Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir hunn rotter tamme?


Kyoku

Recommended Posts

Tusen takk. Tror nok jeg skal velge hunn. Hvor stort bur trenger de? Jeg leste lit på nettet men det virker som det er mange meninger om det..

Så stort som muligt. Vet ikke hva minste målene er, men desto større bur, desto større trivsel på dyrene. Desto større buret er, desto mer plass har du til hyller, hus, løpehjul, tøy-hengehus osv osv. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Tror nok jeg skal velge hunn. Hvor stort bur trenger de? Jeg leste lit på nettet men det virker som det er mange meninger om det..

Til burdyr, så sier jeg alltid; Jo større, jo bedre! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de har stort bur trenger de også komme ut litt og få herje fritt. Men, pass på ledninger og diverse, de gnager p s og si alt. Ikke alle riktignok, hadde en hannrotte som ikke ødela noe, men en i familien har to hunnrotter og de har tygget i stykker flere ledninger til anlegg etc, soaer har fine hull, sko, sekker, mobiltelefoner - ja, det er mye som har blit smakt p. Og de gnager fort - veldig fort. Et tygg og de er hekta :-)

Den ene av disse er veldig am, den andre er enmansrotte og liker bare en i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter kan bli akkurat like tamme som gutar, og begge kjönn blir klart tammast om dei er frå oppdretter og håndtert fra födsel av.

Jenter er dog generelt sett på som litt meir aktive enn gutar, og gutar sett på som meir kosete.

Det med lukta varierer... er mange som tykkjer gutane lukter best og! Både jenter og gutar kan tisse overalt for å markere, men det er vel vanligast hos gutar, ellers blir det like fort lukt i buret hos begge :blink:

Men definitivt skaff deg eit bur som er så stort som mulig, beregn minimum 0,4-0,6 m2 per rotte, helst större sjölv om det ( i förste omgang. ) er berre to. Gjerne eit högt eit som dei kan klatre i, det er stas.

Oppdrettsrotter er forresten ikkje dyrare enn på mange dyrebutikker, eit par lapper berre, og du får mykje meir håndtamme rotter som har stamtavle! Du finner ein del under kjöp og salg på tamrotteforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hu rottene blir tamme de også ja, men du må bruke en del tid på de :P

Mer enn en time om dagen som mange påstår er nok.. Gnager rotta mye på ting kan det være tegn på stress eller kjedsomhet.

Minstemål på bur er 80x50x80cm, jentene liker å ha høye bur for rotter elsker å klatre :P

Viktig å ha ei hengekøye øverst i buret, de elsker å ligge høyt :P

Guttene blir fort mindre aktive enn jentene og har mer tid til deg (føler jeg hvertfall).

Og hanrottene lukter ikke mye ;) Har 4 stk og de lukter ikke mer enn jentene, spørs hva du forer de med (ikke matbutikk mat! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt 2 hunnrotter. Hun som eide dem kunne ikke ha dem lengre. Jeg fikk med et stort bur og mange leker=) De er kjempe tamme og snille. En er veldig aktiv mens den andre er mere rolig. Den ene nyser veldig mye. Er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nita85, står rottene dine alene??

Og ser noen snakker om løpehjul, vil ikke anbefale det. Rotter har som regel lite eller ingen interesse for hjul. Og i tillegg kan de sette fast hale/bein mellon stegene, noe som er VELDIG vondt om noe blir brekt eller forstuet. Og som regel er hjulene for små til de (ryggen kan bli skadet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en enslig hunn rotte en gang. Den var sinnsykt tam. Fordi hun var aleine var hun med meg omtrent over alt, når jeg kom hjem hentet jeg henne med en gang og hun sto klar til å klatre opp på skulderen min. Hun var utrolig tam og sosial, men ikke rart, hun var med meg sikkert 7-8 timer om dagen.

Da jeg hadde hatt henne i vel et år ble jeg plutselig drit allergisk ;) Så fordi jeg da ikke kunne være i nærheten av henne en gang uten å bli kjempe syk, så omplasserte jeg henne til en dame som hadde mange rotter, jeg vet hun trives der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke alle som har 7-8timer hver dag og uansett hvor mye du er med rotta kan man aldri erstatte en annen rottevenn.. Savner nok pelsstellet og bare det å være sosial med en av samme art, i svergie er det faktisk ulovelig å kun ha et dyr når det gjelder flokkdyr. Synd det ikke er sånn i Norge..

Men er ikke uten grunn mattilsynet anbefaler at man minimum har to rotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt 2 hunnrotter. Hun som eide dem kunne ikke ha dem lengre. Jeg fikk med et stort bur og mange leker=) De er kjempe tamme og snille. En er veldig aktiv mens den andre er mere rolig. Den ene nyser veldig mye. Er det normalt?

Gratulerer med rotter, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt 2 hunnrotter. Hun som eide dem kunne ikke ha dem lengre. Jeg fikk med et stort bur og mange leker=) De er kjempe tamme og snille. En er veldig aktiv mens den andre er mere rolig. Den ene nyser veldig mye. Er det normalt?

Hvordan går det med de små? Bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke alle som har 7-8timer hver dag og uansett hvor mye du er med rotta kan man aldri erstatte en annen rottevenn.. Savner nok pelsstellet og bare det å være sosial med en av samme art, i svergie er det faktisk ulovelig å kun ha et dyr når det gjelder flokkdyr. Synd det ikke er sånn i Norge..

Men er ikke uten grunn mattilsynet anbefaler at man minimum har to rotter

Jeg er veldig enig med deg. Synd ikke de i dyrebutikken kan mer, jeg kjøpte en fordi de anbefalte det fordi da ble rotten fortere tam. Ja, jeg skulle gjerne ha undersøkt først, men man stoler jo litt på det overbevisende butikkfolk sier. Hørt om flere som har fått anbefalt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at mine rotter ble fortere tamme når de var to eller flere, da er det mer konkurranse om godbiter og oppmerksomhet, og de 'pusher' hverandre på å tørre å ta kontakt.

Ang hann- vs. hunnrotter, så har jeg nå tre hunnrotter og en kastrert hann, hannrotta er veldig reservert, mens to an hunnrottene er VELDIG sosiale, en er litt mer reservert. Så jeg føler egentlig begge deler, av alle rottene jeg har hatt, har det variert mye hvem som er mest tamme og sånn. Kosete er nok hannrottene best på, mens utforskende og kratrete vinner hunnrottene på. Men synes det er like koselig med en hunnrotte som klatrer rundt på meg, som en hannrotte som sitter i fanget og blir klappet på.

Alt kommer an på hvor mye tid man legger i dem, og hvor godt sosialiserte de er fra fødselen av. (derfor, kjøp fra seriøs oppdretter, ikke butikk. Da får du mye tammere rotteunger, med kjent sykdomshistorie på mor og far og gjerne også resten av familien, og forventet levealder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt rottene i over en måned og elsker dem. Amy er 5 måneder og veldig sosial og eventyrlysten=) Itchigo er 8mnd og litt mer sky. Men nå ligger hun og sover på fanget mitt, mens Amy sitter i vinduskarmen. De er grå og hvite husky rotter. Får ikke lagt inn bildene fra mobilen........... sorryt. Skal prøve å finne ut hvordan. Desverre hvet jeg ikke fødselsdatoen.... Så de har bursdag 1. April og 1. Juli :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...