Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille avrøytet hund


borderen

Recommended Posts

Jeg leser at det er mange som lar være å stille hundene sine hvis de er avrøytet, selv om de er påmeldt og har betalt.

Hvorfor det? Er det bare for å unngå følelsen av å få flat rød eller blå (gul?)? Eller er det negativt for hunden at man kan se tilbake på en bra utstillingshund og se at den fikk et dårlig resultat en gang?

Jeg tenker liksom slik at hvis jeg har betalt uansett, kan jeg like godt stille for ringtrenings skyld. Er det noen bakdeler med å stille?

Yippie er nemlig veldig pjuskete i pelsen nå, og hun skal stilles i JK på nkk Drammen. Hun beveger seg og stiller seg fint når jeg trener, så jeg håper liksom at det gjør opp litt for den dårlige pelsen (?). Hun har noe underull og den pelsen som er, er blank (selv om den har fått litt brun-skjær i løpet av sommeren... hun eeeelsker å sole seg..). Hun har bare ganske kort pels i brystet, og pelsen er litt "tynn" over hele kroppen.

Er det noen som har noen tips? Burde jeg ikke stille? Eller er det noen tips for hvordan jeg kan få hun til å se best mulig ut "uten" pels? Tenker på i forhold til børsting (grundig? hvilke børster?) og vasking (når, hvilken shampoo) og evt stussing av pelsen. Dere trenger ikke ha noen erfaring med akkurat aussien for å svare - jeg regner med andre med langhårede hunder har vært borti problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte Tulla nedrøytet en gang, og fikk blå. Det var nok også andre ting som spilte inn på akkurat dèt (jeg hadde visst trent inn feil måte å løpe på, haha), :) men sånn helt personlig syns jeg det er kjipt å få en blå, når hun alltid tidligere har fått rød.

Jeg aner ikke hva andre tenker om saken, men det ser vel penere ut "på papiret" å kun ha fått rødt på alle utstillinger, og at det ikke er èn blå som kommer og ødelegger helhetsinntrykket. Jeg skjønner også at folk med flere hunder/oppdrettere ikke stiller når hunden er nedrøytet. Det kommer vel litt an på hva som er planen med hunden? Kan godt se for meg at oppdrettere prøver å unngå å få blå pga noe så trivielt som nedrøytet pels..

Har dessverre ingen tips til hvordan du kan "kamuflere" den tynne pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo korthårshund da,

Men zoey har hatt en alergisk reaksjon, som ført til utslett og sår på ryggen, og resultat av dette er små hårløse flekker på ryggen.. Man ser de ikke med mindre man vet de er der, men pelsen på ryggen er litt "tynn" på en måte..

Men jeg gir nå f.. Har betalt, trenger treninga, har fatt blått før (så det "ødelegger" ikke ryktet med en til) OG jeg ser på det som sosialt, så jeg drar nå okke som jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte nedrøytet tispe i Drammen i fjor. Fikk på kritikk og muntlig "Nydelig tik, som desverre har lämnat pelsen hemma" :P

Selv om en like bra hund med bedre pels antakelig ville slått deg burde dommere kunne ta litt hensyn til både sommer og sol, samt evnt første løpetider ovs. Men noen gjør det, andre ikke. Så alt kommer ann på dommeren - som vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Shiba Linus har vært totalt nedrøyta på 3 av 3 NKK-utstillinger vi har meldt han på.

Og da mener jeg TOTALT nedrøyta...

Her hjemme i oktober i fjor var hundeklubben som hadde utstilling første dagen, og etter en blå der ( helt fortjent ) trakk vi han fra søndagens NKK-utstilling.

I april i år, samme saken, men da i Harstad.

Var veldig usikker, men fant ut at siden vi alt var der for å stille vår andre hund, så bare kasta vi oss ut i det.

Dommeren gav 1 i kvalitet, knall kritikk men bemerket at pelsen ikke var i beste kondisjon, noe som ikke akkurat var en overdrivelse...

Ikke nok med det, han ble nr 2 av 3 i konkurranseklassen, og slo en annen hanne i full pels.

Så da var jeg både sjokkert og fornøyd.

Håper virkelig vi får sjansen til å stille Linus i full pels for denne dommeren og se hva resultatet blir da.

