Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid

ingervildesaua

Recommended Posts

Det er noen ting jeg lurer på ang. løpetid. Tia er jo snart 6 mnd, og da sier de fleste at det er da løpetiden kommer. Så da vil jeg være litt forbredt :)

Det jeg lurer på er; Jeg skal snart begynne på hundekurs med henne, og da er det uansett vær. Vis det regner masse og vi er ute i ca 2 timer på kurset, kan dette skape problemer at hun er våt og kald? Hvordan bør jeg gjøre ellers inne/ute? Noen tips?

Jeg har jo også en liten hannhund i hus. De skal jo skilles. Men det jeg lurer på er om jeg evnt. kan gå turer ilag med dem og sleppe dem på et åpent område hvor jeg holder øyne åpne HELE tiden, slik at de får ut mosjon? Eller er jeg nødt til å gå tur med dem hver for seg? ;)

Jeg har som sagt ikke hatt tisper før, men det har mamma så hun hjelper meg jo, men det er litt kjekt å få råd/tips om hvordan jeg må gjøre for å tilrettelegge så godt som mulig for begge hundene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fersk tispeeier :) . Jeg lurer på hvor lenge en løpetid varer. Når er det fare for at det blir valper (Når i løpetiden). Og så lurer jeg på om folk har hunden inne i hus mens løpetiden pågår. Blir det ikke mye "søl" ut av det ...

Hva bør man ellers huske på...

Endrer tisper "personlighet" i løpetiden på noe vis. (Jeg bare lurer jeg ;) ).. Hummørsvingninger eller lignende?

Og svar til Inger vilde:

Tror det går fint ann å gå tur med to hunder på en gang.. Bare man husker å passe litt ekstra på da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også en liten hannhund i hus. De skal jo skilles. Men det jeg lurer på er om jeg evnt. kan gå turer ilag med dem og sleppe dem på et åpent område hvor jeg holder øyne åpne HELE tiden, slik at de får ut mosjon? Eller er jeg nødt til å gå tur med dem hver for seg? :)

Vanligvis er ikke hannhunder veldig intereserte i tisper som har sin første løpetid.

Og så lurer jeg på om folk har hunden inne i hus mens løpetiden pågår. Blir det ikke mye "søl" ut av det ...

Endrer tisper "personlighet" i løpetiden på noe vis. (Jeg bare lurer jeg :D ).. Hummørsvingninger eller lignende?

Hvor mye søl det blir kommer ann på hunden. Min hund er veldig flink til å vaske seg, så det blir ikke så mange flekker på gulvet. Har henne like mye inne som jeg pleier. Jeg sover aldri med hunden i senga, men noen har også hunden i senga under løpetiden.

Dina skifter ikke mye personlighet, hun markerer en del, men ellers er det ingen forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har aldri skiftet veldig personlighet under løpetid. Buffy (nåværende hund) blir litt "touchy" (virker litt utilpass...) de første dagene og jeg pleier da ikke å slippe henne sammen med andre tisper mens hun er sånn (for å unngå slåssing). Ellers er det veldig forskjell på hunder når det gjelder renslighet. Noen vasker både seg selv og gulvet så man nesten ikke merker at de blør, andre renner det nærmest av.

