre pelsen begynt å komme, og den er sort :D

Men kan jeg velge om jeg vil skrive det som står på kjøpsavtalen, eller må jeg ta det som er på stamtavlen?

PS: hun er svensk :P Skal omreg. henne snart ;)

Hehe, en lærer litt etter noen år i gamet.

Vent med å gjøre noe til valpepelsen er helt ferdig - selv om hun ikke så kullsort ut på valpebildene, sier du jo selv at den voksne pelsen som kommer nå er sort. Så mulig oppdretter vet hva h*n gjorde. Uansett kan hun ikke få en feil farge, siden alle farger er tillatt, og da er det jo ingen krise om hun blir sort, vilt, rød eller blå.

Du bør skrive det som står på stamtavla, for det er det offisielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer nok til å bli litt mørkere med tiden, men akkurat nå er hun viltfarget. Fargen på finske lapphunder forandres mye mens de vokser (med mindre du har en kullsvart med tegn som meg). Så det blir riktig å skrive det som er på stamtavlen uansett :blink: Selv om jeg ikke tror at hun noensinne kommer til å bli en sort med hvite tegn :D

m5.jpg

For sånn ser en sort med hvite tegn lapphund ut. De 2 fargene og ingenting mer.

Hun har en utrolig flott farge nå da! nydelig <3 jeg elsker de viltfargete, spesiellt når de er gylne sånn som Chantie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer nok til å bli litt mørkere med tiden, men akkurat nå er hun viltfarget. Fargen på finske lapphunder forandres mye mens de vokser (med mindre du har en kullsvart med tegn som meg). Så det blir riktig å skrive det som er på stamtavlen uansett :blink: Selv om jeg ikke tror at hun noensinne kommer til å bli en sort med hvite tegn :P

m5.jpg

For sånn ser en sort med hvite tegn lapphund ut. De 2 fargene og ingenting mer.

Hun har en utrolig flott farge nå da! nydelig <3 jeg elsker de viltfargete, spesiellt når de er gylne sånn som Chantie :D

Å, den der lignet på en av hundene vi hadde da jeg var barn ;) Han var blanding av svensk lapphund og shetland sheepdog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da drar jeg opp tråden igjen.. :D

De bildene her er egentlig litt gamle, men hun ser ganske lik ut, hehe :D

Jeg synes kanskje fargene lyver bittelitt, i og med at jeg synes hun er enda mer "gyllen" i virkeligheten.

Så hvis dere skulle sagt deres mening,hvilken farge ville dere sagt hun har?

post-3842-1259314700,6429.jpg

post-3842-1259314728,5098.jpg

*ja, jeg vet..* :lol:

post-3842-1259315229,0267.jpg

edit: oi, stoort bilde... *sånn* :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at den var sobel, noe mørk, eller vilt (som er en mer farget utgave enn sobel). De fødes helt svarte (med noe lysere tegninger) og blir lysere som voksne.

Svart er den hvertfall ikke, om den hadde fortsatt å ha ensfarget svart pels har den jo fremdeles tan-tegninger, og ville da vært en svart tan med hvitt (svart tricolor) eventuelt.

Men ulike raser har ulike navn på fargene, så dette er bare hva hun genetisk ser ut som, jeg aner ikke hva rasens navn på fargene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig fargen hennes så litt "urein" ut jeg. Men er hun helt ferdig pelset nå? For da er sikkert den fargen hun har nå, hun har. (oi rar sentning, sorry)

*snip*

m5.jpg

Oi, sånn farge på finsk lapphund har jeg aldri sett før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemmaet mitt er egentlig at på vet.attesten og på kjøpsavtalen står det "sort med tegn" og på stamtavlen står det "sort m hvite tegn". Og så er det jo alternativt med viltfarget..

Men jeg har veldig lite greie på det.. Så jeg trenger hjelp :whistle::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På finske lapphunder så heter fargen "viltfarget" og den definisjonen dekker et stort rang av farger egentlig. Fargene jeg har kommet over og hva de heter i "lappeversjon" er:

Sort/Brun med eller uten tegn.

Creme/Sobel

Viltfarget

Domino

Brindle (ikke ønskelig)

http://www.lapikas.net/varisivut/index.htm

(der finnet du alle fargene på rasen med bilder, på finsk vel og merke)

Tenkt til å stille henne noe på noe utstilling snart eller? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig fargen hennes så litt "urein" ut jeg. Men er hun helt ferdig pelset nå? For da er sikkert den fargen hun har nå, hun har. (oi rar sentning, sorry)

Hehe :) umm... Om du kikket på de siste bildene er det sånn hun kommer til å se ut en lang tid fremover, i allefall :D Men det jeg er usikker på er hva jeg skal kalle fargen hennes :D

På finske lapphunder så heter fargen "viltfarget" og den definisjonen dekker et stort rang av farger egentlig. Fargene jeg har kommet over og hva de heter i "lappeversjon" er:

Sort/Brun med eller uten tegn.

