Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyst på hund


Krestina

Recommended Posts

Heia

Tingen er at jeg og kjæresten min har veldig lyst på hund, men først må vi flytte sammen, og få god nok økonomi til det. Så dette er jo ett par år fram i tid, men vi tenker jo på det allerede nå :rolleyes:

Så kommer det store spørsmålet om rase da..

Han har veldig lyst på schæfer, jeg er i tvil. Jeg syns de er fine, men jeg har lest litt rundt omkring, og det virker som om det er få oppdrettere som selger schæfere til folk som ikke skal "bruke" den til noe.

Jeg har også veldig lyst på en border collie eller australian shepherd, men dette er også "bruks"hunder som oppdrettene mener bør brukes til noe. De sier at slike hunder trenger lange turer og stimulering daglig. Dette får vi til, men alikevel vil de at hunden skal brukes til noe mer. Er det bare oppdretterene som er sære, eller er det noe i det de sier? :lol: Agility høres spennende ut, men jeg kan jo ikke love en oppdretter at jeg kommer til å starte med det før jeg har prøvd.

Jeg hadde ikke hatt noe imot en blandingsrase heller, men kjæresten min har låst seg helt fast i schæfere. Så nå driver jeg å leser som mange andre raser, for å se om jeg fanger oppmerksomheten hans.

Er det noen som har tips om raser som kunne passet oss?

Vi vil ikke ha en gigantisk hund, men heller ikke en man kan putte i veska.. Vil gjerne ha en som klarer å gå lange turer, både i nærmiljøet og i skog og mark. Men først og fremst blir den ett familiemedlem da :lol:

Og før jeg får noen kvasse kommentarer her (kviet meg litt til å spørre om dette, ser på forskjellige forum at folk får veldig negative kommentarer tilbake når de spør om ting angående hundekjøp), dette er gjennomtenkt, vi skaffer ikke hund bare fordi vi har "lyst" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til sonen Krestina :lol:

Jeg er enig med oppdretterne i at brukshunder bør brukes - daglig. De har et høyt aktivitetsbehov og får dem ikke utløp for energien sin ender dem som regel opp som "problemhunder". Får de ingen jobb, lager dem seg jobb.

Jeg synes du skriver for lite om hva du ønsker i en hund til å komme med noen anbefalinger. Hva er du egentlig ute etter? Hva skal den brukes til? Ikke legg for mye vekt på hva du kanskje skal bruke den til, heller hva du vet du kommer til å gjøre med den. Det er ikke alle som synes hundesport er morsomt og da blir det veldig overveldende med en rase som har masse energi den må få brukt hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si meg litt enig med "oppdretterne" her, ut i fra min oppfatning av disse rasene. Det er krevende raser hvor man skal være flink med researchen.

De aller fleste rasene passer inn under kriteriene "klarer å gå lange turer, både i nærmiljøet og i skog og mark. Men først og fremst blir den ett familiemedlem da". Jeg tror jeg ville sett etter "enklere" raser, spesielt dersom dere er førstegangseiere.

Hva med golden retriever? Eller labrador? Boxer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel i hovedsak ute etter en "familiehund". Men som sagt hadde det vært morsomt å prøve litt forskjellig hundesport også. Jeg er åpen for det meste. Men er jo fullstendig klar over at man ikke skal skaffe seg en hund for å "prøve".

Middels aktivitetsnivå hadde kanskje vært noe for oss, vet ikke nå hvordan framtiden ser ut, men rundt 2 timer tur daglig har jeg satt som ett minimum om vi først skal skaffe hund. Da blir det både rundt der vi bor, og forhåpendligvis kommer det til å være en skog med litt terreng i nærheten (vet jo ikke nå hvor vi kommer til å bo, men kommer til å ha hund i tankene når vi skal bestemme oss)

Det jeg vet er at vi kommer til å ha god tid, fra nå og 3 år fram i tid er jeg på skolen rundt 12-14 timer i uken. 4 timer hver gang. Jeg kan også legge opp til mye lesing hjemme. Dette er vel bra med tanke på en valp?

Når jeg er ferdig utdannet kommer jeg mest sannsynlig til å jobbe i turnus (dag, kveld, natt). Kjæresten min havner vel mest sannsynlig i en (07)8-(15)16 jobb.

