Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer til venninna mi?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Hallo-hallo! Jeg må plage dere litt med en slik kjedelig "hvilken rase"-tråd jeg også, siden dere er så flinke til å svare på de andre!

Jeg har en venninne som ønsker seg en hund. Denne hunden skal være en "kosehund", men brukes til lydighet for morro skyld, være med i stallen og alle andre steder hun måtte finne på å dra, og muligens litt utstilling. Terrier er en type hund som står hennes hjerte nært, og av terriere får man mange! Dette blir hennes første hund (familien har overtatt en gammel border collie, men den tels ikke), og det er fint om den ikke blir "for mye". Hun vil ikke ha en hund som er mye over 20kg stor, og ikke en typisk napperase, eller annen rase som krever mange timer pelsstell i uka. Det er også positivt om det ikke er en typisk "gneldrete" hund.

Sånn. Shoot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlington er nok en undervurdert terrier ja ... Ellers har man jo "stallhunden"- JRT.

Signerer det siste. JRT.

Passer en MT til en jeg kjenner av og til, og jeg vil egentlig ikke annbefale den om hun ikke ønsker seg en krevende hund. Vet ikke om jeg kan kalle den krevete, men makan til vimsete hund som er mer oppi luften enn på bakken har jeg ikke sett maken til. *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke MÅ være en terrier kan hun se litt på CC.

Har ikke så mye erfaring med rasen, men det er vel en rase som er glad i kos og elsker å være med eieren sin.

Men det kan jo hende at CC har et litt for spesielt utseende for noen. (selv synes jeg jo at de er utrolig pene)

Jeg vet ikke helt hvordan det er med pelsstell på PPene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlington er nok en undervurdert terrier ja ... Ellers har man jo "stallhunden"- JRT.

jeg har jobbet som sommervikar flere år på en bedlington terrier kennel. og dette er rolige, greie, morsomme hunder. Tror nok de er en god del roligere en en del andre terriere som kanskje kan bli litt vel hissige for førstegangseiere..

De er flotte da!

alfred4.jpg

(bildet er lånt fra kennel Blue light.. Ikke den kennelen jeg jobbet på, men eneste hjemmesiden jeg fant :angry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jack Russell finnes det i staller over hele landet, samtidig er de lett lærte og små hunder. Hvis hun velger den glatthårede varianten trengs det ikke napping da. Men litt børsting så hun slipper å få så mye hår rundt i huset. For de strihårede må nappes 2-4 ganger i året.

Du kan jo tipse henne om Jack Russell glatthår evt. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke MÅ være en terrier kan hun se litt på CC.

Har ikke så mye erfaring med rasen, men det er vel en rase som er glad i kos og elsker å være med eieren sin.

Men det kan jo hende at CC har et litt for spesielt utseende for noen. (selv synes jeg jo at de er utrolig pene)

Jeg vet ikke helt hvordan det er med pelsstell på PPene.

Det er ikke noe mindre pelstell på CC (ikke CCPP) de trenger solbeskyttelse på sommeren (aner ikke hva de bruker, men den blir jo solbrent hvis ikke det passes på). Og om vinteren må den ha dekken osv. Og det er jo stell med den lille pelsen de har :angry: Men PPene har jo ganske lang pels, så den må jo bli gredd igjenom ganske så ofte. Og utstillinghunder barberes på snuta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med de som nevner bedlissen jeg. spesielt utseende på dem men veldig artige hunder og de er lette å trene også. De er ikke så "terrier" som f.eks en jrt er.

Akkurat... jeg tror kanskje en JRT kan bli litt vel "too much" for en førstegangseier :icon_confused: Bedlisen er mere som en litt tøff, hårete whippet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også Bedlingtonterrier kan være et godt valg! Ellers er jo Boston terrier en morsom krabat! Som alle terriere må jo den også sosialiseres godt, men den skal visst være både omgjengelig og menneskekjær, men kan visstnok ha litt lett for å sloss med andre hunder, men det er den jo ikke alene om i terrierverden! :icon_confused: Jeg tror også JRT og MT kan være litt krevende for en førstegangseier, selv om jeg faktisk stadig ser særlig JRT som førsteganghund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også Bedlingtonterrier kan være et godt valg! Ellers er jo Boston terrier en morsom krabat! Som alle terriere må jo den også sosialiseres godt, men den skal visst være både omgjengelig og menneskekjær, men kan visstnok ha litt lett for å sloss med andre hunder, men det er den jo ikke alene om i terrierverden! :icon_confused: Jeg tror også JRT og MT kan være litt krevende for en førstegangseier, selv om jeg faktisk stadig ser særlig JRT som førsteganghund!