Creme/Sobel

Viltfarget

Domino

Brindle (ikke ønskelig)

http://www.lapikas.net/varisivut/index.htm

(der finnet du alle fargene på rasen med bilder, på finsk vel og merke)

Tenkt til å stille henne noe på noe utstilling snart eller? :lol:

Ja! Der er den siden!

Jeg mener jeg har skrivd det før, men hun er veldig lik på denne:

mr3.jpg

Men hva ville du kalt den? Selv er jeg ikke en reser på å lese finsk, for å si det sånn.. :D Men jeg trooor det står noe med svart der, om jeg ikke tar helt feil? link

Anyways... Forlsag?

edit: Ja, det var planen å stille henne ut snart :lol: Det har vært så ufattelig mye tull med stamtavle og de greiene der, men nå skal det heldighvis snart være i orden, så da kan vi prøve oss litt igjen! :whistle:*må bare få kontroll over litt nerver...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å oversette direkte men mørk riista farget. Egentlig så skal såkalt ekte viltfarget (riista) være såpass mørk som den øverste du ser der. Men de blir kalt viltfarget enkelt og greit.

:D

Og nerver ja.. jeg sliter enormt med de selv! Men det er mye bedre bare man kommer inn i ringen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du da si at Chantie ser viltfarget ut? *mye frem og tilbake - sorry :D *

Joa, vi får håpe det, hehe :lol: Forrige gang jeg var i ringen ødela jo nervene mine totalt for hele inntrykket. Chantie blei jo rørete av meg, og jeg blei bare svimmel, stressa og ekkel.. Det her var på valpeshow en gang - så det er en stund siden..

Men jeg har fortsatt litt småproblemer med å få stilt hu opp, for hu nekter å ta opp halen selv, og hvis jeg skal bak der å holde opp halen, glir øra rett bakover - hu er jo så underdanig.. :whistle: Kjipe greier.. Det er forskjell på å se dominant ut og kua, liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Men hva ville du kalt den? Selv er jeg ikke en reser på å lese finsk, for å si det sånn.. :whistle: Men jeg trooor det står noe med svart der, om jeg ikke tar helt feil? link

Anyways... Forlsag?

Super OT: mamma er finsk. Dessverre er hun sur i kveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil definitivt kalt henne viltfarget ja.

Ang. oppstilling så synes jeg ikke hun var så ille når jeg så henne i letohallen? Og det at hun ikke stiller seg opp ordentlig osv. det kan dere trene på etterhvert! Det viktigste er at hun får positive opplevelser og du også for da går det mye bedre med nervene og sånn. Marco er mer selvsikker når jeg er selvsikker, han er mer stressa når jeg er stressa osv :D Det går så bra så! hun har jo gjort det bra på utstilling hun :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takk for oppklaringen! :)

Nei - hun var egentlig ganske flink da.. *det var forøvrig den første og siste gangen jeg tok dommeren i hånden med klissete og våte fingre som lukter blanding av kylling, hundesikkel(lukter det noe..?) og andre godbiter..*

Men jeg er redd for at hun kommer til å suse og stresse etter andre hunder.. Hun er jo en selskapssyk liten sak som må hilse på alt og alle...

Men tusen takk for det! :D Nervene blir jo enda større når det ikke er valpeshow lenger, og jeg er utstillings n0o0OO00b... hehe :lol:

Men jeg skal huske på det! :whistle: Tok nettop en liten "test" på stuegulvet - og halen kommer hvertfall halveis opp når hu blir skikkelig gira :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :whistle: umm... Om du kikket på de siste bildene er det sånn hun kommer til å se ut en lang tid fremover, i allefall :D Men det jeg er usikker på er hva jeg skal kalle fargen hennes :lol:

Ja! Der er den siden!

Jeg mener jeg har skrivd det før, men hun er veldig lik på denne:

mr3.jpg

Men hva ville du kalt den? Selv er jeg ikke en reser på å lese finsk, for å si det sånn.. :D Men jeg trooor det står noe med svart der, om jeg ikke tar helt feil? link

Anyways... Forlsag?

edit: Ja, det var planen å stille henne ut snart :lol: Det har vært så ufattelig mye tull med stamtavle og de greiene der, men nå skal det heldighvis snart være i orden, så da kan vi prøve oss litt igjen! :D*må bare få kontroll over litt nerver...*

På siden du linker til så heter den (direkte oversatt) sort viltfarget. Hva ville det være på skikkelig norsk? Mørk viltfarget?

Uansett farge så må jeg si hun er flott :) Ellers er det bare å si i fra om det er noen finske gloser du har problemer med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...