Hva med golden retriever? Eller labrador? Boxer?

Har tenkt endel på golden retriever, skal sette meg ned litt og lese tror jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter å bruke mot kjæresten din som har hengt seg opp i schäfere:

STOR sjangs for å få sykdommer, scäferkløe (eksem), HD, div genetisk gusje ala allergier, øreproblemer med mer er fort å komme over. "et lite problem" kan fort bli et stort ett. Ikke minst er de fleste utstillingsschäfere utsatt for kritikk pga. hoppbakkeryggen (bananrygg) som er svært lite funksjonelt for hunden, og kan føre til avlivning i verste tilfeller.

Schäferen varsler. Og det er noe du ikke kommer unna, likt lapphunden. Mao: det vil være lyd i hunden som selvfølgelig kan dempes, men det er en vakthund - derav lyd. Jeg priser meg f.eks lykkelig med retrieveren min som ikke lager et knyst selv om det er arbeidsfolk på verandaen, og vi er nå inne i en periode med 2 måneder uten lyd.

Og ikke minst, skal du unngå helseproblemer å kjøpe en bruksschäfer bør du virkelig HA BRUK FOR DEN. Ikke fordi det er en uskrevet lov at normale folk ikke skal ha bruksschäfer, men fordi det kommer til å bli en byrde å ha bikkja, og ikke en glede. DET er det viktigste. Man kan ønske seg bedårende border collie øyne så mye som dagen er lang, men den dagen du sitter med alt ansvaret og har en "bonanger" verre enn verst...da er det du som kommer til å slite med samvittigheta, livet og nattesøvnen. Ingen andre. :lol:

Ellers funker det flott med skole og valp, jeg studerer heltids til sivilingeniør, og fikk valpen HELT i starten av sommerferien. Ikke noe problem for oss, nå kan den være hjemme alene i 6 timer. Deilig å ha fleksible dager og lese hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter å bruke mot kjæresten din som har hengt seg opp i schäfere:

STOR sjangs for å få sykdommer, scäferkløe (eksem), HD, div genetisk gusje ala allergier, øreproblemer med mer er fort å komme over. "et lite problem" kan fort bli et stort ett. Ikke minst er de fleste utstillingsschäfere utsatt for kritikk pga. hoppbakkeryggen (bananrygg) som er svært lite funksjonelt for hunden, og kan føre til avlivning i verste tilfeller.

Schäferen varsler. Og det er noe du ikke kommer unna, likt lapphunden. Mao: det vil være lyd i hunden som selvfølgelig kan dempes, men det er en vakthund - derav lyd. Jeg priser meg f.eks lykkelig med retrieveren min som ikke lager et knyst selv om det er arbeidsfolk på verandaen, og vi er nå inne i en periode med 2 måneder uten lyd.

Og ikke minst, skal du unngå helseproblemer å kjøpe en bruksschäfer bør du virkelig HA BRUK FOR DEN. Ikke fordi det er en uskrevet lov at normale folk ikke skal ha bruksschäfer, men fordi det kommer til å bli en byrde å ha bikkja, og ikke en glede. DET er det viktigste. Man kan ønske seg bedårende border collie øyne så mye som dagen er lang, men den dagen du sitter med alt ansvaret og har en "bonanger" verre enn verst...da er det du som kommer til å slite med samvittigheta, livet og nattesøvnen. Ingen andre. :lol:

Ellers funker det flott med skole og valp, jeg studerer heltids til sivilingeniør, og fikk valpen HELT i starten av sommerferien. Ikke noe problem for oss, nå kan den være hjemme alene i 6 timer. Deilig å ha fleksible dager og lese hjemme.

Det var da voldsomt til "negativitet" ang. Schäferhund. Var en tur inn på hovudsiden til Retriverklubben og lest litt om Labrador, og fant bla. dette:

Men labradoren er ikke nødvendigvis noen enkel hund og oppdra. Den er vilter og ofte svært krevende som valp og unghund.

Mange har nok blitt overrasket over dens utømmelige energi og livlige vesen under oppveksten. De fleste ser jo på labradoren som en rolig og sindig hund - og det kan den absolutt bli, men det krever en fast hånd og riktig oppdragelse, i tillegg til skikkelig mosjon. Den blir sent voksen, kan være sta og egen.