Hvorvidt det er greit å lufte hundene sammen og evt slippe dem kommer nok an på hundene selv og på deg. Jeg har ikke mye erfaring med hanhund sammen med løpsk tispe (men har nå hanvalp på snart 4 mnd i hus så regner med jeg finner ut av dette etterhvert...), men ut fra det jeg har hørt så er det veldig stor forskjell på hvordan de reagerer på løpsk tispe i nærheten. Noen blokkerer helt og er nærmest i sin egen verden den tiden det står på, andre oppfører seg helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et til spm: Er det så at tispene forandrer seg etter 1 og evt. 2 løpetid? Ikke jekyll og hyde type forandring, men små ting som at de som har vært rolige blir mer aktiv/voksen, og de som har vært veldig veldig valpete og hyper får bittelitt mer bakkekontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma hadde sin første løpetid i mars/april. De to første ukene gikk det helt fint, Orry brydde seg ikke om henne i det hele tatt og de kunne være sammen store deler av tiden. Under stådagene (etter ca 14 dager) måtte de skilles helt (Orry var hjemme mens Norma og jeg bodde et annet sted noen dager), de dagene ble Orry altfor stressa. Slitsomt for både hundene og meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) skal ta med meg dette inn i løpetidperioden :P En liten ting til, jeg skal jo stille henne ut, kan jeg gjøre det når hun har løpetid? Kan jeg også gå på hundekurs med henne når hun har det? eller forstyrre jeg andre hunder da? ;)

Jeg er ganske sikker på at det er låv å stille når hunden har løpetid, men det kan nok bli slitsomt, og du må helt sikkert regne med å få noen komentarer fra hannhund-eiere.

Du kan gå på hundekurs, men vil anbefale å si ifra hvis noen av hundene blir gærne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er ikke hannhunder veldig intereserte i tisper som har sin første løpetid.

Hvor i all verden tar du sånn informasjon fra ? Det er helt misvisende selvsagt. Løpetid er løpetid, uansett når og alder, og man gambler ikke på sånt.

Vanlig lengde på løpetid er 3 uker, men dette varierer veldig fra tispe til tispe. Alle mine har vært klokketro på dette, men jeg har hørt om tisper som har løpetid både 4 og 5 uker. Når i løpetida tispene er mottakelig for parring er også svært individuelt. Min gamle tispe ble parret på dag 11, og stod for en hannhund dagen før... andre lar seg ikke parre før langt ut i løpetida, så jeg ville heller ikke her gamblet på å ha dem sammen for lenge. Man merker dog når tispa begynner å bli mer interessant for hannhunden, men det kan gå på et øyeblikk at tispa er klar... Jeg ville derfor heller ikke latt dem være sammen uten stålkontroll (a la bånd) når tispa har løpt noen dager. Det beste er kanskje å plassere bort en av dem mens det står på dersom man er uerfaren på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det er låv å stille når hunden har løpetid, men det kan nok bli slitsomt, og du må helt sikkert regne med å få noen komentarer fra hannhund-eiere.

Du kan gå på hundekurs, men vil anbefale å si ifra hvis noen av hundene blir gærne. :)

Neida, det bruker å være uproblematisk. Jeg har stilt løpetispe flere ganger og fått kommentarer tre ganger. To ganger fra hanhundeiere som bare sa "åja, da holder vi oss litt unna", og en gang fra en tispeeier som ble dritsur..

Hvor i all verden tar du sånn informasjon fra ? Det er helt misvisende selvsagt. Løpetid er løpetid, uansett når og alder, og man gambler ikke på sånt.

Vanlig lengde på løpetid er 3 uker, men dette varierer veldig fra tispe til tispe. Alle mine har vært klokketro på dette, men jeg har hørt om tisper som har løpetid både 4 og 5 uker. Når i løpetida tispene er mottakelig for parring er også svært individuelt. Min gamle tispe ble parret på dag 11, og stod for en hannhund dagen før... andre lar seg ikke parre før langt ut i løpetida, så jeg ville heller ikke her gamblet på å ha dem sammen for lenge. Man merker dog når tispa begynner å bli mer interessant for hannhunden, men det kan gå på et øyeblikk at tispa er klar... Jeg ville derfor heller ikke latt dem være sammen uten stålkontroll (a la bånd) når tispa har løpt noen dager. Det beste er kanskje å plassere bort en av dem mens det står på dersom man er uerfaren på dette området.

