Gå til innhold
Hundesonen.no

240 liter`n


AnitaW

Recommended Posts

Har lenge lurt på om jeg skulle bytte den svarte grusen til Biltemasand, og nå hoppet jeg i det. Og jeg er veldig fornøyd! Det var i utgangspunktet et kar med mellom- og sør-amerikanere, men det er blitt et mer selskapskar med diverse fisker fra Asia også. Det huser nøkkelhullciklider, sajica, neon tetra, corydoras, brochis, gibbi, pleco og en eller annen slags L-malle, prikket knurremalle, kinesisk og siamesiske algespisere.

post-1311-1219523123_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Itt`no blingsing, det er innvendig bakgrunn.. Jeg kjøpte karet brukt, med bakgrunnen ferdig montert, men "pyntefargen" er enten skrubbet bort eller gnagd bort av hr. pleco. Så den er blitt veldig grå-svart, men fiskene elsker å gnafse rundt etter alger og annet digg i kriker og kroker. Og neontetraene tar seg skikkelig flott ut mot den mørke bakgrunnen. Men får jeg FOR mye penger en dag, så bytter jeg den nok ut med en nyere og mer fancy utgave.

Bilder kommer - someday.. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det gamle karet mitt hadde jeg svart bakgrunn, det var jo ganske så fint, men det er vel ingenting som slår innvendig bakgrunn... *Ønske seg* Men når jeg blir rik så skal jeg kjøpe svææært kar med innvendig bakgrunn :lol:

Og someday, er det snart eller...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Og plutselig kom someday...

Bildene er tatt med mobilkamera, så de vakreste detaljer kan jeg ikke akkurat skryte av, men det er nå i allefall litt bilder av de fiskene som sto stille nok for mobilkameraets hurtighet (eller mer mangel på)...

Hele:

DSC00558.jpg

Corydoras:

DSC00541.jpg

Brochis briskii

DSC00526.jpg

Kinesisk algespiser (styggen!)

DSC00530.jpg

Siamesere

DSC00534.jpg

En eller annen malle jeg ikke har giddet å finne ut mer om. Lekker malle, men sur som ei potte.

DSC00563.jpg

Neon tetra som endelig sto stille nok til å få litt fokus.

DSC00555.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo en 60-liter med vann også..

DSC00583.jpg

Det huser i utgangspunktet to stk unge ancistrus, som ser ut til å være en av hvert kjønn, så håper jo de plutselig blir flere en dag. En bitteliten gruppe på 4 flekket pansermalle,og ett par regnbueciklider, som ble flyttet fra 240 liter`n da de begynte å gnafse ubehersket på en av mine vakreste planter. I tillegg skimter jeg to otto tidvis.

Det er svart pappbakgrunn og biltemasand. Røttene er mye av imagen i dette karet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det så stilig ut! :) Og i fare for å gjenta meg selv, ja til flere bilder :)

Forresten, litt artig, jeg har og en 240 l og en 60 l :P

Tusen takk..

Det karet er jeg veldig glad i, tror aldri jeg har hatt noen problemer verken med eller i det karet, enda det har vært AAALTFOR mye fisk i det tidvis. Som helhet er karet kult, men det er liksom ingen detaljer å plukke ut til bildesession. Men jeg skal se hva jeg greier å fikse. *S*

Du har ikke tilfeldigvis en 30 liter også? Hehe..

Det står en 30 liter her jeg lurte litt på å sette opp til reker. Hm, eller skal jeg kjøpe ei bikkje til? Livets mange valg, men jeg aner hva gubben syns, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihi, nei men jeg har en 40 liter stående tom i boden, telles det? :)

Hva er galt med begge deler? Det er jo to hobbyer du har fra før av, så egentlig er det bare et lite tilskudd :)

Og du får si i fra hvis du vil ha kirsebærreker, jeg har en drøss og har foret fler på sonen med de *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekene er bittelittegranne glemt i dag - jeg har kjøpt noe virkelig vakkert i dag - apistogramma panduro.. *sukker henført*

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1123&am...&image=8650

Har ikke fått til noen ålreite bilder av dem i mitt kar ennå, men nyt gjerne bildene fra akvaforum så lenge. *sukker henført igjen*

Har også fått noen planter jeg har kjøpt privat over nett og kjøpt meg en skikkelig gresstust. Bilder kommer så fort jeg får tid.

