Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillings-spm


Aussieglis

Recommended Posts

Fikk PM i posten idag, men siden jeg ikke betalte før etter fristen står det at jeg må innom et eller annet når vi kommer til utstillingen. Jeg betalte via nettbank, så jeg fikk ingen giro o.l - hva gjør jeg da?

Og; hva er det av det som står på PM'en som er "startnummeret" hennes? Regner med valpene skal stå i en spesiell ordning i ringen, og ropes inn en og en? Hvis ikke, hvordan gjøres det da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke fikk med noen nummerlapp (ark eller lapp med et stort tall på) - og det står at du må innom sekretariatet, så må du det. Beregn litt ekstra tid, i tilfelle kø der.

Ta med kvitteringen din for at du har betalt utstillingen, og forhåpentligvis godtar de den og du får nummerlappen din utelevert. I værste fall krever de inn et straffegebyr på 50% av påmeldingsavgiften pga for sen betaling.

Bedømmelsen foregår alltid i nummerrekkefølge her i Norge. Men likevel delt opp i kjønn og klasser. Først i hver rase kommer de yngste hannene, så de eldre - så de ygnste tispene og til sist de eldre.

Hvis du kjøper utstillingens katalog vil du kunne se hvor mange som går i hver klasse - og derfor lettere å følge med når det blir din tur også.

Det enkleste for deg er jo å sette deg ved siden av noen som kan litt om dette med utstilling på forhånd, da. Spør dem om hva som skjer! Hvis det er en rase eller flere som skal inn i ringen før dere, kan det også være lurt å følge med litt på den(dem) for å se hva dommeren ber dem å gjøre. (Dommere har ofte en rutine - så de ber alle gjøre stort sett det samme)

Lykke til!

Susanne

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare utdype det SusanneL sier litt:

Det går i nummerrekkefølge innenfor rasen, men det er lite sannsynlig at de begynner på katalognummer 1 og utover i ringen. Hvis du skal på en litt større utstilling, er det flere ringer, og da kan numrene gå hulter til bulter - men fremdeles i rekkefølge innenfor rasen. En rase som begynner på katalognummer 743 kan gå foran en annen rase som begynner på katalognummer 58.

Skjønner du hva jeg mener? Dette ble krokete forklart.

Men i PM står det altså i hvilken ring du skal, og da kan du se i den ringoversikten hvor mange raser det er før deg, og hvor mange hunder det er før deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoh, mye info! *går og henter seg kaffekopp og papirene man fikk i posten*

Det står XX innenfor der man skal "rive ut" så jeg går utifra at jeg må hente startnummeret på utstillingen isåffal. Rett på siden av den delen som kan rives av og er merket med XX er det en tabell med info om My. Blant annet står det stamtavlenavn, rase, og "registreringsnummer: VALP11" --- Hva betyr det? Så står det "fremmøtetid: 11.00" -- betyr det at vi må være der senest klokka 11? Også står det at vi skal i ring nummer 5...

men hvorfor står det "bedømmelsen i ringen begynner klokken: 09.00" ? Betyr det at det er så mange valper som skal vises før oss at de ikke er ferdige før klokka 11? :)

Under DET igjen, står det: "hvis ALLE møter skal din hund bedømmes som nummer 51" ... Det var jo ikke så eksakt, så jeg tror jeg må huske campingstol!

.. Ser forresten nå at det er 21 valper som skal bedømmes i ring 5, er det mange? Bare en aussievalp da, og han er en god del yngre enn My. Gledegruer meg! :)

Nå skal jeg sende mail til hun som hjalp meg med påmeldingen og spørre hva jeg gjør når jeg har betalt via nettbank... Kanskje hun kan sjekke at betalingen min har kommet, så er alt i boks på utstillingsdagen? Noen som har peiling på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Ler** :)

Akk, ja. Det SKAL ikke være lett å debutere i noenting som helst. Heldigvis er det faktisk ikke sånn über komplisert, og man kommer fort inn det.

Har du fått "XX" har de ikke fått registrert inn din betaling i tide. Ta med kvittering, og du vil få utdelt nummerlapp i sekreteriatet. Slik som Susanne sier vil du i værste fall måtte betale 50 % tillegg for forsen betaling, men de pleier å være greie.

Som en huskeregel kan man tenke på at dommeren vanligvis dømmer 20- 25 hunder i timen. Dvs at din rase mest sannsynlig skal inn i ringen rundt kl. 11 dersom det er 50 hunder før deg. Står det på dine papirer at oppmøtetid for din rase er kl 11.00 kan de ikke rope dere inn FØR kl 1100 (med mindre alle er der, da).

