Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med vanskelig atferd


Identity

Recommended Posts

Jeg hentet meg en valp i går, den blir 7 uker til Tirsdag, men så synes jeg at han er litt vansklig. Det jeg synes er vanskelig er når han er med andre hunder/valper. Han blir veldig voldsom i leken, og knurrer, flekker tenner og viser aggresjon.

Han tar tak i pelsen, ørene eller hva det en måtte være og rister slik de gjør år de "dreper et bytte".

Blir han satt på plass av en annen hund , knurrer han og nekter å la seg underkaste. Hvorfor er han så voldsom i leken?

Er det det at han ble tatt fra mora litt i det tidligste laget? at han ikke har lært det? Kan det være alderen?

En annen ting jeg lurer på er at han piper mye. Atakeligvis roper han på 'familien' sin. Han piper spesielt mye når han ikke får viljen sin f.eks når han går i bånd, elle ikke får lov til noe. Av og til går hn inn i buret og skriker, som om at han ikke vet hvordan han skal komme seg ut igjen... selv om burluka er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din valp er knap 7 uger, den skulle have været en uge mere hos sin mor og søskende, det er en meget normal adfærd lyder det som om, da hvalpene leger meget med lyd, ruskning etc. under deres udvikling til de er parate til at komme til nye hjem.

Er der nogen speciel grund til at i har fået den før den er 7 uger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er egentlig ingen spesiell grunn. Opdretteren mente at tispa var lei av valpene sine, og at det ikke gjorde noe at han ble avvent så tidlig fordi det bare var et par dager til han ble 7 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper bør ikke leveres før de er minst 8 uker gamle. De lærer utrolig mye om hundespråk av sine søsken i denne perioden. Har du mulighet til å levere den tilbake, så gjør det. (Men sånn generelt ville jeg nok ikke kjøpt valp av en oppdretter som leverer så tidlig uansett..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt sett burde valpen vært hos oppdretter minst frem til den er 8 uker gammel. Ikke primært pga moren lengre, men fordi valper har stort utbytte av å leke med sine kullsøsken (her får de mye bitehemming). Omgang med stabile voksne hunder er også fint, men det trenger ikke nødvendigvis være moren.

Ikke la gleden over valpen bli ødelagt. Din lille sjamør er ikke den første som blir tatt tidlig og vil nok utvikle seg til å bli en flott liten toller, du får bare litt mindre "gratis". Å levere hunden tilbake til en oppdretter ville jeg ikke gjort siden oppdretter har gitt fra seg så små (og dermed sender noen signaler om hva oppdretter gjør for å prege valpen). I den alderen må også valpen f.eks lære å bli strøket og stelt med av mennesker og hvor motivert er oppdretter for å ta den jobben? Og siden oppdretter vel også leverer fra seg resten av kullet så har ikke valpen din veldig mye å hente der lengre.

Hvor gamle er hundene/valpene du har sett den leke med? Og for all del, ikke bli sint på valpen eller forsøk å "ta den".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt sett burde valpen vært hos oppdretter minst frem til den er 8 uker gammel. Ikke primært pga moren lengre, men fordi valper har stort utbytte av å leke med sine kullsøsken (her får de mye bitehemming). Omgang med stabile voksne hunder er også fint, men det trenger ikke nødvendigvis være moren.

Jeg er helt uendig med deg. Moren har forferdelig mye å si OGSÅ den siste uka mht oppdragelse og bitehemning. Jeg vet ikke hvordan det er med andre raser, men det jeg har sett på min rase er at mor er særdeles deltakende i sine valpers liv og lek de siste ukene, så jeg tror oppdrettere gjør en stor feil i å fjerne mor fra valpene "fordi hun er så lei dem"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant netopp ut at opdretterens kennel ikke er registert i hverken NKK, FCI eller noen av retriever klubbene.

Så da er det ikke så rart at dem ikke brydde seg noe om valpen sin alder når den ble levert. Jeg tror jeg tar kontakt med dem og lever tilbake valpen på grunnlag av det at den er avvent for tifli og at jeg føler meg ekstremt lurt..