*Rekene ligger litt i bakhodet ennå altså* :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekke Apistogramma Panduro hann...

apistogrammapanduro2.jpg

apistogrammapandurom.jpg

Apistogramma Pandurodame...

apistodame.jpg

Gresstuster er morsomme... Den til høyre er visst veldig god mener nøkkelhullene..

buskvekster.jpg

Nøkkelhullciklide...

nkkelhull.jpg

Tykke sajicadamen...

tykkesajicadame.jpg

*Når jeg blir rik skal jeg også investere i et skikkelig kamera!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tenkte 60-literbeboerne skulle få litt bedre plass og flyttet ut 2 store røtter av karet i dag, og til min overraskelse vrimlet det plutselig med små ancistrusbebiser i karet. De har rukket å bli ca. 1 cm, så de har vært der en stund. De har greid seg veldig bra, selv om de bor sammen med 2 stk regnbueciklider (ikke dvergregnbue). Alle gjemmestedene i røttene har nok gjort sitt til at så mange har overlevd.

Var på sørlandet forrige helg og plukket med meg noen eikeblader, så det skal opp i dette karet. Kanskje corydorasyngel også får en høyere overlevelsesprosent med litt løv å gjemme seg i.

Beklager, men har nok dessverre ikke noe kamera som er bra nok til å fange opp en bitteliten ancistrusavkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, artig med bebiser!

Mine Ancistruser la egg her de og acaraene mente de var fryktelig snille som gjorde det, sånn at de fikk snaddermat <_<

Men fiiine panduroene! :)

Og hva slags gress har du kjøpt? Har gress jeg og, men får ikke mitt til å vokse så høyt. Rekene digger og gresset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skikkelig fint med innvendig bakgrunn! :)

Tusen takk.. *S*

Næmmen, artig med bebiser!

Mine Ancistruser la egg her de og acaraene mente de var fryktelig snille som gjorde det, sånn at de fikk snaddermat <_<

Men fiiine panduroene! :)

Og hva slags gress har du kjøpt? Har gress jeg og, men får ikke mitt til å vokse så høyt. Rekene digger og gresset :)

Venstregress er Eleocharis acicularis (hairgrass), det samme som du har i rekekaret ditt, er jeg rimelig sikker på. Det har kanskje blitt litt høyere her i karet og så har det begynt å spre seg skikkelig. Enda jeg bare dytta hele "klumpen" nedi sanda, uten å dele og spre den utover. Tror ikke jeg har veldig belysning, men jeg dytter nedi gjødselklumper i nærheten av plantene. De får nærmest hver sin matpakke *S* Kanskje derfor den trives så godt?

Høyregresset er, eller rettere sagt var, Blyxa japonica. Kjempepen plante, og i tillegg veldig god, visstnok. Den ble spist opp på kort tid i begge karene mine. Dyr var`n au!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.. *S*

Venstregress er Eleocharis acicularis (hairgrass), det samme som du har i rekekaret ditt, er jeg rimelig sikker på. Det har kanskje blitt litt høyere her i karet og så har det begynt å spre seg skikkelig. Enda jeg bare dytta hele "klumpen" nedi sanda, uten å dele og spre den utover. Tror ikke jeg har veldig belysning, men jeg dytter nedi gjødselklumper i nærheten av plantene. De får nærmest hver sin matpakke *S* Kanskje derfor den trives så godt?

Høyregresset er, eller rettere sagt var, Blyxa japonica. Kjempepen plante, og i tillegg veldig god, visstnok. Den ble spist opp på kort tid i begge karene mine. Dyr var`n au!

Hmmm.. Det ser veldig ut som det jeg har i rekekaret ja, men syns ikke det sprer seg noe særlig. Jeg er vel kanskje for gnien på matpakkene (les: de får ikke noe i det hele tatt :) ) det kan vel ha noe med det å gjøre... Også har jeg jo grus, kan jo kanskje ha noe med saken å gjøre det og, at den liker sand bedre!?

