Gå til innhold
Hundesonen.no

Matlei - myte eller sannhet?


Lemen

Recommended Posts

Jeg har sett meg lei på at Sølve spytter ut tørrfôr kulene sine og jeg opplever at han er matlei. Han får V&H som hovedfôr, men får veldig hard avføring av å kun spise det og tendenser til tannsten så jeg har supplementert med tørrfôr og kommer til å fortsette med det. Han har spist RC Mini Junior siden jeg fikk han.

I dag var jeg i en dyrebutikk får å få en prøve på et annet tørrfôr merke og sier da til betjeningen at Sølve er matlei og at jeg vil prøve et annet merke. Da får jeg en lang leksjon i at hunder er dyr, til og med puddelen, som i følge betjeningen ikke er et lite menneske men en hund.. (ojsann, dette var nytt for meg liksom...ærlig talt... :) ) Og at hunder ikke blir matleie, mennesker blir matleie og bla bla :)

I følge betjeningen hadde ikke hunder noe særlig med smaksløker og bare luktet på fôret. Det er godt mulig, men Sølve smaker alltid på kulene og spytter så ut, som om han sjekker at matmor ikke har byttet fôr og det virkelig er samme gamle RC Mini Junior kulene som han er lei. Vi fikk med oss en prøve på Pro Plan puppy som visstnok lukter ærsj siden Sølve ikke engang ville smake på den... til tross for at betjeningen hadde stoor suksse med akkurat dette merket....

Min erfaring er at pudler ofte er kresne og har liten matlyst, teorien om at hunder ikke blir matleie blir da feil for meg. Jeg mener det finnes raseforskjeller og rette og slett kresne bikkjer som vil ha variasjon. At hunder har få smaksløker kan så være, men det har da ingenting med om en hund blir matlei eller ikke. Er det bare jeg som mener det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om det ikke går på rase går det hvertfall på individ :) Hunder er forskjellige, noen er matvrak og sluker alt, andre er litt mer "forsiktige" og kresne. :) Og selv om de bruker luktesasen når de eter kan de vel bli lei av lukter så vel som smaker, så jeg tror hunder kan bli matleie. :D Hvertfall de hundene som har et veldig "kjedelig" og ensporet kosthold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha.. Når noen påstår til meg at hunder egentlig ikke har særlig "smak" så spør jeg dem hvorfor f.eks. vafler, pølser eller annen sånn skikkelig "snadder" er SÅÅÅÅ tiltalende for nærmest enhver hund i hele verden.. Hvis det er "skitt samme" om det er en vaffelbit eller tørrfôrknott for hunden, liksom..

SELVSAGT har hunder smak, og de liker visse ting langt, langt bedre enn andre, osv. (Mine hunder: i generasjoner kan de "drepe" for mor's svinekjøtt i fløtesaus....)

MIN teori: De har dog ikke samme forhold til mat som det vi har - ergo kan de godt like samme type mat i ukes/måneds/årevis etter hverandre. Men selvsagt liker de også variasjon i maten sin - og derfor gir i alle fall jeg noe ekstra oppi maten deres litt av og til.

Flere hunder sammen gjør at konkurransen blir stor, så hundene kan "glufse" i seg hvasomhelst - og hvorlengesomhelst..

En-hunds-eiere har ikke den samme luksusen, så da MÅ man finne et fôr meg smakelighet. Men når DET er gjort, synes jeg det er viktig å ikke "gi etter" bare fordi hunden ønsker "bedre" mat hver dag...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha.. Når noen påstår til meg at hunder egentlig ikke har særlig "smak" så spør jeg dem hvorfor f.eks. vafler, pølser eller annen sånn skikkelig "snadder" er SÅÅÅÅ tiltalende for nærmest enhver hund i hele verden.. Hvis det er "skitt samme" om det er en vaffelbit eller tørrfôrknott for hunden, liksom..

Vafler og pølser lukter vel bedre da?

SELVSAGT har hunder smak, og de liker visse ting langt, langt bedre enn andre, osv.

Sammenlignet med oss har hunder elendig smakssans. De bruker for det meste lukt.

