Jump to content
Hundesonen.no

Utgangsstilling - sitt vs stå

SFX

Recommended Posts

X'en og jeg begynte på bronsemerkekurs i går, og instruktøren tipset meg om stå som utgangsstilling, og at det kan være lurt med store hunder.

Jeg ser helt klart at X'en (foreløpig) har skjeve sitter - både i forhold til meg, og i forhold til egen kropp (bernere sitter lett på ene skinka). Hun kan ikke utgangsstilling særlig godt, så det er null problem å lære den inn som stå - jeg må uansett trene en del for å få henne til å skjønne hva jeg vil. Så spørsmålet blir om vi skal ha sitt eller stå.

Jeg vil gjerne høre andres erfaringer, og få flere fordeler og ulemper med begge, før jeg bestemmer meg.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Hvis du har en frisk hund, ser jeg ingen grunn til at den skal stå i utgangsstilling. Jeg synes hundene får bedre kontakt av å skulle sitte (for en del hunder, er dette det eneste momentet hunden ser på eier). Det at hunden setter seg på skinka trenger ikke være noe problem, men hvis du vil rette det opp, skal det være fint mulig. Bare rett hunden inn og belønn når hun sitter riktig. Hvis hun ruller over skinka igjenm gjør du en ny holdt med en gang og belønner når hun sitter riktig :D

Guest Belgerpia
X'en og jeg begynte på bronsemerkekurs i går, og instruktøren tipset meg om stå som utgangsstilling, og at det kan være lurt med store hunder.

Jeg ser helt klart at X'en (foreløpig) har skjeve sitter - både i forhold til meg, og i forhold til egen kropp (bernere sitter lett på ene skinka). Hun kan ikke utgangsstilling særlig godt, så det er null problem å lære den inn som stå - jeg må uansett trene en del for å få henne til å skjønne hva jeg vil. Så spørsmålet blir om vi skal ha sitt eller stå.

Jeg vil gjerne høre andres erfaringer, og få flere fordeler og ulemper med begge, før jeg bestemmer meg.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Jeg tror du bare gjør det vanskeligere for deg selv ved å velge å ha stående hund. For selv om du har stående hund så er det øvelser hun faktisk må sitte i utgangsstilling - blant annet innkalling fra sitt.

Du vil få MYE trekk dersom hunden din underveis endrer utgangsstilling - dvs. om hun f.eks velger å sette seg på en holdt under lineføring/fvf.

Du må lære henne dekk fra stående til øvelsen dekk fra holdt .....

Det er vanskelig å ha stående hund og det er en teit greie som ble innført fordi det finnes hysteriske utstillingsfolk som ikke kunne lære hundene sine sitt *ler*

Jeg tror du tjener mer på å lære henne å sitte rettere og her er ett lite tips. For om jeg har lest riktig om søte vovven så er den ganske kvikk til å være så stor, og om hun i tillegg leker og liker drakamp så kan du lett få en relativt rask og rett sitt.

Gå inntil en vegg med bare så stor avstand at det såvidt er plass til hunden mellom deg og veggen, gå lineføring være kvikk og morsom - gjør holdt og si sitt samtidig - idet hun har rompa nedi bakken belønner du med julekvelden (du må belønne FØR hun rekker å rulle over på skinka) - masse kamp og leking og på'n igjen - belønningen må komme umiddelbart når rompla klasker ned i bakken - du skal ikke drøye så mye som ett sekund - bare belønn med masse futt og fart - hver gang hele tiden.

La være å belønne utgangsstilling andre steder enn i den settingen lenge - dvs. ikke bry deg om hun setter seg feil når du trener ute på plassen - men ikke belønn med mindre hun av seg selv tilbyr riktig sitt.

Jeg vil råde deg til å i en periode la være å starte alle øvelser fra utgangsstillng - la hunden stå fri rundt deg heller - be om oppmerksomhet og gå rett inn i f.eks. fvf/lineføring eller whatever .......

Håper det ikke ble for klønete forklart - lykke til.

Hvis du har en frisk hund, ser jeg ingen grunn til at den skal stå i utgangsstilling. Jeg synes hundene får bedre kontakt av å skulle sitte (for en del hunder, er dette det eneste momentet hunden ser på eier). Det at hunden setter seg på skinka trenger ikke være noe problem, men hvis du vil rette det opp, skal det være fint mulig. Bare rett hunden inn og belønn når hun sitter riktig. Hvis hun ruller over skinka igjenm gjør du en ny holdt med en gang og belønner når hun sitter riktig :P

Litt usikker på hva du mener med frisk, men jeg ser helt klart det du sier om kontakt. Vi har trent litt stå disse dagene, og jeg synes hun blir "der", men ikke "her hos meg" - hun er veldig kontaktsøkende ved sitt. Og det må jo være en fordel før de enkelte øvelsene starter...

