Gå til innhold
Hundesonen.no

Galastop for innbildt


Recommended Posts

Jeg har fått slike dråper for å dempe innbildt svangerskap på hunden. Galastop Vet, heter det. Syns dette har hjulpet litt med at melka har trukket seg tilbake. Men oppførselen er ikke endr, heller blitt værre. Jeg lurer på om Galastop Vet er det eneste midlet for innbildt? Eller finns det andre typer/sterkere typer. For jeg tenker på hvis at Galastop ikke virker, hva vil dyrlegen gjøre da. Kan alltids snakke med veterinær om dette, men det hadde vært interessant å hørt andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kastrer tispa, så slipper du hele problemstillingen. Det er et forholdsvis enkelt inngrep uten store risikomomenter. Hunden slipper alt ubehaget med hormonelle plager og du slipper merkelige adferder i tillegg til løpetidsmaset.

Edit: Jeg har ikke hatt noen ulemper med kastrering av tisper, tvert i mot, kun positive erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrer tispa, så slipper du hele problemstillingen. Det er et forholdsvis enkelt inngrep uten store risikomomenter. Hunden slipper alt ubehaget med hormonelle plager og du slipper merkelige adferder i tillegg til løpetidsmaset.

Edit: Jeg har ikke hatt noen ulemper med kastrering av tisper, tvert i mot, kun positive erfaringer.

Signerer denne!

Forrige tispa mi måtte gå på Galastop etter hver løpetid inntil hun ble kastrert. Nå hjalp Galastop henne, både når det gjaldt melken og adferden, men hormonene før og etter løpetid var det bare kastrering som hjalp på.

Jeg fikk en "ny" hund etter at hun ble kastrert. Mye mer stabil i humøret, mye mer tålmodig med andre hunder, treningsvillig, turvillig osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har MYE erfaring med dette!

Galastop er utmerket for å stoppe melkeproduksjon, men påvirker ikke hunden i noen gard ellers. Det finnes ingen vestlig medisin som funker, men kjerringrådet som kan fungere (men ikke alltid) er MYE mosjon. Og da snakker vi betydelig mer enn normalt, og halver maten.

Alternativt som også noen lykkes med er homeopatisk medisin. Pulsatilla osv er velkjent og har effekt. Men her er det også individuelle forskjeller.

Mest effektiv er kastrering (men da får du aldri valper på henne), alternativt er hormonsprøyte. Disse er nå betydelig bedre enn hva de var, men en hund bør IKKE gå livet ut på slikt uansett. Maks 2 år, ett kull og evt kastrering.

Hvis du går inn på min webside, så finner du MYE informasjon om "min" histore rundt dette. Da min tispe har vært EKSTREM problematisk mht til løpetidsplager, innbilt svangerskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galastop er vel kun for å stoppe melkeproduksjonen,

Jeg steriliserte Sara pga dette her ( vet det heter kasterering, men sier fremdeles sterlisiering på tisper jeg :console: )

Det er selvsagt et stort inngrep og koster litt også, men aldri mere innbildt svangerskap, Sara gikk inn i dyp depresjon og sultet seg selv og hadde det fryktelig ille så jeg var ikke i tvil engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle!

Ja jeg nevnte kastrering for dyrlegen, men fikk med en gang medisin istedet. Greit nok, vi skal prøve å se, men nå er ikke melka problemet, men adferden, så hvis galastop bare går på melk, er det egentlig liten vits. (hun får heller ikke de svære mengdene med melk eller jur dannelse)

Hunden er helt klart mer stresset. Peser mye mer, er veldig rastløs og urolig, klarer ikke helt å slå seg til ro, piper og syter mye for ingenting, graver hele tiden, bjeffer, vokter mer og er mer skvetten og rar. Grunnen til at jeg nevnte kastrering for dyrlegen var pga utagering mot folk, men samtidig var jeg da litt usikker om hormonene var grunnen. Nå ser jeg stor forskjell på perioder, og jeg er sikker på at hormoner gjør henne litt tullete.

Får man dekt kastrering på forsikringen hvis dette gjøres pga helse og dyrlegens anbefaling?

Jeg har ganske lyst å kastrere, Hunden er så voksen nå og valper har aldri vært noe aktuellt. Så jeg ser ikke noe grunn for å la være hvis dette hjelper hunden. (og meg, jeg blir mer sint og sur på hunden pga oppførselen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...