"Sammenlignet med mennesket har hunder ca. tolv ganger færre sensoriske smaksceller i alt. Når det gjelder antallet smaksløker har mennesket har omkring 9000 stykker, mens hunden kun har omkring 1700 smaksløker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det dette med at smakssansen henger sammen med luktesansen.. Alle har vi vel vært forkjølet en gang og ikke kjent smaken av mors deilige kjøttkaker? :) Så hvis hunder har litt færre smaksløker, men litt (?) bedre luktesans, kanskje dette går opp i opp, eller kanskje kanskje er nettopp smak (i denne forbindelse lukt) mye viktigere for hunder enn for oss?

*dagens fabulering*

Ellers henger jeg meg på innlegget til SusanneL, jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg hadde jo rett og slett ikke handlet i en dyrebutikk hvor betjeningen var så forutinntatt og motbydelig mot kundene sine jeg da - at de går ut fra at du menneskeliggjør hunden din bare fordi at han er en liten puddel, provoserer meg noe inn i granskauen, kjenner jeg..

Jeg henger meg på SusanneL og Huldra. Ja, hunder har færre smaksløker, men skal det alene bety at de ikke liker noen ting bedre enn andre? Og som Huldra nevner, er det noen som har spist middag med pottetett nese? Den smaker ingenting den.. Hvorfor skulle da ikke hundens luktesans ha noe av den samme effekten på hundens matopplevelse?

Jeg har hatt kresne hunder, som har likt en type for men ikke en annen. Gubbelille (huskyen - som forøvrig er kjent for å være anorektikere og holde seg selv svært slanke) var så kresen at det ikke var morsomt engang. Når jeg begynte på kurs med han for en haug av år siden, så måtte han ha pølser.. Ikke hvilke som helst pølser, men Finsbråtens Middagspølser. Han syns ikke at andre pølser var like gode - og ja, det ble testa ut, og han jobbet dårligere for andre pølsetyper og produsenter. Og han likte forøvrig ikke frolic noe særlig (eneste hunden jeg vet om som kunne finne på å spytte de ut), de eneste gangene han spiste det, var om jeg trente Herverket, og han plutselig fikk det for seg at han og ville ha godbiter..

Så ja, min erfaring er at noen hunder fort blir matleie, og er utrolig kresne - akkurat som folk, selv om de ikke har like mange smaksløker.. Og jeg hadde - igjen - blitt pottesur om noen hadde sagt noe sånt til meg om jeg spurte om foret deres!

Oh, avreagere, Tone.. Avreagere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt det ikke bare er meg forstår at hunder kan bli matleie, uavhengig antall smaksløker de har.

Sølve som jeg trodde var en matglad puddel, han var nemlig det når han kom til meg, er nå skikkelig møkk lei RC kulene etter å ha spist den samme maten dag ut og dag inn siden jeg fikk han. Han rynker på nesa av V&H og spytter ut RC kulene. Andre hundefolk blir sjokkert når de ser han "spiser", siden han sutter på kulene og spytter de ut og er sjeldent lite entusiastisk over å få V&H, men nå er disse hundefolkene labbismix eiere også da.. :D

Pro Plan er fremdes blæh og han skal hvertfall ikke ha det, han snur hodet vekk og går fra matskålen. Og han har bare luktet på dette foret..

Åh, jeg hadde jo rett og slett ikke handlet i en dyrebutikk hvor betjeningen var så forutinntatt og motbydelig mot kundene sine jeg da - at de går ut fra at du menneskeliggjør hunden din bare fordi at han er en liten puddel, provoserer meg noe inn i granskauen, kjenner jeg..

Nå er ikke det første gang jeg har blitt dårlig behandlet siden jeg fikk Sølve, for det er tydligvis størrelsen på hunden det kommer ann på. Sophus storpuddel var liksom "litt" hund hvertfall siden han var stor og sort, til tross for det faktum at han var en puddel.. :P Men en liten mager matlei miniatyr er jo egentlig bare et babysubstitutt selfølgelig... :P Nei, jeg kommer ikke til å handle der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner meg, frk. hysterisk hønemor, men du er sikker på at han ikke har vondt i tenner/kjeve ol. siden han sutter på kulene og spytter de ut igjen? Spiser han andre ting med god appetitt? Godis og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner meg, frk. hysterisk hønemor, men du er sikker på at han ikke har vondt i tenner/kjeve ol. siden han sutter på kulene og spytter de ut igjen? Spiser han andre ting med god appetitt? Godis og sånt?