Og nå har du hørt om 6 uker... Juhu liksom, håper det bare er pga første løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til trådstarter: Det er ikke vits i å vente på løpetida, for det er ingen fasit når den kommer. "Valpen" er snart 13 måneder, og har ikke hatt sin første, og jeg tenker ytterst lite på det (annet enn når hun må passes av hannhundeiere, da tenker jeg at hun sikkert får den nå, på trass...) - men jeg vet også at tispene i hennes linjer har vært sene. Farmora var 22 måneder.

Seks måneder ville også vært veldig tidlig på min rase, en eller annen gang i løpet av juniorklasse er det vanligste.

Hunder av store raser (har ikke du samojed) kommer senere enn raser av små raser, det er en gylden regel - de blir kjønnsmodne senere.

Det er både lov og mulig å stille løpetidstispe, men du kan jo ta litt hensyn til hvor dere oppholder dere i forhold til andre hannhunder. Men husk en våt klut eller lignende, hvis hun ikke skjønner det med vasking med en gang, i fall den hvite pelsen har fått røde flekker...

Kurs og aktiviteter skal heller ikke være noe problem - hannhunder må lære seg å håndtere at det er noe som heter løpetid, og at de skal kunne slappe av for det.

Men jeg ville aldri sluppet tispa og hannhunden min, mens tispa hadde løpetid. En tjuvparring kan ta veldig kort tid, og når de først henger er det INGENTING du kan eller skal gjøre, med mindre du vil risikere fysiske skader på hundene. De løper løs, stikker bak ei busk, og brått har du et problem. Eller åtte-ti, alt ettersom hvor mange valper som kommer...

Den beste kommentaren jeg har hørt, er nok fra hun som ikke skjønte at hannhunden hennes, som hadde fått gå alene med ei løpetidstispe, hadde parret tispa - skjønte han ikke at det var en annen rase?

Skjønte ikke hun hvor blandingshunder kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma fikk løpetid igjen i går. Hun fikk sin første i slutten av mars (da var hun 7 måneder), så jeg hadde egentlig håpet hun skulle vente bittelitt lenger med løpetid nr 2, men sånn ble det altså ikke. Foreløpig går det greit med Orry og Norma sammen, men jeg regner med at jeg må skille dem helt snart. Jeg synes det er fryktelig fryktelig slitsomt med hannhund og tispe sammen når det er løpetid gitt... Jeg blir stressa og sliten av å måtte passe på hele tiden, men jeg kan vel ikke klage, med tanke på at jeg har valgt det selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå har du hørt om 6 uker... Juhu liksom, håper det bare er pga første løpetid.

Begge tispene mine hadde løpetider som varte 6 uker. Vi tok prøver av de, og dyrlegen konkluderte med at det faktisk var to løpetider som kom rett etter hverandre. Og da får man også to stå perioder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye søl det blir kommer ann på hunden. Min hund er veldig flink til å vaske seg, så det blir ikke så mange flekker på gulvet. Har henne like mye inne som jeg pleier. Jeg sover aldri med hunden i senga, men noen har også hunden i senga under løpetiden.

Dina skifter ikke mye personlighet, hun markerer en del, men ellers er det ingen forandring.

Kaiza blir "rampete".. Hun får ligge i sofaen på et teppe, og flytter seg aldri fra det, men i løpetiden tar hun alltid teppet og ligger det midt på gulvet.. Jeg syns hun blir annerledels;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Siri har svart glimrende, men jeg lurer også hvor man tar sånne ting fra?

Du kan gå på hundekurs, men vil anbefale å si ifra hvis noen av hundene blir gærne. :whistle:

Det er fullt mulig å stille hund med løpetid, og sålenge man er velkommen så er det opp til de med hannhund å holde styr på sine hunder du skal ikke måtte passer på de i tillegg til din egen.

Jeg tror forøvrig ikke det er noe farlig å ha en papillon og en samojed på tur sammen sålenge du er med - under løpetid altså - det vil nok kreve litt mer enn gjennomsnittlig innsats fra lillegutt å få til noe sånn at du nok har god tid til å skille de.