Tror kanskje jeg skal levere den tilbake, selv om valpen er nydelig. Så kan jo ikke jeg vite noe om dens slekt osv, når jeg ikke kan finne hverken kennelen eller valpen foreldre noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi det som grunn fra en oppdretter er etter mitt syn en dårlig oppdretter. Vi vet hvor viktig denne tiden er for valpen og selv fikk jeg på nåde hente min 1 dag før pga ellers måtte jeg ventet til helgen etter. Vi vurderte fram og imot pga at vi her har det langt lettere med tid til miljøtrening og sosialisering.

Moren innvirker stort på valpenes adferd etter min mening. Satt selv og så dette under tiden vi var der både i uke 4, 5 og når vi hentet den.

Løpet er naturligvis ikke kjørt, men endel gratis og viktige ting er tatt vekk, så mer faller på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant netopp ut at opdretterens kennel ikke er registert i hverken NKK, FCI eller noen av retriever klubbene.

Så da er det ikke så rart at dem ikke brydde seg noe om valpen sin alder når den ble solgt. Jeg tror jeg tar kontakt med dem og lever tilbake valpen på grunnlag av det at den er avvent for tifli og at jeg føler meg ekstremt lurt..

Tror kanskje jeg skal heve hele kjøpet, selv om valpen er nydelig. Så kan jo ikke jeg vite noe om dens slekt osv, når jeg ikke kan finne hverken kennelen eller valpen foreldre noe sted.

Har du nogen form for købskontrakt med avleren?

Er ikke så sikkert at de velvilligt vil tage hvalpen tilbage og give dig dine penge igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem, men hvorfor sjekket du ikke opp kennelens seriøsitet FØR du kjøpte valpen? Da hadde du vært spart for mye problemer...

Jeg har ikke erfaring med valpe kjøp fra før, så jeg visste ikke at det var viktig. jeg snakket men noen som kjente innehaveren av kennelen, og de sa ikke noe negativt. Så jeg trodde alt var ok. Jeg vet ikke så mye om hunder, så jeg visste ikke at man ikke kunne skille dem fra mora så tidlig før i dag.

Har du nogen form for købskontrakt med avleren?

Er ikke så sikkert at de velvilligt vil tage hvalpen tilbage og give dig dine penge igen.

Det er kontrakt på den ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kontrakt på den ja.

Få nærlæst kontrakten, da du riskerer at avler vil holde dig fast på den, og hævde at den er gyldig og ikke vil tage tilbage hvalpen(og betale tilbage), så du skal se om der er smuthuller i den, og om du kan henvise til noget i kontrakten, så det bliver lettere for dig at holde på dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir "dårligere stilt" gjennom kontrakten din enn i de generelle reglene i kjøpsloven, er det kjøpsloven som gjelder etter hva jeg har forstått. Jeg hadde nok lest godt gjennom kontrakten og kjøpsloven for å se hva som skal til for å reklamere på et produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du ikke vil levere hunden tilbake,så tror jeg dette vil gå helt fint og at hunden din er bare en liten valp som trenger å lære å skille rett fra galt,og ser egentlig ikke på noe av det han gjør som noe annet en normal valpe atferd jeg da...klart han hadde hatt godt av å være hos mor si og søskene sine lenger,men nå blei det ikke sånn...Siden dette er din første hund så skjønner jeg du er usikker,men ting vil nok gå seg til etterhvert vist du vil :lol:

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir "dårligere stilt" gjennom kontrakten din enn i de generelle reglene i kjøpsloven, er det kjøpsloven som gjelder etter hva jeg har forstått. Jeg hadde nok lest godt gjennom kontrakten og kjøpsloven for å se hva som skal til for å reklamere på et produkt.

Tja... Den kjøpsloven, den kjøpsloven, du... Hvilke "mangler" er det på denne varen som tilsier at en komplett uerfaren og uforberedt valpekjøper kan påberope seg retten til å heve kjøpet, tro? At den avgir hundelyder på upassende tidspunkt, uten at kjøperen forstår hvorfor? At varen er uintelligent og ikke skjønner at burdøra er åpen? At den har spisse valpetenner og bruker dem? Den pisser og driter sikkert også - i hytt og pine, antagelig...