Du er faktisk ikke hysterisk i det hele tatt, jeg har nemlig tenkt det samme... Han har fått noen smeller og kan i perioder virke var for nakken sin, men det er noe som kommer og går, mer en mistanke enn noe annet. Du er nemlig ikke den eneste hysteriske hønemoren og jeg synes jeg ser antydninger til noe som jeg ikke liker.. :D

Godis og tyggeben blir spist med liv og lyst, så han er matlei, det er jeg sikker på. Men i perioder kan det virke som at han har problemer med å tygge på tyggeben og bare det å spise en hel Frolic er vanskelig.

Jeg skal bestille en time hos en god kiropraktor evnt Are Thoresen, har nemlig tenkt å ta en tur til "mirakelveterinæren" uansett pga luftrøret hans som fremdeles ikke er avstivet... :P

Noen som vet om en god kiropraktor i Telemark - Vestfold og omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er faktisk ikke hysterisk i det hele tatt, jeg har nemlig tenkt det samme... Han har fått noen smeller og kan i perioder virke var for nakken sin, men det er noe som kommer og går, mer en mistanke enn noe annet. Du er nemlig ikke den eneste hysteriske hønemoren og jeg synes jeg ser antydninger til noe som jeg ikke liker.. :D

Godis og tyggeben blir spist med liv og lyst, så han er matlei, det er jeg sikker på. Men i perioder kan det virke som at han har problemer med å tygge på tyggeben og bare det å spise en hel Frolic er vanskelig.

Jeg skal bestille en time hos en god kiropraktor evnt Are Thoresen, har nemlig tenkt å ta en tur til "miraleveterinæren" uansett pga luftrøret hans som fremdeles ikke er avstivet... :P

Noen som vet om en god kiropraktor i Telemark - Vestfold og omegn?

Tenkte meg at du hadde tenkt tanken ja. Det er absolutt noe jeg ville sjekka opp.

Dette blir skremseslpropaganda, men cavalieren min ville ikke spise mat av matskåla si i perioder, det var pga. vondt i nakken som hun forbandt med matskåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg at du hadde tenkt tanken ja. Det er absolutt noe jeg ville sjekka opp.

Dette blir skremseslpropaganda, men cavalieren min ville ikke spise mat av matskåla si i perioder, det var pga. vondt i nakken som hun forbandt med matskåla.

Huff, det høres ikke bra ut. Sølve er sånn i perioder, han foretrekker en annen vannskål og spiser/smaker på tørrfôr når det ligger på gulvet. Men jeg har liksom ikke vist om han bare er litt rar rundt mat eller om han har smerter, han virker i det store og hele ganske upåvirket i det daglige, det er bare enkelte ganger når jeg skal børste nakken/ta på genser slike ting at han blir illsint..

Skal bestille time hos kiropraktor i morra! Heller en gang for mye til helsesjekk, enn en gang for lite sier nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst blir hunder "matleie" innimellom! Men det kan ha ulike årsaker.

Unghunder som er ferdig med høydeveksten har mindre behov for mat enn de hadde da de fremdeles vokste i høyden. Det er ofte det som er grunnen når folk opplever at hundene blir "matleie" i 8-12 måneders alder.

Mine hunder blir "matleie" hvis de får samme mat 2-3 dager på rad. Da mener de det er på tide å finne noe annet fram fra fryseboksen. Det ville jeg også syntes hvis jeg var i deres sted. :closedeyes:

Når det er varmt i været, er man ofte mindre sulten.

Smaker maten elendig, så er det også en god grunn til å bli "matlei". Hvis hunden ikke vil fôr nr 1, men gjerne fôr nr 2, så går ihvertfall jeg ut ifra at hunden synes fôr nr 1 smaker kokt hoppetau. Da synes jeg det er helt greit å kutte det ut og heller gi fôr nr 2.

Og ikke minst så har vi de hundene som rett og slett synes at de trenger mindre mat enn de får. Min eldste sloughi er sånn: han spiser til han er fornøyd, og ikke en eneste bit mer. Yngstemann er derimot et matvrak, og må i større grad styres så han ikke legger på seg. Selv om de er like store og like aktive, så har de forskjellig matlyst. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer en overbevist om at hunder kan bli matlei, og at de kan kjenne forskjell på mat!

Whippeten min er überkresen, og spiser kun det som passer henne best!