Forøvrig så vil jeg tro at det ikke kommer noe løpetid før hun er rundt året - det er mer normalt for raser av hennes størrelse så jeg ville ikke stresset med det enda. Skjer det noe så tidlig som seks måneders alder så ville nok jeg reist til vetten for å sjekke om det var løpetid eller livmorbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting jeg lurer på ang. løpetid. Tia er jo snart 6 mnd, og da sier de fleste at det er da løpetiden kommer. Så da vil jeg være litt forbredt :lol:

Det jeg lurer på er; Jeg skal snart begynne på hundekurs med henne, og da er det uansett vær. Vis det regner masse og vi er ute i ca 2 timer på kurset, kan dette skape problemer at hun er våt og kald? Hvordan bør jeg gjøre ellers inne/ute? Noen tips?

Jeg har jo også en liten hannhund i hus. De skal jo skilles. Men det jeg lurer på er om jeg evnt. kan gå turer ilag med dem og sleppe dem på et åpent område hvor jeg holder øyne åpne HELE tiden, slik at de får ut mosjon? Eller er jeg nødt til å gå tur med dem hver for seg? :)

Jeg har som sagt ikke hatt tisper før, men det har mamma så hun hjelper meg jo, men det er litt kjekt å få råd/tips om hvordan jeg må gjøre for å tilrettelegge så godt som mulig for begge hundene. :lol:

Jeg ville ikke annbefalt deg å slippe Tispen din løs med hannhunden. Slike ting kan være over før du får det med deg.

Jeg har også en Tispe og hannhund. Men de er i vidt forskjellig størrelse. En Dvergpincher og en Labrador. Fysikken stemmer ikke helt der :P

Men jeg vil annbefale dere som har tisper å kjøpe en tispetruse, og eller bruke en gammel truse som du klipper til for hunden. Deretter legger du et bind eller truseinnlegg i trusen. Dette forhindrer at hunden blør over alt og kan muligens hindre uvedkommne gjester:P

Tispetruser får du for rundt hundrelappen på dyrebutikker.

Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men Tispen er mest fruktbar mellom 11-16 dager etter løpetiden begynte ettersom det jeg har forstått. Når blodet blir lysere vil det si at hun har eggløsning.

Hvis tispen din er 6 måneder kan du ikke forvente at hun snart får løpetid da hun er så ung. Det er oftest slik at små hunder utvikler seg fortere enn store og får dermed løpetid tidligere. Normalen er 6-12 mnd mens noen har 5-20 mnd.

Løpetiden kommer når den kommer:)

Tegn du kan se etter er at genitaliene til tispen hovner opp og at hun snuser rundt mer enn vanlig:P Et annet tegn er at hun blir rødlig inni genitaliene.

Tispen min fikk for første gang skikkelig løpetid i dag (ca 10 mnd) så jeg er så stolt!

Min lille baby har blitt en kvinne:D Hehe

Håper dette var til hjelp for noen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil annbefale dere som har tisper å kjøpe en tispetruse, og eller bruke en gammel truse som du klipper til for hunden. Deretter legger du et bind eller truseinnlegg i trusen. Dette forhindrer at hunden blør over alt og hannhunder fra å komme til. Da slipper du også å holde hundene adskilt.

Dette har ført til endel uønskede valper, og er ikke egnet som prevansjonsmiddel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Begge tispene mine fikk sin første løpe tid på 7 mnd dagen sin. Litt snedig.

Når tispene får løpetid er jo like forskjellig som når vi jenter får mensen. Det kan jo variere veldig. Noen har regelmessig mens andre ikke. Noen får den tidlig og andre sent.

Uansett -- det er noe dritt.

