Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontakttrening


Cathrine og Biff

Recommended Posts

Eg er nett begynt på valpekurs. Første time var det kontakttrening og sitt som vi fokuserte på. Eg fekk beskjed om å belønna valpen når eg fekk augenkontakt med han. Problemet mitt er at kvar gang eg ser på han so ser han på meg, skal eg då belønna han heile tida? Eller koble inn et kommando ord?

Ganske so ny på alt dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere har så god kontakt allerede! Får håpe det holder seg slik når han blir eldre også. :lol: Hør med instruktøren din om hva h*n vil du skal gjøre. Hvis du vil trene på dette i mellomtiden, kan du begynne å vente bare bittelitt lengre før du belønner han, sånn at han må se på deg lengre før han får godis/leke. Når dere har blitt skikkelige gode, kan du kanskje ha øyekontakt med han i nesten et halvt minutt før du belønner! Altså; jobb med lengden på kontakten, i stedet for frekvensen på den. Du kan også trene på at han skal se på deg selv om dere beveger dere.

Edit: Ja, og så kan dere trene med forstyrrelser (som han takler). Øk gradvis uansett hva du trener på, så går det sakte men sikkert fremover! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du gjør det med mer og mer forstyrrelser.

Du kan også belønne for hver gang han ser på deg mens dere går.

Så øker du graden fra hjemme, til ute, til ute blandt litt folk, blandt bilder osv.

Kontakt er jo en av de aller viktigste punktene å trene på! Så fortsett med det gode arbeidet du :P

Hvordan gjør du det nå?

Vi lærte å sitte vi på valpekurset, og så reise oss, og så gå litt å litt osv.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Godbiter blir man vel aldri ferdig med. :whistle:. Men som det står over her, så kan man øke vanskelighetsgraden gradvis, og når det begynner å bli veldig bra begynner man med å belønne med godbit bare av og til (med uregelmessige mellomrom). Symra må stå pent leeeeenge før hun får en godis, det er jo slik hun må stå i ringen på utstilling.

Husk på å trene bare små økter i gangen, vofsen skal synes at dette er gøy.

Hvis du synes det blir litt mye godis for den lille magen, så del opp f.eks. kokt skinke eller pølse i ørsmå biter.

(Og Kabi, jeg har flere bøker du kan låne :ermm: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Takk for tipset :)

Marve hopper i salto på stua for tørrforkuler, men ikke utendørs. Så nå har jeg kjøpt kokt skinke!

Igår lærte han "slipp" tror han syntes det var gøy, lurer på om jeg skal lære ham "tørk opp etter deg" også.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...