Og så har vel Labradoren på linje med Sch. ganske høy HD statistikk?

Kan jo gi et enkelt eksempel fra her jeg bor, har selv 2 stk sch, og litt lenger ned i gata har noen 3 stk labradorer, mine "vakthunder" er stille mens dei tre labbisene gøyr nesten hele tiden..

Og sånn kan vi sikkert holde på. Finner nok noe negativt å "henge" på hver rase om vi vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har truffet så mange såpass forskjellige schäfere (og eiere) at jeg synes nesten det er vanskelig å tenke på dem som én rase, jeg. Noen er fantastiske, andre er mildt sagt mindre trivelige, og jeg ville nok brukt laaaaang tid om jeg skulle ha meg schäfer på å finne den rette, både når det gjelder helse og gemytt.

Kanskje dere kan se på korthårscollie? Synes kanskje den kan høres ut som en rase som kan passe til deres kriterier. Veldig fine er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns schäferens dårlige rykte er betydelig overdrevet. De er myke og førerorienterte og man får i grunnen den hunden man vil ha. De er alltid positive til at det 'skjer noe', men hva dette noe er behøver ikke nødvendigvis å være organiserte brukshundaktiviteter. Jeg hadde med meg min overalt hvor jeg var selv, inkludert jobb og hunden stortrivdes med det livet. I tillegg så hadde jeg en variert fritid med det som nå er min eks som inkluderte hans barn og deres venner, hyttebesøk, båtturer og fisking. Jeg gikk også kurs med ham, men det var i hverdagen han fikk vist hva som bodde i ham.

Bjeffing skjedde så godt som aldri innendørs. Hunden 'sladret' ved å trykke snuten mot armen min når han syntes det var noe jeg burde sjekke ut nærmere - det være seg noe som hadde vært for lenge i ovnen eller noe den la merke til utenfor. Frisk var han også til det siste, han hadde i hvert fall ingen 'typiske' schäfersykdommer.

Jeg måtte avlive min hannschäfer i midten av juli pga kreft. Han ble 9,5 år gammel og bedre livskamerat skal man lete lenge etter, barnekjær til tusen og fant seg i alt så lenge han fikk være med. Han var bl.a. med på diskotek og jam-sessions. Hvor mange hunder tåler sånt? Da mine nevøer begynte å krabbe så var det ingen grunn til å være redd for hva som skjedde med de. Hunden var alltid til stede og skubbet de vekk i fra bratte skrenter og nifse betongkanter.

Jeg liker mange forskjellige hunder av mange ulike raser, men det er en ting de mangler og det er 'blikket'. Det er alltid hyggelig å få en overlykkelig, logrende hund i fanget - men jeg savner 'blikket'. Dette 'blikket' har jeg sett i hunder av forskjellige raser, men jeg har sett det i hver eneste schäfer/herdehund jeg har møtt. Det er et vurderende blikk som viser at hunden vurderer situasjonen før den handler, et blikk som viser at det skjer en viss prosessering bak pannebrasken. Dette blikket vil jeg ha igjen og jeg ser frem til den dagen jeg igjen får en liten schäfervalp i hus.

Bananrygg ble også nevnt. Mitt inntrykk er at dette er på vei bort, evt. at man ser seg blind på utstillingsbilder hvor hunden er stilt kunstig opp. En schäfer (i mine øyne) skal ha et lett og ubesværet trav. Rygglinjen er konstant mens beina gjør hele jobben. Hunden ser ut som om den kan holde denne hastigheten hele dagen og for å klare det så må rygg og kryss være funksjonell.

Dette ble litt vel nostalgisk, men schäferen er en fantastisk rase. Den krever en del av sin eiere, men man får så utrolig mye igjen. En livskamerat, kort og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med berner sennen? Trivelige, moderate hunder. Noen av dem, spesielt hanhundene, kan være veldig store, men går an å gå etter oppdrettere som har mindre hunder eller eventuelt tispe. Er usikker på hvor mye vakt de har i seg, så det kan være verdt å sjekke ut. Ellers er det vel flere mynder som kan være verdt en titt!

