Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb


MonicaT

Recommended Posts

Moderator, beklager at dette blir en dobbeltpost, men jeg synes det blir riktig å dele dem opp. Forrige post var om Labb Aktiv, mens denne er om næringsinnholdet i et utvalg råvarer. Håper det er greit.

Jeg tenkte jeg skulle gå litt nærmere inn på næringsinnholdet i noen råvarer, basert på analyser oppgitt på USDA National Nutrient Database for Standard Reference.

Dessverre vil ikke disse opplysningene være helt korrekte, fordi fôrprodusentene sjelden opplyser hva slags variant av råvarene de benytter. Ris kan være rå riskorn, men også rismel og diverse annet. Mais kan være hele maiskorn, maismel, sammalt mais, osv. Hvete kan være hele hvetekorn, sammalt hvete, hvit hvete, osv. Og alle disse har ulikt næringsinnhold.

Ris, hvit:

Proteiner: 6,81%

Fett: 0,55%

Karbohydrater: 81.68%

Vann: 10.46%

Mais, sammalt, gul:

Proteiner: 8.12%

Fett: 3.59%

Karbohydrater: 76.89%

Vann: 10.26%

Mais, sammalt, gul:

Proteiner: 8.12%

Fett: 3.59%

Karbohydrater: 76.89%

Vann: 10.26%

Hvete, mel, hvitt:

Proteiner: 10.33%

Fett: 0.98%

Karbohydrater: 76.31%

Vann: 11.92%

Alle disse er altså elendige protein- og fettkilder, og inneholder massevis av karbohydrater.

Lam, som råvare i hundefôr, dreier seg som regel om avskjær av lammeslakt, altså det som ikke går til menneskemat. USDAs database omhandler kun menneskemat, så den oppgir ikke næringsinnholdet til de delene som går til hundemat. Men man kan likevel få litt info fra databasen.

Her er resultatet for kjøttdeig av lam, rå:

Proteiner: 16.56%

Fett: 23.41%

Karbohydrater: 0%

Vann: 59.47%

Lammenyrer, råe, uten nyretalg:

Proteiner: 15.74%

Fett: 2.95%

Karbohydrater: 0%

Vann: 79.23%

Lammelever, rå:

Proteiner: 20.38%

Fett: 5.02%

Karbohydrater: 0%

Vann: 71.37%

For å regne ut proteininnholdet av råvarene uavhengig av forskjellen i vanninnhold, må man regne ut hvor mye proteiner det ville vært hvis råvarene var helt uten vann. Det gjør man på følgende måte:

Man tager proteinandelen, 20,38%, og deler det på vekten av råvarene, 100%, minus vanninnholdet, 71,37%, som da utgjør 28,63%. Altså 20,38 delt på 28,63, som blir 0,71. Proteinandelen i lever uten vann blir altså 71%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Utrolig flott at det er så mang som VET at testen er feil..

Om NOEN kan fortelle meg hvorfor de stor beste fôrprodusentene ikke kommer med mot anslyser..

Jeg kopierer din analyse og sender den til TV2 og til Labb og test laberatoriet..

Om det er greit...

Dette skal jeg til bunds i.

Jeg har nå sammenlignet de opplysningene jeg har på flere fôrprodusenter...

Vel...

Prøv selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott at det er så mang som VET at testen er feil..

Om NOEN kan fortelle meg hvorfor de stor beste fôrprodusentene ikke kommer med mot anslyser..

Jeg kopierer din analyse og sender den til TV2 og til Labb og test laberatoriet..

Om det er greit...

Dette skal jeg til bunds i.

Jeg har nå sammenlignet de opplysningene jeg har på flere fôrprodusenter...

Vel...

Prøv selv

Jeg har da aldri sagt at testen er feil? Jeg mener at testen er for dårlig, for unøyaktig og for snever. Altså at de ikke har testet mange nok sider av fôrene til å kunne kalle det en god og balansert test. Tørrfôr består i hovedsak av tre bestanddeler: proteiner, fett og karbohydrater. Skal man teste fôrenes kvalitet, så må man nødvendigvis teste alle disse bestanddelene. Det BURDE si seg selv.

Jeg har forøvrig ikke gjort noen analyse av Labb, så hva er det egentlig du har sendt til TV2 og Labb og testlaberatoriet?

Det er jo fint at du har sammenlignet de opplysningene du har på flere fôrprodusenter, men jeg ser ikke at det heller har noen reell betydning, med mindre du har sammenlignet både proteiner, fett og karbohydrater.

Jeg selv kan ikke gjøre en slik sammenligning, fordi fôrprodusentene ikke oppgir prosentandeler av råvarene. Om to fôr har "lam" oppgitt som første ingrediens, så betyr det langt ifra at begge har like mye lam i fôret. De opplyser heller ikke om fordøyeligheten til de ulike råvarene, eller om de inneholder et komplett spekter av essensielle bestanddeler (det hjelper ikke at et fôr inneholder så-og-så mye protein, hvis disse proteinene ikke inneholder alle de essensielle aminosyrene - essensiell betyr nemlig at hunden MÅ få dette gjennom maten).