Frolic blir spyttet ut og glodd olmt på etterpå, Pølser blir ikke smakt på en gang-til nød snust på, og tørrfor...trenger jeg si no mer.. Det eneste tørrforet hun ser ut til å like er Labb <_<

ellers er fjærfje kjipt med mindre det er levende, og koteletter bør være ferdig oppkuttet..

(tenker at jeg skal kjøpe labbis neste gang :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, det høres ut som en whippet, ja. Hihi!

Min ene sloughi, Azaar, liker ikke å spise ting som er store. Han er en dannet ung herremann som tydeligvis mener at man ikke skal stappe munnen for full. Hvis jeg gir ham en sammenpakket kule med V&H, så må den ikke være for stor. Men jeg kan fint klappe den sammen i pølseform og gi ham den med enden først - da passer den fint inn i den lange myndemunnen hans. Får han pølsa på tvers, spytter han den ut igjen.

Når gutta får kalkunhals, så får de hver sin halvdel. Da må Azaar ha den tynneste enden. Bahij, yngstemann, har ingen hemninger mot å spise store ting, så han er også veldig fornøyd med fordelingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... bare fordi vi mennesker har dårligere luktesans enn hunder, betyr jo ikke det at vi ikke kan synes noen lukter er vonde og noen gode?

Jeg kjenner også jeg blir mildt rasende på butikkbetjeningen du støtte på. Det skulle vært statlig monopol på dyrebutikker, med krav til autorisasjon av de ansatte - fyttirakkern så mye rart det finnes der ute.

Mens jeg ennå foret med tørrfor (ehm... en måneds tid siden...), var min erfaring at RC var noe av det Gullet fant minst smakelig.

Noen hunder liker for øvrig å få servert maten på alternative måter... Min whippetvalp nr 2 spiste helst ikke mat fra skåla mens hun var valp, men gjerne fra gulvet (seinere spiste hun av skåla, men måtte da gjerne legge seg helt ned for å spise). Kanskje kan du servere maten ute på plena? Det kan være mer interessant.

Ellers tror jeg du gjør rett i å undersøke helsa på hunden. Kanskje heve matskåla om han har problemer med nakken og se om det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om "belger dietten"? (stjålet sitat fra tråd på brukshundforumet.com)

Server mat, vil hun ikke ha maten, ta bort maten etter 15minutt. Server igjen ved neste måltid. Ingen frisk hund sulter forran matfatet! Gjør dette over en uke eller to, og du skal se at hunden din kommer til å elske maten den får servert!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om "belger dietten"? (stjålet sitat fra tråd på brukshundforumet.com)

Server mat, vil hun ikke ha maten, ta bort maten etter 15minutt. Server igjen ved neste måltid. Ingen frisk hund sulter forran matfatet! Gjør dette over en uke eller to, og du skal se at hunden din kommer til å elske maten den får servert!

Lykke til!

Det er dette jeg anbefaler mine kunder å gjøre dersom hunden er matlei. De aller fleste kunder med dette problemet lar faktisk foret stå fremme hele dagen... Og mange skifter for hele tiden fordi hunden er kresen. Det de ikke skjønner, før jeg forteller dem det, er at hunden bare blir mer kresen jo flere fôrtyper den blir tilbudt :) Som du sier, tab, ingen hunder er så dum at de sulter seg ihjel. Da er de ikke friske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg anbefaler mine kunder å gjøre dersom hunden er matlei. De aller fleste kunder med dette problemet lar faktisk foret stå fremme hele dagen... Og mange skifter for hele tiden fordi hunden er kresen. Det de ikke skjønner, før jeg forteller dem det, er at hunden bare blir mer kresen jo flere fôrtyper den blir tilbudt :blink: Som du sier, tab, ingen hunder er så dum at de sulter seg ihjel. Da er de ikke friske.

