Gå til innhold
Hundesonen.no

strømming mot sau


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg vil gjerne høre om din erfaring innen saueavennings kurs.

Hvor ung kan en hund være for å gjøre det?

Hvor gammel var din hund og hvilken rase.

Fortell hvordan det skjedde. Ble hunden din skremt, eller var den "sta"?

Har du tatt ibruk andre metoder som feks. å la sauen jage hunden? Hvordan gikk d?

Føler du at det har hjulpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forrige hund hadde vi på strømming.

Det var en 3/4 karelsk bjørnehund og 1/4 bordercollie.

Han var veldig opptatt av sauene, og vi tok ikke sjansen siden vi hadde sau i nabolaget.

Så vi meldte oss på.

Rambo var som forventet veldig opptatt av sauene da vi kom dit, og jeg ble kjempestressa...

Men de som drev på med dette var flinke folk, og de strømma Rambo mens han faktisk var på ryggen til sauen.

Han fikk en kjempekaramell, og plutselig satt han på plass som et lys.

Ikke snakk om at han så på sauene engang, så det var vellykka.

Vi var en gang til samme år, 2-3 mnd etter, null interesse for sauen, og stoooor omvei rundt disse utyskene.

Fikk anbefalt å prøve på nytt igjen neste vår, men da våren kom var plutselig ikke spisshunder velkommen lenger.

Så det ble med dette ene året da han var rundt 2 år gammel.

Interessen for sau ble aldri som før strømminga, men sikker var vi liksom aldri siden vi ikke fikk gjort det igjen når det var gått en tid.

Hundene vi har nå har jeg ikke gjort noe for å få strømma enda.

Ene er jo da en spisshund, og får dermed ikke komme om de ikke har endret reglene.

Dumt for den vil garantert prøve seg på sau tror jeg.

Andre er ei pyse, og synes sau er skummelt.

Så vi ser det litt an, er heller påpasselig med bånd og ikke lufting i områder med sau.

Forutsatt at dette gjøres av godkjente, erfarne folk, synes jeg det er både bra og nyttig.

Folk som kjøper strømhalsbånd og begynner på egenhånd derimot, det er ikke akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare positive opplevelser med dette

Har selv vært på dette annet hver år med min hund.

Hund: 7 år gammel fuglehund ( breton )

Hun var 1 år første gangen og fikk en karamell da hun prøvde å løpe etter en sau.

Hun hylte og holdt seg unna. Man skal alltid re testes etter 2 uker. Hun holdt seg laaaang unna.

Hun har etter dette alltid holdt seg langt unna. Testes hvert annet år.

I fjor ( 6 år ) var hun ikke like redd dem, men holdt seg unna.

Så jeg skulle egentlig teste henne på nytt i år for å se. Men har ikke somlet meg til det enda.

Alle i mitt miljø gjør dette og ikke opplevd noen problemer med dette.

Instruktørene er flinke og vet hva de skal.

De er jo utdannet innen dette.

Det sies at det funker best på jakthunder, så en del klubber tar ikke inn andre raser.

Men vet at bla dachs og terrier kan være litt mer stri på dette. Så de kan trenge mer en karamell. For de aller fleste holder det med en.

Det beste er at hunden ikke har erfaring med å løpe/sett sau først, slik at første møtet blir dette. Hunden må gå med dummy/batteri rundt halsbåndet 2 uker før og etter slik at ikke strømbåndet blir knyttet mot ubehaget.

Min mening er at hunden bør være rundt 1 år.

Jeg synes dette er mer humat enn å la sauen banke hunden. Med strøm båndet har man full kontroll, det har man ikke på en sau som banker/kan skade hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vegas(Engelsk Setter) var 15 mnd når han ble strømmet. Idet han så sauene så skøyt han fart og løp fremover, og i det han fikk støtet så ble det hopp og sprett og gauling.(skal legges til at jeg har en utrolig myk hund.)

Har hørt om folk som har tenkt på å sette bikkja si inn i båsen til ei søye, men dette er absolutt ikke til å annbefale!

Nå har vi per dags dato bare møtt sau tre ganger, og alle de gangene har han nektet å gå mot de, så ja, det har absolutt fungert.

Når vi var for å strømme så var det litt forskjellige raser der. Mest fuglehunder selvfølgelig, men også blandt annet elghunder, drevere, retriever og en Tervueren. Vil tro at de strømmer de fleste som kommer på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringer! Arti å lese!

Sesongen er vel over for denne gang regner jeg med. Men til neste år blir det kanskje en mulighet. Da tror jeg Hera må i ilden. Har vurdert det før, men trakk meg pga lite sannsynlighet i å møte sau, men nå som vi blir å få nabo med sau, må jeg bare ta forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere strømmet flatene fordi jeg hadde han gjerne med i fjellet hvor det var mange sau og så hadde vi ungdommer med. Flatene fikk en karamell en gang og husket at sau det var farlige dyr det. Vorstehen har også fått det samme men den stoler jeg ikke helt på. Har ikke sett at hundene har tatt noen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...