Gå til innhold
Hundesonen.no

Ut på tur aldri sur - hunden er ikke så ivrig på å gå...


hege_boxer

Recommended Posts

Jeg har en boxer valp på 10 uker.

Hvor lenge må jeg finne meg i at han setter seg ned hver gang det passerer en bil, eller det går noen på den andre sida av gata når vi er ute å går tur?

Det er jo en boxer og de er glad i folk, men på et eller annet tidspunkt må han lære seg at han ikke trenger hilse på ALLE han ser bevege seg. Det er nemlig ganske frustrerende å lufte han.

Håper å få noen dresur tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da være glad han setter seg ned i stedet for å hoppe på folkene / dra djævelsk mot dem :angry: Lærer min at hun skal sette seg ned og spørre om hun får hilse på (altså søke kontakt), så går vi videre om jeg sier "nei".

Etterhvert kan dette utvides til at valpen ikke setter seg ned, men søker kontakt mens den går.

Utnytte en atferd valpen allerede har kan jo være bedre enn å prøve å fjerne den, kan være verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et godt råd til dere : meld dere på valpekurs ! ( men vent gjerne noen uker til, han er litt for liten ennå... )

Føler det er KJEMPE viktig når man har en Boxervalp i hus, der vil dere få nyttige tips og innlæringsmetoder.

Tror ikke jeg gjorde så mye med Boxerene mine når de var 10 uker og satte seg ned, Boxervalper er nysgjerrige og en 10 uker gammel valp skal man heller ikke kreve for mye av mht lufting og gå på tur.

At en valp setter seg ned når det kommer en bil er vel mere at den er usikker og redd for bilen, det kan være alt ifra lukten, til størrelsen, til lyden.

Tror dere må vise tålmodighet ovenfor valpen deres, husk den er bare en liten baby på 10 uker. Nå er det snart 4 år siden mine bebiser var valper, men jeg kan ikke huske jeg gikk noe særlig tur med de når de var 10 uker, da var det heller lufting uten bånd i hagen og i nærheten av hjemmet, kan ikke huske at jeg gikk langs veier med mange biler og mennesker ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo veldig liten enda da, og det er helt vanlig at valper setter seg ned på tur, og aller helst vil bæres/hjem.

For min gutt begynte han å gå frivillig, uten å stoppe/ville gå tilbake etter han var 3,5 mnd.

Han vil også gjerne hilse på alle som går forbi, men det har blitt bedre nå. Han er 5. mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Har lest en del i bøker, men det står ikke noe i de om denne type adferd.

Vi bor i en ganske stor by i en leilighet med bakgård så det er MYE folk og biler i området. Lyder/lukter av ulik slag må jo valpen vende seg til. Har innsett vi (jeg og min samboer) må være litt mer tålmodige og heller være glad for at Bajas (valpen) gjør fra seg i bakgården og ikke inne når vi er ute.

Nå i varmen nytter det ikke å overdrive med noe som helst, verken for oss eller den "lille".

Vi skal på valpekurs, men det begynner ikke før i slutten av august. Da er han jo passe stor til det vet jeg.

Han har dessuten lært seg å sitte på kommando, og det skjedde i forrige uke! (så han er jo litt flik tross alt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Træn kontakt med din valp, lær den at hvis den kigger på dig når du beder den om den får den ros og belønning a la en godbid, som du kan bruge i andre situationer.

Når i skal passere mennesker eller biler, så få din valp til at fokusere på dig mens i går, istedet for uønsket adferd ved at få dens opmærksomhed med en godbid, godbiden gives først når i har passeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst..

Valpen din er 10 uker gammel.

Han trenger ikke å gå tur, han trenger bare å komme seg et sted for å gjøre fra seg, og lukte litt på omgivelsene osv.

At hunden setter seg kan du bruke i treningen, legg på et sitt hver gang baken treffer bakken, sørg for at dette er etterfulgt med masse stemmebruk og godbit..

Etterhvert kan du si sitt mens han er på vei ned, og til slutt kan du få han til å sette seg på kommando.

All adferd du ønsker å kunne bruke til noe fornuftig senere er det lurt å gjøre tilsvarende med!

I tillegg..

Hvis han faktisk setter seg når han vil hilse er det noe å oppmuntre, en Boxer har lett for å være litt vel Bajas for mange når den skal hilse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle inleggene, men jeg vet at et godt råd, er å bære valpen f.eks hundre meter i fra huset, sette den ned, og la den gå tilbake selv. Da blir turen posetiv, for den ender med at den kommer hjem, uten å gå hjemme fra.

Hvor godt dette fungerer aner jeg ikke, men kan jo være vært å prøve? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...