Min erfaring er at det kan slå begge veier.

SÅ det er jo en vurdering hver enkelt må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent pelsen alene avgjør at en hund får gult. Det er vel heller andre kvaliteter (eller manglende så dan) som gjør at en hund havner der.

Nå fikk jeg faktisk et halvt foredrag om Aussiepels i uka som var faktisk. Hun nevnte noe om "tørrbading" for så få føne opp pelsen lag for lag med en myk børste. I hvert fall burde man ikke bade en hund som røytet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt Blaze to ganger helt nedrøytet. En gang til BIR men dommer holdt igjen Cacib, og en annen gang til BIM (og NV06) Så det er ikke en og alene pelsen som gir deg blå/gul sløyfe.

Somoftest får man en slett rød med nedrøyet pels om annet er bra (dvs ting dommeren ikke annser som feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte Saeta en hel sesong avrøytet, men da hadde jeg heller ingen andre å stille. Nå vet jeg omtrent når hundene røyter ifht. løpetid, så da lar jeg bare være å melde på i den perioden jeg antar de vil være avrøytet.

Så ja, jeg har gjort det, men prøver å unngå å melde på, for jeg stiller ikke for å få en flat rød gang på gang lenger, til det er det altfor dyrt. Har jeg en hund jeg ikke mener er verdt mer så blir ikke utstillingskarrieren så fryktelig lang, eller de får en pause for å se om de blir bedre med tiden.

Jeg har btw fått 2 blå pga. avrøytet hund, der det var den avgjørende faktoren (pris pga. pelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg det største pels-problemet, men en sjelden gang feller også mine pels, og ser noget mer pjuskete ut enn normalt gjør. Dette skjer selvsagt kun i forbindelse med store utstillinger- nå sist med 3 dagers int. utstilling i Finland. Da vurderte vi å trekke oss av økonomiske grunner. Reisen dit er DYR, og selvom påmelding var urefunderbar koster det uansett flesk med reise/ opphold. Ville vi ha en sjanse i så stor konkurranse når han ikke var i tiptop shape? Jeg tok nå sjansen, og angrer ikke. Vi fikk alt hva vi håpet på og mere til :)

Bare still du- når du alt har betalt og skal ned dit uansett ser jeg ikke at du har noe å tape. Det "værste" som kan skje er at du får en premiegrad lavere enn du normalt ville fått, men hva gjør vel det?

Det er uansett sosialt og god øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stilt avrøytet hund på tre utstillinger og fikk to store og et lite cert. Dommerne kommenterte den manglende pelsen, men la mer vekt på pelskvalitet enn kvantitet. Heldigvis:) Han er junior (15 mnd) så da røytingen satt inn var det ikke småtterier som datt av...all valpepelsen skulle jo av før sommeren.

Det er så stor forskjell på hvordan hundene røyter. Først mistet gullet all underull på rompe og manke. Og så datt underulla på kroppen og bena. Og da vi trodde det var over begynte jammen dekkhårene å fly rundt her og:) Men som sagt - det gikk helt fint å stille uten alt for mye pels.

Hunden min trenger all trening han kan få i ringen og da stiller jeg uansett røyting:) I alle fall til handler og hund viser seg pent sammen...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillte "Kinesisk Nakenhund" i stedet for Engelsk Setter på de to siste utstillingene. CK 2BTK på den første, hvor dommer ville satt henne først dersom hun hadde vært i pels, og CK på den andre :) Var ikke mye eksteriør og bevegelser å gjemme bort kan man trygt si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å gi et fasitsvar på om en bør stille en nedrøytet hund, for det kommer blant annet på hva som er under pelsen, hvem og hvor mange andre som stiller og hvem som dømmer.

NKK Bjerke stilte jeg X'en, rimelig nedrøytet, og hun ble nummer to i en stor klasse med CK - og vi tapte pga pelsen, sa dommeren. Men X'en har mange kvaliteter under pelsen, til tross for sin unge alder. En uferdig hund i stor utvikling kan virke enda smalere og enda mer langbeint hvis pelsen blir borte.

Fem dager senere ble hun juniorverdensvinner, uten at dommer sa noe om pelsen (dog var pelsen shinet bedre til VV enn Bjerke, da jeg sparte mest mulig til nettopp VV...).