Ellers synes jeg to timers tur daglig høres mye ut! Det er ikke alle hunder som får det, selv ikke blant de med brukshunder. Det er viktig med turer, men husk på at en hund også må få bruke hodet sitt :lol: Trenger ikke å være timesvis der heller, men noen minutter her og noen minutter der gjør susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke ment som et angrep på schäferen, jeg har jo ikke engang nevnt alle positive sider! Men når hun skreiv at kjæresten hadde hengt seg opp på schäfer og det virka som hun ikke hadde helt i blikket at det var rasen for dem skrev jeg bare alt det negative jeg kom på :lol:

Selvfølgelig har ALLE raser noe negativt med seg, og masse positivt, jeg elsker schäferen jeg! Første rasen jeg vokste opp med, vil alltid være en del av mitt hjerte, det kjenner nok de fleste med schäferen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Hva med Dalmatiner da?

Dette er en aktiv hund, men det er ikke slik at den MÅ "brukes" til noe. Den egner seg fint for agility, spor, etc, men er også en fantastisk familiehund. Men det er ikke en hund som er fornøyd med 3 lufteturer a 10 minutter om dagen altså, (det er det vel ingen hunder som er), og selv om den slapper fint av inne, må man regne med å mosjonere den skikkelig. Ellers ender man opp med et fryktelig irriterende misfornøyd vesen som skal ødelegge alt *flir*

Er man lat en dag (eller syk), går det også helt fint at det ikke skjer noe særlig for hunden, den tåler fint hviledager.

På Canis og andre steder går den under kategorien "middels aktivitetsbehov, men rasen trenger dagelig å få utløp for sin energi". og det stemmer veldig bra. Min er bare 6 mnd enda, så jeg har ingen erfaring med voksne hunder, og mulig han nå er på sitt mest krevende når det kommer til aktivitet, men jeg merker at får ikke han løpt endel hver dag (slipper han på et jorde, går løs med ham, leker med andre hunder osv), blir han veldig urolig.

Så dette er en rase som har det best når den får løpt og utfoldet seg (vel, det gjelder jo for stort sett alle raser da, men tror nok iallefall ikke min gutt ville taklet å gå i bånd 100% av tiden ute).

Oppfinsom er rasen også, og han her er iallefall ikke fornøyd om han ikke får noen ting å bryne seg på, en kong, godteriball eller godterisøk.

Jeg er student på heltid, og for meg fungerer det kjempegodt å ha dalmatiner, jeg har ikke angret meg et sekund, det er virkelig en helt fantastisk rase, mye humor hopp og sprett, og han er ekstremt kjælen, det beste han vet er å breie seg i fanget eller i sengen.

Dalmatinere er som store prikkete klegg, dvs. de skal være med deg overalt, bare du skal hente noe i den andre enden av rommet skal de bli med. Så dette er en rase som trives best i nærheten av flokken sin, veldig førerorienterte, men det går såklart helt fint at de er hjemme mens man er på jobb/skole.

Jeg er iallefall storfornøyd ;)

Ta en titt på dalmatinerklubbens nettsider for å lese mer om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste innleggene her og fikk lyst å bare skrive litt selv også, jeg forstår godt hva du mener. Man skal huske på at UANSETT hvilken rase man velger skal man lese mye og snakke med mange som har med de forskjellige rasene å gjøre. Og absolutt ikke låse seg til en rase. Man skal også være kritiske til informasjonen man får da ofte oppdrettere av en rase bare snakker positivt om "sin" rase, husk at alle raser har både positive og negative sider. Så syntes ikke noe om å hakke ned på noen og det tror jeg ikke noen her mente heller.

Min kjæreste hadde Schæfer (ble avlivd i sommer 4,5 år gammel pga problemer med bakparten), han var stressa og bråkte MYE, men var veldig lærevillig og ville helt sikkert roet seg med nok trening og aktivisering både psykisk og fysisk.

Min tante har ei schæfertispe, KJEMPE rolig og tålmodig og gir nesten aldri lyd fra seg.

Selv har jeg ei Labradortispe, kan bjeffe noen ganger men ikke mye, Kan være stresset en dag om hun ikke får nok aktivisering men er kjempe rolig og fin om hun får det.