Det er akkurat dette jeg forteller kunder hos oss også. Enkelte kunder har byttet fór både en, to, tre og FIRE ganger, da de mener hunden er så matlei. Hunder spiser for å overleve. Alt for mange gir opp før de har prøvd, og det synes jeg er litt synd. Jeg har faktisk sett en tendens hos flere at de velger å bytte fra kvalitetsfor til f.eks. Pedegree pal eller annet butikkfor, for "det er jo det eneste hunden spiser". Hadde hunden fått velge akkurat hva den ville ha hadde den ikke bare rullet rundt som en ball, men den hadde også hatt en merkbart dårlig helse (vel og merke - hadde den hatt tilgang på alskens godis). I ekstreme tilfeller anbefaler jeg folk å lese om råforing, men for folk som ikke ønsker å lære seg det skikkelig er det nyttesløst å gi hunden et fullverdig kosthold uten å kunne bæret av hva man driver med. Kyllinglår funker ikke å gi hver dag i lengden, så jeg er litt skeptisk med å anbefale råforing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. :blink:

Jeg har nå byttet til voksen fôr (tørrfôr fra RC faktisk) og Sølve spiser som bare det.

Jeg er nok blant de som ikke vil tving en matlei hund til å spise mat han ikke liker eller vil ha, når det ikke er verre enn å bytte fôrtype. Når det er sagt bytter jeg ikke fôr i hytt og pine, men når det er nødvendig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg anbefaler mine kunder å gjøre dersom hunden er matlei. De aller fleste kunder med dette problemet lar faktisk foret stå fremme hele dagen... Og mange skifter for hele tiden fordi hunden er kresen. Det de ikke skjønner, før jeg forteller dem det, er at hunden bare blir mer kresen jo flere fôrtyper den blir tilbudt :blink: Som du sier, tab, ingen hunder er så dum at de sulter seg ihjel. Da er de ikke friske.

Det er akkurat dette jeg forteller kunder hos oss også. Enkelte kunder har byttet fór både en, to, tre og FIRE ganger, da de mener hunden er så matlei. Hunder spiser for å overleve. Alt for mange gir opp før de har prøvd, og det synes jeg er litt synd. Jeg har faktisk sett en tendens hos flere at de velger å bytte fra kvalitetsfor til f.eks. Pedegree pal eller annet butikkfor, for "det er jo det eneste hunden spiser". Hadde hunden fått velge akkurat hva den ville ha hadde den ikke bare rullet rundt som en ball, men den hadde også hatt en merkbart dårlig helse (vel og merke - hadde den hatt tilgang på alskens godis). I ekstreme tilfeller anbefaler jeg folk å lese om råforing, men for folk som ikke ønsker å lære seg det skikkelig er det nyttesløst å gi hunden et fullverdig kosthold uten å kunne bæret av hva man driver med. Kyllinglår funker ikke å gi hver dag i lengden, så jeg er litt skeptisk med å anbefale råforing.

Sånn snakker bare folk som har snever erfaring, alternativt er blitt hjernevaska av en eller annen forleverandør de forhandler hundemat for. Det er visvas og tull fra ende til annen og en overforenkling av virkeligheten som er hinsides enhver fornuft. Dessverre.

Moghrebi: Puss ta dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke tenke meg noe så kjedelig som å spise det samme dag etter dag. Noen sånne kjedelige brune harde kuler.

Fòrer selv på tørrfor men gir daglig masse ekstra, som matrester osv.

Har også hørt noe om en undersøkelse som viste at hunder som spiste matresster faktisk var sunnere og levde lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette jeg forteller kunder hos oss også. Enkelte kunder har byttet fór både en, to, tre og FIRE ganger, da de mener hunden er så matlei. Hunder spiser for å overleve. Alt for mange gir opp før de har prøvd, og det synes jeg er litt synd. Jeg har faktisk sett en tendens hos flere at de velger å bytte fra kvalitetsfor til f.eks. Pedegree pal eller annet butikkfor, for "det er jo det eneste hunden spiser". Hadde hunden fått velge akkurat hva den ville ha hadde den ikke bare rullet rundt som en ball, men den hadde også hatt en merkbart dårlig helse (vel og merke - hadde den hatt tilgang på alskens godis). I ekstreme tilfeller anbefaler jeg folk å lese om råforing, men for folk som ikke ønsker å lære seg det skikkelig er det nyttesløst å gi hunden et fullverdig kosthold uten å kunne bæret av hva man driver med. Kyllinglår funker ikke å gi hver dag i lengden, så jeg er litt skeptisk med å anbefale råforing.

Hunder har noe som kalles "novelty instinct" (men som egentlig burde kalles "anti-monotony instinct"). Dette instinktet ble utviklet for å forhindre at ulver/hunder kun spiser én type byttedyr, noe som på sikt ville kunne ført til mangelsykdommer. Instinktet forteller hunden at "nå har du spist det samme dag ut og dag inn, så nå må du begynne å variere før det går ut over helsa!".