Vi hadde ei tispe som var så god at pelsen spilte mindre rolle, hun gjorde det stort sett veldig bra uansett. Even vår ser aldri nedrøyet ut, for han har så mye pels å ta av, at vi har aldri behøvd å tenke på det.

Så er det andre hunder som rett og slett ser skabbete, møllspiste, pinglete og stusselige ut uten pels - det er ikke gøy å gå inn i ringen med en slik hund. Det handler ikke bare om resultat, det handler om å være stolt av hunden din, vise en velstelt og velpresentert hund. Hvis en hund ser skikkelig elendig ut uten pels, synes jeg ikke det er vits i å stille den, for hvilke sjanser kan den ha? Jeg synes også det handler om respekt for en ellers pen hund. Det er ikke trivelig å se tisper som vanligvis er av CK-kvalitet entre ringen på NKK-utstillinger i håp om det store certet, men så er de grå og nakne etter sist valpekull født for ti uker siden, pelsen er grisebust, og inntrykket er helt feil. Jeg ser ikke at de har noe i den ringen å gjøre. Du går ikke på scenen i Miss Universe med fettete og flassete hår heller. La hunden komme seg skikkelig igjen. (Men jeg synes heller ikke det er stas å se høydrektige tisper vagge rundt i ringen, de er ikke i utstillingskondisjon, de ser ikke ut som en vinner). Det handler vel om at en vinner må ha det lille ekstra - for eksempel pels i god kondisjon, mens du kan være en god toer eller treer med dårlig pels.

X'en er enda mer naken nå enn på Bjerke og VV, og hun skal stilles to ganger i helga. Men jeg har heller ikke cert-ambisjoner for henne, og jeg mener at det er kvaliteter igjen å premiere - hunden er mer enn pels, men pels er en viktig faktor for å være i topp utstillingskondisjon (sammen med for eksempel ren pels, muskler, korte klør, rene tenner, også videre). Jeg forstår om en dommer holder tilbake CK pga dårlig pels, mens en god hund bør ha nok kvaliteter til å få en førstepremie til tross for pelsens fravær.

Noen dommere tar hensyn til årstiden, noen dømmer hunden slik den står og går (en kan jo ikke garantert vite at hunden vanligvis har mer pels, jamfør at hunder i full pels kan få trekk for pelsen - den dommeren ønsker mer pels).

Det er påmeldt 80-90 bernere på de to utstillingene i helga, og det sier seg selv at det vil være noen der med bedre pels enn X'en. Hadde vi hatt en rase med fire-fem i rasen, vil pelsmangel kunne spille enda mindre rolle, er min erfaring.

Som et apropos hørte jeg også om en hund som helst stilles kun når den er nedrøytet, fordi den har så massiv pels til vanlig at det blir too much.

Og angående tips for bedre pels, så finnes det jo en rekke ting å legge i matskåla, men lite av det vil ha noen effekt innen Drammen.

Sørg for å få av all død og grå pels - heller lite og blank pels, enn masse halvdød pels - da ser hunden enda mer uflid og skabbete ut.

Bad hunden senest mulig (samme morgen, om du kan), og føhn den tørr - så rekker ikke pelsen å legge seg like fort, og det virker som om den har mer pels. Føhn selvfølgelig mothårs.

Hvis hunden røyter ujevnt - klipp/napp det jevnt. Hvis den for eksempel har mye pels på halen og i forbrystet, og lite ellers på kroppen, vil det gi et ubalansert inntrykk av hunden. Da er det bedre å fjerne noe fra bryst og hale.

Og ALDRI, ALDRI, ALDRI beklag deg overfor dommeren over hundens feil og mangler den dagen. Det høres kanskje basalt ut, men jeg hører stadig vekk (når jeg er ringsekretær, for eksempel) utstillere komme bort til dommer med hunden og si "ja, du må se bort ifra krøllene/at den er så nedrøytet/hun er litt bakhøy for tiden". For det første er det opp til dommer hva denne skal se bort fra, utstiller skal ikke be dommer gjøre et puck, og for det andre er det dommers oppgave å finne feil og mangler - ikke server det til denne! Vis hunden din som om du synes den er bra nok til å være i ringen til tross for dårlig pels, ikke unnskyld at du er der. Hvis du synes hunden ikke skulle vært der, nei, så la være. Handling er også attitude.

