Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom & Hundemat


eple

Recommended Posts

Nå har jeg lest litt på forumet om denne maten, og tittet på hjemmesiden deres. Men jeg lurer på om dere fôrer med både våtfôr og tørrfôr når dere skriver at dere fôrer med vom & hundemat? Holder det å bare fôre med våtfôrer og eventuelt annet ferskt knask ved siden av, eller er det best å bruke tørrfôr i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri tørrfôr. Jeg fôrer 100% rått, basert på cirka 50/50 V&H og diverse andre råvarer jeg får tak i. Jeg gir heller ikke noen "supplementer" (vitaminer, yoghurt, grønnsaker/frukt, el.l.). Her i huset går det kun i V&H, pluss kjøtt, fett, bein, innmat, og egg. Og alt gis rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir først og fremst V&H, men har alltid tørrfor stående framme til dyret. Det fungerer veldig greit, da hun noen ganger ser ut til å være veldig sulten om natta (!).

Neida, den egentlige årsaken er at hun tidvis nekter å spise. Derfor har jeg alltid mat framme til henne dersom hun skulle finne på å spise en smule. Det hender at hun gjør det og vi synes denne løsningen fungerer bra for oss. Forøvrig gir vi henne Royal Canin medium adult i tillegg til variasjonene som finnes av V&H.

Pelsen, avføringen og kondisjonen på hunden er veldig bra synes jeg. Det er altså uproblematisk for oss, heller fordelaktig, å bruke begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier jeg fôrer med V&H mener jeg at måltidene hundene får består av kun V&H (men om kvelden får de i tillegg en dæsj polarolje). Ellers kan jeg finne på å gi alt mulig rart til de som godis og snacks (tyggebein, griseører, pølsebiter, fiskepudding, tørrfôr som godis, oksepenis, ost, denta stix - ting som "alle" hunder får utenom måltidene, enten i trening eller som ren kos), men det er liksom ikke basisen i kostholdet deres, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne hunder kan fint fullfòres på V&H, gjerne med litt hardt for tennene ved siden av. Valper og unghunder i vekstperiode skal ikke fullfòres på Vom og Hundemat.

Okei, kan jeg spørre hvorfor valper ikke skal fôres på vom og hundemat? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ser de har våtfôr til valp.

Det lurer jeg også på? Jeg ringte nemlig fabrikken da jeg lurte på porsjonering ifht valpefôr og i følge V&H sentralt er valpefôret er fullverdig fôr som valpene aller helst skal fullfôres på. Det var hvertfall svaret jeg fikk da, i januar. Nå fullfôrer ikke jeg uansett siden Sølve får veldig hard mage og jeg vil forhindre tendenser til tannsten, men jeg som nevnt har jeg hørt at V&H valpefôr er et fullfôr altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara har gått på V&H i 6 mnd nå og har gått opp hele 5 kg :D

Jeg er så glad, så glad... ho var så tynn før og hele hemmeligheten var å ha en halv pølse opp i det normale tørrföret :D

Symra får også en halv pølse oppi tørrforet. Problemet er at hun spiser bare den halve pølsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kutta ut vom og hundemat pga. mye dårlig ånde og alt for hard avføring i tillegg til jobben med deling, blodet og all gørrlukta.

Gir nå hovedbasis tørrfor (uten tilsetningsstoffer) og rå fisk og kylling når jeg føler for det. Resultatet er fast og fin avføring og merkbart bedre ånde og ikke no søl.

Hender seg jeg kjøper inn noe norwegian polar.

Viktig å huske på at hunder ikke bare er kjøttetere. Når de tar vomma fra dyr de dreper om de er ville, så inneholder den vomma mye grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på? Jeg ringte nemlig fabrikken da jeg lurte på porsjonering ifht valpefôr og i følge V&H sentralt er valpefôret er fullverdig fôr som valpene aller helst skal fullfôres på. Det var hvertfall svaret jeg fikk da, i januar. Nå fullfôrer ikke jeg uansett siden Sølve får veldig hard mage og jeg vil forhindre tendenser til tannsten, men jeg som nevnt har jeg hørt at V&H valpefôr er et fullfôr altså.

Åååh, har de fått valpefòr nå, da er det jeg som ikke er oppdatert- beklager! Jeg tok kontakt med fabrikken vinteren 06, og da hadde de ikke valpefòr og sa at valper ikke skulle fullfòres på deres fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, har de fått valpefòr nå, da er det jeg som ikke er oppdatert- beklager! Jeg tok kontakt med fabrikken vinteren 06, og da hadde de ikke valpefòr og sa at valper ikke skulle fullfòres på deres fòr.

Valpefôret er relativt nytt så det er ikke så rart du trodde feil. :D Og det er sant som du skriver at valper skulle ikke fulfôres på "vanlig" V&H, det har jeg også hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne hunder kan fint fullfòres på V&H, gjerne med litt hardt for tennene ved siden av. Valper og unghunder i vekstperiode skal ikke fullfòres på Vom og Hundemat.

Om du ønsker å fullfore på vom og hundemat så kan du gi en spiseskje med kruskakli i maten. Det regulerer magen bra og avføringen blir ikke så hard for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...