Jeg merker dette på mine egne, råfôrede hunder; de er fornøyde med å spise det samme 3-4 dager på rad, men så vil de ha noe annet.

Tørrfôrenes kvalitet er vanskelig å bedømme utfra smak og lukt, for dette er ting som er tilført etterpå. De tørre pelletsene sprayes med godsmak og godlukt for å virke mer appetittlige. At en hund foretrekker ett fôr framfor et annet vil derfor kunne styres av helt andre ting enn næringsverdien. Og det er sikkert billigfôrprodusentene spesielt glade for. <_<

Råfôring er like enkelt som å sette sammen din egen menneskemat. Hunder har mye enklere behov enn oss mennesker, så det er faktisk ikke noe hokus pokus å sette sammen en bra rå meny. Hovedregel nr 1 er: variasjon, variasjon, variasjon. Hovedregel nr 2 er: gi nok bein, men ikke overdriv. Hovedregel nr 3 er: ta det med ro, dette er ikke atomforskning!

Og tør man likevel ikke å sette sammen matseddelen selv, så har man jo alltids Vom & Hundemat, som har flere typer fullfôr.

Er det overhode noe fôr-relatert jeg ikke under noen omstendighet vil anbefale, så er det å gi de samme tørre pelletsene dag ut og dag inn, uten variasjon. Folk som synes at det er greit, synes sikkert også det er greit å gi ungene sine Grandiosa og vitamintabletter hver bidige dag... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn snakker bare folk som har snever erfaring, alternativt er blitt hjernevaska av en eller annen forleverandør de forhandler hundemat for. Det er visvas og tull fra ende til annen og en overforenkling av virkeligheten som er hinsides enhver fornuft. Dessverre.

Moghrebi: Puss ta dem!

Du må gjerne utdype, Lotta.. Det jeg nå sier er min subjektive mening om en sak - om den er riktig eller feil vet jeg ikke. Men som sagt må du gjerne si hva du ikke er enig i, kanskje jeg kan lære noe :lol:

Mohgrebi:

Jeg tenker at det fint går an å gi hunden variert kost selv om man bruker en type tørrfór som"basis". Man kan alltids gi kjøtt av ulikt slag, innmat osv. i tillegg til det tørre. Jeg skulle gjerne anbefalt folk V&H, men dessverre kan jeg ikke gjøre dette så lenge jeg jobber i en butikk der vi ikke fører det merket, da ville jeg sannsynlig vis ikke fått beholde jobben min veldig lenge. Og at det er sånn i bransjen er forsåvidt beklagelig i seg selv. Men jeg gjør mitt ytterste for å påvirke ledelsen slik at de velger å ta inn dette foret etter hvert, og håper jeg lykkes med det.

Og bare for å få med det - JA, jeg har fordommer mot enkelte hundemennesker, eller skal jeg si mennesker med hund. Mange bryr seg fint lite om helsa på hunden sin, og derfor anbefaler jeg dem heller å holde seg til kvalitetsfór enn å bytte til butikkfór kun fordi hunden sultestreiker en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha.. Når noen påstår til meg at hunder egentlig ikke har særlig "smak" så spør jeg dem hvorfor f.eks. vafler, pølser eller annen sånn skikkelig "snadder" er SÅÅÅÅ tiltalende for nærmest enhver hund i hele verden.. Hvis det er "skitt samme" om det er en vaffelbit eller tørrfôrknott for hunden, liksom..

Jeg er kanskje litt sen, men jeg må bare få sagt det:

Bikkja mi synes en tørrforkule er like tiltalende. Forsåvidt er også kattebæsj også like tiltalende som vafler, pølser og annet. Faktisk - om enn ikke MER tiltalende!

Og dette fant hun fort ut av. Hun hadde aldri smakt kattebajs og jeg tror hun har fått fatt i det 5 gang så langt, men det er altså LUKTA hun går etter.

Min personlige teori og opplevelse er at hunder med personlighet ala min synes alt du ikke får spise og alt mor har er mer spennende enn det du får spise. Men jeg skal med dette også melde meg ut siden min spiser alt uten å tygge ting til hun spyr dem opp igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...