Good luck!

Ellers noterer jeg meg at denne valpekjøperen som ikke har hatt anledning eller åndsnærværelse nok til å sette seg inn i "basics" før anskaffelsen, ihvertfall har fått hundeburet på plass til valpen ankom. Da blir det vel bra, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har kjøpt valp fra noen som ikke er registrert som oppdretter i NKK, så betyr det ikke nødvendigvis at oppdretteren er useriøs eller at valpen er "dårlig" av den grunn.

Å skille en selvsikker valp fra mor og søsken ved 7 ukers alder er heller ikke nødvendigvis noe problem. Slik du beskriver ham, så er det heller sånn at han er litt tøffendask, og det er egentlig helt greit. Det er lettere å jobbe med tøffe valper enn redde valper. En venninne av meg har akkurat fått en valp som er 7 uker, og det fungerer helt utmerket. Men hun har da også tre voksne, greie hunder fra før av.

Hvis valpen din leker for voldsomt, så gjør det du ville gjort som en ansvarlig mor: løft ham opp og fjern ham fra situasjonen, og redd de andre hundene fra den voldsomme behandlingen. Hold ham til han slutter å sprelle, og sett ham ned igjen. Hvis han begynner å leke røft igjen, så gjenta prosessen. Ikke kjeft og smell, bare løft ham opp og nekt ham å leke med de andre. Det er "straff" nok, og han kommer fort til å lære at det ikke lønner seg å være bajas.

Klynking og pistring og piping når han ikke får viljen sin, det kan du også bare overse glatt. Ikke la ham få viljen sin ved å pipe, for da skaper du bare framtidige "støyproblemer". Belønn ham heller når han IKKE piper, og ignorer ham når han klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 var i drøyeste laget for en hund som verken er chippa, registrert eller stamtavle. Man har ikke garanti for at foreldredyrene er renraset eller friske! Jeg er glad for at du fikk levert den tilbake.

Lykke til med jakten på en renraset valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
    • Første feil var av oppdretter å selge valpen til deg når du har sagt at du vil ha en hund til utstilling. En annen feil var av deg å faktisk ta med deg valpen når du fikk en valp med underbitt og veterinærattest med dette påpekt. Jeg forstår at det er vanskelig når man står der, har betalt på forhånd og reist langt. Men det gjør såklart problemet vanskeligere nå. Når det er sagt må hunder med feil og mangler også ha hjem, og det er mange som ikke synes det er viktig. Vi ville gjerne ha en ridgeback uten ridge for eksempel (men endte av ulike grunner ikke opp med det). Men såklart ikke til folk som skal stille ut for eksempel. Og noen oppdrettere er uærlige og utnytter uerfarne kjøpere, men det er nok ikke vanlig som sådan. Det som er viktig, og som alle som spør her på forumet om råd blir anbefalt, er å gjøre gode undersøkelser på forhånd om helse både hos rasen de skal ha, linjene de skal ha fra, og oppdretter. I forhold til kjøpsloven er valpen en ting, en vare, og følger de reglene som gjelder kjøpt og salg mellom privatpersoner. Om du har fått en vare med feil så har du rett til å levere den tilbake eller få en prisreduksjon. Ellers er det dessverre ikke så mye å gjøre. Du kan jo fortsatt stille ut hunden, men du kan kanskje ikke forvente å få championat eller førstepremier.  
    • Er det flere her som også har blitt lurt av dette til dere som kjøpte valp som var ca. 4 måneder? Hadde skjønt det mere om valpen var 2 måneder men valpen fikk også kommentert underbitt da fra vetrinæren. Bare spør fordi er redd det er vanlig praksis å gjøre sånn.
    • Tennene til valpen står hulter til bulter så lurer på hvordan dette skal gå fremover. Men hun er skikkelig underbitt. Er bare så lei meg for at oppdretteren lurte meg helt siden får ikke stilt hun ut.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...