Dermed blir det heller ikke mulig å sammenligne fôrene. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke labb spesielt billig da, om man regner ut hvor mye hunden må spise av foret :lol:

Amen på den...

Buster gikk på Labb i noen mnd, å det var utrolig mye som måtte inn, å like mye kom ut...

Etterhvert som pelsen ble meget tørr og matt så byttet vi fortype, og etter ne mnd på annen type for så var pelsen tilbake igjen...

Så grunden til at vi byttet igjen var : mye mat inn= ikke så billig... mye avføring ut = dårlig opptak av for... Matt og tørr pels...

Dette er nå noen år siden, men pelsen hans har aldri vært så dårlig som tiden med Labb...

At hunder foret på Labb driter mye er vel heller ikke noe ukjent fenomen, som ikke er nevnt tidligere i hatlisten mot Labb... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere merket at pelsen får rødskjær av LABB? En jeg kjenner fortalte at han kunne se på pelsen til NES (norsk elghund sort) om den gikk på dette foret da de fikk skikkelig rødskjær. Når de gikk over til annet for så ble pelsen sort igjen.

Jeg forer med Sportsmans Pride og er fornøyd med det, men i sommer vant jeg en sekk med LABB. Jeg har tidligere prøvd dette foret med varierende hell (mye avføring og matt pels) men tenkte at jeg kan jo ikke kaste vekk 15 kg for heller. Så jeg blanda det med SP og gav til bikkjene.

Amigo har sett ut som et takras i pelsen i sommer - han har røyta som en gal og pelsen har vært grå og matt og skikkelig stygg. Jeg tenkte ikke over det der og da - men når jeg kutta ut LABB så bedra pelsen seg merkbart og nå er han tilbake i god kondisjon igjen. Jeg er overbevist om at det skyldes foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger fra Royal canin om 37,4 % karb.

Fôret jeg kan få kjøpt via førerhundskolen har 36,5 % karb.

Jeg kan opplyse om at de flest (les alle kjente store) jeg har skjekket ligger i det skiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb etter tester skal være bra men det er for at det er så billig... Har også hørt at det er deres egene som tester maten og gir bra test resultater til seg selv. Syns ikke man skal gå etter pris når det gjelder fòr Jeg ville aldri gitt hunden min Labb, jeg har hatt jakthunder og andre hunder som har gått på Labb i noen år og det resultatet ble var at de røyter mye mere, dårligere pels, veldig illeluktene ånde/dårlig tenner. Men det er ikke bare labb som gjør feil... Royal C har gjort en stor feil med Rasefòret til Labrador der de har minsket fettinnholdet en god del. Folk med Labrador bør vite at de skal ha mat som innholder like mye fett som andre hunder for de har underhudsfett for at de skal tåle å bli utsatt for tøffe miljøer og kaldt vann. Mister tilliten til RC litt for man kan gi en Labrador normal fettinnholdene mat men bare aktivisere den riktig så er det ikke vanskelig å holde en Labrador i form. Labradorer skal ikke se ut som settere... De er kraftige hunder med høy aktivitets behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger fra Royal canin om 37,4 % karb.

Fôret jeg kan få kjøpt via førerhundskolen har 36,5 % karb.

Jeg kan opplyse om at de flest (les alle kjente store) jeg har skjekket ligger i det skiktet.

For i det hele tatt å kunne lage tørre pellets på en kostnadseffektiv måte, må fôret inneholde ihvertfall 1/3 korn eller andre lett-tørkelige ingredienser. Så det stemmer nok at de fleste tørrfôrene inneholder så mye karbohydrater. Dette er billige råvarer som det er lett å tørke, og som holder seg bra selv om de lagres ved romtemperatur i månedsvis.

Kjøtt kan også tørkes, men ikke fett - det harskner. Og det er få kjøttyper som ikke inneholder noe fett. Et fôr som kun inneholder kjøtt og fett vil derfor ha mye kortere holdbarhet, det vil måtte oppbevares kaldt, pluss at det vil være dyrt å lage.

Hvis folk absolutt vil gi hundene sine tørre pellets som kan oppbevares i et skap uten nedkjøling, så må de altså regne med å måtte fôre hundene sine med store mengder karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng var nok å påpeke at LABB ikke skiller seg negativt ut med hensyn til karb mengden (snarere tvert i mot).

Noe som ble påstått.

Når det gjelder karbohydratmengden er Labb sikkert ganske normalt, men jeg vil ikke påstå at fôret skiller seg positivt ut på noen måte av den grunn. De aller fleste tørrfôr som selges her i Norge har høyt karbohydratinnhold, for det finnes ikke noe stort marked her i landet for fôr av bedre kvalitet (de ville nok blitt for dyre å importere).

Jeg for min del synes at Labb aktiv har for lavt fettinnhold for normalt aktive hunder: kun 13%. Det forbauser meg derfor ikke at så mange hundefolk opplever at hundene klør når de får Labb. For lavt fettinnhold i fôret fører raskt til lavt fettinnhold i hud og pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb har jo fler "Fôrklasser" med økt fett innhold etter aktivitetsnivået på hunden.