Jeg sørger alltid for å være ringside (altså ikke på parkeringsplassen e.a) MINIMUM en halv time før oppmøtetid, for å få tid til å roe ned og akklimatisere både meg og hundene, samt for å få tid til å "varme litt opp". Det er IKKE morsomt å komme halsende og stresset inn i ringen! Som regel blir det en del venting, da man sjelden kommer inn akkuratt til oppmøtetiden (det er vanlig å vente både 1,2 og t.o.m 3 timer) så det er greit å ha med en stol og kjøpe en kaffekopp :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoh, mye info! *går og henter seg kaffekopp og papirene man fikk i posten*

Det står XX innenfor der man skal "rive ut" så jeg går utifra at jeg må hente startnummeret på utstillingen isåffal. Rett på siden av den delen som kan rives av og er merket med XX er det en tabell med info om My. Blant annet står det stamtavlenavn, rase, og "registreringsnummer: VALP11" --- Hva betyr det? Så står det "fremmøtetid: 11.00" -- betyr det at vi må være der senest klokka 11? Også står det at vi skal i ring nummer 5...

men hvorfor står det "bedømmelsen i ringen begynner klokken: 09.00" ? Betyr det at det er så mange valper som skal vises før oss at de ikke er ferdige før klokka 11? :)

Under DET igjen, står det: "hvis ALLE møter skal din hund bedømmes som nummer 51" ... Det var jo ikke så eksakt, så jeg tror jeg må huske campingstol!

.. Ser forresten nå at det er 21 valper som skal bedømmes i ring 5, er det mange? Bare en aussievalp da, og han er en god del yngre enn My. Gledegruer meg! ;)

Nå skal jeg sende mail til hun som hjalp meg med påmeldingen og spørre hva jeg gjør når jeg har betalt via nettbank... Kanskje hun kan sjekke at betalingen min har kommet, så er alt i boks på utstillingsdagen? Noen som har peiling på dette??

Hehe, kjenner meg igjen i din situasjon.. :lol: Har du betalt med nettbank, så printer du ut kontoutskrift, rabler godt over de andre overføringene/betalingene (hvis du liker å ha økonomi litt privat i alle fall), og tar med. Som oftest godtar de dette, men har vært borti noen som ikke gjorde det. Aner ikke hva annet man KAN gjøre, jeg. Har også vært borti de som har villet ha 50% ekstra pga to-tre dagers for sen betaling. Noen klubber er ute etter å få inn mest mulig penger på flest mulig vis virker det som (selv om jeg selvsagt skjønner at det er irriterende når folk ikke betaler til rett tid).

Kom i nokså god tid, selv om du strengt tatt ikke skal inn i ringen med My før 11 (personlig ville jeg vært der ca 9-halv 10). Finn ringen først. Rigg deg til; campingstol og tøybur og børster og vann og hele pakka. Venn henne på plassen, men før det; gå i det såkalte sekretariatet og vis kvitteringen din og få startnummeret. Følg med i katalogen hvilke hunder som er inne, og hvor lenge det er til din tur (husk de skal inn igjen flere ganger, for å kåre BTK/BHK, BIR/BIM så ting kan fort ta litt lengre tid enn hva du tror).

Synes ikke 21 hunder i ringen høres mye ut, i helgen var det lett over 80 hunder i en ring..

Valp11 betyr kanskje.. at din valp er nr 11 i rasen? Eller hvor mange i rasen er påmeldt? Ser ikke helt for meg akkurat den biten av lappen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner meg igjen i din situasjon.. :lol: Har du betalt med nettbank, så printer du ut kontoutskrift, rabler godt over de andre overføringene/betalingene (hvis du liker å ha økonomi litt privat i alle fall), og tar med. Som oftest godtar de dette, men har vært borti noen som ikke gjorde det. Aner ikke hva annet man KAN gjøre, jeg. Har også vært borti de som har villet ha 50% ekstra pga to-tre dagers for sen betaling. Noen klubber er ute etter å få inn mest mulig penger på flest mulig vis virker det som (selv om jeg selvsagt skjønner at det er irriterende når folk ikke betaler til rett tid).

Kom i nokså god tid, selv om du strengt tatt ikke skal inn i ringen med My før 11 (personlig ville jeg vært der ca 9-halv 10). Finn ringen først. Rigg deg til; campingstol og tøybur og børster og vann og hele pakka. Venn henne på plassen, men før det; gå i det såkalte sekretariatet og vis kvitteringen din og få startnummeret. Følg med i katalogen hvilke hunder som er inne, og hvor lenge det er til din tur (husk de skal inn igjen flere ganger, for å kåre BTK/BHK, BIR/BIM så ting kan fort ta litt lengre tid enn hva du tror).