Den ene tispa mi begynte å løpe for noen dager siden. Da er det frem med bøtte og klut. Det står fremme konstant under hele perioden. Da er det enkelt å tørke opp. Skifter selfølgelig vann underveis. Ikke noe stress :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge inn en liten kommentar i h.h til utstilling og kurs. Eg har en hannhund som er vant til å jobbe med løpetisper i nærheten. Det er ingen problem verken på utstilling eller ag trening. Det som du evt kan gjør som tispeeier, er å generelt ta litt hensyn, feks ikke stå nært inntil ringsiden om det er hannhunder i ringen, holde dere litt i bakgrunn før hannhundene går ut på. Litt sånne småting er ikke å forakte for en hannhund eier :sint_01:

Nå har ikke eg noe problem med det, men snakker for de som har det, og generelt.

Når eg engang får tispe kommer eg til å ta slike hensyn, for eg vet hvor slitsomt det kan være når det eneste som står i hodet på hunden er "den løpetispen borti der". Spesielt når det er utstilling og de skal i samme ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, en hannhund er som hannhunder flest når det er løpetid i næheten. Uansett alder på tispen, det er "utrolig deilig med en tispe som det lukter så godt av!" er det en hannhund tenker når han lukter løpetid :-) Hannhunder kan faktisk bli ganske ille når det er løpetid i samme hus, noe jeg har erfart :blink: Hadde en hannhund som faktisk holdte meg (å delvis min sambo) våken om nettene pga at "damen" i huset hadde løpetid :blink: For all del ikke finne på å slippe tispe å hannhund sammen om tispen har "ståtid". Altså, en tispe som får løpetid har forskjellige faser av løpetiden. De første 10 dagene er det liten vits for en hannhund å nærme seg, da blir de satt på plass så det holder. Hannhunder er for det meste underlegne til tisper. MEN mellom ca den 10ende dagen å rundt en 5 dager fremover har tispen noe som kalles STÅTID. Da er tispen klar for å bli parret og inviterer hannhunden til parring av egen vilje.

MEN, vil uansett ikke sluppet hannhund å tispe sammen under en løpetid no matter what! En tjuvparring skjer på 1-2-3, å henger de så henger de, da kan du ikke skille dem før de er ferdige.

Tisper med løpetid er like forskjellige som vi kvinner er. Noen trenger ikke ha noen plager eller uvaner, mens andre kan ha det så det holder. Tispa til mine foreldre blir ufattelig kosete, å vil ha fryktelig mye nærkontakt. Hun fikk første løpetid når hun var 11 mnd. Anbefaler deg å ta det som det kommer, ikke forvent deg at den kommer når du tror eller har fått i tips om at den kommer av andre, for akkurat som oss så er hundene individuelle!

Uansett, lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også en liten hannhund i hus. De skal jo skilles. Men det jeg lurer på er om jeg evnt. kan gå turer ilag med dem og sleppe dem på et åpent område hvor jeg holder øyne åpne HELE tiden, slik at de får ut mosjon? Eller er jeg nødt til å gå tur med dem hver for seg? :icon_confused:

Vi har en liten Cavalier hann her sammen med ei Labrador tispe.

Jeg ville ALDRI slippet de sammen under løpetiden til tispa uansett. Ting kan skje så fort og hvis de først kommer igang kan man ikke dra de fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg blir dårlig av å lese om den adferden der. ..fra eieren, altså. Idiot. Sånne som det der er årsaken til at jeg har vurdert svi av altfor mye penger på å skaffe meg formell kompetanse som hundetrener - for å ha noe konkret å skilte med i sånne tilfeller som det der - fordi jeg er en spinkel og feminint utseende kvinne som fremmede menn stort sett ALDRI respekterer som et intelligent og kompetent vesen, med mindre de tror det hjelper dem komme ned i buksa på meg, men jeg kom til at sånne aldri kommer til å høre på noen som meg uansett, fordi de har sett DogDaddy på YouTube, eller: "Familien min drev oppdrett av schæfer på 80-tallet, så jeg KAN hund, lille venn." 
    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...