Jeg har pelsraser (samojed, puddel og Bouvier).. Labb funker fint skjønner dere..

Bouvieren får løs mage av høyere fettprosent/mere fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb har jo fler "Fôrklasser" med økt fett innhold etter aktivitetsnivået på hunden.

Jeg har pelsraser (samojed, puddel og Bouvier).. Labb funker fint skjønner dere..

Bouvieren får løs mage av høyere fettprosent/mere fett!

Det funker generelt dårlig å gi hunder fôr som inneholder både mye fett og mye karbohydrater. For det første vil kombinasjonen av fett og karbohydrater lett føre til at hundene får i seg for lite proteiner i forhold. For det andre fører mye karbohydrater (og da spesielt i form av stivelse og fiber) til at hundene opptar de andre næringsstoffene dårlig - noe som bl.a. viser seg som løs avføring.

Høyt fettinnhold er forøvrig noe som enkelte hunder må venne seg til, og det er blant annet derfor man anbefaler jegere å gå over til høyenergifôr minst seks uker før jakta.

I kveld skal hundene mine, og den hunden jeg passer for en venninne, få hestekjøtt til kveldsmat. Dette er helt fabelaktig kjøtt: veldig mørkt rødt kjøtt, og massevis av gult, halvfast fett (gult fett er et tegn på at hesten har spist mye gress, heller enn korn eller kraftfôr, som gir lyst fett). Ingen av hundene har problemer med å spise dette feite kjøttet, men så får de da heller aldri karbohydrater av noe slag. Akkurat nå har de forresten fortært hver sin bit av svinenakkebein pluss litt svinetunge, og hvert sitt rå egg til dessert. Nå sovner de, mette og fornøyde... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i debatten... Denne tråden handler om Labb er mere uegnet enn annet fôr..

SÅ langt jeg kan se er det INGEN grunn til å kunne trekke den konklusjonen.

Rå fôring er vel den nesten den eneste reele konkurenten til Labb.. Dette og spesefikke allergier

Siden vi diskuterer Labb så kan jeg si at FK gitt ut en fin Föringshåndbok.. Der står det også beskrevet hvordan du skal fôre hunden opp ved bytte til fôr med mere fett og energi . Også i forhold til økt aktivitet.

Det står også veldig lettfattelig om faren ved å fôre med for energirikt fôr eller fôr med for mye protein til en hund som ikke er mye i aktivitet.

Moghrebi, ingen tvil om at du gjør deg stor møye med dine hunder. Ære være deg for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det har blitt nevnt tidligere - men visste dere at en rottweiler på 40 kg som fòres på Eukanuba skal ha 300 gr. for dagen? Ikke? Da visste dere kanskje ikke at den samme hunden skal ha 510 gr. om den fòres på Labb!

Altså må hunden spise i større mengder for å dekke sitt daglige næringsbehov - ergo er ikke Labb noe billigere enn annet tørrfòr heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Undersøk energi mengden pr gram.. sammenlign fett og proteiner.

Min 21 kg Samojed fôres etter 15 kg på Labbs fôringstabell.

Det du må sammenligne er om det er animalsk eller vegetabilsk fett/proteinkilde.. Det er den største forskjellen på Labb og de andre dyre kvalitetsfôrene .

Ellers stusser jeg litt over utsagnet om at fett og karbohydrater går dårlig sammen.. Hundekjørere bruker forholdsvis store mengder karbohydrater og kjøtt/fett under løp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundekjørere bruker forholdsvis store mengder karbohydrater og kjøtt/fett under løp..

Noen nevnte tidligere i diskusjonen at ingen hundekjørere fôrer med Labb - det er nok en sannhet med modifikasjoner, men det som iallefall er fakta er at det er veldig få hundekjører som ikke fôrer med tørrfôr. En ting er at tørrfôr er praktisk, en annen ting er at hundene faktisk har behov for karbohydrater. Spesielt etter løp - dette for å "dytte inn" nye karbohydrater (GLUKOSE!) til lever og andre vev slik at det ikke oppstår ubalanse i kroppen med hensyn på energi (som igjen kan føre til ømme muskler osv).

Etter mange år med forskning er ikke Labb det det var da de starta opp for 15 år siden, men mye henger igjen - dvs mange av de gamle "fakta'ene". Labb var ikke veldig bra, men er nå ikke noe dårligere enn mange andre fôr. + det er store individuelle forskjeller på hva som smaker tilfredsstillende, fungerer mht allergi o.l., tilfredsstiller behov osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund fikk labb frem til hun var 3,5år. Ho fikk aldri så mye som det står på sekken at en skal gi, måtte gi langt mer for da eg gikk over til Hill's (bytta for pga flytting, og hill's var lettere tilgjengelig). Og ærlig talt, merka ingen forskjell på hunden at eg bytta for, annet enn i lommeboka mi. Har også vert borti specific, det fungerte ikkje på min hund. Stakkaren hadde jo forstoppelse hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...