Ja det ser jeg også. Irma er min første hund, men vi har jo alltid hatt en hund i familien. Og den siste hunden har jo jeg trent.. men det var litt OT :o

Jeg har snakket med henne, og hun var ikke overbegeistret for bedlingsen. Men siden ho har en venninne som er hundegal, så tar jeg henne med på Hundelivsmessa sånn at ho kan glo og knipe på hunder, og prate seg til informasjon og slikt. :lol:

Smart. Når er det den er igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dansk svensk gårdshund

västgötaspets

lundehund

Om hun ikke har hundeerfaring fra før, så er vel ikke terrier nødvendigvis det beste å starte med - hva da med allroundraser (holder lundehunden utenfor) med nordisk opprinnelse som både er lettstelte, små og ganske så robuste. DET kan komme vel med om man skal tilbringe tid i stallen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dansk svensk gårdshund

västgötaspets

lundehund

Om hun ikke har hundeerfaring fra før, så er vel ikke terrier nødvendigvis det beste å starte med - hva da med allroundraser (holder lundehunden utenfor) med nordisk opprinnelse som både er lettstelte, små og ganske så robuste. DET kan komme vel med om man skal tilbringe tid i stallen!

Jeg vet terrier ikke er et perfekt utgangspunkt når det kommer til førstegangshund, det er også en av grunnene til at jeg vil dra henne med på hundelivsmessa - kanskje jeg får henne til å forelske seg i en 'enklere' rase! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lurt å ta henne med på hundelivsmessa! Det er jo så utrolig mange flotte raser å se på, så kanskje hun faller for noe helt annet en terrier. Jeg har hatt to hunder før jeg fikk mine foxterriere, og det er nok nødvendig å ha litt erfaring før en gir seg i kast med terriere, selv om ingen regel er uten unntak! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
dansk svensk gårdshund

västgötaspets

lundehund

Om hun ikke har hundeerfaring fra før, så er vel ikke terrier nødvendigvis det beste å starte med - hva da med allroundraser (holder lundehunden utenfor) med nordisk opprinnelse som både er lettstelte, små og ganske så robuste. DET kan komme vel med om man skal tilbringe tid i stallen!

Lundehund er jo en hund det fort blir mye av. Jeg syns den er tunglært. Så der kan det fort bli en utfordring å lære den hverdagslydighet -og er lydighetskonkurranser/trening interessant ville jeg nok ikke anbefale Lundehund, i alle fall ikke til en førstegangshundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,CC er ikke spesielt vanskelige eller krevende å stelle,og krever ikke stell mer en 2-3 ganger i måneden dersom man ikke stiller ut ofte da vel å merke.Skal man stille ut krever hunden stell etter hvilken behåring den har.

Jeg bader min 2 ganger i mnd,børster ham 1 gang i uka,og barberer med maskin når jeg føler for det.

Oftest hver 2 uke.Noen har dårlig hud og krever mer.Ofte kan dette komme av maten,eller i pubertet.

Det er jo ikke en rase alle liker,men jeg har hvertfall funnet en helt nydelig rase!hehe..

De er kjærlige,livlige,aktive ute og rolige inne.Det er som om de slår seg av inne.

De er somregel lettlærte,akkurat passe egenrådige og selvstendige,og ikke særlig gneldrete.

Jeg med fler opplever dem sosiale og enkle.Enkelte er sky,mens andre bare er reserverte.Det forekommer i de fleste raser,men en hund fra serøs oppdretter med gode sosiale foreldre,og en kjøper som sosaliserer så er det nok ikke problem.

Det er en hund som er med på det meste!Og er selvfølgelig lett å ta med pga størrelsen.

Den typen som er true naked vil om den er veldig lys i huden/mye lyse områder ha behov for solkrem ved sterk sol.

Klær/dekken kan derimot være nødvendig på skittkalde dager,men selv er min vandt til å være uten klær,og er ute i all slags vær uten å mokke.Det kommer vel an på hvor fælt været er og hva den er blitt vandt til.

Ellers er den lett å tilpasse overalt.Har sett et par med nedklippte PP`er i en stall,og de stortrivdes der,sammen med andre hunder med mer størrelse.Det er såpass sporty hunder at de er med på det meste,selv om de mer enn gjerne tar seg mange timer på sofaen!

Jeg er helt fasinert av rasen!Og ikke lukter de heller..Og ikke minst så er det så lite tiss å tørke i den der valpeperioden!haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...