Det kommer ikke bare (men ja mye) an på rase, men også avlsdyrene, oppdrettere og oppveksten til hunden. Og alle hunder trenger en viss mengde aktivisering både psykisk og fysisk uansett, så man skal vite hva man begir seg ut på om man skaffer seg hund ;)

Legger ved et bilde av min Labradortispe Elmira og min tantes Schæfertispe Nikita:

post-4601-1221316068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Hva med berner sennen? Trivelige, moderate hunder. Noen av dem, spesielt hanhundene, kan være veldig store, men går an å gå etter oppdrettere som har mindre hunder eller eventuelt tispe. Er usikker på hvor mye vakt de har i seg, så det kan være verdt å sjekke ut. Ellers er det vel flere mynder som kan være verdt en titt!

Ellers synes jeg to timers tur daglig høres mye ut! Det er ikke alle hunder som får det, selv ikke blant de med brukshunder. Det er viktig med turer, men husk på at en hund også må få bruke hodet sitt :P Trenger ikke å være timesvis der heller, men noen minutter her og noen minutter der gjør susen.

Berner Sennenhunder har en del vakting i seg ja. Man må regne det som ganske sansynelig at den vil vokte huset med noen dype bjeff når den blir skikkelig voksen. Så det må man jo selvfølgelig ha med seg i tankene. Men det har du vel så mye med schäfern. Men jeg kan godt tenke meg at en berner sennenhund kan passe ut i fra det lille du har skrevet. Skriv litt mer om dere og hva dere vil ha i en hund og kan gi en hund, så er det lettere å anbefalle rase. Berner Sennen er ikke spesielt egna hvis dere har lyst til å drive med agility på litt høyere nivå. De syns gjerne det er moro, men de er for store og tungmotiverbare til å gjøre det veldig bra. Men nå skriver du jo at du i utgangspunktet ikke er spesielt interessert i hundesport. Bernern kan brukes til absolutt alt, men blir ikke veldig god i noe ;) . Bortsettfra som familiehund og turkamerat da. De er sterke utholdende hunder, men ikke spesielt kjappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at Schæferen er en enmannshund. Den er veldig egen og opptatt av å beskytte eieren sin. Den er sikkert en fin familiehund om dere gjør alt riktig, men som navnt er den en enmannshund. Samboeren til en venninne er også forelsket i Shcæfer. Hun har en Golden Retriever fra før. Da kan de absolutt ikke kjøpe schæfer. Schæferen kan fort bli ganske aggressiv mot andre hunder. Spesielt hannhunder. Da er det ingen tvil om hvem som vinner.

Jeg har selv en Labrador. Men han er en liten villbass:P Rasen er jo utrolig fin. Han ville aldri skadet noen. Hvis vi leker og har hånden inni munnen hans kan du såvidt kjenne at han lukker munnen rundt. De ELSKER også å bade:D

Labradoren har veldig mykt bitt. Han er en skikkelig gladgutt og vil hilse på alt og alle.

Labradoren er da ingen god vakthund, da han da ville ha villet hilse på og leke med innbruddstyven:P

Men de kan også være voldsomme da de forstår at de faktisk er tunge:P

Litt vittig Labradoren tror han er bitte liten og kommer til over alt, mens Dvergpincheren tror hun er stor og sterk:P

Jeg også har vokst opp med Dalmatiner. De er jo utrolig flotte og snille.

Men det er alltid mennesket som gjør hunden.

Jo større hund jo mer tidskrevende og jo mer trening og tur må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende noen oppdrettere ikke henger seg opp i bruken til bruks hundene du liker, men jeg må si meg enig. Border collier og aussier er hunder som er avlet for å brukes og selv om de får flotte turer og mye stimulering, så vil ikke det alltid være nok. Hvis det er familie hund dere ønsker, så er det mange vakre raser som hadde elsket en student som kan gå mye tur. Lab og golden er jo gode familie hunder (det ligger en tråd her ute med pluss og minus med disse rasene og innlegg ifra flere med disse rasene) jeg har bare gode erfaringer med shæfer, synes det er noen av de nydeligste hundene som finnes, men jeg har forstått at de ikke nødvendigvis er de letteste første gangs hundene (?) de krever en ganske fast hånd.