Sorry, men det klør i fingrene mine når jeg ser enkelte gjøre og si slikt, jeg får MARK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Og Yodel: jeg tenker litt som deg.... Jeg skal jo dit og har handler (jeg skal gå NM), så har jo ingen ting å tape! Nå har jeg bare stillt en gang i JK før, så jeg kan jo ikke snakke om hvor bra hunden pleier å gjøre det.

*klipp*

Og angående tips for bedre pels, så finnes det jo en rekke ting å legge i matskåla, men lite av det vil ha noen effekt innen Drammen.

Sørg for å få av all død og grå pels - heller lite og blank pels, enn masse halvdød pels - da ser hunden enda mer uflid og skabbete ut.

Bad hunden senest mulig (samme morgen, om du kan), og føhn den tørr - så rekker ikke pelsen å legge seg like fort, og det virker som om den har mer pels. Føhn selvfølgelig mothårs.

Hvis hunden røyter ujevnt - klipp/napp det jevnt. Hvis den for eksempel har mye pels på halen og i forbrystet, og lite ellers på kroppen, vil det gi et ubalansert inntrykk av hunden. Da er det bedre å fjerne noe fra bryst og hale.

Og ALDRI, ALDRI, ALDRI beklag deg overfor dommeren over hundens feil og mangler den dagen. Det høres kanskje basalt ut, men jeg hører stadig vekk (når jeg er ringsekretær, for eksempel) utstillere komme bort til dommer med hunden og si "ja, du må se bort ifra krøllene/at den er så nedrøytet/hun er litt bakhøy for tiden". For det første er det opp til dommer hva denne skal se bort fra, utstiller skal ikke be dommer gjøre et puck, og for det andre er det dommers oppgave å finne feil og mangler - ikke server det til denne! Vis hunden din som om du synes den er bra nok til å være i ringen til tross for dårlig pels, ikke unnskyld at du er der. Hvis du synes hunden ikke skulle vært der, nei, så la være. Handling er også attitude.

Sorry, men det klør i fingrene mine når jeg ser enkelte gjøre og si slikt, jeg får MARK!

Ok, da skal jeg børste henne imorgen eller på fredag tenker jeg, så vasker jeg fredag kveld (og kanskje fukter + føner litt på lørdag?).

Haha, skjønner hva du mener med å unnskylde hunden :rolleyes: Hunden min er ikke sååå stygg at jeg tipser dommeren om å se på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsøsteren til Aron fikk Cert i perioden da hun var skikkelig nedrøyta. Hun ligna mer på en nakenhund enn papillon i pelsen :-P

Aron røyter litt hele året, så han ser aldri helt nedrøyta ut. Jeg er vel ikke så nøye på det som er på "papiret" da. Jeg VET jo hvor fin hunden min er og setter mer pris på kritikken enn resultatet egentlig :wub: Men så stiller jeg bare ut for gøy også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Nydelige Yippie! :wub:

My har mistet mye underull på ryggen iløped av sommeren som har vært nå og i september skal hun stilles for første gang. Håper og tror det hjelper å greie igjennom pelsen en gang eller to i uka og vaske henne med en god og pleiende shampo. Syns Yippie ser helt nydelig ut på bildet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Nydelige Yippie! :wub:

My har mistet mye underull på ryggen iløped av sommeren som har vært nå og i september skal hun stilles for første gang. Håper og tror det hjelper å greie igjennom pelsen en gang eller to i uka og vaske henne med en god og pleiende shampo. Syns Yippie ser helt nydelig ut på bildet jeg!

Jo mer du børster, bader og føhner, jo fortere blir de ferdig med å røyte - og jo fortere kommer de opp i pels igjen. Noen klarer å korte ned røyteperioden drastisk ved å bade fem-seks dager på rad - og da er det fullt bad, grundig shampoonering, og full føning. Dermed løsner pelsen fortere, de kommer ned, og kan dermed gå opp i pels igjen.

Grattis til Amira, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du børster, bader og føhner, jo fortere blir de ferdig med å røyte - og jo fortere kommer de opp i pels igjen. Noen klarer å korte ned røyteperioden drastisk ved å bade fem-seks dager på rad - og da er det fullt bad, grundig shampoonering, og full føning. Dermed løsner pelsen fortere, de kommer ned, og kan dermed gå opp i pels igjen.