Synes ikke 21 hunder i ringen høres mye ut, i helgen var det lett over 80 hunder i en ring..

Valp11 betyr kanskje.. at din valp er nr 11 i rasen? Eller hvor mange i rasen er påmeldt? Ser ikke helt for meg akkurat den biten av lappen..

Det er påmeldt 4 voksne hunder og 1 valp i tillegg til My av hennes rase. Så det er jo langt ifra 11 :)

Nå har jeg fått pratet med damen som er ansvarlig for betalingen og alt er i boks. Jeg har allerede betalt ekstra siden jeg betalte etter påmeldingsfristen, så jeg har vel bare å hente startnummeret mitt da? Jeg ga beskjed om at jeg hadde betalt og hun sjekket at det var sant, og jeg fortalte at jeg ikke hadde fått skrevet ut kvittering så jeg hadde ingen andre beviser på at jeg hadde betalt enn det hun fant ut. Men det virker som alt er OK der nå ;)

Nå er det bare å finne en plass å bo i siste liten :P Det blir litt langt å kjøre helt hjem når turen tar 4 og en halv time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoh, mye info! *går og henter seg kaffekopp og papirene man fikk i posten*

Slapp av, dette går bra!

Det står XX innenfor der man skal "rive ut" så jeg går utifra at jeg må hente startnummeret på utstillingen isåffal. Rett på siden av den delen som kan rives av og er merket med XX er det en tabell med info om My. Blant annet står det stamtavlenavn, rase, og "registreringsnummer: VALP11" --- Hva betyr det? Så står det "fremmøtetid: 11.00" -- betyr det at vi må være der senest klokka 11? Også står det at vi skal i ring nummer 5...

Hvis du ser i PM, vil du finne en ringoversikt, og da kan du se hvilke andre raser som skal i ring 5.

Din rase er estimert til å begynne klokka 11, men det er cirkatider. Det kan bli forsinkelser, men som Yodel sier har de ikke lov til å starte rasen FØR 11 - med mindre alle er der og er klar til å gå inn.

Registreringsnummer: Valp11 gjetter jeg at betyr at du ikke har noe registreringsnummer på valpen din enda, og pga katalog og papirer må de lage et nummer til valpen som gjelder bare der og da. Mange bruker UregXX (XX = tall i stigende rekkefølge), hvor Ureg står for Under Registrering.

Poenget er at det ikke er noe å bry seg om, det er ikke noe offisielt, bare noe de bruker for å hjelpe seg i papirarbeidet.

men hvorfor står det "bedømmelsen i ringen begynner klokken: 09.00" ? Betyr det at det er så mange valper som skal vises før oss at de ikke er ferdige før klokka 11? :lol:

De aller fleste utstillinger begynner klokken ni, altså begynner bedømmelsen klokka 9. Men alle hunder kan ikke taes inn samtidig, derfor får noen beskjed om å være der 9, noen 10, noe 11, noen 12. Så slipper de som skal inn sist å komme først, og kanskje får en fordelt kø i parkering og inngang litt også.

Det er selvfølgelig både lov og lurt å være der i god tid før du skal inn.

Under DET igjen, står det: "hvis ALLE møter skal din hund bedømmes som nummer 51" ... Det var jo ikke så eksakt, så jeg tror jeg må huske campingstol!

De kan jo ikke vite hvem som ikke møter, så du får det ikke noe mer eksakt enn at du etter planen er hund 51 i ringen. Men du må jo da tenke på at de begynte klokka 9, og hvis dommeren dømmer 20 hunder i timen har den dømt 40 hunder når klokka er 11. Men dommeren kan jo også dømme saktere.

Vi som har raser med mange påmeldte bruker dette 51-tallet til å orientere oss litt. Jeg stiller ofte i en ring med bare berner, fordi det er så mange som melder på. Og når jeg vet at jeg er hund 51 i ringen, betyr det at det er maks 50 hannhunder (fordi jeg stiller tispe, og alle hannhundene er før tispene i rasen). Så snakker jeg med kjente om hvilket startnummer de har, så jeg kan telle og regne litt.

.. Ser forresten nå at det er 21 valper som skal bedømmes i ring 5, er det mange? Bare en aussievalp da, og han er en god del yngre enn My. Gledegruer meg! :)

Er det 21 valper av alle raser? Er det valper i andre ringer? Vanskelig å svare på uten å se PM.

Nå skal jeg sende mail til hun som hjalp meg med påmeldingen og spørre hva jeg gjør når jeg har betalt via nettbank... Kanskje hun kan sjekke at betalingen min har kommet, så er alt i boks på utstillingsdagen? Noen som har peiling på dette??

Ut fra hva du sier i annet svar høres det ut som om alt er i orden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...