Håper dere finner en rase som passer for dere, kan være lettere for oss å svare hva som passer hvis vi vet om pelsstell, bruks områder (kos, familie, prøve agility, lp o.l) vakt osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at Schæferen er en enmannshund. Den er veldig egen og opptatt av å beskytte eieren sin. Den er sikkert en fin familiehund om dere gjør alt riktig, men som navnt er den en enmannshund. Samboeren til en venninne er også forelsket i Shcæfer. Hun har en Golden Retriever fra før. Da kan de absolutt ikke kjøpe schæfer. Schæferen kan fort bli ganske aggressiv mot andre hunder. Spesielt hannhunder. Da er det ingen tvil om hvem som vinner.

En Schæfer er vel fortsatt en hund, ergo flokkdyr, så hvorfor skulle den ikke gå bra sammen med andre hunder?

Jo større hund jo mer tidskrevende og jo mer trening og tur må til.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en av dagens komentarer... du kan ikke seriøst mene det der vell ;)

Hvorfor ikke? Alle retrievere er avlet for å ha mykt bitt. De skal apportere fugl og skade den minst mulig. Det betyr selvsagt ikke at en retriever som biter fordi den er sint ikke kan bite hardt, men i lek og arbeid skal de ha såkalt mykt bitt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en av dagens komentarer... du kan ikke seriøst mene det der vell ;)

Labradoren har mykt bitt, men det betyr jo ikke akkurat det som mange kanskje tenker når de hører det sånn helt ute av sammenheng. At labradoren har mykt bitt betyr rett og slett at de naturlig er forsiktige med apportgjenstandende når de bærer på ting - en egenskap avlet fram for at de ikke skal ødelegge dyrene når de apporterer f.eks. and, gås eller hare på jakt. Det betyr overhodet ikke at de ikke kan holde igjen godt når man f.eks. har drakamp. Min har overbitt og har dermed problemer med å holde igjen gjenstander når det blir for mye motstand, men også hun kan holde igjen gjenstander med stor kraft når vi kamper. Samtidig holder hun gjenstandene med et mykt og forsiktig bitt når hun apporterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pssst, det heter Dvergpinscher :sint_01:

Nei? Det heter da pincher?

Ang. rasevalg ville jeg sett på en del av spisshundene. Allroundhunder som funker bra med det aktivitetsnivået du beskriver. Ikke er de så forbanna gneldrete som enkelte skal ha det til heller, noen individ er værre enn andre, men får de nok mosjon og hjernetrim er de ikke mer gneldrete enn andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir deres første hund så ville jeg nok gått for en litt "enkel" rase (ikke missforstå).

Jeg vil si at så godt som alle raser kan drive med aglility, spor, lydighet osv. Man trenger ikke akkurat å drive på elitenivå for å ha det artig!

Du må også kanskje tenke på at 2 timer tur hver dag er veeeldig mye! Dagene mine kan bli veldig forskjellige, men jeg går lange turer likevel, bare ikke 2 timer hver dag!

Jeg driver også m agility og der kan man velge litt selv hvor aktiv man vil være :sint_01: Noen går 1. kurset og fortsetter bare for gøy for seg selv og hunden når det passer seg selv, mens andre virkelig går inn for å bli veldig god. Hvilke hunder som er der varierer nesten like mye som raser i et hundeleksikon. Har aldri møtt noen som har oppdaget at hunden ikke kan delta pga rasen!

Veldig mange store og kjente raser er nevnt, men det finnes også mange mindre raser (mener i størrelse) som passer godt inn. Ikke heng deg for mye opp i enkelt-raser! Tenk litt på hvor mye du kan om hund og "oppdragelse", for så å luke bort de som kanskje ikke passer like godt inn for dere og vær realistisk! :brr::wub::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med berner sennen? Trivelige, moderate hunder. Noen av dem, spesielt hanhundene, kan være veldig store, men går an å gå etter oppdrettere som har mindre hunder eller eventuelt tispe. Er usikker på hvor mye vakt de har i seg, så det kan være verdt å sjekke ut. Ellers er det vel flere mynder som kan være verdt en titt!

Ellers synes jeg to timers tur daglig høres mye ut! Det er ikke alle hunder som får det, selv ikke blant de med brukshunder. Det er viktig med turer, men husk på at en hund også må få bruke hodet sitt :wub: Trenger ikke å være timesvis der heller, men noen minutter her og noen minutter der gjør susen.