Grattis til Amira, forresten!

Det har jeg også god erfaring med, og gjorde derfor dette med Villa. Hun startet å røytei beg. av juni, lenge før hun skulle. Sparte pelsen så godt jeg kune til Bjerke og begynte badingen etter det. Hun er nettopp ferdig å røyte <_< Hun har vært badet og fønetr 2 ganger i uka og børstet så ofte jeg husker det, men neida. Hun funket det bare ikke på. Men men, håper pelsen kommer fort når den bestemmer seg for å komme, hun er liksom påmeldt en del framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det flyr søte, grå hårballer rundt omkring i leiligheta selv om jeg støvsuger annenhver dag :ahappy: Hun hadde den tetteste og tykkeste pelsen på ryggen/rumpa for bare 1-2mnd siden men nå er den tynn og "skranglete" om man kan si det slik, med noen døde grå partier her og der. Prøver å nappe det vekk så fort jeg ser det men det føles ut som om det bare kommer tilbake hele tiden. Syns egentlig hun har røyta litt hele tiden, så jeg tror nok kanskje hun hadde hatt godt av et annet fôr selv om hun fungerer OK på det hun går på nå. (eukanuba lam og ris, valpefor..) Hun har egentlig røyta helt siden valpepelsen begynte å slippe når jeg tenker meg om... Er det normalt med pelsraser?

Hvordan olje er det noen kjøper på matvarebutikken som de har over tørrfôret til hundene? Den skal ha nesten samme virkning som de fleste dyre oljer man får kjøpt, men man må visst bruke litt mer av det for å oppnå effekt. Har begynt å ha rå egg over tørrforet hennes også i det siste, vil det hjelpe på pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er proteiner, og proteiner er jo bra for blant annet pels.

Jeg har alltid fått beskjed om rapsolje, til 20 kroner literen. Det finnes sikkert bedre - og dyrere, men rapsolje skader ikke.

Jeg bruker også litt penger på ølgjær, en spiseskje eller to om dagen, er også bra for pelsen.

Minkolje gir glans, en hund som er nedrøytet ser jo bedre ut om det er glanset og skinnende, enn grått og dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det flyr søte, grå hårballer rundt omkring i leiligheta selv om jeg støvsuger annenhver dag :D Hun hadde den tetteste og tykkeste pelsen på ryggen/rumpa for bare 1-2mnd siden men nå er den tynn og "skranglete" om man kan si det slik, med noen døde grå partier her og der. Prøver å nappe det vekk så fort jeg ser det men det føles ut som om det bare kommer tilbake hele tiden. Syns egentlig hun har røyta litt hele tiden, så jeg tror nok kanskje hun hadde hatt godt av et annet fôr selv om hun fungerer OK på det hun går på nå. (eukanuba lam og ris, valpefor..) Hun har egentlig røyta helt siden valpepelsen begynte å slippe når jeg tenker meg om... Er det normalt med pelsraser?

Hvordan olje er det noen kjøper på matvarebutikken som de har over tørrfôret til hundene? Den skal ha nesten samme virkning som de fleste dyre oljer man får kjøpt, men man må visst bruke litt mer av det for å oppnå effekt. Har begynt å ha rå egg over tørrforet hennes også i det siste, vil det hjelpe på pelsen?

EN gang ANNENHVER dag??! ;) Haha, bare vent til du støvsuger annenhver time, du..! :rolleyes:

Som Emma sier; rapsolje. Må bruke litt mer enn med fiskeolje eller andre oljer (selolje osv) med høyere innhold av omega 3 osv, men det er den vegetabilske oljen med mest innhold av omega 3+ i alle fall. Og så er den jo atskillig billigere enn dyr fiskeolje av diverse slag. ;)

Du kan også prøve å kjøpe tabletter hos frisøren; Hårkontroll heter de. De er litt dyre, men de skal visstnok virke bra. Bruker de når Tulla skal opp i pels igjen. Tilpass dosen etter hundens størrelse, jeg gir Tulla halv menneskedose. B-vitamin i form av ølgjær kan du også gi, jeg pleier å ha en spiseskje over maten til Tulla, pluss litt vann for å blande det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...