Det er et større problem at rumpa deiser ned her og der (altså ikke ved siden av meg) enn at hun vipper over på ene skinka - men kjære vene, jeg har jo ikke pirket på det, og ikke gitt henne en sjanse til å lære seg riktig sitt.

Det er en ishockeybanesak nede på idrettsplassen 50 meter fra oss, jeg tenker at den er god å trene utgangsstilling på, ved å "presse" henne til å sette seg inntil meg - som Belgerpia nevner under. Hun sitter typisk nok helst oppå hofta mi hvis det er snakk om kos, så det burde jo gå an til vanlig... :rolleyes:

Jeg tror du bare gjør det vanskeligere for deg selv ved å velge å ha stående hund. For selv om du har stående hund så er det øvelser hun faktisk må sitte i utgangsstilling - blant annet innkalling fra sitt.

Du vil få MYE trekk dersom hunden din underveis endrer utgangsstilling - dvs. om hun f.eks velger å sette seg på en holdt under lineføring/fvf.

Du må lære henne dekk fra stående til øvelsen dekk fra holdt .....

Det er vanskelig å ha stående hund og det er en teit greie som ble innført fordi det finnes hysteriske utstillingsfolk som ikke kunne lære hundene sine sitt *ler*

Jeg har prøvd både sitt og stå i løpet av uka, og merker at hun allerede har sitt som litt "default" når vi trener lineføring. Hvor hun setter seg, derimot... Jeg heller veldig mot å velge sitt, fordi jeg også er litt redd for å ødelegge utstillingsståen - skal hun stå, skal hun stå pent, og jeg må jobbe med henne i venstresvingsringen for å få ståen slik jeg vil - og da vet jeg ikke om jeg vil fortelle henne at det er greit å stå som en sagbukk i andre ringer. Mulig jeg er teit, men jeg får i hvert fall fnatt av stående hennes når vi har trent LP nå... Så jeg er vel hysterisk utstillingsmenneske på annen måte... :D

Jeg tror du tjener mer på å lære henne å sitte rettere og her er ett lite tips. For om jeg har lest riktig om søte vovven så er den ganske kvikk til å være så stor, og om hun i tillegg leker og liker drakamp så kan du lett få en relativt rask og rett sitt.

Gå inntil en vegg med bare så stor avstand at det såvidt er plass til hunden mellom deg og veggen, gå lineføring være kvikk og morsom - gjør holdt og si sitt samtidig - idet hun har rompa nedi bakken belønner du med julekvelden (du må belønne FØR hun rekker å rulle over på skinka) - masse kamp og leking og på'n igjen - belønningen må komme umiddelbart når rompla klasker ned i bakken - du skal ikke drøye så mye som ett sekund - bare belønn med masse futt og fart - hver gang hele tiden.

La være å belønne utgangsstilling andre steder enn i den settingen lenge - dvs. ikke bry deg om hun setter seg feil når du trener ute på plassen - men ikke belønn med mindre hun av seg selv tilbyr riktig sitt.

Jeg vil råde deg til å i en periode la være å starte alle øvelser fra utgangsstillng - la hunden stå fri rundt deg heller - be om oppmerksomhet og gå rett inn i f.eks. fvf/lineføring eller whatever .......

Håper det ikke ble for klønete forklart - lykke til.

Jupp, hun er den mest arbeidsvillige berneren jeg har hatt (dog også den som har blitt mest motivert til det fra ung alder), og selv om hun ikke er gruppe 1-hund, lærer hun i mine øyne kjapt, vil mye, og er en jævel på drakamp. Det er JEG som er problemet, med varierende evne og vilje til å trene nok og konsekvent, men jeg merker jo at kurs og 2.000 kroner gir større motivasjon enn jeg hadde i ferien... :rolleyes:

Som jeg sier over, så virker allerede sitt som en mild default, så jeg tror jeg skal fortsette med den - men begynne å bruke lek og julaften som belønning for å få de kjappere, og bruke ishockeybanen jeg beskriver for Amira for å "tvinge" henne nærmere meg. Det er sikkert også lurt å trene fvf/lf uten start og avslutning (sittene).

Takk for svar, begge to!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Create New...