Berner Sennenhunder har en del vakting i seg ja. Man må regne det som ganske sansynelig at den vil vokte huset med noen dype bjeff når den blir skikkelig voksen. Så det må man jo selvfølgelig ha med seg i tankene. Men det har du vel så mye med schäfern. Men jeg kan godt tenke meg at en berner sennenhund kan passe ut i fra det lille du har skrevet. Skriv litt mer om dere og hva dere vil ha i en hund og kan gi en hund, så er det lettere å anbefalle rase. Berner Sennen er ikke spesielt egna hvis dere har lyst til å drive med agility på litt høyere nivå. De syns gjerne det er moro, men de er for store og tungmotiverbare til å gjøre det veldig bra. Men nå skriver du jo at du i utgangspunktet ikke er spesielt interessert i hundesport. Bernern kan brukes til absolutt alt, men blir ikke veldig god i noe :sint_01: . Bortsettfra som familiehund og turkamerat da. De er sterke utholdende hunder, men ikke spesielt kjappe.

Hva mener du med en del vakting?

Er et par boff når noen kommer inn på gårdsplassen en del vokt?

Da vi bodde i hus veldig landlig, i skogkanten, med få naboer, tillot vi at bernerflokken varslet hvis det kom en bil eller menneske inn i gårdsplassen. Når det er mørkt og kommunen ikke har funnet ut hvor en bor for å sette opp gatelys enda, da er det greit å få beskjed om at den ustabile narkomane fyren fra borti høgget som tigger penger på dørene er på vei inn på gårdsplassen- De varslet til vi sa at ok, vi har sett det, det går bra, deretter var det helt tyst, og vilter logring for å ta imot gjestene - også narkisen...

Nå bor jeg i tredje etasje i lavblokk, og fordi jeg ikke ønsker varsling i en slik bosituasjon har vi heller aldri hørt et eneste varslingsbjeff fra dyret. Heller ikke der vi bodde før (kjellerleilighet i enebolig i boligfelt) fordi vi ikke ønsket det. Det var ikke noe vi måtte gå inn å trene av valpen, for hun har ikke tilbudt den form for vokting. Vi har bare vært opptatt av at dørklokka er lite spennende, og dempet henne de første gangene klokka ringte.

Den eneste bjeffingen hun har nå, er noen boff fra terrassen hvis hun ser noen nede på bakken, men det er helt tydelig "kom opp og lek med meg du som er langt der nede"-boff.

Hun vokter to steder. Det ene er bilen, hvor hun sier fra hvis andre hunder går inn i bilburet ved siden av der hun sitter. Etter et par samtaler har vi blitt rimelig enig om at det er unødvendig å varsle når jeg også står der. Det andre er når hun på utstilling ligger i buret, og hunder kommer for nærme (snuser på buret), og det synes jeg til et visst punkt er greit - hun ligger i buret for å hvile, for å få være i fred. Da behøver ikke andre hunder å oppsøke henne, og eiere behøver heller ikke å la hundene sine svinse rundt og oppsøke fremmede. Så enkel varsling for å skjerme seg og sitt privatliv er greit, det har hun fått lov til.

Hun jeg har nå ligger på kontoret hele dagen, og hun vokter for eksempel ikke det, mine kollegaer kan gå inn og ut som de vil, uavhengig av om jeg er her eller ei.

Så, en berner kan vokte (det er tross alt en gårdshund hvis arbeidsoppgave blant annet var vokting) det den anser som sitt - hjem, bil, bur - men det er også lett å dempe/forme, og jeg ser ikke på det som "en del vokt" å komme med noen bjeff. Shih tzu'ene vi hadde bjeffet mer når det kom besøk, for eksempel.

Så til trådstarter:

Det er 250 raser som passer til din beskrivelse. Hvis vi tar utgangspunkt i at dere ønsker en familiehund som kan brukes til hverdagsaktiviteter, teste ulike hundesporter, og være mellomstor:

Definer mellomstor. Noen synes min 45-50-kilos berner er diger, jeg ser på henne som mellomstor.

Hva slags pels ønsker dere? Lang, kort, slett, stri? Og videre, hva slags og hvor mye pelsstell er dere interessert i? Napping, daglig greing, ukentlig støvtørking?

Hva tåler dere av møkk og skog som dras inn etter turer - det vil påvirke pelsønske, og dermed rase.

Det er mange andre faktorer som spiller inn, men definert størrelse og pels er viktige krav til hund som skal være familiehund, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...