Det er utrolig irriterende når de tygger opp sånne dyre ting.. Sånn som vifterekene mine <_< Begynner å koste litt de møkkaacaraene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Det ser veldig ut som det jeg har i rekekaret ja, men syns ikke det sprer seg noe særlig. Jeg er vel kanskje for gnien på matpakkene (les: de får ikke noe i det hele tatt :) ) det kan vel ha noe med det å gjøre... Også har jeg jo grus, kan jo kanskje ha noe med saken å gjøre det og, at den liker sand bedre!?

Det er utrolig irriterende når de tygger opp sånne dyre ting.. Sånn som vifterekene mine <_< Begynner å koste litt de møkkaacaraene :)

Jeg hadde gress i et kar med grus for en stund siden, men det spiste (eh - gresset altså, ikke karet :) ) gullfiskene opp før jeg fikk tenkt "rot deg plante", så jeg aner faktisk ikke om gresset trives bedre i sand enn i grus. Jeg har litt troen på at den vil ha sin egen lille matpakke, jeg :rolleyes:

Den plantenæringen jeg bruker heter Proflora eller noe sånt fra JBL. Kulerund leireklump. Holder leeenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ja du har nok rett i det. Men er ikke algene og ganske så fornøyde med matpakken da..?

Joa, men har du ikke masse reker, maller og snegler som syns det er digg med litt alger også da? Men skjønner at du er litt redd for å få for mye alger, stygt og mye arbeid å rette opp i.. Vet ikke om det kanskje blir litt forskjell med tanke på algevekst om man bruker gjødselkuler som blir lagt ned til røttene kontra flytende gjødsel?

Tenkte du å ha "gressplen" over hele karet? Det må jo være rekehimmel!! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men har du ikke masse reker, maller og snegler som syns det er digg med litt alger også da? Men skjønner at du er litt redd for å få for mye alger, stygt og mye arbeid å rette opp i.. Vet ikke om det kanskje blir litt forskjell med tanke på algevekst om man bruker gjødselkuler som blir lagt ned til røttene kontra flytende gjødsel?

Tenkte du å ha "gressplen" over hele karet? Det må jo være rekehimmel! *S*

Ja det hadde nok vært rekehimmel ;) Tipper det kunne vært ganske stilig og! Hihi, der har du overtalelsen du trenger til gubben vet du :P

Men rekene går i et 60 liters kar for seg selv (eller sammen med L-144 småttiser og noen snegler av div og ymse sorter) så der har jeg ikke de største utfordringene med alger nei *flirer* Men det er mer i det andre karet. Har ikke reker der, de forsvinner ganske så kjapt da ja :rolleyes:

Hmm... Altså plantegjødning er jo og algegjødning, men kan jo tenke meg at det er stor forskjell på matboks man stapper ved siden av planten og sånn man har i vannet..

Så forresten på dyrebutikken her nede at de hadde fått noe som drepte alt av alger, det kan jo være noe ved ett skikkelig utbrudd.. Mannen hadde ikke prøvd det helt ut enda, men han hadde hørt masse positivt om det. Og ja, han er en av de som faktisk kan masse om fisk og kar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde nok vært rekehimmel :P Tipper det kunne vært ganske stilig og! Hihi, der har du overtalelsen du trenger til gubben vet du ;)

Men rekene går i et 60 liters kar for seg selv (eller sammen med L-144 småttiser og noen snegler av div og ymse sorter) så der har jeg ikke de største utfordringene med alger nei *flirer* Men det er mer i det andre karet. Har ikke reker der, de forsvinner ganske så kjapt da ja :rolleyes:

Hmm... Altså plantegjødning er jo og algegjødning, men kan jo tenke meg at det er stor forskjell på matboks man stapper ved siden av planten og sånn man har i vannet..

Så forresten på dyrebutikken her nede at de hadde fått noe som drepte alt av alger, det kan jo være noe ved ett skikkelig utbrudd.. Mannen hadde ikke prøvd det helt ut enda, men han hadde hørt masse positivt om det. Og ja, han er en av de som faktisk kan masse om fisk og kar :P

Det var faktisk en ganske kul idè å ha hel gressplen, hmmm... :P

I det store karet ditt putter du i siamesiske algespisere i stedet for algekillerkjemiskstuff om algeveksten skulle ta av litt. Har 13 stk fordelt på karene mine, og de er artige og hardføre stimfisker som også jobber hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...